De raad bekrachtigt het besluit.
Besluit van de burgemeester van 10 november 2021
Enig artikel. De raad bekrachtigt onderstaand besluit van de burgemeester van 10 november 2021 voor de organisatie van de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 25 november 2021:
Organisatie van gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 25 november 2021
Aanleiding
Coronavirus COVID-19
Regelgeving
- Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de burgemeester
- Artikel 4, §2 en §3 van de pandemiewet
§ 2. Wanneer de lokale omstandigheden het vereisen, nemen de gouverneurs en burgemeesters, elk voor het eigen grondgebied, maatregelen die strenger zijn ten opzichte van de maatregelen bedoeld in paragraaf 1, overeenkomstig de eventuele instructies van de minister. Daartoe overleggen ze met de bevoegde federale en deelstatelijke overheden in functie van de beoogde maatregel. Indien de hoogdringendheid geen overleg voorafgaand aan het nemen van de maatregel toelaat, informeert de betrokken burgemeester of de gouverneur deze bevoegde overheden zo snel mogelijk van de genomen maatregel. In elk geval worden de maatregelen beoogd door de burgemeester vastgesteld na overleg met de gouverneur, en worden deze beoogd door de gouverneur vastgesteld na overleg met de minister.
§ 3. De maatregelen bedoeld in paragrafen 1 en 2 zijn noodzakelijk, geschikt en in verhouding tot de nagestreefde doelstelling.
Deze maatregelen worden voor de toekomst aangenomen voor een maximale duur van drie maanden en kunnen slechts uitwerking hebben voor zover de epidemische noodsituatie nog bestaat of in stand is gehouden overeenkomstig artikel 3, § 1. Ze kunnen telkens worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden voor zover de epidemische noodsituatie nog bestaat of in stand is gehouden overeenkomstig artikel
- Ministerieel schrijven van de minister van Binnenlandse zaken van 3 november 2021 betreffende het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management.
Feiten, context en argumentatie
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen (artikel 4 §2 van de pandemiewet).
De burgemeester kan, op basis van zijn eigen bevoegdheden, dringende maatregelen nemen ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid. Een gemeente- en OCMW-raad kan zonder publiek doorgaan om besmettingen te voorkomen.
Voor de zitting van de raden van 25 november 2021 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
Het is nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De gemeente- en OCMW-raad van 25 november 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Besluit
Enig artikel. De burgemeester beslist:
- de gemeente- en OCMW-raad en raad van bestuur van Bexit van 25 november 2021 fysiek te organiseren in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
- dat het nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De gemeente- en OCMW-raad van 25 november 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Voor eensluidend uittreksel:
Tervuren, 10 november 2021
De Burgemeester Waarnemend Algemeen Directeur
Marc Charlier Dirk Stoffelen
De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
De raad neemt kennis van de verhindering.
E-mail van Kelly Merckx van 8 november 2021 waarin zij haar verhindering als gemeenteraadslid meedeelt voor de periode van 4 december 2021 tot en met 19 maart 2022 wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 12 en 14
- Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau blijkt dat Sabine Robeet 3e opvolger is voor de lijst N-VA. De 1e twee opvolgers zijn reeds geïnstalleerd als raadslid. Zodoende komt Sabine Robeet als eerste in aanmerking om het mandaat van raadslid op te nemen.
Op 10 november 2021 heeft Sabine Robeet meegedeeld dat zij bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Kelly Merckx over te nemen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de verhindering wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind van Kelly Merckx (N-VA) van 4 december 2021 tot en met 19 maart 2022. Sabine Robeet wordt als eerste opvolger van de lijst N-VA uitgenodigd om het mandaat van gemeenteraadslid tijdelijk op te nemen.
Sabine Robeet legt de eed af als raadslid.
E-mail van Kelly Merckx van 8 november 2021 waarin zij haar verhindering als gemeenteraadslid meedeelt voor de periode van 4 december 2021 tot en met 19 maart 2022 wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind. Op 10 november 2021 heeft Sabine Robeet meegedeeld dat zij bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Kelly Merckx over te nemen.
Artikel 8 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Om gemeenteraadskiezer te zijn, moet men :
1° Belg zijn;
2° de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt;
3° in de bevolkingsregisters van de gemeente ingeschreven zijn;
4° zich niet bevinden in één van de gevallen van uitsluiting of schorsing, vermeld in Titel 3, hoofdstuk 4 van het decreet.
Artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Om tot gemeenteraadslid verkozen te kunnen worden en blijven, moet men kiezer zijn en moet men de kiesvoorwaarden, vermeld in artikel 8, behouden en mag men zich niet in een geval van schorsing of uitsluiting, als vermeld in artikel 15, §1 en §2 van het decreet, bevinden.
Artikelen 6 en 14 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de opvolger van het raadslid dat als verhinderd wordt beschouwd.
Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur
Dit artikel omschrijft de diverse onverenigbaarheden met het mandaat van gemeenteraadslid.
De geloofsbrieven omvatten de schriftelijke bewijsstukken die de opvolger, opgeroepen om de eed af te leggen, moet voorleggen en waaruit blijkt dat er tegen zijn installatie als raadslid geen bezwaren zijn. De opvolger moet volgende stukken voorleggen:
-een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister
-een recent uittreksel uit het strafregister
-een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.
De geloofsbrieven werden behoorlijk en tijdig ingediend en werden ter inzage gelegd met respect voor de decretale bepalingen.
Het doel van het onderzoek is om na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven door de gemeenteraad, blijkt dat Sabine Robeet voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Zij heeft verklaard zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid te bevinden. Er zijn geen elementen waaruit zou blijken dat de opvolger zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Artikel 1. De geloofsbrieven van Sabine Robeet worden goedgekeurd.
Artikel 2. Sabine Robeet, Vitsenblok 9, 3080 Tervuren, geboren in Leuven op 23 maart 1973, legt in handen van de voorzitter volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.'
Artikel 3. Sabine Robeet komt als laatste op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.
Artikel 4. Bij toepassing van artikel 11 §1 van de statuten van het AGB Bexit benoemt de raad Sabine Robeet, raadslid, als lid van de raad van bestuur van het AGB Bexit.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 15 december 2021.
Brief van Interrand van 20 oktober 2021.
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- Robert Steuts, raadslid, Jachtlaan 21, 3080 Tervuren
- Sebastiaan Coudré, raadslid, Huldenbergstraat 27, 3080 Duisburg
- Omer Graulus, raadslid, Oudergemse weg 79, 3080 Tervuren
Het mandaat van de vertegenwoordigers moet vastgesteld worden voor de algemene vergadering van 15 december 2021.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 15 december 2021
Agenda
1. Vaststelling van de geldigheid tot vergaderen overeenkomstig art. 30 van de statuten
2. Notulen algemene vergadering van 23 juni 2021: goedkeuring
3. Begroting 2022
4. Werkingsbijdrage 2022
5. Varia
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 17 december 2021.
Brief van IGO div van 27 oktober 2021.
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024: Jan Trappeniers, raadslid, Heidestraat 39, 3080 Duisburg.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 17 december 2021.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 17 december 2021
Agenda
1. Goedkeuring verslag 25-06-2020
2. Goedkeuring begroting 2022 (documenten 1 en 2)
3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
4. Varia
De raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur.
Brief via het digitaal loket ontvangen op 20 oktober 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262 over de jaarrekening
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 332, §1
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid worden ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 15 oktober 2021 over de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het OCMW van Tervuren.
De raad neemt kennis het besluit van de gouverneur.
Brief van 15 oktober 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 235 § 4, 3de lid
De gemeenteraad beslist jaarlijks over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 15 oktober 2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van het AGB Bexit
Artikel 2. De raad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Bexit
De raad keurt de sectieleidraad, het bestek, de gunningswijze en de raming goed.
Er dient een overheidsopdracht gestart te worden voor de uitbesteding van het busvervoer.
Een deel van het busvervoer gebeurt vandaag met een bus van de gemeente. Het resultaat van de overheidsopdracht voor het gedeelte van het busvervoer dat nu gebeurt met de eigen bus, kan een element zijn om rekening mee te houden in de beslissing of de eigen bus in de komende jaren vervangen dient te worden door een nieuwe, of dat ook dat busvervoer zal worden uitbesteed.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 57 en artikel 43.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Ongeregeld busvervoer” werd een selectieleidraad en bestek met nr. 2021/764 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de verschillende bestellende diensten (zie bijlage C Afnemers).
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
- Perceel 1 (Ongeregeld busvervoer), raming: 79.054,91 euro excl. btw of 83.798,20 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 1 (Ongeregeld busvervoer), raming: 79.054,91 euro excl. btw of 83.798,20 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 2 (Ongeregeld busvervoer), raming: 79.054,91 euro excl. btw of 83.798,20 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 3 (Ongeregeld busvervoer), raming: 79.054,91 euro excl. btw of 83.798,20 euro incl. 6% btw;
- Perceel 2 (Tweewekelijks zwemmen GITO ), raming: 9.410,13 euro excl. btw of 9.974,74 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 1 (Tweewekelijks zwemmen GITO ), raming: 9.410,13 euro excl. btw of 9.974,74 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 2 (Tweewekelijks zwemmen GITO ), raming: 9.410,13 euro excl. btw of 9.974,74 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 3 (Tweewekelijks zwemmen GITO ), raming: 9.410,13 euro excl. btw of 9.974,74 euro incl. 6% btw;
- Perceel 3 (Ongeregeld busvervoer door eigen gemeente bus), raming: 33.093,78 euro excl. btw of 35.079,41 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 1 (Ongeregeld busvervoer door eigen gemeente bus), raming: 33.093,78 euro excl. btw of 35.079,41 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 2 (Ongeregeld busvervoer door eigen gemeente bus), raming: 33.093,78 euro excl. btw of 35.079,41 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 3 (Ongeregeld busvervoer door eigen gemeente bus), raming: 33.093,78 euro excl. btw of 35.079,41 euro incl. 6% btw;
- Perceel 4 (Tweewekelijks zwemmen (basis)scholen op het grondgebied van Tervuren), raming: 28.141,28 euro excl. btw of 29.829,76 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 1 (Tweewekelijks zwemmen (basis)scholen op het grondgebied van Tervuren), raming: 28.141,28 euro excl. btw of 29.829,76 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 2 (Tweewekelijks zwemmen (basis)scholen op het grondgebied van Tervuren), raming: 28.141,28 euro excl. btw of 29.829,76 euro incl. 6% btw;
- Verlenging 3 (Tweewekelijks zwemmen (basis)scholen op het grondgebied van Tervuren), raming: 28.141,28 euro excl. btw of 29.829,76 euro incl. 6% btw.
Percelen 1, 2, 3 en 4 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Voor elke perceel kunnen er 3 stilzwijgende verlengingen zijn. De looptijd van elke verlenging bedraagt 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling (2-fasige procedure).
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden. Deze hoeveelheden zijn vermoedelijk en kunnen in de loop van de overeenkomst veranderen. Het aantal ritten zal bij voorbeeld ook afhangen van het aantal scholen dat beroep zal doen op het busvervoer in het kader van de sociale voordelen.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De totale uitgave voor deze opdracht (de 4 percelen) voor 4 jaren wordt geraamd op 598.800,40 euro excl. btw of 634.728,44 euro incl. 6% btw.
Wat betreft perceel 1 en 2, zijn de uitgaven voorzien in het exploitatiebudget van 2021, op budgetcodes:
- 2021/GBB/0741-00/6150050/GEMEENTE/VT/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0750-00/6150050/GEMEENTE/VT/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0800-01/6150050/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0800-02/6150050/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0800-03/6150050/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0810-00/6150050/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0870-06/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN;
- 2021/GBB/0870-07/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN.
en in de budgetten van de volgende jaren.
Er is geen medecontractant van toepassing. De btw bedraagt 6% en is niet recupereerbaar.
De percelen 3 en 4 worden nu in eigen beheer uitgevoerd. Wanneer deze percelen ook gegund zouden worden, zal er een verschuiving van budget dienen te gebeuren van uitgaven in eigen beheer naar de hierboven vermelde budgetcodes.
Artikel 1. De raad keurt de selectieleidraad, selectievereisten, het bestek met nr. 2021/764 en de raming voor de opdracht “Ongeregeld busvervoer”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 598.800,40 euro excl. btw of 634.728,44 euro incl. 6% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De raad keurt de overeenkomst goed.
Het ontvangen op 21 oktober 2021 van het schrijven van Aquafin met de door de Provincie ondertekende overeenkomst tot het vestigen van erfdienstbaarheden.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de gemeenteraad
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen- Artikels 637 en volgende van het burgerlijk wetboek
- Principiële goedkeuring over de vergoedingen voor het stellen van erfdienstbaarheden op en het innemen van een gracht voor ondergrondse riolering aan het Dorpsplein in Vossem door het college op 31 augustus 2020
- Gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2021
De gemeenteraad keurt het vestigen van 9 erfdienstbaarheden en de aankoop van een gracht goed in het kader van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur aan het Dorpsplein in Vossem
De gemeente heeft Aquafin opgedragen om rioolwaterzuiveringsinfrastructuur aan te leggen aan het Dorpsplein in Vossem.
Het project TRV3014, "Dorpsplein Vossem", van Aquafin voorziet daarom in het ophalen van het afval- en regenwater van de woningen gelegen Dorpsplein 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23 en 25, via collectoren aan te leggen in de tuinzone van deze woningen, en via een bestaande gracht gravitair naar een bestaande collector gelegen nabij de Voer.
Op 24 juni 2021 keurde de gemeenteraad reeds 9 erfdienstbaarheden en een aankoop goed in het kader van deze werken.
Een 10e erfdienstbaarheid dient nog goedgekeurd te worden. Het betreft het vestigen van een erfdienstbaarheid op een strook grond van 5x17m met een werkzone van 115m², op het kadastraal perceel 3e afdeling, sectie B, nummer 442H, eigendom van de Provincie Vlaams-Brabant (inneming 10 op het plan).
De volgende kosten zijn verbonden aan de inneming:
- de notaris- en aktekosten;
- de vergoedingen voor het vestigen van de erfdienstbaarheid: 51 euro;
- desgevallend vergoedingen voor het herstellen van de schade.
De kosten van de aankoop zijn voorzien op budgetcode 2021/GBB/0050-00/2600200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum VSM/2021/207 van Financieel advies van 10 november 2021
Enig artikel. De raad keurt de overeenkomst, die integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed voor het vestigen van een erfdienstbaarheid op een deel van het kadastraal perceel 3e afdeling sectie B, nummer 442H, eigendom van de provincie Vlaams-Brabant, ten behoeve van de aanleg en uitbating van een gedeelte van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur "Dorpsplein Vossem" van Aquafin volgens het bijgevoegd innemingsplan.
De raad verdaagt dit punt naar een volgende zitting.
- Het digitaal aanmeldingssysteem wordt bij het GITO voor het vierde schooljaar op rij toegepast.
- Jaarlijks dient het schoolbestuur de capaciteit van instroom en de indicatornorm bij de inschrijvingen goed te keuren die in het digitaal aanmeldingssysteem gerespecteerd moeten worden.
- College van 15 november 2021
De indicatornorm van 50% en de capaciteit van 72 leerlingen voor het eerste jaar voor het schooljaar 2022-2023 van het aanmeldingssysteem van het GITO werden goedgekeurd.
- Codex Secundair Onderwijs wat het inschrijvingsrecht betreft van 24 april 2019
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2O17
- Decreet van 30 mei houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- Decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- Decreet betreffende gelijke onderwijskansen van 28 juni 2OO2
- Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
De inschrijvingen voor het GITO verlopen reeds een aantal schooljaren via een digitaal aanmeldingssysteem. Deze
digitale inschrijvingsprocedure wordt positief beoordeeld en het door AGODI goedgekeurde dossier wordt ook voor
de inschrijvingen voor het schooljaar 2022-2023 verdergezet.
De capaciteit voor instroom in het eerste jaar werd bepaald op 72 leerlingen, 36 leerlingen voor de A-stroom en 36 leerlingen voor de B-stroom.
Het GITO Tervuren verwacht niet onmiddellijk een capaciteitsprobleem. Het aanmeldingssysteem en de te volgen tijdslijn werd besproken op de
(digitale) schoolraad van 7 november 2021
Voor het bepalen van de contingenten werd rekening gehouden met
- enerzijds de relatieve aanwezigheid van indicatorleerlingen in haar gemeente;
- en anderzijds met de relatieve aanwezigheid van indicatorleerlingen in de eigen school.
Op basis van de nu beschikbare cijfers wordt het percentage indicatorleerlingen voor het GITO vastgesteld op 5O%.
Voornoemde indicatornorm van 50% en instroomcapaciteit van 72 leerlingen voor het eerste jaar voor het schooljaar 2022-2023 van het GITO werden positief geadviseerd door de (digitale) schoolraad van 7 november 2021 en goedgekeurd door het college van 15 november 2021.
Enig artikel. Dit agendapunt wordt verdaagt naar een volgende zitting.
Het creëren van straten en pleinen door het renoveren van de bestaande en het oprichten van nieuwe gebouwen op de site Panquin.
- Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, dat de bevoegdheden, voorwaarden en procedures voor de naamgeving van openbare wegen en pleinen bepaalt.
- De bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het Omgevingsdecreet, de Vlaremwetgeving, het Handhavingsdecreet en de uitvoeringsbesluiten.
- Artikel 8 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 stelt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
- Het college beslist over de omgevingsvergunningsaanvragen, meldingen, aanvragen tot stedenbouwkundig attest, verdelingsaanvragen, ...
De gemeenteraad keurde in zitting van 30 september 2021 de volgende nieuwe straat- en pleinnamen principieel goed:
- Isabellaplein voor het nieuwe plein aan de nieuwe woongelegenheden
- Orangerieplein voor het nieuwe plein rondom de vijver, tussen de orangerie en de woongelegenheden
- Hoefijzerplein voor het plein en de dreef binnen het hoefijzer
- Sint-Hubertusplein voor het plein aan de Sint-Hubertuskapel
Het openbaar onderzoek vond plaats van 7 oktober 2021 tot en met 5 november 2021.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de straatnaamgeving voor de site Panquin definitief goed als volgt:
- Isabellaplein voor het nieuwe plein aan de nieuwe woongelegenheden
- Orangerieplein voor het nieuwe plein rondom de vijver, tussen de orangerie en de woongelegenheden
- Hoefijzerplein voor het plein en de dreef binnen het hoefijzer
- Sint-Hubertusplein voor het plein aan de Sint-Hubertuskapel
De raad keurt de aangepaste raming goed.
De ontwerpopdracht kan gegund worden aan Bruggeman-Maes bvba, Ellermanstraat 14 bus 4 te 2060 Antwerpen, maar de offerte overstijgt de raming met meer dan 15 %. Het bestek met nr. TRV3017 werd opgesteld in opdracht van Aquafin.
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
- De Europese kaderrichtlijn water.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
- Artikel 6 bis § 1 van het decreet van 24 mei 2002 over het water bestemd voor menselijke aanwending en latere wijzigingen waarbij de saneringsverplichting bij de drinkwatermaatschappijen wordt gelegd.
- De bepalingen van de aangepaste VLAREM-wetgeving inzake aanleg van rioleringen en afkoppelingen.
- Het ministerieel besluit van 9 juni 2008 houdende goedkeuring van het zoneringsplan van de gemeente Tervuren.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het raadsbesluit van 15 december 2020 houdende goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht
De offertes voor de rioleringswerken aan de Oudergemse Weg dienden Aquafin ten laatste op 24 september 2021 te bereiken.
Er werden 3 offertes ontvangen:
- Bruggeman-Maes bvba, Ellermanstraat 14 bus 4 te 2060 Antwerpen (429.593,74 euro excl. btw)
- Rega Infra nv, Ambachtstraat 32 te 2390 Malle (431.500,00 euro excl. btw)
- D.S.V. nv, Terheidelaan 69 te 3200 Aarschot (475.513,48 euro excl. btw)
De ontwerper stelt voor om deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), Bruggeman-Maes bvba, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 429.593,74 euro excl. btw mits het verkrijgen van een visum.
De offerte van deze inschrijver is regelmatig, maar het gunningsbedrag (429.593,74 euro excl. btw) overschrijdt de goedgekeurde raming (372.811,75 euro excl. btw) met 15,23 %.
Aquafin heeft een financiële controle uitgevoerd van de laagste offertes op basis van het KB Plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017. Voor wat betreft de totale inschrijvingsprijs dient er geen onderzoek te gebeuren aangezien er minder dan 4 inschrijvers zijn. Voor wat betreft de eenheidsprijzen heeft Aquafin een grondig onderzoek verricht naar mogelijk abnormaal hoge en lage eenheidsprijzen.
Onderzoek van mogelijk abnormaal hoge eenheidsprijzen
Algemeen wordt opgemerkt dat aan dit dossier een klein aantal inschrijvers (3) heeft deelgenomen, waardoor mogelijke afwijkingen sneller kunnen doorwegen in een evaluatie.
Tevens wordt een raming opgemaakt vanuit het standpunt van studie, waarbij (op financieel vlak) het totaalconcept wordt beoogd. Dit in tegenstelling tot de wijze waarop een aannemer een eenheidsprijs indient vanuit technisch standpunt op gebied van uitvoeringsmethode. Hierdoor is een vergelijking met de ramingsprijs niet altijd relevant. Om die reden wordt de evaluatie dan ook eveneens gemaakt aan de hand van de inschrijvingsprijzen van de andere deelnemers.
Tot slot wordt opgemerkt dat volgens de laatste aanbestedingen een algemene en duidelijke tendens wordt vastgesteld dat de aanbestedingsprijzen in belangrijke mate stijgen.
Aquafin concludeert bij elk van de onderzochte posten dat de inschrijvingsprijs kan worden aanvaard en dat er geen verdere prijsverantwoording moet worden gevraagd. De motivering uit het verslag van nazicht maakt deel uit van dit besluit.
Onderzoek van mogelijk abnormaal lage eenheidsprijzen
Aquafin concludeert bij elk van de onderzochte posten dat de inschrijvingsprijs kan worden aanvaard en dat er geen verdere prijsverantwoording moet worden gevraagd. De motivering uit het verslag van nazicht maakt deel uit van dit besluit.
De uitgave van 56.781,99 euro excl. btw extra, is voorzien in het investeringsbudget van 2022, budgetcode 2022/ACT-33/0310-00/2270007/GEMEENTE/RUIMTE/IP-1.
Enig artikel. De raad keurt de aangepaste raming van 429.593,74 euro excl. btw voor de opdracht “sanering Oudergemse Weg (Aquafin project)” goed.
De raad keurt de dienstverleningsovereenkomst goed.
De huidige dienstverleningsovereenkomst tussen Tervuren en Aquafin loopt ten einde eind januari 2022; een nieuwe dienstverleningsovereenkomst dient afgesloten te worden.
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
- De Europese kaderrichtlijn water.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- Artikel 42, § , 1° d) iii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten waarbij de opdracht slechts door één bepaalde ondernemer kan worden uitgevoerd om redenen van bescherming van exclusieve rechten.
- Artikel 6 bis § 1 van het decreet van 24 mei 2002 over het water bestemd voor menselijke aanwending en latere wijzigingen waarbij de saneringsverplichting bij de drinkwatermaatschappijen wordt gelegd.
- De bepalingen van de aangepaste VLAREM-wetgeving inzake aanleg van rioleringen en afkoppelingen.
- Het ministerieel besluit van 9 juni 2008 houdende goedkeuring van het zoneringsplan van de gemeente Tervuren.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het raadsbesluit van 29 november 2016 houdende de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente Tervuren en de n.v. Aquafin (Rio Totaal).
De huidige dienstverleningsovereenkomst tussen Tervuren en Aquafin (RioTotaal) loopt af eind januari 2022 en is niet meer verlengbaar. Een nieuwe overeenkomst dient te worden afgesloten om volgende opdrachten inzake rioolbeheer - al dan niet, geheel of gedeeltelijk – en in functie van de wenselijkheid en noodzakelijkheid, aan een partner toe te vertrouwen:
- het opmaken en up-to-date houden van een riooldatabank, digitaliseren van de informatie, gegevens ter beschikking stellen via een webapplicatie en integreren in het GIS-pakket van de gemeente en het digitaal afhandelen van KLIP/KLIMaanvragen; het opmaken en up-to-date houden van hydraulische modellen bestaande en geplande toestand (opmaak visie voor afvalwater- en hemelwaterafvoer); het opmaken en up-to-date houden van een hemelwaterplan;
- ondersteuning verlenen bij het verstrekken van informatie aan bevoegde overheden (bv. ecologische indicatoren verstrekken aan VMM, advies bij ZP/GUP,...);
- het opmaken van een strategisch en structureel rioolmanagement-systeem inzake sleetonderzoek, inspectie en renovatie (assetmanagement), inclusief het opstellen van een onderbouwde langetermijn visie;
- het opmaken van een rollend investerings-, onderhouds- en renovatieprogramma inzake uitbouw en beheer van afvalwaterinfrastructuur;
- organisatie, begeleiding en uitvoering van afkoppelingen van hemelwater op privédomein bij particulieren en bedrijven, inclusief de controle van bestaande lozingen en het opmaken van keuringsattesten;
- het realiseren van opgedragen rioleringsprojecten door het ter beschikking stellen van een projectmanager voor rioleringsprojecten (projectmanagement) inclusief uitvoering van werftoezicht, begeleiding bij het verwezenlijken van grondinnames en erfdienstbaarheden, coördinatie van het minder-hinder programma, begeleiding bij de afkoppelingen op privaat domein en het desgewenst toekennen van betalingsmodaliteiten over een nader te bepalen termijn;
