Op vraag van de dienst openbaar domein en van inwoners van Tervuren voor het aanpassen van snelheidsregimes op gemeentewegen.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- De wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen over de politie van het wegverkeer.
- Het collegebesluit van 11 mei 2020 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende uniformering en aanpassing van de snelheidsregimes voor gemotoriseerd verkeer op de gemeentewegen in Tervuren.
- Het collegebesluit van 23 mei 2020 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de herinrichting van Vossemberg.
- Het collegebesluit van 12 april 2021 voor de goedkeuring van de engagementen van de gemeente voor het veiliger maken van de schoolroutes in het centrum van Tervuren.
- Het collegebesluit van 28 maart 2022 voor de goedkeuring van het ontwerp voor de heraanleg van de parkeerplaatsen in de Hoornzeelstraat tussen de Kasteelstraat en de Pastoor Vandersandestraat.
Op vraag van de dienst openbaar domein, de dienst werken in eigen beheer, de politiezone Voer en Dijle en de buurtbewoners wordt er voorgesteld om de snelheidszones in volgende straten te wijzigen:
Straat |
Huidige snelheidszone |
Voorgestelde snelheidszone |
Aanleiding |
Pastoor Vandersandestraat |
Zone-30 |
Woonerf |
- Collegebesluit van 28 maart 2022 voor de heraanleg van een deel van de Hoornzeelstraat |
Paardenmarktstraat |
Bebouwde kom |
Zone-30 |
- Collegebesluit van 2021 over de goedkeuring van de scholenvervoersplannen en het instellen zone-30 in de Paardenmarktstraat |
Vestenstraat |
- Volledige en correcte ontsluiting van de zone-30 centrumgebied |
||
Louis Buelenslaan |
|||
Brusselsesteenweg tussen de Hippolyte Boulengerlaan en Brusselsesteenweg 106 |
|||
Oude Voordelaan tussen Stationsstraat en huisnummer 1a |
Bebouwde kom |
zone-30 |
- Op vraag van de Courtyardschool |
Burggravenhof |
Zone-30 |
Woonerf |
- Wild parkeren is hinderlijk voor doorgang hulpdiensten en huisvuilophaling |
Politiezone Voer en Dijle geeft gunstig advies.
Dit reglement is enkel van toepassing op gemeentewegen voor gemotoriseerd verkeer.
De voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen van Tervuren worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
De inwoners in de betrokken straten worden op de hoogte gesteld door een bewonersbrief.
Artikel 1. Het college stelt een aangepast aanvullend reglement vast voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer van Tervuren
Artikel 2. Signalisatie en maatregelen:
Maatregelen |
locatie |
signalisatie |
Instellen van een maximaal toegelaten snelheid van 50 km/uur. | - Afrikalaan |
- verkeersbord C43: verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid - verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een bebouwde kom |
- Achterstraat |
- verkeersbord F1: begin van de bebouwde kom - verkeersbord F3: einde van de bebouwde kom - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een zone-30 |
- Albertlaan tussen de Wezembeekstraat en de Oppemstraat |
- verkeersbord C43: verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid - verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een woonerf |
- Burggravenhof |
- verkeersbord F12a: begin van een woonerf |
Weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, fietsers, bromfietsers, voetgangers en ruiters. |
- Kouterweg |
- verkeersbord F99c: weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs |
Inrichting van een variabel snelheidsregime van 30 km/uur, binnen een schoolomgeving en bebouwde kom. Dit is van toepassing gedurende de oplichting van de variabele zone-30 borden en volgens de behoefte van de scholen. Wanneer de variabele signalisatie niet opgelicht is zal bebouwde kom gehandhaafd worden, uitgezonderd op de locaties waar een geldig gesignaleerde verkeersdrempel is aangebracht. |
- Moorselstraat vanaf huisnummer 256 tot en met huisnummer 238 |
- Oplichtend variabele zone-30 bord - verkeersbord A23: plaats waar speciaal veel kinderen komen - Verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking - Zonale geldigheid op elke invalsweg |
Artikel 3. De signalisatie wordt geplaatst door de afdeling ruimte - dienst werken in eigen beheer.