De raad neemt kennis en bekrachtigt het besluit.
besluit van de burgemeester van 13 oktober 2021
Enig artikel. De raad neemt kennis van (organisatie raadscommissie 21 oktober 2021) en bekrachtigt (organisatie raden van 28 oktober 2021) onderstaand besluit van de burgemeester van 13 oktober 2021 voor de organisatie van de raadscommissie van 21 oktober 2021 en de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 28 oktober 2021:
Aanleiding
Coronavirus COVID-19
Regelgeving
- Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de burgemeester
- Artikel 133 van de nieuwe gemeentewet
De burgemeester is in het bijzonder belast met de uitvoering van de politiewetten, de politiedecreten, de politieordonnanties, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Hij kan echter onder zijn verantwoordelijkheid zijn bevoegdheid geheel of ten dele overdragen aan een van de schepenen.
- Artikel 134 §1 van de nieuwe gemeentewet
In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
- Artikel 135 §2, tweede lid, 5° van de nieuwe gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd :
5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
- Publicatie van Agentschap Binnenlands Bestuur
Aangepaste richtlijnen over vergaderingen organen tijdens de coronacrisis
Feiten, context en argumentatie
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen (artikel 135 §2, tweede lid, 5° van de nieuwe gemeentewet).
De gemeenteoverheden kunnen op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de gemeente te verzekeren. De concrete uitwerking van dergelijke politieverordening is opgedragen aan de burgemeester.
De burgemeester kan, op basis van zijn eigen bevoegdheden, dringende maatregelen nemen ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid. Een gemeente- en OCMW-raad kan zonder publiek doorgaan om besmettingen te voorkomen.
Voor de zitting van de raadscommissie van 21 oktober 2021 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van de effectieve en of plaatsvervangende commissieleden, de spreker(s) en de overige raadsleden mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand, zij kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
Voor de zitting van de raden van 28 oktober 2021 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams .
Het is nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De raadscommissie van 21 oktober 2021 en de gemeente- en OCMW-raad van 28 oktober 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Besluit
Enig artikel De burgemeester beslist:
- de raadscommissie van 21 oktober 2021 fysiek te organiseren in aanwezigheid van de effectieve en of plaatsvervangende commissieleden, de spreker(s) en de overige raadsleden mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand, zij kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
- de gemeente- en OCMW-raad en raad van bestuur van Bexit van 28 oktober 2021 fysiek te organiseren in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams .
- dat het nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De raadscommissie van 21 oktober 2021 en de gemeente- en OCMW-raad van 28 oktober 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Voor eensluidend uittreksel:
Tervuren, 13 oktober 2021
De Burgemeester Waarnemend Algemeen Directeur
Marc Charlier Dirk Stoffelen
De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lag acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 30 september 2021.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 17 december 2021.
Brief van IGO div van 9 september 2021
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024: Jan Trappeniers, raadslid, Heidestraat 39, 3080 Duisburg.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de algemene vergadering van 17 december 2021.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 17 december 2021
Agenda
1.Goedkeuring verlenging IGO div
2.Goedkeuring toetreding nieuwe vennoten tot IGO div
- Gemeente Overijse
- OCMW Overijse
- Gemeente Hoeilaart
- OCMW Hoeilaart
3. Goedkeuring statutenwijziging
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2021.
Brief van Iverlek van 22 september 2021
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordigers werden aangeduid op de zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- afgevaardigde algemene vergadering: Yvette Schepers, raadslid, H¡ppolyte Boulengerlaan 88/102, 3080 Tervuren
- plaatsvervanger van de afgevaardigde voor de algemene vergadering: Omer Graulus, raadslid, Oudergemse weg 79, 3080 Tervuren
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2021
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2021
Agenda
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgelegde begroting 2022
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV
3.(Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap
4. Statutaire benoemingen
5. Statutaire mededelingen
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 15 december 2021.
E-mail van Interleuven van 13 oktober 2021
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024: Mario Van Rossum, raadslid, Rootstraat 50, 3080 Duisburg met als plaatsvervanger Jan Trappeniers, raadslid, Heidestraat 39, 3080 Duisburg.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de bijzondere algemene vergadering van 15 december 2021.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 15 december 2021.
Agenda
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 16-06-2021
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2022
4. Begroting 2022
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Diversen
De raad stelt de prijssubsidiefactor vast.
De berekening van de toegekende prijssubsidies aan het AGB Bexit dient aangepast te worden.
- Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2016 over de goedkeuring van het prijssubsidiereglement ten voordele van AGB Bexit
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 27 december 2018
Het college stelt de prijsfactor vanaf 1 januari 2019 vast op 2,97
- Beslissing BTW nummer E.T.129.288 van 19.01.2016
- Circulaire 2021/C/57 van 11 juni 2021
Enkel het resultaat van boekjaar 2021 vanaf 1 oktober zal worden beoordeeld in de context van een winstoogmerk van een autonoom gemeentebedrijf
De vereiste uit de vorige circulaire 2021/C/8 van 5 februari 2021, dat AGB's vanaf 1 juli 2021 opnieuw winst dienen te maken werd niet haalbaar geacht door de fiscus. Met de nieuwe circulaire van 11 juni 2021 verwacht de fiscus dat AGB's vanaf 1 oktober 2021 wel opnieuw winst kunnen maken. Om aan deze voorwaarde te kunnen voldoen is het noodzakelijk dat de prijssubsidiefactor wordt aangepast. Aangezien de factor maar kan toegepast worden vanaf de datum van goedkeuring door de gemeenteraad, dus niet retroactief, kan er maar rekening gehouden worden met de laatste 2 maanden van het laatste kwartaal. Het AGB Bexit heeft haar inkomsten en uitgaven geëvalueerd, rekening houdende met de nog onzekere situatie die het gevolg is van de covid-19 pandemie.
2021/GBB/0701-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0701-02/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0701-04/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0701-05/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-02/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-03/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-04/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-05/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-06/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-08/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2021/GBB/0742-07/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
Deze artikels zullen worden aangepast met de volgende meerjarenplanaanpassing, rekening houdende met een aangepaste omzet. De eerste 10 maanden werden berekend met de oude factor 2,97 en de laatste 2 maanden met een nieuwe factor 3,44. De prijssubsidie voor het 4e kwartaal wordt - na aanpassing van de factor - geraamd op 217.740,19 euro.
Gunstig mits aanpassing meerjarenplan.
Gunstig visum VSM/2021/188 van Financieel advies van 13 oktober 2021
Enig artikel. De raad stelt de prijssubsidiefactor vast op 3,44 vanaf 28 oktober 2021.
De raad is akkoord met de verkoop.
De verkavelingsvergunning van 1 maart 2021 voor de Kriekenbergstraat 34A, 34B en 34C is goedgekeurd en definitief.
- Collegebesluit van 1 maart 2021
goedkeuring van de omgevingsvergunning op het perceel Kriekenbergstraat 34A - 34B en 34C (2020/00185)
- Collegebesluit van 6 september 2021
het college is principieel akkoord met de verkoop van de loten 1B, 2B en 3B
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
de gemeenteraad is bevoegd over de daden van beschikking
Het college verleende op 1 maart 2021 de omgevingsvergunning 2020/00185 aan Johny Stoefs, Steve Defrancq & Kristel Van Campenhout, Gaëtan Kelecom & Xenia Langen voor het creëren van drie kavels, de loten 1A, 2A en 3A, op de percelen, kadastraal gekend Tervuren, afdeling 4, sectie A, nummers 131M8, 131X8 en 131D9. Op het vergund verkavelingsplan is de verplichting opgenomen voor de eigenaars van die percelen om de loten 1B, 2B en 3B over te kopen van de gemeente, respectievelijk +/-19ca, +/-31ca en +/-41ca groot. Deze stroken grond verzekeren hun doorgang naar het openbaar domein.
De loten 1B, 2B en 3B zijn in het eigendom van de gemeente gekomen door de gratis grondoverdracht van een aantal percelen op 29 juni 2020, waaronder de kadastrale percelen afdeling 4, sectie A nummer 54V3 en 130R5. Deze 2 percelen zullen moeten worden opgedeeld zodat de loten 1B, 2B en 3B een apart kadastraal nummer zouden krijgen en vervreemd kunnen worden.