- het formuleren van hydraulische en technische adviezen en opstellen van scenarioanalyses voor rioleringsprojecten, verkavelingen of andere ingrepen met impact op het rioleringsstelsel van de gemeente;
- het beheer van het volledige rioleringsstelsel en aanverwante structuren waaronder hydraulische structuren (pompstations, kwzi’s, bekkens, overstorten, wervelventielen,…), riolen, kolken, grachten in beheer van de gemeente,…
- het realiseren en renoveren van huisaansluitingen op de riool, het uitvoeren van ruimingen, camera-inspecties, ingrepen en noodherstellingen bij calamiteiten op het rioleringsstelsel;
- het opstellen en up-to-date houden van een gericht grachtenbeheersplan en slibbeheersplan voor de grachten in het beheer van de gemeente;
- het verzorgen van een klantencontact voor de burgers en de gemeente;
- de bouw en het beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties (IBA’s)
In Vlaanderen is Aquafin de enige partner die de gemeente Tervuren én de complete kennis én de ruime ervaring in bovenvermelde aspecten van rioolbeheer kan aanbieden:
De gemeente kan het totaal aanbod van deze opdracht aan Aquafin gunnen op basis van art. 42, par. 1, 1°, littera d van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, met name doordat Aquafin als enige zowel de bovengemeentelijke- als de gemeentelijke rioolwaterinfrastructuur en hun verwevenheid kent door enerzijds de uitbouw en het beheer van haar eigen bovengemeentelijke infrastructuur en anderzijds de kennis die zij in het verleden reeds heeft opgedaan van de gemeentelijke infrastructuur naar aanleiding van de meerdere taken die zij in opdracht van de gemeente Tervuren heeft uitgevoerd zoals de opmaak van een digitale riooldatabank, opmaak van hydraulische modellen bestaande en geplande toestand, verstrekken van hydraulisch adviezen, het volledige projectmanagement van investeringsprojecten, opmaak hemelwaterplan, beheer KWZI,…
Aquafin heeft met andere woorden een unieke kennis inzake de hydraulische kenmerken van het volledige stelsel van de gemeente Tervuren (en ook van omliggende gemeentes met impact op het stelsel van de gemeente).
Aquafin bezit verder specifieke kennis/ervaring, die zij verzamelde in het kader van het beheer van haar eigen infrastructuur. Zo kent zij als enige gedetailleerd en gedurende dergelijke lange periode – reeds 30 jaar - alle verschillende deel- en bijkomende taken die bij het plannen, ontwerpen, de bouw en de exploitatie/beheer van riolerings- en waterzuiveringsinfrastructuur aan bod komen.
Aquafin heeft dus een unieke kennis/ervaring wat het aanbieden van de combinatie van volgende opdrachten inzake afvalwaterinfrastructuur betreft:
- het opstellen van investerings- en renovatieprogramma’s;
- het (hydraulisch) ontwerpen en opmaken van technische en hydraulische adviezen
- het opmaken van een hemelwaterplan: ontwikkelen van een visie voor hemelwaterafvoer, -buffering en -hergebruik
- het projectmanagement inclusief werftoezicht, grondinnames, afkoppelingen privaat domein, minder-hinder,…;
- het dagdagelijks exploiteren, onderhouden en renoveren van ondermeer 6.587 km leidingen en 1.852 pompstations en bergbezinkbekkens en 321 RWZI’s;
- het opmaken van onderhoudsprogramma's via een eigen ontwikkelde en geregistreerde methodologie ttz HydroplanTM en HadesTM en eigen ontwikkelde methodieken voor opmaken van assetmanagement-systeem,…
Aquafin kan tenslotte een bestaande organisatiestructuur en infrastructuur in de gemeente Tervuren/provincie Vlaams Brabant ter beschikking stellen, wat een vlotte dienstverlening binnen een korte tijdsspanne mogelijk maakt.
Aquafin heeft inmiddels ook een ruime ervaring uitgebouwd in het aanbieden van afvalwaterzuiveringsdiensten aan gemeenten. Zij heeft meer dan 16 jaar ervaring en reeds 106 Vlaamse steden en gemeenten vertrouwden hun rioolbeheer aan Aquafin toe. Tientallen andere gemeenten gaven haar ad-hoc opdrachten.
Het budgetartikel in de MJP 2020-2025 voor projectmatige prestaties is Act-33/0310-00/2270007/GEMEENTE/RUIMTE/IP-1 en voor niet projectmatige prestaties GBB/0310-00/6131999/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN. Van 2022 tot en met 2025 is respectievelijk 5.045.000 euro en 280.000 euro voorzien.
Gunstig visum VSM/2021/209 van Financieel advies van 16 november 2021
Enig artikel. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed tussen Aquafin en de gemeente Tervuren voor een periode van vijf jaren (2022 tot en met 2026), verlengbaar met vijf jaren.
Vraag via e-mail van 23 november 2021 van raadslid Thomas Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 november 2021
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
1. De burgemeester beloofde in september duidelijkheid te brengen over de toekomst van de Berg van Termunt. Kan de burgemeester deze gemeenteraad duidelijkheid verschaffen?
2. Kan de burgemeester toelichten hoe de onderhandelingen met KV Tervuren-Duisburg verlopen?
3. Wat zijn de wensen van KV Tervuren-Duisburg?
4. Welke oplossing reikt het college van burgemeester en schepenen aan?
5. Heeft het college een schriftelijk juridisch advies (intern of extern) ingewonnen omtrent de mogelijkheden die het omgevingsrecht biedt?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via e-mail van 23 november 2021 van raadslid Serge Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 november 2021
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Op 17 mei 2021 heeft het college beslist om een aantal parkeerplaatsen in de Hoornzeelstraat (tegenover optic Gillain) om te vormen naar een gedeeltelijk overdekte fietsstalling, op vraag van de Steinerschool die de fietsstalling bij Panquin niet meer mag gebruiken.
Op zich hebben we daar geen bezwaar tegen, integendeel, en zeker niet indien het probleem van de gevaarlijke parkeerplaats die zich in de verlenging van het zebrapad staat tegelijkertijd ook wordt verholpen.
Toch vragen we ons af waarom er slechts twee voorstellen werden uitgewerkt. Er bestond namelijk nog een derde, dit was gebruikmaken van de bestaande fietsstalling op de gemeenteplaats, naast het politiegebouw. Afstand tot Steinerschool is 140 m, versus 90m van Steinerschool tot de Hoornzeelstraat, een extra-afstand van 50m dus.
Want we hebben het moeilijker met de samenhangende beslissing om de fietsbeugels ter hoogte van de Carrefour weg te nemen en er een parkeervak terug te krijgen. De installatie van die fietsbeugels werd een paar jaar geleden feestelijk gevierd door vele mensen en de fietsersbond, en die beschikbare fietsplaatsen zijn momenteel constant gebruikt door de klanten van de Carrefour en van andere winkels in de buurt, bvb de bakkerij Flan Breton of de kapperszaak. Door 12 fietsplaatsen op te offeren krijgen we maar 1 autostaanplaats terug. Dit ratio is nota bene veel voordeliger dan in uw project, waar goed gerekend 5 autostaanplaatsen worden geschrapt (voor vermoedelijk geen 60 fietsplaatsen). Afstand van huidige fietsbeugels tot nieuwe geplande fietsstalling is 50 m, zeer gebruiksonvriendelijk voor de klanten van bovengenoemde winkels…
In uw beslissing staat dat de voorstellen “werden besproken met zowel de RLE, de school en de Fietsersbond”. In ieder geval heeft de Fietsersbond ons laten weten dat ze resoluut tegen het schrappen van de bestaande beugels staan. En bepaalde winkels ook, hebben we vernomen.
In de beslissing staat nog dat ”na evaluatie dit opnieuw aangepast kan worden als blijkt dat de nood tot fietsparkeren hoger is”.
Mijn vragen:
- Waarom werd het idee om gebruik te maken van de bestaande fietstalling op de markt niet weerhouden?
- Is er proces-verbaal opgesteld van de besprekingen met de RLE en de fietsersbond?
- In plaats van de huidige fietsplaatsen te verwijderen, en “na evaluatie opnieuw aanpassen als de nood tot fietsparkeren hoger is”, kunnen we ze niet gewoon behouden en “na evaluatie wegnemen als blijkt dat ze onderbenut zijn”?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 26/11/2021 om 09:35.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur waarnemend
Hugo Vankelecom
voorzitter