Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 25 september 2025
E-mail van Willy Roeykens van 2 oktober 2025 waarin hij zijn verhindering als raadslid meedeelt voor de periode van 2 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 wegens medische redenen.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 12 en 14
- Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau blijkt dat Kathelijne Verboomen eerstvolgende opvolger is voor de lijst Voor Tervuren.
Op 6 oktober 2025 heeft Kathelijne Verboomen meegedeeld dat zij bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Willy Roeykens over te nemen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de verhindering van Willy Roeykens wegens medische redenen van 2 oktober 2025 tot en met 31 december 2025. Kathelijne Verboomen wordt als eerste opvolger van de lijst Voor Tervuren uitgenodigd om het mandaat van raadslid tijdelijk op te nemen.
E-mail van Willy Roeykens van 2 oktober 2025 waarin hij zijn verhindering als raadslid meedeelt voor de periode van 2 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 wegens medische ongeschiktheid. Op 6 oktober 2025 heeft Kathelijne Verboomen meegedeeld dat zij bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Willy Roeykens over te nemen.
- Artikel 8 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Om gemeenteraadskiezer te zijn, moet men:
1° Belg zijn;
2° de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt;
3° in de bevolkingsregisters van de gemeente ingeschreven zijn;
4° zich niet bevinden in één van de gevallen van uitsluiting of schorsing, vermeld in Titel 3, hoofdstuk 4 van het decreet.
- Artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Om tot gemeenteraadslid verkozen te kunnen worden en blijven, moet men kiezer zijn en moet men de kiesvoorwaarden, vermeld in artikel 8, behouden en mag men zich niet in een geval van schorsing of uitsluiting, als vermeld in artikel 15, §1 en §2 van het decreet, bevinden.
- Artikelen 6 en 14 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de opvolger van het raadslid dat als verhinderd wordt beschouwd.
- Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur
Dit artikel omschrijft de diverse onverenigbaarheden met het mandaat van gemeenteraadslid.
- Artikel 11 §1 van de statuten van het AGB Bexit
De samenstelling van de raad van bestuur is gelijk aan de samenstelling van de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt daartoe alle leden van de gemeenteraad als lid van de raad van bestuur.
In de huidige zitting werd kennisgenomen van de verhindering van raadslid Willy Roeykens omwille van medische redenen.
Kathelijne Verboomen, 1ste opvolger, wenst het mandaat op te nemen.
Het algemeen secretariaat heeft de geloofsbrieven van de kandidaat-opvolger onderzocht, zijnde:
- een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
- een recent uittreksel uit het strafregister
- een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.
Het doel van het onderzoek is om na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven door de raad, blijkt dat Kathelijne Verboomen:
- nog voldoet aan de gestelde eisen van verkiesbaarheid
- zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid
- Belg is
- voldoet aan de leeftijdsvoorwaarden
- woont in de gemeente Tervuren.
Er is dus geen enkel bezwaar tegen haar eedaflegging als raadslid.
Kathelijne Verboomen wordt uitgenodigd om de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad.
Artikel 1. De raad keurt de geloofsbrieven van Kathelijne Verboomen goed.
Artikel 2. Kathelijne Verboomen, Veeweidestraat 80, 3080 Tervuren, geboortedatum 24 oktober 1980, legt in handen van de voorzitter volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.'
Artikel 3. Bij toepassing van artikel 11 §1 van de statuten van het AGB Bexit benoemt de raad Kathelijne Verboomen, raadslid, als lid van de raad van bestuur van het AGB Bexit.
E-mail van Bram Peters van 27 september 2025 waarin hij zijn verhindering als gemeenteraadslid meedeelt voor de periode van 7 oktober 2025 tot 2 januari 2026 wegens verblijf in het buitenland.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 12 en 14
- Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau blijkt dat Christine Tinlot de eerstvolgende opvolger is voor de lijst Groen+Vooruit.
Op 29 september 2025 heeft zij meegedeeld dat zij niet bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Bram Peters over te nemen.
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau blijkt dat Joan Abatesi de tweede opvolger is voor de lijst Groen+Vooruit.
Op 8 oktober 2025 heeft Joan Abatesi meegedeeld dat zij bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Bram Peters over te nemen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de verhindering van Bram Peters wegens verblijf in het buitenland van 7 oktober 2025 tot 2 januari 2026. Joan Abatesi wordt als tweede opvolger van de lijst Groen+Vooruit uitgenodigd om het mandaat van raadslid tijdelijk op te nemen.
E-mail van Bram Peters van 27 september 2025 waarin hij zijn verhindering als raadslid meedeelt voor de periode van 7 oktober 2025 tot 2 januari 2026 wegens verblijf in het buitenland. Op 29 september 2025 heeft Christine Tinlot meegedeeld dat zij niet bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Bram Peters over te nemen. Op 8 oktober 2025 heeft tweede opvolger Joan Abatesi meegedeeld dat zij bereid is om tijdelijk het mandaat van raadslid Bram Peters over te nemen.
