De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 29 september 2022.
De raad neemt kennis van de stand van zaken.
Omwille van het conflict in Oekraïne zijn er heel wat inwoners die richting West-Europa vluchten. Tervuren vangt heel wat van deze Oekraïners op.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de stand van zaken van de opvang van Oekraïense vluchtelingen.
De raad keurt de budgetwijziging goed.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar. De kerkfabriek wenst wijzigingen aan te brengen aan het budget voor het dienstjaar 2022.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 50.
Het centraal kerkbestuur heeft de budgetwijziging ingediend op 4 oktober 2022. Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel gaf op 4 oktober 22 een gunstig advies.
De kerkraad heeft de budgetwijziging 1 2022 als volgt goedgekeurd op 16 september 2022:
Exploitatie | Wijziging | Investeringen | Wijziging | |
Ontvangsten | 5.020,00 EUR | +2.413,00 EUR | 0,00 EUR | +9.890,00 EUR |
Uitgaven | 19.424,00 EUR | +3.361,00 EUR | 1.110,00 EUR | +11.000,00 EUR |
|
|
|
||
= Saldo voor overboekingen | -15.352,00 EUR | -2.220,00 EUR | ||
Overboekingen | -1.110,00 EUR | 1.110,00 EUR | ||
Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 1.475,00 EUR | 1.110,00 EUR | ||
Toelage gemeente | 14.987,00 EUR | +948,00 EUR | ||
|
|
|
||
= Overschot/tekort | 0,00 EUR | 0,00 EUR |
De kerkfabriek vraagt een verhoging van de exploitatietoelage met 948 euro. In de beleidsnota geven ze aan dat dit komt door de indexering van een aantal vaste uitgaven en de stijgende energieprijzen. De exploitatietoelage van 14.987 euro is echter lager dan de in hun meerjarenplan voorziene bedrag van 15.521 euro. De investeringen zijn gelinkt met het privaat patrimonium en werden gefinancierd met de patrimoniumrekening. Hierdoor is een tussenkomst van de gemeente niet noodzakelijk.
De exploitatietoelage is voorzien op het artikel 2022/GBB/0790-02/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Er dient een verhoging van 948 euro te worden voorzien met de volgende meerjarenplanaanpassing.
Gunstig mits aanpassing van het meerjarenplan.
Advies ADV/2022/544 van Financieel advies van 05 oktober 2022: Gunstig
Enig artikel. De raad keurt de budgetwijziging 1 2022 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem goed.
De raad geeft een positief advies over de jaarrekening 2021.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de Anglicaanse kerkfabriek Saint Pauls Tervuren
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
De rekening werd goedgekeurd door de kerkraad van 24 april 2022.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2021 sloot als volgt af:
Exploitatie | Investeringen | |
Ontvangsten | EUR 8.554,34 | EUR 0,00 |
Uitgaven | EUR 8.877,75 | EUR 0,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | EUR -323,41 | EUR 0,00 |
Overschot/tekort vorig jaar | EUR 1.093,40 | EUR 0,00 |
Toelage gemeente | EUR 0,00 | EUR 0,00 |
|
|
|
= Overschot/tekort | EUR 769,99 | EUR 0,00 |
Enig artikel. De raad geeft een positief advies over de jaarrekening 2021 van de Anglicaanse Kerk St. Pauls Tervuren.
De raad keurt het budget 2023 goed.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50
- Omzendbrief BB2007/01 van 12 januari 2007 over de regeling voor de grensoverschrijdende besturen van de eredienst
De gemeente waar zich het hoofdgebouw bevindt is verantwoordelijk voor het toezicht.
- Gunstig advies van het Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst van 26 april 2021
We hebben het budget 2023 ontvangen op 29 september 2022. Het Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst verleende op 17 augustus 2022 een gunstig advies.
De kerkraad heeft het budget 2023 als volgt goedgekeurd op 20 juli 2022:
Exploitatie | Investeringen | |
Ontvangsten | EUR 18.411,96 | EUR 0,00 |
Uitgaven | EUR 16.710,97 | EUR 0,00 |
|
|
|
= Saldo voor overboekingen | EUR 1.700,99 | EUR 0,00 |
Overboekingen | EUR 0,00 | EUR 0,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | EUR 737,96 | EUR 0,00 |
Toelage gemeente | EUR 0,00 | EUR 0,00 |
|
|
|
= Overschot/tekort | EUR 2.438,00 | EUR 0,00 |
De kerkfabriek overschrijdt de hoofdrekening 22 'Bestuur van de eredienst' met 50 euro tegenover het meerjarenplan. De kerkfabriek heeft geen meerjarenplanaanpassing aangevraagd. Echter vraagt de kerkfabriek geen exploitatietoelage, daarom stelt de dienst financieel beleid en boekhouding voor om het budget 2023 goed te keuren.
Er is geen strategische nota ingediend.
Er wordt geen exploitatie- of investeringstoelage gevraagd.
Artikel 1. De raad keurt het budget 2023 van de Anglicaanse Kerk Saint Pauls Tervuren goed.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Kortenberg, Kraainem, Overijse, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
De raad keurt de capaciteiten en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes van de gemeentelijke basisscholen goed.
Door het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2016 werd de digitale aanmeldingsprocedure voor de inschrijving van de leerlingen van de basisscholen goedgekeurd.
Door dit aanmeldingsregister worden de plaatsen op een objectieve, neutrale en transparante wijze op basis van de schoolkeuze van de ouders en de afstand van de woon- of arbeidsplaats tot de vestigingsplaats van de school verdeeld en worden wachtrijen, uitgestelde en dubbele aanmeldingen en inschrijvingen vermeden.
Jaarlijks dient het schoolbestuur de capaciteiten van elke school en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor de aanmeldingsprocedure van het volgende schooljaar goed te keuren.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- Decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie van sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 over het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR
- Besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2022 over het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs
- Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen in het schooljaar 2023-2024 en volgende.
In het kader van de aanmeldingsprocedure moeten de maximale capaciteiten en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes goedgekeurd worden door de schoolbesturen na kennisname en advies van de schoolraden.
Voor de capaciteitsbepaling houdt elke school rekening met de infrastructurele mogelijkheden, de veiligheid en het pedagogisch project.
De capaciteiten en aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor het schooljaar 2023-2024 werden gunstig geadviseerd door de schoolraden van de gemeentelijke basisscholen van Tervuren op 19 april 2022, van Moorsel De Fonkel op 22 juni 2022 en van Vossem op 28 september 2022.
Artikel 1. De raad keurt de volgende maximale capaciteiten van leerlingen in de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2023-2024 goed:
Geboortejaar | GBS Tervuren | GBS Moorsel De Fonkel |
GBS Vossem |
Paardenmarktstraat 1 | Moorselstraat 252 | Dorpsstraat 38 | |
2021 | 46 | 36 | 46 |
2020 | 46 | 36 | 46 |
2019 | 46 | 36 | 46 |
2018 | 46 | 36 | 46 |
1ste leerjaar | 46 | 36 | 46 |
2de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
3de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
4de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
5de leerjaar | 46 | 25 | 46 |
6de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
De capaciteiten worden bekend gemaakt via de gemeentelijke website, de afsprakennota en de website van de scholen.
Artikel 2. De raad keurt de volgende aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor de inschrijvingen van het schooljaar 2023-2024 goed:
- De aanmeldingsperiode voor de leerlingen van de voorrangsgroepen 'kinderen van dezelfde leefentiteit' en 'kind van een ouder die personeelslid is' start op 9 januari 2023 om 9 uur en eindigt op 23 januari 2023 om 12 uur.
- Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 26 januari 2023.
- De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen van deze voorrangsgroepen begint op 27 januari 2023 en eindigt op 16 februari 2023.
- De aanmeldingsperiode voor alle andere leerlingen start op 28 februari 2023 om 9 uur en eindigt op 21 maart 2023 om 12 uur.
- Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 20 april 2023.
- De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen van de groep alle andere kinderen begint op 24 april 2023 en eindigt op 15 mei 2023.
- De vrije inschrijvingsperiode begint op 23 mei 2023.
- De aanmeldings- en inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt via de gemeentelijke website, de afsprakennota en de website van de scholen.
Artikel 3. De raad stemt in dat de directeur in bepaalde situaties leerlingen toch kan inschrijven ondanks het bereiken van de maximale capaciteit.
De raad keurt het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem goed.
Inschrijvingsdecreten van 4 februari 2022 over het gewoon onderwijs buiten Brussel en van 18 februari 2022 over bijkomende voorrangscriteria voor gemeenten in de Vlaamse Rand.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- Decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie van sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 over het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR
- Decreet van 18 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 over bijkomende maatregelen voor het inschrijvingsrecht betreffende voorrangs- en ordeningscriteria
- Besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2022 over het inschrijvingsrecht in het basisonderwijs en secundair onderwijs
- Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen in het schooljaar 2023-2024 en volgende.
- Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2016 ter goedkeuring van het dossier van de invoering van een digitaal centraal aanmeldingsregister voor de inschrijving van de leerlingen van alle basisscholen van Tervuren vanaf het schooljaar 2017-2108
- Besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 ter goedkeuring van de toetreding van de basisschool van het Heilig-Hartcollege tot het centraal aanmeldingsregister
- Besluit van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 ter goedkeuring van de toetreding van de gemeentelijke basisschool 'De Letterbijter' van Wezembeek-Oppem tot het centraal aanmeldingsregister
Volgens de nieuwe bepalingen van de Vlaamse Overheid over het inschrijvingsrecht moet uiterlijk op 15 november 2022 bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten en bij de Commissie voor Leerlingenrechten een dossier ingediend worden voor melding en goedkeuring voor de voortzetting van de aanmeldingsprocedure van de deelnemende basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem vanaf het schooljaar 2023-2024 op basis van de huidige ordeningscriteria schoolkeuze en vervolgens afstand van de woonplaats of de arbeidsplaats tot de vestigingsplaats van de school zoals besproken in de vergadering van de Commissie van de aanmeldingsprocedure op 9 juni 2022.
Volgens de nieuwe bepalingen van de Vlaamse Overheid over het inschrijvingsrecht moet er een Ombudsdienst Inschrijvingen opgericht worden voor de behandeling van eventuele klachten, vaststellingen en vragen. Deze moet bestaan uit de vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren en een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging door de schooldirecties voorgesteld.
Artikel 1. De raad keurt het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem vanaf het schooljaar 2023-2024 zoals integraal toegevoegd als bijlage goed.
Artikel 2. De raad keurt de oprichting van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor de behandeling van eventuele klachten, vaststellingen of vragen goed.
Artikel 3. De raad stemt ermee in dat het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem uiterlijk op 15 november 2022 ingediend wordt bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
De raad stelt het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de gemeenteweg voorlopig vast.
De aanvraag tot bijstelling van verkaveling van de heer Maximiliaan Vanheukelen en mevrouw Irene van Vucht, waarin de gedeeltelijke afschaffing en wijziging van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van de Groenlaan 29c wordt opgenomen.
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikel 14 §2 van het gemeentewegendecreet
Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
- Artikel 20 tot en met 23 van het gemeentewegendecreet over de procedurele bepalingen voor de opheffing van een gemeenteweg.
Op 29 juli 2022 ontving de gemeente een aanvraag tot bijstelling van verkaveling, waarin het gedeeltelijk afschaffen en wijzigen van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van de Groenlaan 29c opgenomen wordt.
De heer Vanheukelen en mevrouw van Vucht zijn recent eigenaar geworden van het perceel gelegen Groenlaan 29c en kadastraal gekend Tervuren, afdeling 1, sectie B, nummer 1 n.
Na opzoeking op het geoloket van de Atlas der Buurtwegen van de provincie Vlaams-Brabant blijkt dat de buurtweg nummer 53 gedeeltelijk over het perceel Groenlaan 29c loopt. Het betreft een buurtweg met een breedte van 1,65m, dewelke voor de helft over het perceel Groenlaan 29c loopt.
Om een deel van deze weg te kunnen afschaffen en verplaatsen en daardoor ook de perceelgrenzen van de kavel te wijzigen, wordt er een aanvraag tot bijstelling van verkaveling ingediend en dient er een procedure conform het gemeentewegendecreet gevoerd te worden.
Bij het verzoekschrift zijn ter staving een opmetingsplannen en een nota toegevoegd.
De gemeenteraad dient te oordelen over de wenselijkheid van de gedeeltelijke afschaffing en verplaatsing en kan beslissen dat de procedure wordt opgestart.
Daarvoor dient de gemeenteraad het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van het perceel Groenlaan 29c voorlopig vast te stellen.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het verzoekschrift van de heer Maximiliaan Vanheukelen en mevrouw Irene van Vucht voor de gedeeltelijke opheffing en wijziging van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van het perceel Groenlaan 53 en gaat akkoord met de gedeeltelijke afschaffing en wijziging ervan.
Artikel 2. De raad stelt het ontwerp van grafisch plan voor de gedeeltelijke opheffing en wijziging van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van het perceel Groenlaan 29c voorlopig vast.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Mondelinge vraag aan de burgemeester naar de stand van zaken in het dossier Berg van Termunt.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Mondelinge vraag aan de burgemeester omtrent de uitgangspunten van een doeltreffend participatiebeleid en welke projecten in de tweede helft van de legislatuur het voorwerp zullen zijn van een participatieproject?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Mondelinge vraag aan de burgemeester in verband met de acties die het lokaal bestuur zal ondernemen om de burger te ondersteunen tijdens deze energiecrisis.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven
Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Mondelinge vraag aan de burgemeester naar de intenties van het gemeentebestuur omtrent het autovrij maken van de markt en de heraanleg van markt.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Mondelinge vraag aan de burgemeester omtrent het erfgoedbeleid in Tervuren. Welke doelstellingen zet hij de tweede helft van de legislatuur nog voorop?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Mondelinge vraag aan de burgemeester in verband met de eerste proefopstelling in Moorsel.
- Werd er al een evaluatie gemaakt, zo bleek bij de start een en ander mis te lopen?
- Hoe wordt het verkeer langs de Groenlaan gecontroleerd?
- Wat denkt u van de voorbereiding, totstandkoming, besluitvorming, participatietraject. Wat zou u anders aanpakken?
- Klopt het dat de bewoners van de Bloemetjeswijk niet werden uitgenodigd voor een denkdag?
- Op welk tijdstip werden Bertem en Kortenberg betrokken bij de beslissing?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 28/10/2022 om 08:37.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter