Terug
Gepubliceerd op 30/08/2024

Notulen  OCMW-raad

do 27/06/2024 - 20:30 De Eik
Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, voorzitter vast bureau
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, leden van het vast bureau
Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de OCMW-raad van 30 mei 2024

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, voorzitter vast bureau
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, leden van het vast bureau
        Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, Nadine Gabet, raadsleden

        De raad keurt de notulen goed.

        Regelgeving

        Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
        Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. 
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
        § 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen, Ilse Vandenbemd
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 30 mei 2024.

    • Interne zaken - Financieel beleid & boekhouding

      • Vaststelling van de jaarrekening 2023 van het OCMW Tervuren

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, voorzitter vast bureau
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, leden van het vast bureau
        Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad stelt de jaarrekening 2023 van het OCMW Tervuren vast.

        Aanleiding

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        Regelgeving

        - Artikel 78, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De raad is bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten.
        - Artikel 260 en volgende van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Deze bepalingen handelen over de jaarrekening.
        - Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
        - Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
        In de laatste besluiten worden de nadere regels bepaald hoe de financiële stromen boekhoudkundig moeten worden geregistreerd en in de jaarrekening moeten worden opgenomen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Jaarlijks wordt de jaarrekening vóór 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft door de bevoegde raad vastgesteld.
        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
        De beleidsevaluatie geeft het beleid weer dat het OCMW gedurende het boekjaar heeft gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
        De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
        De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        Het overzicht van de beleidsdoelstellingen en het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies zitten in de bundel van de jaarrekening. Het overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein, de omgevingsanalyse en het organogram zijn te raadplegen in het meerjarenplan en de aanpassing ervan op de website van Tervuren.
        In bijlage is tevens een overzicht van de opbrengst per belastingsoort opgenomen.

        De jaarrekening werd technisch toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 20 juni 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen, Ilse Vandenbemd
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Robert Steuts, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Elmo Peeters, Yvette Schepers, Geert Goossens
        Onthouders: Willy Roeykens, Geoffroy de Schaetzen, Thomas Geyns, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 7 onthoudingen

        Enig artikel. De raad stelt de jaarrekening 2023 van het OCMW Tervuren vast.

    • Interne zaken - Overheidsopdrachten & patrimoniumbeheer

      • Beslissing tot vervreemding en vastlegging van de minimum verkoopprijs van een woning gelegen Ortar De Pauwstraat 8

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, voorzitter vast bureau
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, leden van het vast bureau
        Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad beslist om de woning openbaar te koop te stellen en de minimumprijs vast te leggen op basis van de waardebepaling van 23 mei 2024.

        Aanleiding

        Het schattingsverslag voor de woning verworven uit de nalatenschap van mevrouw Leonie Marchand is ontvangen.

        Regelgeving

        - Artikel 78, 11° en 12° en 293 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheden van de raad en principe van mededinging en transparantie bij vervreemding

        - Beslissing van de raad van 25 april 2024
        De raad aanvaardt de aanstelling van het woonzorgcentrum Zoniën als algemene legataris van de gehele nalatenschap van een overleden inwoner van Tervuren.

        Feiten, context en argumentatie

        Afdeling mens onderzocht op welke manier de uit de nalatenschap verworven woning best wordt aangewend om optimaal ten goede te komen aan het WZC Zoniën. Het pand leent zich niet tot enig nuttig gebruik voor het WZC Zoniën. Ook als LOI- of transitwoning is het pand, omwille van de indeling van de ruimtes, niet geschikt. Daaruit concludeert de dienst dat verkoop aangewezen is.
        Een beëdigd landmeter werd aangesteld om de waarde van het pand te bepalen. De normale venale waarde van de woning wordt bepaald op 215.000 euro.
        De dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer stelt voor om de woning openbaar te laten verkopen door de notaris, via Biddit.

        Budget

        De ontvangsten uit de verkoop van dit pand worden geraamd op 215.000 euro en zullen na ondertekening van de akte worden geboekt op een budgetartikel ressorterend onder het beleidsveld van het Woonzorgcentrum Zoniën.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen, Ilse Vandenbemd
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad beslist om de woning gelegen Ortar De Pauwstraat 8, kadastraal perceel gekend als Tervuren, 2de afdeling sectie F nrs 13/S, 84 ca, openbaar te koop te stellen via de notaris en legt de minimumprijs vast op 215.000 euro, waartegen de woning verkocht mag worden op basis van de waardebepaling van 23 mei 2024 door beëdigd landmeter Mathieu Petitjean.

    • Mens - Zorg

      • Goedkeuring van een retributiereglement voor de cafetaria en winkelkar in het woonzorgcentrum Zoniën

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, voorzitter vast bureau
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, leden van het vast bureau
        Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
        Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

        De raad keurt het retributiereglement goed.

        Aanleiding

        Op 1 juli 2024 stapt het woonzorgcentrum over naar een nieuw kassasysteem voor de aankopen die bewoners en familieleden kunnen voeren in de cafetaria en de winkelkar. De aangepaste prijslijst en wijze van betalen worden geïntegreerd in een retributiereglement.