- Artikel 8 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Om gemeenteraadskiezer te zijn, moet men :
1° Belg zijn;
2° de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt;
3° in de bevolkingsregisters van de gemeente ingeschreven zijn;
4° zich niet bevinden in één van de gevallen van uitsluiting of schorsing, vermeld in Titel 3, hoofdstuk 4 van het decreet.
- Artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Om tot gemeenteraadslid verkozen te kunnen worden en blijven, moet men kiezer zijn en moet men de kiesvoorwaarden, vermeld in artikel 8, behouden en mag men zich niet in een geval van schorsing of uitsluiting, als vermeld in artikel 15, §1 en §2 van het decreet, bevinden.
- Artikelen 6 en 14 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de opvolger van het raadslid dat als verhinderd wordt beschouwd.
- Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur
Dit artikel omschrijft de diverse onverenigbaarheden met het mandaat van gemeenteraadslid.
- Artikel 11 §1 van de statuten van het AGB Bexit
De samenstelling van de raad van bestuur Bexit is gelijk aan de samenstelling van de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt daartoe alle leden van de gemeenteraad als lid van de raad van bestuur.
In de huidige zitting werd kennis genomen van de verhindering van raadslid Bram Peters omwille van verblijf in het buitenland.
Christine Tinlot, 1ste opvolger, doet afstand van haar mandaat.
Joan Abatesi, 2de opvolger, wenst haar mandaat op te nemen.
Het algemeen secretariaat heeft de geloofsbrieven van de kandidaat-opvolger onderzocht, zijnde:
- een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
- een recent uittreksel uit het strafregister
- een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.
Het doel van het onderzoek is om na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven door de raad, blijkt dat Joan Abatesi:
- nog voldoet aan de gestelde eisen van verkiesbaarheid
- zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid
- Belg is
- voldoet aan de leeftijdsvoorwaarden
- woont in de gemeente Tervuren.
Er is dus geen enkel bezwaar tegen haar eedaflegging als raadslid.
Joan Abatesi wordt uitgenodigd om de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad.
Artikel 1. De raad keurt de geloofsbrieven van Joan Abatesi goed.
Artikel 2. Joan Abatesi, Kapellestraat 57, 3080 Tervuren, geboortedatum 6 mei 1963, legt in handen van de voorzitter volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.'
Artikel 3. Bij toepassing van artikel 11 §1 van de statuten van het AGB Bexit benoemt de raad Joan Abatesi, raadslid, als lid van de raad van bestuur van het AGB Bexit.
- Artikel 6, §7 van het decreet lokaal bestuur
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
- Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Enig artikel. De rangorde van de gemeenteraadsleden is als volgt vastgesteld:
| Gemeenteraadslid |
Rang |
| Mario Van Rossum |
Eerste lid |
| Marc Charlier |
Tweede lid |
| Jan Trappeniers |
Derde lid |
| Bram Bartholomees |
Vierde lid |
| Werner Aerts |
Vijfde lid |
| Lut Kint |
Zesde lid |
| Sebastiaan Coudré |
Zevende lid |
| Omer Graulus |
Achtste lid |
| Thomas Geyns |
Negende lid |
| Kristina Eyskens |
Tiende lid |
| Serge Liesenborghs |
Elfde lid |
| Geoffroy de Visscher |
Twaalfde lid |
| Elmo Peeters |
Dertiende lid |
| Sofie Lombaert |
Veertiende lid |
| Ineke Casier |
Vijftiende lid |
| Annemie Spaas |
Zestiende lid |
| Carine Borghans |
Zeventiende lid |
| Lionel de Beauffort |
Achttiende lid |
| Bert Dekelver-Vandenwaeyenberg |
Negentiende lid |
| Koen Maertens |
Twintigste lid |
| Lies Eykens |
Eenentwintigste lid |
| Ralph Packet |
Tweeëntwintigste lid |
| Tiemen Verstappen |
Drieëntwintigste lid |
| Olivier Thomas |
Vierentwintigste lid |
| Tracey D'Afters |
Vijfentwintigste lid |
| Kathelijne Verboomen |
Zesentwintigste lid |
| Joan Abatesi |
Zevenentwintigste lid |
- Tijdelijke verhindering van raadslid Willy Roeykens
- Tijdelijke verhindering van raadslid Bram Peters
- Artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (raadscommissies)
§ 2. - De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies. De berekeningswijze is als volgt: per begonnen schijf van 3 raadsleden wordt er één zetel toegekend.
De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht.
§ 4. - Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden en de vaste plaatsvervangers ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid/vaste plaatsvervanger deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan een akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
- De raad nam op 23 oktober 2025 kennis van de tijdelijke verhindering van Willy Roeykens als raadslid.
Hij is effectief lid in de commissie Mens en Vrije tijd en in de commissie Algemeen beleid, financiën en investeringen. Het raadslid is eveneens plaatsvervanger in de commissie Ruimte.
De fractie Voor Tervuren draagt Kathelijne Verboomen voor als zijn vervanger in deze commissies voor de duur van de verhindering van Willy Roeykens.
- De raad nam op 23 oktober 2025 kennis van de tijdelijke verhindering van Bram Peters als raadslid.
Hij is effectief lid in de commissie Ruimte en in de commissie Algemeen beleid, financiën en investeringen.
De fractie Groen+Vooruit draagt Tiemen Verstappen voor als zijn vervanger in de commissie Ruimte en Carine Borghans in de commissie Algemeen beleid, financiën en investeringen voor de duur van de verhindering van Bram Peters.
Artikel 1. De raad neemt kennis van de aanduiding door de fractie Voor Tervuren van Kathelijne Verboomen als effectief lid in de commissie Mens en Vrije tijd en in de commissie Algemeen beleid, financiën en investeringen en als plaatsvervangend lid in de commissie Ruimte. Deze aanduiding geldt voor de duur van de verhindering van raadslid Willy Roeykens.
Artikel 2. De raad neemt kennis van de aanduiding door de fractie Groen+Vooruit van Tiemen Verstappen als effectief lid in de commissie Ruimte en Carine Borghans in de commissie Algemeen beleid, financiën en investeringen. Deze aanduiding geldt voor de duur van de verhindering van raadslid Bram Peters.
E-mail van Willy Roeykens van 2 oktober 2025 waarin hij zijn verhindering als raadslid meedeelt voor de periode van 2 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 wegens medische redenen.
- Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
De aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden inzake de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen.
- Artikel 26 van de statuten van Interrand ov, laatst goedgekeurd door de Algemene Vergadering op 13 december 2023
De Algemene Vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeentelijke deelnemers worden deze vertegenwoordigers rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
- Artikel 29 van de statuten van Interrand ov, laatst goedgekeurd door de Algemene Vergadering op 13 december 2023
De mandataris van elke gemeente op de Algemene Vergadering moet burgemeester, schepen, gemeenteraadslid zijn en aangeduid worden door de gemeenteraad. Iedere gemeente duidt minstens één afgevaardigde aan. Gemeenten met meer dan 10.000 inwoners kunnen nog twee bijkomende afgevaardigden aanduiden. Een deelnemer mag zich door maximum drie personen laten vertegenwoordigen.
Raadslid Willy Roeykens is van 2 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 verhinderd als raadslid.
Hij is op 10 maart 2025 door de gemeenteraad van Tervuren voor de duur van de legislatuur aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Tervuren in de algemene vergadering van Interrand ov. Voor elke algemene vergadering van Interrand die vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt gehouden, moet Willy Roeykens vervangen worden door een ander gemeenteraadslid. De meerderheidsfracties dragen raadslid Kathelijne Verboomen voor.
Voor de periode na de beëindiging van de verhindering blijft het raadsbesluit van 10 maart 2025 over de aanduiding van Willy Roeykens als vertegenwoordiger van de gemeente Tervuren in de algemene vergadering van Interrand van toepassing.
Met 21 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 onthouding.
Artikel 1. De raad duidt, vanaf heden tot en met 31 december 2025, raadslid Kathelijne Verboomen aan als vertegenwoordiger van de gemeente Tervuren in de algemene vergadering van Interrand ov ter vervanging van vertegenwoordiger Willy Roeykens.
Artikel 2. Voor de periode vanaf 1 januari 2026 tot het einde van de legislatuur blijft het raadsbesluit van 10 maart 2025 over de aanduiding van Willy Roeykens als vertegenwoordiger van de gemeente Tervuren in de algemene vergadering van Interrand van toepassing.
Artikel 1, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De gemeenteraad vergadert in Tervuren in principe op de laatste donderdag van de maand om 20 uur in het administratief centrum De Zevenster.
Op 15 september 2025 heeft het college kennisgenomen van het overzicht van de vergaderdata van de gemeenteraden voor 2026 en geeft gunstig advies.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de data van de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur van Bexit voor 2026:
Besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De gouverneur keurde de jaarrekening over het boekjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist te Tervuren goed.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
Besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 en 55
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De gouverneur keurde de jaarrekening over het boekjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg goed.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
Besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De gouverneur keurde de jaarrekening over het boekjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus te Vossem goed.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
Besluit van 2 oktober 2025 van de gouverneur over de jaarrekening van het boekjaar 2024 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De gouverneur keurde de jaarrekening van het boekjaar 2024 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren goed.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de vaststelling door de gouverneur van de jaarrekening 2024 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren.
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de gemeenteraad voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar kennis neemt van het opvolgingsrapport over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar wordt aan de gemeenteraad een opvolgingsrapport voorgelegd over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Dit artikel bepaalt welke elementen de opvolgingsrapportering minstens moet bevatten.
- Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Dit artikel legt vast welke schema's verplicht als bijlage bij de opvolgingsrapportering moeten worden gevoegd.
Voor het einde van het derde kwartaal van 2025 moet aan de raad een opvolgingsrapport worden voorgelegd. Dit rapport geeft de stand van zaken weer over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2025.
Het opvolgingsrapport bevat minstens de volgende elementen:
- de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
- in voorkomende geval, de wijziging in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de wijziging ervan
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur is de opvolgingsrapportering voornamelijk bedoeld om tussentijds informatie te verschaffen over de voortgang van de uitvoering van de inhoudelijke strategische beleidsdoelstellingen.
De schema's J1 en T2 houden rekening met de overdrachten van de openstaande investeringskredieten van 2024.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport, dat een stand van zaken geeft over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van 2025.
Het college stelt voor om de evaluatie van beginnende schooldirecteurs aan te passen.
- Artikels 19, 37bis §1 en 42 van het decreet van 27 maart 1991 over de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding
- Artikel 73 van het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997
Aanstellingsvoorwaarden voor onderwijzend personeel
- Raadsbesluit van 25 augustus 2022
Vaststelling van het algemeen kader van de selectieprocedure van een schooldirecteur
- Raadsbesluit van 24 april 2025
Goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
- Raadsbesluit van 26 juni 2025
Goedkeuring van het personeelsbehoefteplan, de personeelsformatie en de uitdovende formatie
Tot nu toe werd volgende evaluatieprocedure bepaald voor startende schooldirecteurs:
De schooldirecteur op proef legt uiterlijk 6 maanden na de indiensttreding een beleidsplan ter goedkeuring voor aan het college. In het beleidsplan specificeert de schooldirecteur zijn beleidsintenties en de te realiseren doelstellingen die binnen de proefperiode van 2 jaar zullen worden nagestreefd. Gedurende de proefperiode wordt de schooldirecteur gecoacht door een pedagogisch begeleider van OVSG. De schooldirecteur op proef wordt tijdens de proefperiode tweemaal beoordeeld door een externe evaluator, zijnde een pedagogische verantwoordelijke van OVSG, en door een interne evaluator, zijnde het afdelingshoofd Mens. Beide beoordelingen worden voorgelegd aan het college dat overgaat tot de vaste benoeming of het ontslag uit het ambt van schooldirecteur.
Uit de praktijkervaring blijkt dat de huidige werkwijze enkele beperkingen kent. De externe evaluator, de pedagogisch verantwoordelijke van OVSG, is onvoldoende betrokken bij de dagelijkse realiteit van de school. De pedagogisch verantwoordelijke ontmoet de schooldirecteur slechts een paar keer per jaar. Er is vaak een afstand tot het werkveld en de specifieke context waarin de directeur opereert. Dat leidt ertoe dat de toegevoegde waarde van de externe evaluatie beperkt is, terwijl de interne evaluator, het afdelingshoofd Mens, doorgaans een beter zicht heeft op de werking en evolutie van de startende directeur.
Om de evaluatieprocedure te versterken en beter te laten aansluiten bij de praktijk, stelt het college voor om de externe evaluatie door de pedagogisch verantwoordelijke van OVSG af te schaffen. Daarnaast wenst het college een 360°-bevraging te introduceren onder het onderwijzend personeel (leerkrachten, ondersteunend personeel, eventueel ook directieleden van andere scholen binnen de scholengemeenschap). De 360°-bevraging dient als kwalitatieve input over de leiderschapsstijl, communicatie, samenwerking, pedagogische ondersteuning en organisatorische kwaliteiten van de directeur. De resultaten worden verwerkt en gebundeld in een rapport dat beschikbaar is voor de interne evaluator, op basis waarvan deze de eindevaluatie opmaakt.
Deze aangepaste werkwijze heeft volgende voordelen:
De modaliteiten rond de goedkeuring van een beleidsplan, de coaching door een pedagogisch begeleider van OVSG en de besluitvorming van het evaluatieresultaat blijven verder ongewijzigd.
Artikel 1. De aanwervingsvoorwaarden voor het ambt van schooldirecteur worden als volgt vastgesteld:
A. Decretale voorwaarden:
- Houder zijn van een diploma van ten minste professionele bachelor, of ermee gelijkgesteld, en het bewijs van pedagogische bekwaamheid hebben;
- Als laatste evaluatie geen evaluatie met de eindconclusie 'onvoldoende' te hebben verkregen. Als het personeelslid niet werd geëvalueerd, wordt aan deze voorwaarde geacht voldaan te zijn;
- Voldoen aan de algemene aanwervingsvoorwaarden van artikel 19 van het decreet rechtspositie van 27 maart 1991, namelijk: niemand kan door een inrichtende macht als tijdelijk personeelslid worden aangesteld, indien hij op het ogenblik van de aanstelling niet voldoet aan de voorwaarden van artikel 28§1 1°, 2° en 4° van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, namelijk onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie of van de Europese Vrijhandelsassociatie, behoudens door de Vlaamse regering te verlenen vrijstelling, de burgerlijke en politieke rechten genieten behoudens een door de Vlaamse regering te verlenen vrijstelling die samengaat met de bovenvermelde vrijstelling, in een gezondheidstoestand zijn die geen gevaar kan opleveren voor de gezondheid van de leerlingen en daarenboven voldoen aan de bepalingen van de taalwetten ter zake, van onberispelijk gedrag zijn zoals dat blijkt uit een uittreksel uit het strafregister dat niet langer dan 1 jaar tevoren werd afgegeven, voldoen aan de dienstplichtwetten.
B. Aanvullende voorwaarden:
- In het bezit zijn van een rijbewijs B;
- 3 jaar relevante beroepservaring hebben in het onderwijs.
Artikel 2. De vacante betrekking van schooldirecteur kan worden vervuld door een aanwervings- en door een bevorderingsprocedure. De aanstellende overheid bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure ze wordt vervuld. De aanstellende overheid verklaart de betrekking open. Voor de bevorderingsprocedure wordt de vacature intern bekend gemaakt. Aan elke externe aanwerving gaat een externe bekendmaking van de vacature met een oproep tot kandidaten vooraf. De vacature wordt via ten minste 2 kanalen bekendgemaakt. De aanstellende overheid kiest de wijze van externe bekendmaking uit de volgende mogelijkheden:
1° nationaal verschijnende kranten of weekbladen
2° regionaal verschijnende kranten of weekbladen
3° gespecialiseerde tijdschriften
4° de VDAB
5° de gemeentelijke website, website van OVSG en/of VVSG, de gemeentelijke digiborden
6° zelf geproduceerde media, zoals affiches, folders, sociale media,...
Artikel 3. Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen verlopen minstens 14 kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet inbegrepen, de uiterste dag voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. De datum van verzending van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend.
De datum van de poststempel, van persoonlijke afgifte tegen ontvangstbewijs of van de indiening via het platform jobsolutions.be geldt als datum van verzending.
Artikel 4. De kandidatuur gebeurt schriftelijk aan het college, Markt 7a bus 2 - 3080 Tervuren, of via het platform jobsolutions.be. De opvolging gebeurt via de dienst HR. Bij het kandidatuur dienen volgende documenten te worden toegevoegd:
- Een curriculum vitae;
- Een kopie van de diploma's en getuigschriften;
- Een uittreksel uit het strafregister dat niet langer dan 1 jaar tevoren werd afgegeven;
- Een nationaliteitsbewijs: Belg of onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie of van de Europese Vrijhandelsassociatie behoudens door de Vlaamse regering te verlenen vrijstelling;
- Een kopie van het rijbewijs B.
Artikel 5. De functiebeschrijving van schooldirecteur wordt vastgesteld zoals bepaald in de bijlage van dit besluit.
Artikel 6. Het programma van de selectieproef wordt als volgt vastgesteld:
1. Schriftelijke proef (40 punten): Peiling naar de bekwaamheid om aan de hand van fictieve gegevens een schoolorganisatorische situatie uit te klaren waarbij ook de pedagogische, administratieve en agogische vaardigheden aan bod komen;
2. Mondelinge proef (60 punten): Een evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de functie van schooldirecteur, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkdomein;
3. Assessmentproef: De kandidaten die geslaagd zijn voor de schriftelijke en mondelinge proef (minimum 60% op elke proef afzonderlijk) leggen een assessmentproef af op maat van de functie met als doel na te gaan in welke mate de kandidaten beschikken over de voor de functie van belang zijnde competenties. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de vaardigheden en gedragskenmerken van de kandidaten via gedragsobservatie. Het assessmentgedeelte is adviserend waarna de selectiecommissie een definitief oordeel velt over het al dan niet slagen voor het examen.
Artikel 7. Voor de samenstelling van de selectiecommissie gelden de volgende regels:
- De selectiecommissie bestaat uitsluitend uit deskundigen;
- Elke selectiecommissie bestaat uit ten minste 3 leden;
- Ten minste een derde van de leden zijn deskundigen die extern zijn aan het eigen gemeentebestuur;
- De selectiecommissie bestaat bij voorkeur uit leden van verschillend geslacht;
- De leden van de gemeenteraad en van het college kunnen geen lid zijn van een selectiecommissie voor het eigen gemeentebestuur. De gemeentelijke mandatarissen en de afgevaardigden van de representatieve vakorganisaties mogen uitsluitend als waarnemer bij de selectie aanwezig zijn. Zij mogen niet aanwezig zijn bij het kiezen van de vragen en het delibereren over de uitslag van de selecties.
- Secretaris van de selectiecommissie is de algemeen directeur of zijn aangestelde.
De nominatieve aanstelling van de selectiecommissie gebeurt door het college.
Artikel 8. De aanstellende overheid beslist bij de vacantverklaring van de betrekking of een wervingsreserve wordt aangelegd en bepaalt de geldigheidsduur ervan. Deze is maximum vastgesteld op 3 jaar en kan met maximum 2 jaar worden verlengd. De duur van de wervingsreserve vangt aan op de datum van het eindrapport van de selectie.
Artikel 9. De schooldirecteur wordt aangesteld door het college. Een schooldirecteur wordt aangesteld op proef voor 2 jaren. Een eventuele tijdelijke aanstelling in het ambt van directeur, ter vervanging van de afwezige titularis, telt mee voor de proefperiode.
