Op 1 juli 2024 stapt het woonzorgcentrum over naar een nieuw kassasysteem voor de aankopen die bewoners en familieleden kunnen voeren in de cafetaria en de winkelkar. De aangepaste prijslijst en wijze van betalen worden geïntegreerd in een retributiereglement.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Het decreet woonzorg van 15 februari 2019
- Goedkeuring door het vast bureau van de prijslijst van de cafetaria in het woonzorgcentrum op 24 juli 2023
De cafetaria in het woonzorgcentrum heeft tot doel een ontmoetingsplaats te zijn en de bewoners toe te laten bezoek te ontvangen. In de cafetaria worden dagelijks tussen 14u en 17u voor de bewoners en bezoekers zowel dranken als kleine versnaperingen aangeboden. Daarnaast kunnen bewoners via de winkelkar kleine gebruiksartikelen aankopen.
Tot nu kan enkel cash of via de bewonersfactuur worden betaald want het huidige kassasysteem laat geen koppeling met een betaalterminal toe en is bovendien niet gekoppeld met het facturatieprogramma. Dit betekent dat de verwerking van de ticketjes van de aankopen manueel verloopt, met een aanzienlijk risico op fouten. De administratieve medewerkers spenderen hieraan heel wat arbeidstijd.
In de 4de meerjarenplanaanpassing werd de aankoop van een nieuw kassasysteem voor het woonzorgcentrum goedgekeurd. Deze aankoop werd ondertussen voorbereid door de dienst zorg. Vanaf 1 juli 2024 zal het nieuwe kassasysteem operationeel zijn en zullen zowel de aankopen van cafetaria en winkelkar als de prestaties van kapper en pedicure geautomatiseerd worden doorgerekend via de bewonersfactuur. De aankopen kunnen ook via bankcontact worden betaald en eventueel ook contant. Deze laatste mogelijkheid zal echter zoveel mogelijk worden ontmoedigd.
Voor de bewoners die het recht op ‘zakgeld’ genieten, zal parallel met het nieuwe kassasysteem de 'easy card' bankkaart worden geïntroduceerd. Ook dit systeem brengt heel wat vereenvoudiging met zich mee, doordat de zakgeldrekeningen vanaf dat moment volledig digitaal worden beheerd en deze bewoners hun aankopen steeds via een contactloze transactie zullen betalen.
De huidige prijszetting voor de cafetaria en winkelkar wordt sinds 2023 gehanteerd. Omwille van een stijging van de aankoopprijs van een aantal producten, moet de prijs worden verhoogd. Deze prijsaanpassing wordt mee opgenomen in de ruimere oefening van het retributiereglement. De aangepaste prijslijst wordt in bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Aan de raad wordt voorgesteld de vaststelling van de retributietarieven voor de verkochte goederen te delegeren naar het vast bureau onder de volgende voorwaarden:
- alle goederen en producten worden minstens aan een kostendekkend tarief verkocht,
- in de cafetaria ligt de doelstelling op het gezellig samenzijn, niet op het genereren van winst door de exploitatie van de bar,
- de prijzen van alcoholische dranken mogen niet te laag zijn om overconsumptie te ontmoedigen.
Voor de bewoners zal er niet heel veel veranderen. De meeste bewoners betalen hun aankopen nu reeds via de verblijfsfactuur. De maatschappelijk werker heeft de nieuwe werkwijze toegelicht aan de bewoners die zakgeld krijgen. In de update voor de bewoners en familieleden wordt de nieuwe prijslijst en manier van betalen worden gecommuniceerd.
Het vast bureau nam kennis van het retributiereglement op 3 juni 2024. Na goedkeuring door de raad worden de nieuwe prijzen en wijze van betalen toegepast vanaf 1 juli 2024.
De investering in het nieuwe kassasysteem is budgettair voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/2450000/OCMW/MENS/IP-GEEN.
De jaarlijkse exploitatiekost wordt geraamd op 1.500 euro. Deze kost wordt ingeschreven op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/6142001/OCMW/MENS/IP-GEEN.
De kosten verbonden aan de uitbating van de cafetaria zijn voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/6000102/OCMW/MENS/IP-GEEN. De inkomsten die via de verkopen van de cafetaria en de winkelkar worden gegenereerd, zijn budgettair voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2024/GBB/0953-00/7000004/OCMW/MENS/IP-GEEN.
Artikel 1. De raad vestigt onder de hierna opgesomde voorwaarden een retributie op de aankopen in de cafetaria en de winkelkar van het woonzorgcentrum Zoniën.
Artikel 2. De retributie is verschuldigd door de bewoner van het woonzorgcentrum en zijn bezoek, in functie van de specifieke afname.
Artikel 3. De retributie moet op de volgende wijze worden betaald:
- voor de bewoner: digitaal via betaalterminal of samen met de bewonersfactuur van de maand
- voor de bezoeker: digitaal via betaalterminal.
Contante betalingen zijn mogelijk, maar worden zo veel mogelijk ontmoedigd.
Artikel 4. De vaststelling van de retributietarieven voor de verkochte goederen wordt gedelegeerd aan het vast bureau, onder de volgende voorwaarden:
- alle goederen en producten worden minstens aan een kostendekkend tarief verkocht,
- in de cafetaria ligt de doelstelling op het gezellig samenzijn en niet op het genereren van winst door de exploitatie van de bar,
- de prijzen van alcoholische dranken mogen niet te laag zijn om overconsumptie te ontmoedigen
Artikel 5. De betalingsopvolging gebeurt door de dienst Logistieke zorg.
Artikel 6. Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 juli 2024.