Terug
Gepubliceerd op 17/06/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 16/06/2025 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie op vrijdag 4 juli 2025 vanaf 5 uur tot 15 uur tijdens de organisatie van de verplaatste vrijdagsmarkt

Aanwezig: Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ineke Casier, derde schepen
Aanleiding

Aanvraag van de afdeling vrije tijd voor de organisatie van de wekelijkse markt in het centrum van Tervuren

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- De wet van 8 juli 1964 over de dringende geneeskundige hulpverlening
- De wet van 10 mei 2015 over de uitoefening van de gezondheidsberoepen
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De omzendbrief van 4 november 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel tot wijziging van het werkingskader voor de inname van het openbaar domein
- De gemeentelijke toelating met ID 2505657 voor de inname van het openbaar domein en het tijdelijk wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van een evenement op grondgebied Tervuren

Feiten, context en argumentatie

De afdeling vrije tijd wenst op zaterdag 5 juli 2025 en zondag 6 juli 2025 HééTervuren te organiseren op de Markt in Tervuren.
Door de organisatie van dit evenement is het niet mogelijk om de vrijdagsmarkt te laten doorgaan op de Markt.
Op 7 mei 2025 werd reeds een toelating opgemaakt voor het tijdelijk verplaatsen van de markt naar de Kerkstraat, Hoornzeelstraat en de Kasteelstraat.
Op 23 mei 2025 vond een overleg plaats met alle betrokken actoren over de organisatie, de veiligheid en de verkeersmaatregelen tijdens de voorbereidingen en het evenement HééTervuren.
Tijdens dit overlegmoment werd vastgesteld dat het organiseren van de vrijdagsmarkt in de Kasteelstraat, Hoornzeelstraat en Kerkstraat niet mogelijk is voor de bereikbaarheid van de overige woningen in het centrum en de bereikbaarheid door de hulpdiensten in geval van nood.
Op 12 juni 2025 vond een nieuw overleg plaats met alle betrokken actoren over de organisatie, de veiligheid en de verkeersmaatregelen tijdens de voorbereidingen en het evenement HééTervuren, waar ook de verplaatste markt besproken werd.
Tijdens dit overlegmoment werd gezamenlijk overeengekomen om de markt te laten doorgaan op volgende locaties:

  • parking Keizerinnendreef in de Kastanjedreef
  • evenementenplein
  • Keizerinnendreef, mits er een uitbreiding nodig is en mits goedkeuring door de Regie der Gebouwen.

Voor de organisatie van dit evenement zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig op vrijdag 4 juli 2025 vanaf 5 uur tot 15 uur:

Parkeren en verkeer wordt verboden
  • parking Keizerinnendreef
  • evenementenplein
  • Keizerinnendreef tussen de Kastanjedreef en de brug aan het Afrikamuseum

De organisatie van de verplaatste vrijdagsmarkt vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein. 
De gemeentelijke afdeling Vrije Tijd neemt contact op met de Regie der Gebouwen.
De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren en ophalen van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden.

De aanvrager zorgt voor:

  • De correcte plaatsing van de geleverde signalisatie voor de start van het evenement;
  • Het verplaatsen van de signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers.

De signalisatie wordt geplaatst volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de zwakke weggebruikers.
Bij niet afsluiting van de rijbaan moet de doorgang van het verkeer steeds mogelijk blijven >3 meter.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • Brandweer Hulpverleningszone Oost;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie op vrijdag 4 juli 2025 vanaf 5 uur tot 15 uur tijdens de organisatie van de verplaatste vrijdagsmarkt.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Parkeren en verkeer wordt verboden voor de organisatie van de Markt

vrijdag 5 juli 2025 vanaf 5 uur tot 15 uur

  • parking Keizerinnendreef
  • evenementenplein
  • Keizerinnendreef tussen de Kastanjedreef en de brug aan het Afrikamuseum
  • verkeersbord E1
  • onderbord type x
  • onderbord met vermelding van het referentienummer 2524994 en de datum
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3 verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen
  • conform bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening

De fietsers komende van Vossem naar Tervuren centrum worden omgeleid via de Spaanse Huisdreef

  • Begin Keizerinnendreef
  • F41 verkeersbord omleiding
  • picto fietser

Artikel 3. De gemeentelijke toelating met ID 2505657 voor de inname van het openbaar domein en het tijdelijk wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van een evenement op grondgebied Tervuren vervalt en wordt vervangen door deze gemeentelijke verordening.
Artikel 4. De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren en ophalen van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden.

Artikel 5. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:

  • De correcte plaatsing van de geleverde signalisatie voor de start van het evenement;
  • Het verplaatsen van de signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers.