Aanvraag van de firma BAM Contractors voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens het uitvoeren van werkzaamheden aan de traminfrastructuur op grondgebied Tervuren.
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 7 augustus 2023 over de goedkeuring van de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan, op de Brusselsesteenweg en op de Sint-Janbergsteenweg tijdens de uit voering van werkzaamheden aan de traminfrastructuur, vanaf 21 augustus 2023 6 uur tot 1 september 2023 22 uur.
De firma BAM Contractors voert in opdracht van de MIVB werkzaamheden uit voor het vernieuwen van de traminfrastructuur tussen het Vierarmenkruispunt en de terminus op de Leuvensesteenweg.
Deze werkzaamheden werden opgestart op 21 augustus 2023 en zullen vermoedelijk tot 1 april 2024 duren.
Op 12 januari 2023 en op 24 augustus 2023 vonden er twee overlegmomenten plaats met de MIVB, met schepen Bram Peters en met de dienst openbaar domein over deze werkzaamheden.
Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden wordt een deel van het openbaar domein ingenomen als werfzone en de verkeerssituatie in de omgeving van de werfzone tijdelijk gewijzigd.
De busroute via de Tervurenlaan in plaats van de Brusselsesteenweg wordt verder onderzocht.
De werkzaamheden worden in verschillende fasen uitgevoerd:
Fase |
Plan nummer | Planning | Locatie |
Fase 1 | P23-03075-01 C en P23-03075-02 C | Vanaf maandag 21 augustus 2023 6 uur tot vrijdag 1 september 2023 22 uur | 4-armen kruispunt |
Fase 2 | 23-00636-03A | Vanaf vrijdag 1 september 2023 22 uur tot vrijdag 1 december 2023 15.30 uur | vanaf het 4-armen kruispunt tot de Brusselsesteenweg |
Fase 3 | 23-00636-04A | Vanaf de Brusselsesteenweg tot de Oppemstraat | |
Fase 4 | Nog geen plannen beschikbaar | Vanaf maandag 30 oktober 2023 tot en met zondag 5 november 2023 | Halte Oppemstraat |
Fase 5 | Planning nog niet gekend | Vanaf de Oppemstraat tot de terminus op de Leuvensesteenweg | |
Fase 6 | terminus op de Leuvensesteenweg |
Deze werkzaamheden vinden overdag plaats, uitgezonderd voor fase 4. Tijdens de 4de fase wordt er nachtwerk uitgevoerd. Hiervoor wordt nog een afwijking van de werktijden aangevraagd.
De uitvoering van deze werkzaamheden vormt geen conflict met andere innamen van het openbaar domein of evenementen.
Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
De doorgang voor het gemotoriseerd verkeer en voor de zwakke weggebruikers dient veilig te verlopen en dient vrij gehouden te worden van modder, stenen, .... Indien dit niet mogelijk is dient men bijkomende maatregelen te treffen om de doorgang veilig te laten verlopen.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden worden er pendelbussen ingezet door de MIVB. Op de Tervurenlaan werden reeds tijdelijke pendelbusstopplaatsen ingericht door middel van dolomiet.
De MIVB stelt de reizigers, de buurtbewoners en de overige weggebruikers op de hoogte van deze werkzaamheden via volgende kanalen:
- tijdelijke aankondigingsborden op grondgebied Tervuren;
- flyers voor de buurtbewoners die verdeeld worden door de MIVB;
- website en persbericht MIVB.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
De signalisatie op grondgebied Tervuren mag uitsluitend in het Nederlands zijn.
De afdeling ruimte - dienst openbaar domein, de politiezone Voer en Dijle en wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams Brabant geven een gunstig advies voor deze inname van het openbaar domein.
Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Bijgevolg moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het voorzien en de plaatsing van de tijdelijke werfsignalisatie zoals vermeld op bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze toelating.
De signalisatieplannen worden later toegevoegd.
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke tijdelijke verordening vast voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan tijdens de uitvoering van werkzaamheden aan de traminfrastructuur, vanaf 1 september 2023 22 uur tot 1 december 2023 15.30 uur.
artikel 2. Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
Artikel 3. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
locatie van de signalisatie |
beschrijving van de signalisatie |
Inname van het openbaar domein op de Tervurenlaan tussen het Vierarmenkruispunt en de Oppemstraat voor de inrichting van een werfzone: Op de Tervurenlaan worden diverse werftoegangen voorzien: |
Vanaf 1 september 2023 22 uur tot 1 december 2023 15.30 uur |
- Zoals vermeld op bijgevoegde signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze gemeentelijke verordening - bijkomende aanpassing van de maximaal toegelaten snelheid naar 30 km/uur in de omgeving van de werfzone. Dit door de snelheid af te bouwen van 70 km/uur naar 50 km/uur door het plaatsen van voorsignalisatie. |
Artikel 4. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:
- volledige en veilige afbakening van de werfzone door hekken of barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje-gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden
- voorzien en de correcte plaatsing van Nederlandstalige signalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening en de bijhorende signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze verordening.
- permanent voorzien van één Nederlandstalige persoon op de werf;
- de reizigers, de buurtbewoners en de overige weggebruikers op de hoogte stellen van deze werkzaamheden en bijhorende verkeersmaatregelen.