Het college gaf op 6 september 2021 haar principieel akkoord over de verkoop van de percelen aan de bedragen vermeld in het schattingsverslag van de landmeter van 23 september 2020. De eigenaars hebben zich akkoord verklaard met de bedragen van dit schattingsverslag. Zij zullen tevens instaan voor de opmeting en de opdeling van de percelen.
Op 19 oktober 2021 bezorgt de landmeter een aangepast schattingsverslag waarbij hij rekening houdt met de kosten die gemaakt worden voor de aanleg van de wegenis en vermindert hij de waarde van de gronden met 10%.
De inkomsten uit de verkoop van de gronden zullen geboekt worden op budget artikel 2021/GBB/0050-00/2600200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. De kosten die gepaard gaan met de verkoop zijn ten laste van de kopers.
Artikel 1. De gemeenteraad is akkoord met de verkoop van de loten 1B, 2B en 3B, volgens het goedgekeurd verkavelingsplan 2020/00185, deel van de kadastrale percelen Tervuren, afdeling 4, sectie A nummers 54V3 en 130R5:
- lot 1B, +/- 19 ca aan Steve Defrancq en Kristel Van Campenhout, eigenaars van lot 1A voor 5.985 euro,
- lot 2B, +/-31 ca aan Gaetan Kelecom en Xenia Langen, eigenaars van lot 2A voor 9.765 euro en
- lot 3B, 41 ca aan John Stoefs, eigenaar van lot 3A voor 12.915 euro.
Alle kosten die gepaard gaan met de voor de verkoop benodigde verdeling van de gronden én met de verkoop zelf, zijn ten laste van de kopers.
Artikel 2. Het college wordt belast met de verdere uitvoering van de verkoop.
De raad keurt de verkoopakten goed.
De verkoopakten voor de privatieve wooneenheden kunnen verleden worden.
Artikel 42 tweede lid 11° decreet lokaal bestuur
de raad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen
Voor de site 't Wiel, Smisstraat 14 in Vossem besliste de raad op 25 mei 2021 om een recht van opstal te verlenen aan de ontwikkelaar Brixen bv. Dit impliceert dat de gemeente bij de verkoopakten zal optreden als grondeigenaar en de ontwikkelaar als eigenaar van de (nog op te richten) gebouwen.
De totaal te innen verkoopprijs voor Smisstraat 14 bedraagt 444.214,99 euro.
Enig artikel. De raad keurt de verkoop goed van de hierna vermelde woongelegenheden op te richten op een perceel grond gelegen te Vossem, Smisstraat 14, gekadastreerd sectie B nummers 0318/K P0000, 0319/K P0000 en 0320/C P0000, met een oppervlakte van 21 are 85 centiare:
1. aan Jean Willems, Zijdelingestraat 34 te 3300 Tienen, het appartement App 14/01 met parking P2 en berging K2 voor de totale prijs van 465.000 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 60.770,44 euro
- constructies: 374.229,56 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
2. aan Mathieu Declerck, Smisstraat 17 te 3080 Vossem, het appartement App 14/02 met parking P8 voor de totale prijs van 517.000 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 83.713,75 euro
- constructies: 408.286,25 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
3. aan Hendrik Vandaele en Rachel Van Sompel, Onze Lieve Vrouwstraat 9A te 3080 Vossem, het appartement App 14/03 met parking P6 en berging K6 voor de totale prijs van 295.000 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 34.886,22 euro
- constructies: 230.113,78 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
4. aan Albert Jan van den Berg, Hoogvorstweg 38A te 3080 Tervuren, het appartement App 14/11 met parking P3 en berging K3 voor de totale prijs van 395.000 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 47.268,64 euro
- constructies: 317.731,36 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
5. aan Paul Verhaeghe, Ringlaan 80 te 3080 Tervuren, het appartement App 14/12 met parking P1 en berging K7 voor de totale prijs van 305.000 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 44.037,44 euro
- constructies: 230.962,56 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
6. aan Pieter Van Hoe en Anne-Sophie De Witte, Mechelsestraat 99 te 3080 Duisburg, het appartement App 14/13 met parking P4 en berging K4 voor de totale prijs van 390.447 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 36.092,15 euro
- constructies: 324.354,85 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
7. aan Cédric Doppagne, Tervuursesteenweg 108 te 3080 Duisburg en Sarah Sourdeau, Merenstraat 17/3 te 3080 Duisburg, het appartement App 14/21 met parking P7 en berging K5 voor de totale prijs van 318.938 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 39.940,74 euro
- constructies: 248.997,26 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
8. aan Julien Wouters en Gizella Ginis, Smisstraat 19 te 3080 Vossem, het appartement App 14/22 met parking P5 en berging K1 voor de totale prijs van 436.800 euro, die onderverdeeld is als volgt:
* voor het appartement:
- grondaandeel: 50.505,61 euro
- constructies: 356.294,39 euro
* voor de parking:
- grondaandeel: 5.000 euro
- constructies: 20.000 euro
* voor de berging:
- grondaandeel: 1.000 euro
- constructies: 4.000 euro
De raad keurt de capaciteiten, aanmeldings- en inschrijvingsperiodes en dubbele contingentering goed.
Gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2016
Het centraal digitaal aanmeldingsregister voor de inschrijving van de leerlingen van de basisscholen werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
Door dit aanmeldingsregister worden de plaatsen op een objectieve, neutrale en transparante wijze verdeeld, wordt de sociale mix bevorderd en worden wachtrijen, uitgestelde en dubbele aanmeldingen en inschrijvingen voorkomen.
Jaarlijks dient het schoolbestuur de capaciteiten van elke school, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes en de dubbele contingentering voor het aanmeldingsregister goed te keuren.
- Decreet van 25 februari 1997 over het basisonderwijs
- Decreet van 28 juni 2002 over de gelijke onderwijskansen
- Decreet van 2 april 2004 over de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
- Decreet van 25 november 2011 over het inschrijvingsrecht
- Decreet van 30 mei 2012 over technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 over het inschrijvingsrecht
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In het kader van het centrale digitale aanmeldingsregister moeten de maximale capaciteiten, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes en de dubbele contingentering goedgekeurd worden door de schoolbesturen na kennisname en advies van de schoolraden.
De dubbele contingentering waarborgt een evenwichtige sociale mix om te evolueren naar een relatieve aanwezigheid van indicatorleerlingen in de scholen die overeenstemt met deze van de gemeente. Het is de bedoeling om de diversiteit tussen de scholen te minimaliseren door een meer gelijke verdeling van indicatorleerlingen in de verschillende scholen en netten. De percentages van indicatorleerlingen van de instapklas, de eerste kleuterklas en het eerste leerjaar volgen een groeipad van 2% naar de relatieve aanwezigheid van 22% in de gemeente.
Voor de capaciteitsbepaling houdt elke school rekening met de infrastructurele mogelijkheden, de veiligheid en het pedagogisch project.
De capaciteiten, aanmeldings- en inschrijvingsperiodes en dubbele contingentering voor het schooljaar 2022-2023 werden gunstig geadviseerd door de schoolraden van de gemeentelijke basisscholen van Moorsel De Fonkel op 10 juni 2021, van Tervuren op 23 juni 2021 en van Vossem op 30 augustus 2021.
Artikel 1. De raad keurt de volgende maximale capaciteiten van leerlingen in de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2022-2023 goed:
Geboortejaar | GBS Tervuren | GBS Moorsel De Fonkel |
GBS Vossem |
Paardenmarktstraat 1 | Moorselstraat 252 | Dorpsstraat 38 | |
2020 | 46 | 36 | 46 |
2019 | 46 | 36 | 46 |
2018 | 46 | 36 | 46 |
2017 | 46 | 36 | 46 |
1ste leerjaar | 46 | 36 | 46 |
2de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
3de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
4de leerjaar | 46 | 25 | 46 |
5de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
6de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
De capaciteiten worden bekend gemaakt via de gemeentelijke website, de afsprakennota en de website van de scholen.
Artikel 2. De raad keurt de volgende aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor de inschrijvingen van het het schooljaar 2022-2023 goed:
De aanmeldingsperiode voor de leerlingen van de voorrangsgroep van broers/zussen en kinderen van personeel start op 10 januari 2022 om 9 uur en eindigt op 24 januari 2022 om 12 uur.
De inschrijvingsperiode voor deze voorrangsgroep begint op 31 januari 2022 en eindigt op 21 februari 2022.
De aanmeldingsperiode voor alle andere leerlingen start op 7 maart 2022 om 9 uur en eindigt op 1 april 2022 om 12 uur.
De inschrijvingsperiode voor deze groep van alle andere kinderen begint op 3 mei 2022 en eindigt op 24 mei 2022.
De vrije inschrijvingsperiode start op 1 juni 2022 om 9 uur.
De aanmeldings- en inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt via de gemeentelijke website, de afsprakennota en de website van de scholen.
Artikel 3. De raad keurt de volgende dubbele contingentering voor de inschrijvingen van het schooljaar 2022-2023 goed:
% indicatorleerlingen | GBS Tervuren | GBS Moorsel De Fonkel |
GBS Vossem |
Paardenmarktstraat 1 | Moorselstraat 252 | Dorpsstraat 38 | |
2020 | 15,50% | 15,50% | 14,30% |
2019 | 15,50% | 15,50% | 14,30% |
1ste leerjaar | 15,50% | 15,50% | 14,30% |
Artikel 4. De raad stemt in dat de directeur in bepaalde situaties leerlingen toch kan inschrijven ondanks het bereiken van de maximale capaciteit.
De raad past het reglement aan.
Onvolledige werking van de cultuurverenigingen door Covid-19 tijdens het werkjaar 2020-2021.
- Nooddecreet van 19 juni 2020
Decreet tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie
- Collegebeslissing van 12 oktober 2020
Verdeling van de middelen uit het Noodfonds cultuur, jeugd, sport van de Vlaamse Regering
- Raadsbeslissing van 30 mei 2017
Reglement betreffende de subsidiëring van socio-culturele verenigingen van Tervuren: aanpassing
In het werkjaar 2020-2021 was er door corona geen normale werking mogelijk voor cultuurverenigingen. Net zoals voor het werkjaar 2019-2020, is het niet mogelijk om voor het werkjaar 2020-2021 een volledig werkingsverslag op te vragen zoals voorzien in de bestaande reglementen.
Daarom stelt het gemeentebestuur voor om voor de cultuurverenigingen in 2022 opnieuw een vaste som te laten uitbetalen op basis van de gemiddelden van de volledige jaren voor de Covid pandemie. Concreet zal dit dan hetzelfde bedrag zijn dat de verenigingen in 2021 hebben ontvangen, maar dan zonder de verdubbeling door het noodfonds.
De Cultuurverenigingen in "Categorie P" worden evenwel uitbetaald zoals voorzien in de overeenkomst tussen deze verenigingen en het gemeentebestuur.
De sportverenigingen volgen een andere timing en hebben voor hetzelfde werkjaar reeds een subsidie ontvangen.
2021/GBB/0739-00/6493000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN (Cultuur)
Artikel 1. De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2017 houdende de goedkeuring van het subsidiereglement van socio-culturele verenigingen van Tervuren, wordt tijdelijk opgeheven voor het werkjaar 2020-2021.
Artikel 2. De gemeenteraad keurt de tijdelijke aanpassing van het reglement op de werkingssubsidies voor -door een adviesraad erkende- cultuurverenigingen als volgt goed:
Artikels 5 en 6 worden vervangen door:
Artikel 5: Voor het werkjaar 2020-2021 worden de subsidiebedragen voor socio-culturele verenigingen berekend als volgt:
- Het gemiddelde van de ontvangen werkingssubsidies van 2016-2017, 2017-2018 en 2018-2019 wordt uitbetaald.
- Voor socio-culturele verenigingen die minder dan 3 jaar subsidies hebben ontvangen, wordt dezelfde methodiek gehanteerd.
- De partnerverenigingen in categorie P krijgen een bedrag volgens de bepalingen zoals voorzien in de bestaande overeenkomst.
- Socio-culturele verenigingen dienen hiervoor geen subsidiedossier in te dienen. De berekening gebeurt door de afdeling vrije tijd.
- De uitbetaling gebeurt in februari 2022.
De raad past het reglement aan.
Onvolledige werking van de jeugdverenigingen door Covid-19 tijdens het werkjaar 2020-2021.
- Nooddecreet van 19 juni 2020
Decreet tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie
- Collegebeslissing van 12 oktober 2020
Verdeling van de middelen uit het Noodfonds cultuur, jeugd, sport van de Vlaamse Regering
- Raadsbeslissing van 1 september 2011
Goedkeuring van het reglement over de erkenning en betoelaging van Nederlandstalige jeugdwerkinitiatieven in Tervuren
In het werkjaar 2020-2021 was er door corona geen normale werking mogelijk voor jeugdverenigingen. Net zoals voor het werkjaar 2019-2020, is het niet mogelijk om voor het werkjaar 2020-2021 een volledig werkingsverslag op te vragen zoals voorzien in de bestaande reglementen.
Daarom stelt het gemeentebestuur voor om voor de jeugdverenigingen in 2022 opnieuw een vaste som te laten uitbetalen op basis van de gemiddelden van de volledige jaren voor de Covid pandemie. Concreet zal dit dan hetzelfde bedrag zijn dat de verenigingen in 2021 hebben ontvangen, maar dan zonder de verdubbeling door het noodfonds.
De sportverenigingen volgen een andere timing en hebben voor hetzelfde werkjaar reeds een subsidie ontvangen.
2021/GBB-05/0750-00/6493000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN (Jeugd)
Artikel 1. De beslissing van de gemeenteraad van 1 september 2011 houdende de goedkeuring van het reglement over de erkenning en betoelaging van Nederlandstalige jeugdwerkinitiatieven in Tervuren, wordt tijdelijk opgeheven voor het werkjaar 2020-2021.
Artikel 2. De gemeenteraad keurt de tijdelijke aanpassing van het reglement over de erkenning en betoelaging van Nederlandstalige jeugdwerkinitiatieven in Tervuren als volgt goed:
Hoofdstuk 3 wordt vervangen door:
Voor het werkjaar 2020-2021 worden de subsidiebedragen voor jeugdinitiatieven berekend als volgt:
- Het gemiddelde van de ontvangen werkingssubsidies van 2016-2017, 2017-2018 en 2018-2019 wordt uitbetaald.
- Voor jeugdinitiatieven die minder dan 3 jaar subsidies hebben ontvangen, wordt dezelfde methodiek gehanteerd.
- Jeugdinitiatieven dienen hiervoor geen subsidiedossier in te dienen. De berekening gebeurt door de afdeling vrije tijd.
- De jeugdinitiatieven van categorie 2 krijgen het bedrag uitbetaald zoals voorzien in de bepalingen van de bestaande overeenkomst.
- De uitbetaling gebeurt in februari 2022.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 26 oktober 2021 van raadslid Serge Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 28 oktober 2021
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Vraag (voorstel) in verband met de organisatie van de onthaaldag "Tervuren Welkom Team" :
Het doel van de onthaaldag is om aan nieuwkomers nuttige informatie te verstrekken over onze gemeente, haar organisatie en haar bestuur. Als teken van de democratische vitaliteit van onze gemeente achten wij het gepast informatie te verschaffen over de politieke situatie in onze gemeente door elke in de gemeenteraad vertegenwoordigde fractie te vragen zich kort uit te spreken. Het lijkt ons alleen maar logisch en democratisch dat de nieuwe inwoners in contact kunnen komen met, feitelijk, hun nieuwe vertegenwoordigers.
Daarom stellen wij voor dat elke fractie in de gemeenteraad het woord neemt tijdens de voorstellingen van het evenement van volgend jaar, als bewijs dat het onthaal van nieuwe inwoners geen zaak is van het college, maar van alle vertegenwoordigers van de gemeente Tervuren.
Gaat u dit verzoek inwilligen?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 29/10/2021 om 08:57.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur waarnemend
Hugo Vankelecom
voorzitter