Op vraag van de dienst openbaar domein en het schepencollege voor het aanpassen van snelheidsregimes op gemeentewegen.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- De wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen over de politie van het wegverkeer.
- Het collegebesluit van 25 september 2023 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende uniformering en aanpassing van de snelheidsregimes voor gemotoriseerd verkeer op de gemeentewegen in Tervuren.
- Het collegebesluit van 23 oktober 2023 voor de goedkeuring van de visie op de snelheidsregimes.
Op vraag van de dienst openbaar domein en van het schepencollege wordt er voorgesteld om de snelheidszones in volgende straten te wijzigen op korte en middellange termijn:
Straat |
Huidige snelheidszone |
Voorgestelde wijziging of snelheidszone |
Begijnhofstraat | bebouwde kom | zone-30 |
Brusselsesteenweg tussen de Markt en De Robianostraat | zone-30 | fietsstraat |
Dorpsstraat tussen Stationsstraat en Sint-Pauluslaan | bebouwde kom | fietsstraat |
Hertenbergstraat tussen de Duisburgsesteenweg en Vossenlaan | bebouwde kom | zone-30 |
Hertswegenstraat tussen Beeldekengatstraat en huisnummers 57-68 | bebouwde kom | 30 km/uur |
Kerkhofstraat | bebouwde kom | zone-30 |
Kerkplaats | bebouwde kom | zone-30 |
Lancierstraat | bebouwde kom | zone-30 |
Merenstraat tussen Heidestraat en Begijnhofstraat | bebouwde kom | zone-30 |
Moorselstraat tussen Cappuynstraat en Groenlaan | dynamische zone 30 + bebouwde kom | uitbreiding dynamische zone 30 + bebouwde kom |
Oudergemseweg | bebouwde kom | fietsstraat |
Pastorijstraat | bebouwde kom | zone-30 |
Plantsoendal | bebouwde kom | 30 km/uur |
Processieweg | bebouwde kom | zone-30 |
Quabriestraat | bebouwde kom | zone-30 |
Rootstraat tussen Kerkplaats en Kriekenbergstraat | deels zone-30 en deels bebouwde kom | zone-30 |
Treuveld | bebouwde kom | zone-30 |
Varenberg | bebouwde kom | zone-30 |
Zittekesstraat | bebouwde kom | 30 km/uur |
Zuerbergstraat tussen de wegversmalling en de Veeweidestraat | bebouwde kom | 30 km/uur |
Politiezone Voer en Dijle geeft gunstig advies.
Dit reglement is enkel van toepassing op gemeentewegen voor gemotoriseerd verkeer.
De voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen van Tervuren worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
De inwoners in de betrokken straten worden op de hoogte gesteld door een bewonersbrief.
Artikel 1. Het college stelt een aangepast aanvullend reglement vast voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer van Tervuren
Artikel 2. Signalisatie en maatregelen:
Maatregelen |
locatie |
signalisatie |
Instellen van een maximaal toegelaten snelheid van 50 km/uur. | - Afrikalaan straat |
- verkeersbord C43: verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid - verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een bebouwde kom |
- Achterstraat |
- verkeersbord F1: begin van de bebouwde kom - verkeersbord F3: einde van de bebouwde kom - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Instellen van een maximaal toegelaten snelheid van 30 km/uur. |
- Albertlaan tussen de Wezembeekstraat en de Oppemstraat |
- verkeersbord C43: verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid - verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een woonerf |
- Burggravenhof |
- verkeersbord F12a: begin van een woonerf |
Inrichting van een fietsstraat |
- Smisstraat |
- verkeersbord F111: begin van de fietszone - verkeersbord F113: einde van de fietszone - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, fietsers, bromfietsers, voetgangers en ruiters. |
- Kouterweg |
- verkeersbord F99c: weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs |
Inrichting van een Dynamisch snelheidsregime van 30 km/uur op volgende tijdstippen: |
Moorselstraat tussen Cappuynstraat en Groenlaan |
- Oplichtend variabele zone-30 bord - verkeersbord A23: plaats waar speciaal veel kinderen komen - Verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking - Zonale geldigheid op elke invalsweg |
Artikel 3. De signalisatie wordt geplaatst door de afdeling ruimte - dienst werken in eigen beheer.