De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 29 juni 2023.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023.
Brief van Cipal van 17 juli 2023 met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023.
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Het OCMW Tervuren wordt opgeroepen voor de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 (digitale vergadering) - statutenwijziging.
De vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 29 september 2020 voor de duur van de legislatuur 2020-2024:
- effectief afgevaardigde algemene vergadering: Marc Charlier, voorzitter vast bureau
De plaatsvervangende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering: Lut Kint, lid vast bureau
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023.
De raad keurt de aanpassing aan de deontologische code voor mandatarissen goed.
Wijziging in het decreet lokaal bestuur die alle lokale besturen verplicht om een deontologische commissie op te richten, zowel in de gemeente als in het OCMW.
Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
De decreetswijziging houdt in dat:
- de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk een deontologische commissie moeten oprichten;
- de deontologische commissie van de gemeenteraad en die van de OCMW-raad minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad bestaan.
- de deontologische codes van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn regels moeten bevatten over de deontologische commissie, meer bepaald over de:
Enig artikel. De raad keurt de aanpassing aan de deontologische code voor mandatarissen goed.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport.
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de raad voor maatschappelijk welzijn voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar kennis neemt van het opvolgingsrapport over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapport voorgelegd over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Dit artikel bepaalt welke elementen de opvolgingsrapportering minstens moet bevatten.
- Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Dit artikel legt vast welke schema's verplicht als bijlage bij de opvolgingsrapportering moeten worden gevoegd.
Voor het einde van het derde kwartaal van 2023 moet aan de raad een opvolgingsrapport worden voorgelegd. Dit rapport geeft de stand van zaken weer over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023.
Het opvolgingsrapport bevat minstens de volgende elementen:
- de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
- in voorkomende geval, de wijziging in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de wijziging ervan
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur is de opvolgingsrapportering voornamelijk bedoeld om tussentijds informatie te verschaffen over de voortgang van de uitvoering van de inhoudelijke strategische beleidsdoelstellingen.
De schema's J1 en T2 houden rekening met de overdrachten van de openstaande investeringskredieten van 2022.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport, dat een stand van zaken geeft over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 03/10/2023 om 09:20.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter