Terug
Gepubliceerd op 25/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 27/10/2022 - 20:00 De Eik
Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 29 september 2022

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Kristina Eyskens, schepenen
        Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, raadsleden

        De raad keurt de notulen goed.

        Regelgeving

        Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
        Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. 
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
        § 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

         

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 29 september 2022.

      • Kennisname van de stand van zaken van de opvang van Oekraïense vluchtelingen

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad neemt kennis van de stand van zaken.

        Aanleiding

        Omwille van het conflict in Oekraïne zijn er heel wat inwoners die richting West-Europa vluchten. Tervuren vangt heel wat van deze Oekraïners op. 

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de stand van zaken van de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

    • Interne zaken - Financieel beleid & boekhouding

      • Goedkeuring van budgetwijziging 1 2022 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad keurt de budgetwijziging goed.

        Aanleiding

        Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar. De kerkfabriek wenst wijzigingen aan te brengen aan het budget voor het dienstjaar 2022.

        Regelgeving

        - Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 50.

        Feiten, context en argumentatie

        Het centraal kerkbestuur heeft de budgetwijziging ingediend op 4 oktober 2022. Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel gaf op 4 oktober 22 een gunstig advies.
        De kerkraad heeft de budgetwijziging 1 2022 als volgt goedgekeurd op 16 september 2022:

          Exploitatie Wijziging Investeringen Wijziging
        Ontvangsten 5.020,00 EUR +2.413,00 EUR 0,00 EUR +9.890,00 EUR
        Uitgaven 19.424,00 EUR +3.361,00 EUR 1.110,00 EUR +11.000,00 EUR


         
         
        = Saldo voor overboekingen -15.352,00 EUR   -2.220,00 EUR  
        Overboekingen -1.110,00 EUR   1.110,00 EUR  
        Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 1.475,00 EUR   1.110,00 EUR  
        Toelage gemeente       14.987,00 EUR +948,00 EUR    


         
         
        = Overschot/tekort 0,00 EUR   0,00 EUR  

        De kerkfabriek vraagt een verhoging van de exploitatietoelage met 948 euro. In de beleidsnota geven ze aan dat dit komt door de indexering van een aantal vaste uitgaven en de stijgende energieprijzen. De exploitatietoelage van 14.987 euro is echter lager dan de in hun meerjarenplan voorziene bedrag van 15.521 euro. De investeringen zijn gelinkt met het privaat patrimonium en werden gefinancierd met de patrimoniumrekening. Hierdoor is een tussenkomst van de gemeente niet noodzakelijk.

        Budget

        De exploitatietoelage is voorzien op het artikel 2022/GBB/0790-02/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Er dient een verhoging van 948 euro te worden voorzien met de volgende meerjarenplanaanpassing.

        Adviezen
        • Advies

          Gunstig mits aanpassing van het meerjarenplan.

          Advies ADV/2022/544 van Financieel advies van 05 oktober 2022: Gunstig

        Adviezen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de budgetwijziging 1 2022 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem goed.

      • Verlenen van positief advies over de rekening 2021 van de Anglicaanse Kerk Saint Pauls Tervuren

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad geeft een positief advies over de jaarrekening 2021.

        Aanleiding

        Jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de Anglicaanse kerkfabriek Saint Pauls Tervuren

        Regelgeving

        - Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56.
        - Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
        - Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.

        Feiten, context en argumentatie

        De rekening werd goedgekeurd door de kerkraad van 24 april 2022.
        Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2021 sloot als volgt af:

          Exploitatie Investeringen
        Ontvangsten EUR 8.554,34 EUR 0,00
        Uitgaven EUR 8.877,75 EUR 0,00



        = Saldo eigen boekjaar EUR -323,41 EUR 0,00
        Overschot/tekort vorig jaar EUR 1.093,40 EUR 0,00
        Toelage gemeente EUR 0,00 EUR 0,00



        = Overschot/tekort EUR 769,99 EUR 0,00
        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad geeft een positief advies over de jaarrekening 2021 van de Anglicaanse Kerk St. Pauls Tervuren.

      • Goedkeuring van het budget 2023 van de Anglicaanse Kerk Saint Pauls Tervuren

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad keurt het budget 2023 goed.

        Aanleiding

        Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.

        Regelgeving

        - Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50
        - Omzendbrief BB2007/01 van 12 januari 2007 over de regeling voor de grensoverschrijdende besturen van de eredienst
        De gemeente waar zich het hoofdgebouw bevindt is verantwoordelijk voor het toezicht.
        - Gunstig advies van het Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst van 26 april 2021

        Feiten, context en argumentatie

        We hebben het budget 2023 ontvangen op 29 september 2022. Het Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst verleende op 17 augustus 2022 een gunstig advies.
        De kerkraad heeft het budget 2023 als volgt goedgekeurd op 20 juli 2022:

          Exploitatie Investeringen
        Ontvangsten EUR 18.411,96 EUR 0,00
        Uitgaven EUR 16.710,97 EUR 0,00



        = Saldo voor overboekingen EUR 1.700,99 EUR 0,00
        Overboekingen EUR 0,00 EUR 0,00
        Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 EUR 737,96 EUR 0,00
        Toelage gemeente EUR 0,00 EUR 0,00



        = Overschot/tekort EUR 2.438,00 EUR 0,00

        De kerkfabriek overschrijdt de hoofdrekening 22 'Bestuur van de eredienst' met 50 euro tegenover het meerjarenplan. De kerkfabriek heeft geen meerjarenplanaanpassing aangevraagd. Echter vraagt de kerkfabriek geen exploitatietoelage, daarom stelt de dienst financieel beleid en boekhouding voor om het budget 2023 goed te keuren.
        Er is geen strategische nota ingediend.

        Budget

        Er wordt geen exploitatie- of investeringstoelage gevraagd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad keurt het budget 2023 van de Anglicaanse Kerk Saint Pauls Tervuren goed.
        Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Kortenberg, Kraainem, Overijse, Wezembeek-Oppem en Zaventem.

    • Mens - Onderwijs

      • Goedkeuring van de capaciteiten en de tijdsplanning voor de aanmeldingsprocedure van het schooljaar 2023-2024 in de gemeentelijke basisscholen

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad keurt de capaciteiten en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes van de gemeentelijke basisscholen goed.

        Aanleiding

        Door het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2016 werd de digitale aanmeldingsprocedure voor de inschrijving van de leerlingen van de basisscholen goedgekeurd.
        Door dit aanmeldingsregister worden de plaatsen op een objectieve, neutrale en transparante wijze op basis van de schoolkeuze van de ouders en de afstand van de woon- of arbeidsplaats tot de vestigingsplaats van de school verdeeld en worden wachtrijen, uitgestelde en dubbele aanmeldingen en inschrijvingen vermeden.
        Jaarlijks dient het schoolbestuur de capaciteiten van elke school en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor de aanmeldingsprocedure van het volgende schooljaar goed te keuren.

        Regelgeving

        - Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
        - Decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie van sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 over het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR
        - Besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2022 over het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs
        - Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen in het schooljaar 2023-2024 en volgende.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de aanmeldingsprocedure moeten de maximale capaciteiten en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes goedgekeurd worden door de schoolbesturen na kennisname en advies van de schoolraden.
        Voor de capaciteitsbepaling houdt elke school rekening met de infrastructurele mogelijkheden, de veiligheid en het pedagogisch project.
        De capaciteiten en aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor het schooljaar 2023-2024 werden gunstig geadviseerd door de schoolraden van de gemeentelijke basisscholen van Tervuren op 19 april 2022, van Moorsel De Fonkel op 22 juni 2022 en van Vossem op 28 september 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad keurt de volgende maximale capaciteiten van leerlingen in de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2023-2024 goed:

          Geboortejaar GBS Tervuren GBS Moorsel De Fonkel
        GBS Vossem
        Paardenmarktstraat 1 Moorselstraat 252 Dorpsstraat 38
        2021 46 36 46
        2020 46 36 46
        2019 46 36 46
        2018 46 36 46
         1ste leerjaar 46 36 46
         2de leerjaar 46 36 46
         3de leerjaar 46 36 46
         4de leerjaar 46 36 46
         5de leerjaar 46 25 46
         6de leerjaar 46 36 46

        De capaciteiten worden bekend gemaakt via de gemeentelijke website, de afsprakennota en de website van de scholen.
        Artikel 2. De raad keurt de volgende aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor de inschrijvingen van het schooljaar 2023-2024 goed:
        - De aanmeldingsperiode voor de leerlingen van de voorrangsgroepen 'kinderen van dezelfde leefentiteit' en 'kind van een ouder die personeelslid is' start op 9 januari 2023 om 9 uur en eindigt op 23 januari 2023 om 12 uur.
        - Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 26 januari 2023.
        - De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen van deze voorrangsgroepen begint op 27 januari 2023 en eindigt op 16 februari 2023.
        - De aanmeldingsperiode voor alle andere leerlingen start op 28 februari 2023 om 9 uur en eindigt op 21 maart 2023 om 12 uur.
        - Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 20 april 2023.
        - De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen van de groep alle andere kinderen begint op 24 april 2023 en eindigt op 15 mei 2023.
        - De vrije inschrijvingsperiode begint op 23 mei 2023.
        - De aanmeldings- en inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt via de gemeentelijke website, de afsprakennota en de website van de scholen.
        Artikel 3. De raad stemt in dat de directeur in bepaalde situaties leerlingen toch kan inschrijven ondanks het bereiken van de maximale capaciteit.

      • Goedkeuring van het dossier van de digitale aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs vanaf het schooljaar 2023-2024

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad keurt het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem goed.

        Aanleiding

        Inschrijvingsdecreten van 4 februari 2022 over het gewoon onderwijs buiten Brussel en van 18 februari 2022 over bijkomende voorrangscriteria voor gemeenten in de Vlaamse Rand.

        Regelgeving

        - Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
        - Decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie van sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 over het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR
        - Decreet van 18 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 over bijkomende maatregelen voor het inschrijvingsrecht betreffende voorrangs- en ordeningscriteria
        - Besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2022 over het inschrijvingsrecht in het basisonderwijs en secundair onderwijs 
        - Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen in het schooljaar 2023-2024 en volgende.
        - Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2016 ter goedkeuring van het dossier van de invoering van een digitaal centraal aanmeldingsregister voor de inschrijving van de leerlingen van alle basisscholen van Tervuren vanaf het schooljaar 2017-2108
        - Besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 ter goedkeuring van de toetreding van de basisschool van het Heilig-Hartcollege tot het centraal aanmeldingsregister
        - Besluit van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 ter goedkeuring van de toetreding van de gemeentelijke basisschool 'De Letterbijter' van Wezembeek-Oppem tot het centraal aanmeldingsregister

        Feiten, context en argumentatie

        Volgens de nieuwe bepalingen van de Vlaamse Overheid over het inschrijvingsrecht moet uiterlijk op 15 november 2022 bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten en bij de Commissie voor Leerlingenrechten een dossier ingediend worden voor melding en goedkeuring voor de voortzetting van de aanmeldingsprocedure van de deelnemende basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem vanaf het schooljaar 2023-2024 op basis van de huidige ordeningscriteria schoolkeuze en vervolgens afstand van de woonplaats of de arbeidsplaats tot de vestigingsplaats van de school zoals besproken in de vergadering van de Commissie van de aanmeldingsprocedure op 9 juni 2022.
        Volgens de nieuwe bepalingen van de Vlaamse Overheid over het inschrijvingsrecht moet er een Ombudsdienst Inschrijvingen opgericht worden voor de behandeling van eventuele klachten, vaststellingen en vragen. Deze moet bestaan uit de vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren en een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging door de schooldirecties voorgesteld. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad keurt het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem vanaf het schooljaar 2023-2024 zoals integraal toegevoegd als bijlage goed.
        Artikel 2. De raad keurt de oprichting van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor de behandeling van eventuele klachten, vaststellingen of vragen goed.
        Artikel 3. De raad stemt ermee in dat het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem uiterlijk op 15 november 2022 ingediend wordt bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.

    • Ruimte - Omgeving en wonen

      • Kennisname van het verzoekschrift en voorlopige vaststelling van het ontwerp van grafisch plan voor het gedeeltelijk opheffen en wijzigen van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van Groenlaan 29c

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad stelt het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de gemeenteweg voorlopig vast.

        Aanleiding

        De aanvraag tot bijstelling van verkaveling van de heer Maximiliaan Vanheukelen en mevrouw Irene van Vucht, waarin de gedeeltelijke afschaffing en wijziging van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van de Groenlaan 29c wordt opgenomen.

        Regelgeving

        - Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Artikel 14 §2 van het gemeentewegendecreet
        Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.

