De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 18 juli 2022.
De raad keurt het advies goed.
Brief van Elk zijn Huis cvba en van cvba Volkswoningbouw van 28 juli 2022
- Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
- Decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 wijziging van verschillende besluiten over wonen.
- Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
- Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
- Op 30 september 2021 heeft de gemeenteraad een standpunt ingenomen over de vorming van de woonmaatschappij.
- Op 28 april 2022 heeft de gemeenteraad een standpunt ingenomen over de verdeling van de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij.
De decreetgever heeft beslist dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) van rechtswege eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM's en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend. De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling; SHM's kunnen een tijdelijke verlenging van hun erkenning krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij.
De fusie tussen de sociale huisvestingsmaatschappijen Elk zijn Huis cvba en cvba Volkswoningbouw is technisch/organisatorisch niet meer haalbaar in 2022 maar wel tegen eind juni 2023. Daarom wensen de beide SHM's een tijdelijke verlenging van hun erkenning aan te vragen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Voor die aanvraag moet het advies van de gemeenteraden van het toekomstige werkingsgebied gevraagd worden. Bij de aanvraag moet tevens een stappenplan gevoegd worden.
In hun brief van 28 juli 2022 vragen de sociale huisvestingsmaatschappijen Elk zijn Huis cvba en cvba Volkswoningbouw Herent om tegen uiterlijk 23 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Een advies van de lokale besturen is ook vereist in het kader van een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij. Om te vermijden dat de gemeenteraad binnen enkele maanden opnieuw om advies wordt verzocht omtrent dezelfde materie, is er in het voorgelegde raadsbesluit een optioneel artikel 3 voorzien. Indien het optionele artikel 3 toegevoegd wordt aan de gemeenteraadsbeslissing, hoeft de gemeenteraad in de toekomst geen advies meer uit te brengen met betrekking tot de erkenning, maar het gemeentebestuur zal wel een afschrift krijgen van de erkenningsaanvraag van de Woonmaatschappij in wording. Op dat ogenblik kan de gemeenteraad opnieuw
advies uitbrengen over de erkenningsaanvraag van de woonmaatschappij zelf.
Artikel 1. De raad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen Elk zijn Huis cvba met zetel te Tervuren en cvba Volkswoningbouw met zetel te Herent tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2. De raad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3. De raad stelt, in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1, tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021, vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
De raad neemt kennis van de beslissing van de provinciegouverneur om niet op te treden in dit dossier.
Klacht van 30 mei 2022 door raadslid Serge Liesenborghs tegen de gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2022 over de aanpassing van het retributiereglement voor het parkeren op straat in het centrum van Tervuren
Artikel 333 van het decreet lokaal bestuur
De toezichthoudende overheid brengt het gemeentebestuur op de hoogte van het definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Die beslissing wordt meegedeeld aan de raadsleden.
- Brief van 31 mei 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Het college wordt op de hoogte gesteld van de ingediende klacht.
- Antwoordbrief van 30 juni 2022
- Brief van 20 juli 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Het college ontvangt een kopie van de beslissing van de provinciegouverneur.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de beslissing van de provinciegouverneur om niet op te treden in dit dossier.
De raad neemt kennis van de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Overijse.
Brief van 19 mei 2022 van de gemeente Overijse.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Omzendbrief BB2007/01 van 12 januari 2007 over de regeling voor de grensoverschrijdende besturen van de eredienst
De gemeente waar zich het hoofdgebouw bevindt, is verantwoordelijk voor het toezicht.
De gemeente Overijse, waar zich het hoofdgebouw van de eredienst bevindt, draagt de verantwoordelijkheden voor het toezicht.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Overijse over het gunstig advies voor de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek H. Maria-Magdalena Eizer.
Het algemeen kader van de selectieprocedure van een schooldirecteur wordt vastgesteld.
Omzendbrief van 16 maart 2022
Aanpassing bekwaamheidsbewijzen in het secundair onderwijs
- Artikelen 11 - 26 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel
De aanwerving van gemeentepersoneel
- Artikels 19, 37bis§1 en 42 van het decreet van 27 maart 1991
Goedkeuring van de rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs
- Artikel 73 van het decreet van 25 februari 1997
Aanstellingsvoorwaarden voor onderwijzend personeel
- Raadsbesluit van 30 januari 2018
Vaststelling van het algemeen kader van de selectieprocedure van een schooldirecteur
- Raadsbesluit van 31 maart 2022
Goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
- Raadsbesluit van 2 juni 2022
Goedkeuring van het personeelsbehoefteplan, de personeelsformatie en de uitdovende formatie
De omzendbrief van 16 januari 2022 bepaalt dat kandidaten met ten minste een bachelordiploma en bewijs van bekwaamheid worden toegelaten tot de selectie, en dus niet enkel kandidaten met een masterdiploma.
Daarnaast stelt het college een aanpassing voor in de proefperiode van de aangestelde schooldirecteur. Momenteel begint de proefperiode pas te lopen nadat de functie van schooldirecteur vacant wordt verklaard. Een schooldirecteur kan echter het ambt al tijdelijk vervullen, ter vervanging van de (tijdelijk) afwezige titularis. Het college stelt voor om de periode van tijdelijke aanstelling in het ambt van directeur te laten meetellen voor de proeftijd.
Artikel 1. De aanwervingsvoorwaarden voor het ambt van schooldirecteur worden als volgt vastgesteld:
A. Decretale voorwaarden:
- Houder zijn van een diploma van ten minste professionele bachelor, of ermee gelijkgesteld, en het bewijs van pedagogische bekwaamheid hebben;
- Als laatste evaluatie geen evaluatie met de eindconclusie 'onvoldoende' te hebben verkregen. Als het personeelslid niet werd geëvalueerd, wordt aan deze voorwaarde geacht voldaan te zijn;
- Voldoen aan de algemene aanwervingsvoorwaarden van artikel 19 van het decreet rechtspositie van 27 maart 1991, namelijk: niemand kan door een inrichtende macht als tijdelijk personeelslid worden aangesteld, indien hij op het ogenblik van de aanstelling niet voldoet aan de voorwaarden van artikel 28§1 1°, 2° en 4° van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, namelijk onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie of van de Europese Vrijhandelsassociatie, behoudens door de Vlaamse regering te verlenen vrijstelling, de burgerlijke en politieke rechten genieten behoudens een door de Vlaamse regering te verlenen vrijstelling die samengaat met de bovenvermelde vrijstelling, in een gezondheidstoestand zijn die geen gevaar kan opleveren voor de gezondheid van de leerlingen en daarenboven voldoen aan de bepalingen van de taalwetten ter zake, van onberispelijk gedrag zijn zoals dat blijkt uit een uittreksel uit het strafregister dat niet langer dan 1 jaar tevoren werd afgegeven, voldoen aan de dienstplichtwetten.
B. Aanvullende voorwaarden:
- In het bezit zijn van een rijbewijs B;
- 3 jaar relevante beroepservaring hebben in het onderwijs.
Artikel 2. De vacante betrekking van schooldirecteur kan worden vervuld door een aanwervings- en door een bevorderingsprocedure. De aanstellende overheid bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure ze wordt vervuld. De aanstellende overheid verklaart de betrekking open. Voor de bevorderingsprocedure wordt de vacature intern bekend gemaakt. Aan elke externe aanwerving gaat een externe bekendmaking van de vacature met een oproep tot kandidaten vooraf. De vacature wordt via ten minste 2 kanalen bekendgemaakt. De aanstellende overheid kiest de wijze van externe bekendmaking uit de volgende mogelijkheden:
1° nationaal verschijnende kranten of weekbladen
2° regionaal verschijnende kranten of weekbladen
3° gespecialiseerde tijdschriften
4° de VDAB
5° de gemeentelijke website, website van OVSG en/of VVSG, de gemeentelijke digiborden
6° zelf geproduceerde media, zoals affiches, folders, sociale media,...
Artikel 3. Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen verlopen minstens 14 kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet inbegrepen, de uiterste dag voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. De datum van verzending van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. De datum van de poststempel, van persoonlijke afgifte tegen ontvangstbewijs of van de indiening via het platform jobsolutions.be geldt als datum van verzending.
Artikel 4. De kandidatuur gebeurt schriftelijk aan het college, Markt 7a bus 2 - 3080 Tervuren, of via het platform jobsolutions.be. De opvolging gebeurt via de dienst HR. Bij het kandidatuur dienen volgende documenten te worden toegevoegd:
- Een curriculum vitae;
- Een kopie van de diploma's en getuigschriften;
- Een uittreksel uit het strafregister dat niet langer dan 1 jaar tevoren werd afgegeven;
- Een nationaliteitsbewijs: Belg of onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie of van de Europese Vrijhandelsassociatie behoudens door de Vlaamse regering te verlenen vrijstelling;
- Een kopie van het rijbewijs B.
Artikel 5. De functiebeschrijving van schooldirecteur wordt vastgesteld zoals bepaald in de bijlage van dit besluit.