        Regelgeving

        - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        - Het decreet woonzorg van 15 februari 2019
        - Goedkeuring door het vast bureau van de prijslijst van de cafetaria in het woonzorgcentrum op 24 juli 2023

        Feiten, context en argumentatie

        De cafetaria in het woonzorgcentrum heeft tot doel een ontmoetingsplaats te zijn en de bewoners toe te laten bezoek te ontvangen. In de cafetaria worden dagelijks tussen 14u en 17u voor de bewoners en bezoekers zowel dranken als kleine versnaperingen aangeboden. Daarnaast kunnen bewoners via de winkelkar kleine gebruiksartikelen aankopen.
        Tot nu kan enkel cash of via de bewonersfactuur worden betaald want het huidige kassasysteem laat geen koppeling met een betaalterminal toe en is bovendien niet gekoppeld met het facturatieprogramma. Dit betekent dat de verwerking van de ticketjes van de aankopen manueel verloopt, met een aanzienlijk risico op fouten. De administratieve medewerkers spenderen hieraan heel wat arbeidstijd.

        In de 4de meerjarenplanaanpassing werd de aankoop van een nieuw kassasysteem voor het woonzorgcentrum goedgekeurd. Deze aankoop werd ondertussen voorbereid door de dienst zorg. Vanaf 1 juli 2024 zal het nieuwe kassasysteem operationeel zijn en zullen zowel de aankopen van cafetaria en winkelkar als de prestaties van kapper en pedicure geautomatiseerd worden doorgerekend via de bewonersfactuur. De aankopen kunnen ook via bankcontact worden betaald en eventueel ook contant. Deze laatste mogelijkheid zal echter zoveel mogelijk worden ontmoedigd.
        Voor de bewoners die het recht op ‘zakgeld’ genieten, zal parallel met het nieuwe kassasysteem de 'easy card' bankkaart worden geïntroduceerd. Ook dit systeem brengt heel wat vereenvoudiging met zich mee, doordat de zakgeldrekeningen vanaf dat moment volledig digitaal worden beheerd en deze bewoners hun aankopen steeds via een contactloze transactie zullen betalen.

        De huidige prijszetting voor de cafetaria en winkelkar wordt sinds 2023 gehanteerd. Omwille van een stijging van de aankoopprijs van een aantal producten, moet de prijs worden verhoogd. Deze prijsaanpassing wordt mee opgenomen in de ruimere oefening van het retributiereglement. De aangepaste prijslijst wordt in bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
        Aan de raad wordt voorgesteld de vaststelling van de retributietarieven voor de verkochte goederen te delegeren naar het vast bureau onder de volgende voorwaarden:
        - alle goederen en producten worden minstens aan een kostendekkend tarief verkocht,
        - in de cafetaria ligt de doelstelling op het gezellig samenzijn, niet op het genereren van winst door de exploitatie van de bar,
        - de prijzen van alcoholische dranken mogen niet te laag zijn om overconsumptie te ontmoedigen.

        Voor de bewoners zal er niet heel veel veranderen. De meeste bewoners betalen hun aankopen nu reeds via de verblijfsfactuur. De maatschappelijk werker heeft de nieuwe werkwijze toegelicht aan de bewoners die zakgeld krijgen. In de update voor de bewoners en familieleden wordt de nieuwe prijslijst en manier van betalen worden gecommuniceerd.

        Het vast bureau nam kennis van het retributiereglement op 3 juni 2024. Na goedkeuring door de raad worden de nieuwe prijzen en wijze van betalen toegepast vanaf 1 juli 2024.

        Budget

        De investering in het nieuwe kassasysteem is budgettair voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/2450000/OCMW/MENS/IP-GEEN.
        De jaarlijkse exploitatiekost wordt geraamd op 1.500 euro. Deze kost wordt ingeschreven op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/6142001/OCMW/MENS/IP-GEEN.

        De kosten verbonden aan de uitbating van de cafetaria zijn voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/6000102/OCMW/MENS/IP-GEEN. De inkomsten die via de verkopen van de cafetaria en de winkelkar worden gegenereerd, zijn budgettair voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/7000004/OCMW/MENS/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen, Ilse Vandenbemd
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad vestigt onder de hierna opgesomde voorwaarden een retributie op de aankopen in de cafetaria en de winkelkar van het woonzorgcentrum Zoniën.
        Artikel 2. De retributie is verschuldigd door de bewoner van het woonzorgcentrum en zijn bezoek, in functie van de specifieke afname.
        Artikel 3. De retributie moet op de volgende wijze worden betaald:
        - voor de bewoner: digitaal via betaalterminal of samen met de bewonersfactuur van de maand
        - voor de bezoeker: digitaal via betaalterminal.
        Contante betalingen zijn mogelijk, maar worden zo veel mogelijk ontmoedigd.
        Artikel 4. De vaststelling van de retributietarieven voor de verkochte goederen wordt gedelegeerd aan het vast bureau, onder de volgende voorwaarden:
        - alle goederen en producten worden minstens aan een kostendekkend tarief verkocht,
        - in de cafetaria ligt de doelstelling op het gezellig samenzijn en niet op het genereren van winst door de exploitatie van de bar,
        - de prijzen van alcoholische dranken mogen niet te laag zijn om overconsumptie te ontmoedigen
        Artikel 5. De betalingsopvolging gebeurt door de dienst Logistieke zorg.
        Artikel 6. Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 juli 2024.

Namens OCMW-raad,

Ilse Vandenbemd
algemeen directeur waarnemend

Hugo Vankelecom
voorzitter