        - Artikel 20 tot en met 23 van het gemeentewegendecreet over de procedurele bepalingen voor de opheffing van een gemeenteweg.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 29 juli 2022 ontving de gemeente een aanvraag tot bijstelling van verkaveling, waarin het gedeeltelijk afschaffen en wijzigen van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van de Groenlaan 29c opgenomen wordt.
        De heer Vanheukelen en mevrouw van Vucht zijn recent eigenaar geworden van het perceel gelegen Groenlaan 29c en kadastraal gekend Tervuren, afdeling 1, sectie B, nummer 1 n.
        Na opzoeking op het geoloket van de Atlas der Buurtwegen van de provincie Vlaams-Brabant blijkt dat de buurtweg nummer 53 gedeeltelijk over het perceel Groenlaan 29c loopt. Het betreft een buurtweg met een breedte van 1,65m, dewelke voor de helft over het perceel Groenlaan 29c loopt.
        Om een deel van deze weg te kunnen afschaffen en verplaatsen en daardoor ook de perceelgrenzen van de kavel te wijzigen, wordt er een aanvraag tot bijstelling van verkaveling ingediend en dient er een procedure conform het gemeentewegendecreet gevoerd te worden.
        Bij het verzoekschrift zijn ter staving een opmetingsplannen en een nota toegevoegd.
        De gemeenteraad dient te oordelen over de wenselijkheid van de gedeeltelijke afschaffing en verplaatsing en kan beslissen dat de procedure wordt opgestart.
        Daarvoor dient de gemeenteraad het ontwerp van grafisch plan voor de opheffing van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van het perceel Groenlaan 29c voorlopig vast te stellen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad neemt kennis van het verzoekschrift van de heer Maximiliaan Vanheukelen en mevrouw Irene van Vucht voor de gedeeltelijke opheffing en wijziging van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van het perceel Groenlaan 53 en gaat akkoord met de gedeeltelijke afschaffing en wijziging ervan.
        Artikel 2. De raad stelt het ontwerp van grafisch plan voor de gedeeltelijke opheffing en wijziging van de buurtweg nummer 53 gelegen ter hoogte van het perceel Groenlaan 29c voorlopig vast.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 11 H.R.)

      • Mondelinge vraag over het dossier Berg van Termunt (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Mondelinge vraag aan de burgemeester naar de stand van zaken in het dossier Berg van Termunt.

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de uitgangspunten van een doeltreffend participatiebeleid (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Mondelinge vraag aan de burgemeester omtrent de uitgangspunten van een doeltreffend participatiebeleid en welke projecten in de tweede helft van de legislatuur het voorwerp zullen zijn van een participatieproject?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de acties die het lokaal bestuur zal ondernemen om de burger te ondersteunen tijdens deze energiecrisis (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Mondelinge vraag aan de burgemeester in verband met de acties die het lokaal bestuur zal ondernemen om de burger te ondersteunen tijdens deze energiecrisis.

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de intenties van het gemeentebestuur omtrent het autovrij en de heraanleg van markt (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven

        Aanleiding

        Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Mondelinge vraag aan de burgemeester naar de intenties van het gemeentebestuur omtrent het autovrij maken van de markt en de heraanleg van markt. 

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over het erfgoedbeleid in Tervuren (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Mondelinge vraag aan de burgemeester omtrent het erfgoedbeleid in Tervuren. Welke doelstellingen zet hij de tweede helft van de legislatuur nog voorop? 

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de eerste proefopstelling in Moorsel (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nadine Gabet, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 21 oktober 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Mondelinge vraag aan de burgemeester in verband met de eerste proefopstelling in Moorsel.
        - Werd er al een evaluatie gemaakt, zo bleek bij de start een en ander mis te lopen?
        - Hoe wordt het verkeer langs de Groenlaan gecontroleerd?
        - Wat denkt u van de voorbereiding, totstandkoming, besluitvorming, participatietraject. Wat zou u anders aanpakken?
        - Klopt het dat de bewoners van de Bloemetjeswijk niet werden uitgenodigd voor een denkdag?
        - Op welk tijdstip werden Bertem en Kortenberg betrokken bij de beslissing? 

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

De voorzitter sluit de zitting op 28/10/2022 om 08:37.

Namens Gemeenteraad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Hugo Vankelecom
voorzitter