Artikel 6. Het programma van de selectieproef wordt als volgt vastgesteld:
1. Schriftelijke proef (40 punten): Peiling naar de bekwaamheid om aan de hand van fictieve gegevens een schoolorganisatorische situatie uit te klaren waarbij ook de pedagogische, administratieve en agogische vaardigheden aan bod komen;
2. Mondelinge proef (60 punten): Een evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de functie van schooldirecteur, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkdomein;
3. Assessmentproef: De kandidaten die geslaagd zijn voor de schriftelijke en mondelinge proef (minimum 60% op elke proef afzonderlijk) leggen een assessmentproef af op maat van de functie met als doel na te gaan in welke mate de kandidaten beschikken over de voor de functie van belang zijnde competenties. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de vaardigheden en gedragskenmerken van de kandidaten via gedragsobservatie. Het assessmentgedeelte is adviserend waarna de selectiecommissie een definitief oordeel velt over het al dan niet slagen voor het examen.
Artikel 7. Voor de samenstelling van de selectiecommissie gelden de volgende regels:
- De selectiecommissie bestaat uitsluitend uit deskundigen;
- Elke selectiecommissie bestaat uit ten minste 3 leden;
- Ten minste een derde van de leden zijn deskundigen die extern zijn aan het eigen gemeentebestuur;
- De selectiecommissie bestaat bij voorkeur uit leden van verschillend geslacht;
- De leden van de gemeenteraad en van het college kunnen geen lid zijn van een selectiecommissie voor het eigen gemeentebestuur. De gemeentelijke mandatarissen en de afgevaardigden van de representatieve vakorganisaties mogen uitsluitend als waarnemer bij de selectie aanwezig zijn. Zij mogen niet aanwezig zijn bij het kiezen van de vragen en het delibereren over de uitslag van de selecties.
- Secretaris van de selectiecommissie is de algemeen directeur of zijn aangestelde.
De nominatieve aanstelling van de selectiecommissie gebeurt door het college.
Artikel 8. De aanstellende overheid beslist bij de vacantverklaring van de betrekking of een wervingsreserve wordt aangelegd en bepaalt de geldigheidsduur ervan. Deze is maximum vastgesteld op 3 jaar en kan met maximum 2 jaar worden verlengd. De duur van de wervingsreserve vangt aan op de datum van het eindrapport van de selectie.
Artikel 9. De schooldirecteur wordt aangesteld door het college. Een schooldirecteur wordt aangesteld op proef voor 2 jaren. Een eventuele tijdelijke aanstelling in het ambt van directeur, ter vervanging van de afwezige titularis, telt mee voor de proefperiode.
Artikel 10. De schooldirecteur op proef legt uiterlijk 6 maanden na de indiensttreding een beleidsplan ter goedkeuring voor aan het college. In het beleidsplan specificeert de schooldirecteur zijn beleidsintenties en de te realiseren doelstellingen die binnen de proefperiode zullen worden nagestreefd. Gedurende de proefperiode wordt de schooldirecteur gecoacht door een pedagogisch begeleider van OVSG. De schooldirecteur op proef wordt tijdens de proefperiode tweemaal beoordeeld door een externe evaluator, zijnde een pedagogische verantwoordelijke van OVSG en door een interne evaluator, zijnde het afdelingshoofd mens. Beide beoordelingen worden voorgelegd aan het college die overgaat tot de vaste benoeming of het ontslag uit het ambt van schooldirecteur.
Artikel 11. De op proef aangestelde schooldirecteur is verplicht om de opleidingen voor beginnend directeur bij OVSG te volgen.
Artikel 12. Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
De raad keurt het pastorieplan en het addendum goed.
Mail van 31 juli 2022 van het centraal kerkbestuur met betrekking tot het pastorieplan.
- Artikel 52/1, §1 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, laatst gewijzigd door het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021
Verplichtingen van de gemeente
- Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Bevoegdheden van de gemeenteraad
Wettelijke verplichtingen voor de gemeente:
- De gemeentebesturen passen de tekorten bij van de exploitatie van de kerkfabrieken en dragen bij in de investeringen in de gebouwen van de eredienst. Een pastorie wordt gezien als een gebouw van de eredienst;
- In parochies met residerende pastoor of kerkbedienaar wordt een pastorie ter beschikking gesteld of, als dit niet mogelijk is, een vervangende woning of woonstvergoeding toegekend;
- In parochies zonder residerende pastoor of kerkbedienaar stelt de gemeente een ambtsgedeelte ter beschikking of betaalt ze aan het kerkbestuur een vervangende secretariaatsvergoeding.
Pastorieplan:
In het pastorieplan wordt het volgende overeengekomen:
- de pastorieën van Vossem en Duisburg, eigendommen van de gemeente, worden gedesaffecteerd;
- de pastorie van Tervuren, gelegen in de Pastoor Vandersandestraat 34, eigendom van de kerkfabriek van Tervuren, wordt gedesaffecteerd, zodat de kerkfabriek deze pastorie in erfpacht kan geven aan een derde partij;
- de pastorie van Moorsel, eigendom van de kerkfabriek van Moorsel, blijft geaffecteerd. De gemeente blijft het gebouw (Villa Fonkel) huren, maar er wordt een addendum opgemaakt bij de huurovereenkomst waarin de inrichting van gemeentelijk onderwijs aldaar gewaarborgd blijft rekening houdend met de functie van pastorie;
- in de parochie Tervuren wordt de huurovereenkomst voor het ter beschikking stellen van een woonst voor de residerende pastoor vervangen door het betalen van een woonstvergoeding en wordt er bijkomend een secretariaatsvergoeding betaald.
Addendum bij de huurovereenkomst van de pastorie van Moorsel:
De huurovereenkomst voorziet nu in een stilzwijgende verlenging, waarbij elke partij de mogelijkheid heeft de overeenkomst om de drie jaren op te zeggen. Het addendum wijzigt dit naar een huurovereenkomst voor onbepaalde duur, die enkel in de volgende drie gevallen kan worden opgezegd:
Bij goedkeuring van het pastorieplan zal de maandelijkse bijdrage voor de parochie Tervuren verhogen van 1.036 euro naar 1.800 euro vanaf september 2022. Het krediet op budgetartikel 2022/GBB/0790-01/6100800/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN zal moeten worden verhoogd met 3.058 euro en het budget voor de komende jaren zal ook in de volgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1. De raad keurt het pastorieplan, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2. De raad keurt het addendum bij de huurovereenkomst van 26 oktober 2009 met de kerkfabriek Sint-Jozef van Moorsel met betrekking tot de pastorie van Moorsel, gelegen te 3080 Tervuren, Moorselstraat 203, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
De raad keurt het bestek, de gunningswijze en de raming goed.
De raamovereenkomst voor herstellings- en onderhoudswerken aan wegen met gietasfalt loopt af en dient opnieuw te worden aanbesteed.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor herstellings- en onderhoudswerken aan wegen met gietasfalt” werd een bestek met nr. WEB 2022/793 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst ruimte - WEB.
Deze opdracht bestaat uit volgende gedeelten:
- Vast gedeelte: Deelopdracht Gemeente Tervuren (Geraamd op 77.390,00 euro excl. btw of 93.641,90 euro incl. 21% btw) (Uitvoeringsplaats : diverse locaties in Tervuren);
- Vast gedeelte: Deelopdracht Gemeente Hoeilaart (Geraamd op 42.954,00 euro excl. btw of 51.974,34 euro incl. 21% btw) (Uitvoeringsplaats : diverse locaties in Hoeilaart);
- Vast gedeelte: Deelopdracht Gemeente Bertem (Geraamd op 71.080,00 euro excl. btw of 86.006,80 euro incl. 21% btw) (Uitvoeringsplaats : diverse locaties in Bertem).
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Tervuren de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Hoeilaart en Gemeente Bertem bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De totale uitgave voor deze opdracht voor 4 jaren wordt geraamd op 191.424,00 euro excl. btw of 231.623,04 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor deelopdracht Gemeente Tervuren wordt geraamd op 77.390,00 euro excl. btw of 93.641,90 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor deze deelopdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetartikel 2023/GBB/0200-02/2240000/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN en in het budget van de volgende jaren.
De btw is 100% medecontractant en is niet recupereerbaar.
Artikel 1. De raad keurt, op voorwaarde van mandatering door Gemeente Hoeilaart en Gemeente Bertem, het bestek met nr. WEB 2022/793 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor herstellings- en onderhoudswerken aan wegen met gietasfalt”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst ruimte - WEB, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 191.424,00 euro excl. btw of 231.623,04 euro incl. 21% btw (100% btw medecontractant).
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. Gemeente Tervuren wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Hoeilaart en Gemeente Bertem bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 4. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 6. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau van zodra de mandaten vermeld in artikel 3. zijn ontvangen.
De raad keurt het arbeidsreglement van het gemeentelijk instituut voor technisch onderwijs goed.
Gemeenteraad van 25 juni 2019
Het huidige arbeidsreglement van het GITO werd goedgekeurd in 2019 en is dringend aan bijsturing toe.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991.
Het arbeidsreglement is een reglement van inwendige bestuur, met een afdwingbaar karakter waar de rechten en plichten voor elk personeelslid in worden opgesomd. Het is gebaseerd op het decreet rechtspositieregeling, maar houdt rekening met de specifieke context van het GITO. Aangezien het GITO gemeentelijk onderwijs is, is de gemeenteraad bevoegd voor de goedkeuring van het arbeidsreglement.
Na intensief onderhandelen met de vakbonden, werd het voorstel tot aanpassing van het arbeidsreglement definitief onderhandeld en goedgekeurd op 5 juli 2022. Het protocol van akkoord daartoe werd ondertekend door de verschillende vakbondsafgevaardigden. Het nieuw arbeidsreglement treedt in werking op 1 september 2022 en werd aan het volledige schoolteam gecommuniceerd tijdens de personeelsvergadering op 30 juni 2022.
Artikel 1. De raad keurt het arbeidsreglement van het gemeentelijk instituut voor technisch onderwijs, zoals integraal toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2. Het arbeidsreglement treedt in voege vanaf 1 september 2022 en vervangt alle voorgaande versies.
Het college neemt kennis van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisscholen.
Het huidige arbeidsreglement van het gemeentelijk basisonderwijs werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 september 2020 en laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 25 mei 2021 wat betreft de schooluren van de gemeentelijke basisschool van Tervuren.
Het arbeidsreglement moet aangepast worden aan de gewijzigde context en regelgeving en aan de nieuwe functionerings- en evaluatiecyclus.
- Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
- Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs;
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisscholen is een reglement van inwendig bestuur met een afdwingbaar karakter waarin de rechten en plichten van de personeelsleden worden opgesomd.
Het arbeidsreglement is gebaseerd op het decreet rechtspositieregeling rekening houdend met de specifieke context van het basisonderwijs in Tervuren. Het voorstel tot wijziging van het arbeidsreglement werd onderhandeld met de vakbondsafgevaardigden van het onderwijs in het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelingscomité van 5 juli 2022 en het protocol van akkoord werd voor ondertekening doorgestuurd naar de afgevaardigden.
Het nieuwe arbeidsreglement treedt in werking op 1 september 2022, alle voorgaande versies worden vervangen.
Artikel 1. De raad keurt het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisscholen, zoals integraal toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2. Het arbeidsreglement treedt in voege vanaf 1 september 2022 en vervangt alle voorgaande versies.
De raad stelt het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de gemeenteweg voorlopig vast.
Het verzoekschrift van Matexi voor de opheffing van de gemeenteweg van 1932 gelegen ter hoogte van de Bijlkensveldstraat.
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikel 14 §2 van het gemeentewegendecreet
Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
- Artikel 20 tot en met 23 van het gemeentewegendecreet over de procedurele bepalingen voor de opheffing van een gemeenteweg.
Op 14 juni 2022 ontving de gemeente een verzoekschrift van de firma Matexi om over te gaan tot de opheffing van een gemeenteweg gelegen ter hoogte van de Bijlkensveldstraat.
Matexi is recent eigenaar geworden van de gronden gekend als de voormalige rugbyvelden van de British School of Brussels (BSB) en kadastraal gekend 1e afdeling sectie C, 14a, 13a, 10g, 9a en 16a7.
Na opzoeking op het geoloket van de Atlas der Buurtwegen van de provincie Vlaams-Brabant blijkt dat de gemeente in 1932 een rooilijnplan heeft opgemaakt voor een gemeenteweg tussen de Museumlaan en de grens met gemeente Sterrebeek. Het betreft een 30 m brede weg die, wanneer de huidige situatie wordt bekeken, niet alleen de voormalige rugbyvelden van BSB doorkruist maar ook verschillende percelen van privé-eigenaars treft.
Om deze weg te kunnen afschaffen, dient er een procedure conform het gemeentewegendecreet gevoerd te worden.
Bij het verzoekschrift zijn ter staving een opmetingsplannen en een nota toegevoegd.
De dienst openbaar domein/mobiliteit geeft een gunstig advies voor de afschaffing.
De gemeenteraad dient te oordelen over de wenselijkheid van de afschaffing en kan beslissen dat de opheffingsprocedure wordt opgestart.
Daarvoor dient de gemeenteraad het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de gemeenteweg van 1932 gelegen ter hoogte van de Bijlkensveldstraat voorlopig vast te stellen.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het verzoekschrift van Matexi voor de opheffing van de gemeenteweg van 1932 gelegen ter hoogte van de Bijlkensveldstraat en gaat akkoord met de afschaffing ervan.
Artikel 2. De raad stelt het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de gemeenteweg van 1932 gelegen ter hoogte van de Bijlkensveldstraat voorlopig vast.
De raad neemt kennis van de verslagen.
Jaarverslag, jaarrekening en accountantverslag 2021 van de IGS Vrijetijdsregio Druivenstreek.
Artikel 404 §5 van het decreet lokaal bestuur
De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.
Statuten van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek
Artikel 6. De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen, en met naleving van de richtlijnen die de overheid uitvaardigt met betrekking tot de boekhoudkundige verrichtingen. De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag, en het verslag van de accountant, voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten , die er hun goedkeuring aan verlenen overeenkomstig de procedurele bepalingen vervat in artikel 7.
Artikel 7. De jaarrekening, vergezeld van het activiteitenverslag, wordt overgemaakt aan alle deelnemende gemeenten. De gemeenteraden spreken zich bij eenvoudige meerderheid uit over deze jaarrekening, alsook over de décharge van de bestuurders. De jaarrekeningen worden na hun goedkeuring overeenkomstig de procedure, bepaald in de statuten, door toedoen van de raad van bestuur neergelegd bij Nationale Bank van België.
Op 1 januari 2021 is de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek officieel van start gegaan, met 5 deelnemende gemeenten en 1 vzw: Overijse, Hoeilaart, Tervuren, Huldenberg, Bertem en vzw 'de Rand'.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het jaarverslag, de jaarrekening en het accountantverslag 2021 van de intergemeentelijke samenwerking Vrijetijdsregio Druivenstreek.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 17 augustus 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 augustus 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
- Welke acties plant of ondersteunt de gemeente in de tweede helft van de legislatuur nog om de lokale economie te steunen?
- Kan het college haar visie toelichten op de ontwikkeling en verfraaiing van ons commercieel centrum?
- Hoe verloopt de werking van de RLE momenteel?
- Hoe verhoudt ZOT zich t.o.v. de RLE?
- Waarom was er lange tijd onduidelijkheid over de vraag of er een avondmarkt georganiseerd zou worden of niet?
- Deze zomer vond er geen Hee Tervuren plaats. Heeft het college hiermee de knoop doorgehakt en Hee Tervuren afgeschaft?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht.
Vraag via mail van 17 augustus 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 augustus 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
- Hoeveel mensen staan er in Tervuren op de wachtlijst voor een sociale woning?
- Hoeveel leningen werden er in 2021 en 2022 aan onze sociale huisvestingsmaatschappij?
- Hoeveel keer werden er al financiële middelen overgedragen?
- Hoe staat het met de realisatie van onze doelstellingen m.b.t. de bouw en renovatie?
- Moeten we een inhaalbeweging organiseren in de toekomst?
Vraag en antwoord worden in de notulen opgenomen:
"Hoeveel mensen staan er in Tervuren op de wachtlijst voor een sociale woning?
Op 31 december 2021 stonden er 302 gezinnen met domicilie in Tervuren op de wachtlijst van Elk Zijn huis (EZH). Er waren 1.259 kandidatenop de wachtlijsten, met of zonder domicilie in Tervuren, die onder andere Tervuren aangeduid hebben als een gemeente waar ze willen wonen. Tervuren heeft een reglement lokale binding. Dit betekent dat kandidaten met domicilie in Tervuren voorrang krijgen op de wachtlijst. Vanaf 2023 geldt in alle Vlaamse gemeenten een voorrang voor eigen inwoners / kandidaten met lokale binding. Dit is opgenomen in de reglementering van de nieuwe woonmaatschappij. Door het reglement lokale binding komen in de praktijk kandidaten zonder domicilie in Tervuren niet in aanmerking.
EZH deelt mee dat in 2022 de lijsten worden geactualiseerd. Dat gebeurt alle oneven jaren (2017, 2019, 2021) maar omwille van Corona werd de actualisatie in 2021 uitgesteld door Wonen-Vlaanderen. EZH heeft al ongeveer 75 % van de ongeveer 2.000 actualisatieformulieren verwerkt. EZH hoopt in september de geactualiseerde cijfers te kunnen meedelen. Uit ervaring weet EZH dat 10 à 20 % van de kandidaten geschrapt worden bij actualisatie (niet reageren, te hoog inkomen). Daar staat tegenover dat ze nu 30 à 40 nieuwe inschrijvingsformulieren per maand te verwerken krijgen (vanuit alle gemeenten).
Hoeveel leningen werden er in 2021 en 2022 aan onze sociale huisvestingsmaatschappij (toegekend)?
Leningen worden toegekend door de VMSW (Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen) aan een SHM (Sociale Huisvestingsmaatschappij) voor specifieke projecten van nieuwbouw of renovatie.
Noch EZH noch de VMSW houden een inventaris bij van de financieringen per gemeente. Al de projecten worden gefinancierd met leningen van de VMSW op 33 jaar. Van de provincie krijgt EZH vooral leningen voor renovatieprojecten en voor Vlabinvest-woningen, en directe kapitaalsubsidies voor inbreidingsgerichte en vernieuwende projecten. Die subsidies zijn zeer welkom en noodzakelijk maar maken maar een klein deel uit van de financiering van een project. Op 31 december 2021 was de totale schuldenlast van EZH 149.272.674,20 euro. Daarbij zitten de 7.893.067,74 euro schulden aan Vlabinvest en aan de provincie. De gemiddelde schuld per wooneenheid bedraagt dan 69.409,92 euro. De gemeente Tervuren financiert de projecten van EZH niet.
Hoeveel keer werden er al financiële middelen overgedragen?
Deze vraag is voor ons niet geheel duidelijk.
Er worden geen middelen van de gemeente overgedragen aan EZH.
Alle sociale huisvestingsmaatschappijen mogen maximaal 5 % van hun beschikbare middelen aanhouden op financiële rekeningen bij commerciële banken (dagelijkse werking). Maandelijks moet EZH de berekening maken en het saldo overschrijven op rekening courant bij de VMSW, dus aan de Vlaamse Overheid. Daar staat tegenover dat EZH alle jaren in december zijn aflossingen moet betalen vanuit deze rekening courant. Vandaag staat er 4.744.064,71 euro op deze rekening courant. De aflossingslast van EZH (debt servicing) bedraagt al ongeveer 4,5 miljoen euro per jaar. De rekening courant zal dus einde jaar bijna gesaldeerd zijn na betaling van de aflossingen op de leningen van EZH.
Hoe staat het met de realisatie van onze doelstellingen m.b.t. de bouw en renovatie?
Volgens de nulmeting (31 december 2007) had Tervuren 371 sociale woongelegenheden, wat goed was voor een sociaal woonaanbod van 4,53 %. Het vooropgestelde ‘bindend sociaal objectief’ (BSO) voor de gemeente Tervuren houdt in dat er tegen 2020-2025 nog 144 sociale huurwoningen moeten bijgebouwd worden. Meer informatie over het bereiken van deze doelstelling vindt u in het antwoord op uw volgende vraag.
Als alles volgens planning verloopt, behaalt Tervuren het BSO tegen 2025. De vorming van de nieuwe woonmaatschappij levert op dit moment vertraging op voor de realisatie van Kleine Ham (36 huurwoningen). Hiervoor moet er een overdracht van de bouwgrond gebeuren van SHW Swal naar SHM Elk Zijn Huis. Op vraag van de gemeente wordt onderzocht of er met opstal kan worden gewerkt.
Verder zal er, met de resultaten van een studie, waarschijnlijk een sloop en nieuwbouw komen op Ravenstein 5. Door een andere inplanting zouden op deze site meer sociale huurwoningen gebouwd kunnen worden en toch meer groen/onverharde oppervlakte overblijven.
Er is een convenant goedgekeurd voor 25 bijkomende sociale huurwoningen vanaf 1 maart 2022 voor de duur van 3 jaar. Dit betekent dat er financiering wordt voorzien bij de VMSW, voor het geval er meer woningen gerealiseerd worden dan het BSO.
Moeten we een inhaalbeweging organiseren in de toekomst?
Het decreet grond- en pandenbeleid bepaalt dat elke gemeente een ‘bindend sociaal objectief’ (BSO) voor sociale woningen moet bereiken tegen 2025. Tervuren kreeg een bindend sociaal objectief van 144 sociale huurwoningen.
Jaarlijks beoordeelt het Agentschap Wonen-Vlaanderen in een zgn. ‘voortgangstoets’ de inspanningen van de gemeente om het BSO te bereiken. In zijn brief van 7 juli 2022 deelde het agentschap mee dat Tervuren voorlopig wordt onderverdeeld in categorie 2 m.b.t. het behalen van het BSO. De onderverdeling in categorie 2 betekent dat de gemeente niet op schema zit om het BSO te realiseren. Daarom vraagt Wonen-Vlaanderen een plan van aanpak waarmee de gemeente haar inspanningen om het BSO voor sociale woningen te bereiken, aantoont. Samenhangend met het plan van aanpak is er het actieprogramma, waarin nagegaan werd of er geschikte gronden voor sociale woningbouw zijn in eigendom van publieke en semipublieke rechtspersonen, in casu de gemeente Tervuren, het OCMW en de kerkfabrieken.
De voortgangstoets 2022 kijkt enkel naar de verwezenlijkingen binnen het sociaal huuraanbod sinds de nulmeting uit 2007. Toen beschikte Tervuren over 371 sociale huurwoningen. Woningen die verhuurd worden door een sociaal verhuurkantoor worden ook in overweging genomen bij de meting van het gerealiseerde sociaal woonaanbod.
Wonen-Vlaanderen heeft eind 2021 gemeten dat Tervuren over 454 sociale huurwoningen beschikt. Het betreft zowel woningen in beheer van de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis, als woningen in beheer van het sociaal verhuurkantoor Webra. Dit betekent een nettotoename van 83 sociale huurwoningen (454 – 371) sinds de nulmeting. Er dienen dus nog 61 woningen (144 – 83) gerealiseerd te worden. Daarnaast werd ook een meting van het in uitvoering en geplande sociaal woningaanbod uitgevoerd. Hiervan zijn er 20 gerealiseerd op de site Vande Velde. Er resten dus nog 41 te realiseren woningen tegen 2025.
Op het Lokaal Woonoverleg van 2 juni 2022 werd de laatste stand van zaken meegedeeld over de gronden van SHM Swal, Kleine Ham. Er is een schetsontwerp voor de bouw op Kleine Ham. Hierop kunnen volgens de oppervlakte tot 41 eengezinswoningen gebouwd worden. Het project werd al vroeger door Swal aangemeld voor 36 woningen maar een nieuw ontwerp wordt verwacht. Het juiste aantal woningen is dus nog niet gekend. Gemeente Tervuren heeft een gesprek gefaciliteerd tussen de eigenaars van een aanpalend perceel en EZH. Indien er een verkoopsovereenkomst komt, kan het project verder uitgebreid worden.
Verder zijn er nog plannen van Elk Zijn Huis om de wijk Ravenstein in heropbouw anders in te delen, waardoor er meer woningen gebouwd kunnen worden. Er loopt een studie over de transitie van deze wijk. Op basis van de resultaten van de studie zullen de plannen voor de heropbouw uitgetekend worden.
Tenslotte is er zeker ook nog groeimarge bij het SVK Webra, zowel wat betreft de inhuring van bestaande particuliere woningen als binnen het systeem van nieuwbouw SVK Pro waarvoor Tervuren heeft ingeschreven voor een potentieel van 20 woningen.
Met deze plannen behaalt Tervuren het vooropgesteld 'BSO'.
Er is een convenant goedgekeurd voor 25 bijkomende sociale huurwoningen vanaf 1 maart 2022 voor de duur van 3 jaar.
Het plan van aanpak, dat door het college werd goedgekeurd op 22 augustus 2022, bevat een invulformulier met de lopende acties van de gemeente Tervuren op het vlak van lokaal woonbeleid en voor het bereiken van het 'BSO'. In de tabel is een overzicht van de gronden te vinden waarover afspraken zijn voor het ontwikkelen van een sociaal woonaanbod."
Vraag via mail van 17 augustus 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 augustus 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
- Hoe staat het met de oprichting van een buurthuis in de Ravensteinwijk?
Vraag en antwoord worden in de notulen opgenomen:
"Er werd een concreet appartement toegewezen door Elk Zijn Huis, Hubertilaan 106/1. Na de opknapwerken door WEB is de buurtwerker, Wendy Van Maele, gestart met de inrichting van het buurthuis, het leggen van contacten in de buurt en het zoeken van vrijwilligers.
Er werd een groep van vrijwilligers samengesteld om de buurtwerking te lanceren. De vrijwilligers doopten het buurthuis ‘De Witte Raaf’ en er werd een logo ontworpen. De officiële opening zal plaatsvinden op zondag 9 oktober. Een uitnodiging volgt nog.
In juni organiseerde onze dienst welzijn in het buurthuis twee informatiemomenten voor de buurtbewoners over de huisvesting van ontheemden uit Oekraïne in de wijk.
Vanaf 22 augustus organiseert de buurtwerker elke maandag van 10 tot 13 uur een ontmoetingsmoment in het buurthuis.
In de maand augustus vonden er al 2 activiteiten plaats. De vrijwilligers organiseerden op 7 augustus een wandeling. Op 24 augustus was er een spelnamiddag voor kinderen."
De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2022 om 10:12.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Marc Charlier
voorzitter waarnemend