Artikel 10. De schooldirecteur op proef legt uiterlijk 6 maanden na de indiensttreding een beleidsplan ter goedkeuring voor aan het college. In het beleidsplan specificeert de schooldirecteur zijn beleidsintenties en de te realiseren doelstellingen die binnen de proefperiode zullen worden nagestreefd. Gedurende de proefperiode wordt de schooldirecteur gecoacht door een pedagogisch begeleider van OVSG. De schooldirecteur op proef wordt tijdens de proefperiode tweemaal beoordeeld door het
afdelingshoofd Mens. De tweede evaluatie vindt plaats op basis van een voorbereidend rapport, opgesteld door externe deskundigen in het personeelsbeleid. Dat rapport bevat kwalitatieve input over de leiderschapsstijl, communicatie, samenwerking, pedagogische ondersteuning en organisatorische kwaliteiten van de directeur, die ingewonnen wordt op een adequate, vertrouwelijke en objectieve manier met behulp van een 360°-bevraging onder het onderwijzend personeel (leerkrachten, ondersteunend personeel, eventueel ook directieleden van andere scholen binnen de scholengemeenschap). Beide beoordelingen worden voorgelegd aan het college dat overgaat tot de vaste benoeming of het ontslag uit het ambt van schooldirecteur.
Artikel 11. De op proef aangestelde schooldirecteur is verplicht om de opleidingen voor beginnend directeur bij OVSG te volgen.
Artikel 12. Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
De raamovereenkomst via het Facilitair Bedrijf voor de vormgeving en het drukwerk van het infoblad loopt eind dit jaar af en is nog niet vernieuwd. Om de continuïteit van de diensten te waarborgen, dient de opdracht te worden aanbesteed.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 221.000,00 euro niet)
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
In het kader van de opdracht 'Vormgeving en druk van het gemeentelijk infoblad' werd een bestek met nr. ICT/2025/907 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst ICT & Communicatie.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De totale uitgave voor deze opdracht voor 4 jaren wordt geraamd op 179.245,28 euro excl. btw of 190.000,00 euro incl. 6% btw (47.500,00 euro incl. 6% btw per jaar) en is voorzien in het exploitatiebudget van 2026, op budgetartikel 2026/GBB/0119-02/6131999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN en in het budget van de volgende jaren.
De btw is niet recupereerbaar en er is geen medecontractant van toepassing.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. ICT/2025/907 en de raming voor de opdracht 'Vormgeving en druk van het gemeentelijk infoblad', opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst ICT & Communicatie, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 179.245,28 euro excl. btw of 190.000,00 euro incl. 6% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
In het voorjaar van 2026 zal de huis-aan-huis inzameling van huishoudelijke afvalstoffen grondig veranderen in Tervuren.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2017 over het reglement voor de gratis huisvuilzakken voor inwoners met het recht op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVV)
Op 29 augustus 2017 keurde de gemeenteraad het reglement voor de gratis huisvuilzakken voor inwoners met het recht op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVV) goed. Deze beslissing kaderde in de uitdrukkelijke wens van het gemeentebestuur om een vorm van sociale correctie toe te passen voor inwoners met een laag inkomen.
In het kader van de toepassing van dit reglement worden de inwoners met een RVV-statuut telkens in het najaar uitgenodigd om een pakket aan huisvuilzakken (restafval en pmd-fractie) te komen afhalen. Ook nu zullen, op basis van het bestaande reglement, +/- 850 inwoners van Tervuren die genieten van het RVV-statuut worden uitgenodigd om gratis huisvuilzakken op te halen in de periode november - december 2025. Gezien de manier van huis-aan-huis ophaling van het huishoudelijk afval in Tervuren wordt gewijzigd in het voorjaar van 2026, is het niet zinvol deze werkwijze toe te passen in 2025.
Inwoners van Tervuren zullen vanaf maart 2026 namelijk hun huishoudelijk afval niet meer in zakken (kunnen) aanbieden, maar wel in rolcontainers, en hun bijdrage zal voldaan worden via de afvalrekening op basis van werkelijke verbruiken. De inwoners zullen hun oude huisvuilzakken kunnen omruilen naar een krediet op de afvalrekening. De invoering van de afvalrekening zal met andere woorden een omruiloperatie van de zakken tot gevolg hebben, waarbij de waarde van de ingeleverde zakken op de afvalrekening zal worden gestort. Het aanhouden van het huidige reglement zal ervoor zorgen dat de leden van de doelgroep zich tweemaal naar het gemeentehuis moeten begeven; eenmaal voor het laten gelden van het recht, een tweede maal voor de omruiling van de verkregen vuilzakken naar krediet op de afvalrekening. Dit is niet klantvriendelijk.
Gelet op het feit dat de afvalrekening uiterlijk in december 2025 operationeel zal zijn bij intercommunale Interrand, stelt de dienst burgerzaken voor om de uitreiking van gratis huisvuilzakken te vervangen door een storting van het monetaire equivalent op de afvalrekening van de betrokken burgers. Op deze manier wordt de geest van het reglement gerespecteerd en wordt alleen de praktische uitvoering gewijzigd met het oog op een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening. Deze werkwijze is praktisch realiseerbaar, aangezien de afvalrekening gekoppeld is aan het rijksregisternummer.
Bij wijze van overgangsmaatregel krijgen de rechthebbenden de kans om in 2025 nog eenmaal van het oude systeem gebruik te maken. Dit wordt zo gecommuniceerd per brief, waarna zij die dat wensen kunnen opteren om de zakken zelf te komen halen (opting out). Inwoners die niet reageren, genieten de automatische storting op de afvalrekening.
De kosten voor de aankoop van de huisvuilzakken zijn budgettair voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2025/GBB/0909-00/6159999/OCMW/MENS/IP-GEEN t.b.v. 4.545 euro.
De bedeling van de gratis huisvuilzakken bereikt nooit de volledige doelgroep, waardoor de kost in het verleden beperkt bleef. In de toekomst zal de premie echter automatisch betaald worden, wat een bereik van 100% betekent en zich vertaalt in een geraamde kost van 8.500 euro. Deze kost ligt hierdoor gevoelig hoger dan budgettair voorzien. Dit tekort zal moeten worden opgevangen met interne verschuivingen in 2025, maar zal, bij ongewijzigd beleid, wel meegenomen worden in de meerjarenplanning 2026-2031.
Artikel 1. Verlening van een afvalophalingssubsidie aan inwoners van Tervuren
Voor alle personen die genieten van het RVV-statuut en die op 1 september gedomicilieerd zijn in Tervuren, zal de gemeente jaarlijks een bedrag storten op de afvalrekening van de betrokkene bij het bevoegde intergemeentelijke samenwerkingsverband voor Tervuren:
- alleenstaanden hebben recht op 12,50 euro
- niet-alleenstaanden hebben recht op 15,00 euro.
Artikel 2. Jaarlijkse indexering
De subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de index van de consumptieprijzen. Het product wordt afgerond op het eerste getal na de komma. De formule die gebruikt wordt ter indexering is: Bedrag subsidie jaar X = (oorspronkelijk bedrag subsidie * index september jaar (X-1)) / index september 2025.
Artikel 3. Uitzonderingen
Personen gedomicilieerd in een instelling (vb. woonzorgcentrum) of een collectiviteit waar er geen individuele kosten verbonden zijn aan de huis-aan-huis afvalophaling, worden uitgesloten van dit recht.
Artikel 4. Procedure
De gemeente kan op basis van een overeenkomst de nodige gegevens bekomen bij de kruispuntbank. Het door het college van burgemeester en schepenen vastgestelde bedrag zal door de gemeente ten laatste op 31 december van het jaar waarin het recht wordt vastgesteld worden gestort op de afvalrekening van de rechthebbende.
Artikel 5. Jaarlijkse evaluatie
Dit reglement wordt jaarlijks geëvalueerd en zo nodig aangepast.
Artikel 6. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025.
Voor het opnemen van de regierol in het kader van het BOA-decreet ontvangt het lokaal bestuur in 2025 en 2026 een tijdelijke boost-subsidie. Deze middelen moeten verplicht worden ingezet om de uitrol van het BOA-decreet een extra boost te geven.
- Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019
- Besluit van de Vlaamse Regering van 9 juli 2021 over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten
- Besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2025 tot toekenning van een eenmalige subsidie voor de realisatie van de lokale regie van buitenschoolse activiteiten
De Vlaamse overheid beoogt met het BOA-decreet een geïntegreerd en toegankelijk aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) te realiseren, waarbij lokale spelers zo goed mogelijk samenwerken. Het lokaal bestuur krijgt de regierol en beslist op een neutrale en doordachte manier over de besteding van de middelen. Het decreet vraagt bijzondere aandacht voor kleuteropvang, kwetsbare gezinnen, kinderen met een specifieke zorgbehoefte en het multifunctioneel gebruik van infrastructuur.
Voor het opnemen van de regierol krijgt het lokaal bestuur in 2025 en 2026 een tijdelijke boost-subsidie. Deze subsidie biedt een belangrijke extra impuls om de uitrol van het BOA-decreet concreet vorm te geven. In tegenstelling tot de algemene BOA-middelen zit er geen extra kleuring op de besteding van de boost-subsidie (bv. bepaald aandeel kleuters) en krijgen lokale besturen via de boost-subsidie meer flexibiliteit. Met deze boost-subsidie wil het lokaal bestuur Tervuren de scholen in het gefinancierd en gesubsidieerd onderwijs financieel en pedagogisch ondersteunen. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de BOA-maatregelen die ingaan op 1 september 2026.
Financiële steun kan worden ingezet voor de aankoop van speelmateriaal, infrastructurele aanpassingen of de organisatie van extra BOA-aanbod op school of in de buurt. Dit reglement heeft tot doel om schoolbesturen daarbij zoveel mogelijk vrijheid te geven om hun eigen noden te bepalen en hierop in te spelen. Binnen de boost-middelen wordt een bedrag gereserveerd waarop schoolbesturen aanspraak kunnen maken.
Pedagogische steun wordt geboden door pedagogische coaches die op de werkvloer de competenties van kinderbegeleiders versterken. Omdat het vaak moeilijk is om personeel met een pedagogische achtergrond te vinden, wordt ook ook aan kandidaten zonder relevant diploma maar met een groot hart voor kinderen een kans gegeven binnen de opvang. De coaches brengen hun deskundigheid in, wat de kwaliteit van de opvang ten goede komt.
Daarnaast wordt een budget voorzien voor onder meer vormingen, begeleidingstrajecten, de inrichting en het materiaal van de vakantieopvang voor kleuters en voor de loonkosten van de BOA-coördinator. De volledige verdeling wordt in detail weergeven in het document '20251001_Begroting opstart BOA.xlsx'.
Het college nam op de zitting van 6 oktober 2025 kennis van het reglement met betrekking tot de besteding van de BOA boost-subsidie.
De subsidie wordt gebudgetteerd vanuit het Agentschap Opgroeien op:
- 262.736,72 euro voor 2025
- 123.652,20 euro voor 2026
De som voor 2025 werd reeds ontvangen op artikel 2025/ACT-96/0945-00/7406999/GEMEENTE/VT/IP-GEEN.
Artikel 1. Doel
De Vlaamse overheid beoogt met het BOA-decreet een geïntegreerd en toegankelijk aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) te realiseren, waarbij lokale spelers zo goed mogelijk samenwerken. Het lokaal bestuur krijgt de regierol en beslist op een neutrale en doordachte manier over de besteding van de middelen. Het decreet vraagt bijzondere aandacht voor kleuteropvang, kwetsbare gezinnen, kinderen met een specifieke zorgbehoefte en het multifunctioneel gebruik van infrastructuur.
Voor het opnemen van de regierol krijgt het lokaal bestuur in 2025 en 2026 een tijdelijke boost-subsidie. Met deze boost-subsidie wil het lokaal bestuur Tervuren de scholen binnen het gefinancierd en gesubsidieerd onderwijs op grondgebied Tervuren financieel en pedagogisch ondersteunen bij de voorbereiding op de BOA-maatregelen die ingaan vanaf 1 september 2026.
Artikel 2. Juridisch kader
Dit reglement sluit aan bij de volgende regelgeving:
- Het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019;
- het besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten van 9 juli 2021;
- het besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een eenmalige subsidie voor de realisatie van de lokale regie van buitenschoolse activiteiten van 5 september 2025.
Artikel 3. Begunstigden
Begunstigden voor financiële ondersteuning zijn de schoolbesturen die voor- en naschoolse opvang organiseren. De begunstigden gebruiken deze financiële ondersteuning als impuls om kwaliteitsvollere opvang te organiseren en zich voor te bereiden op de BOA-maatregelen die ingaan vanaf 1 september 2026.
Artikel 4. Voorwaarden
Subsidies worden uitsluitend toegekend indien de middelen worden ingezet voor BOA-doeleinden en er wordt voldaan aan de nodige voorwaarden. De organisator verbindt zich ertoe dit na te leven door middel van een engagementsverklaring op eer.
Pedagogische ondersteuning
Door in te tekenen op dit reglement, aanvaardt het schoolbestuur de ondersteuning van een pedagogische coach. De kost van deze ondersteuning gaat niet ten laste van het aan de school toegewezen maximaal subsidiebedrag, maar wordt rechtstreeks door het lokaal bestuur gefinancierd met de boost-subsidie.
Individuele voorwaarden
Per categorie wordt voldaan aan specifieke voorwaarden.
Extra personeel of vrijwilligers
Het budget dient om één of meerdere bijkomende personeelsleden, vrijwilligers of studenten te financieren vanaf schooljaar 2025-2026. Hierbij gelden een paar minimumvoorwaarden, namelijk dat personeelsleden, vrijwilligers of studenten:
- het Nederlands voldoende machtig moet zijn;
- een bewijs van goed gedrag en zeden moet kunnen voorleggen.
Speelmateriaal
Het speelmateriaal moet:
- speels en uitnodigend zijn voor kinderen;
- duurzaam en van degelijke kwaliteit zijn;
- de creativiteit stimuleren;
- niet elektronisch zijn;
- passen binnen de beschikbare ruimte op school (de school voorziet hier zelf plaats voor).
Het lokaal bestuur moedigt schoolbesturen aan om ook aandacht te hebben voor kinderen met specifieke zorgnoden. Materialen of aanpassingen die inclusief spel stimuleren (zoals sensorisch materiaal, aangepast buitenspeelgoed, of lage instapconstructies) dragen rechtstreeks bij aan de doelstellingen van het BOA-decreet.
Extra aanbod externe vrijetijdspartner
Een terugbetaling voor extra aanbod via een vrijetijdspartner kan enkel aangevraagd worden als de ouderbijdrage niet kostendekkend is voor het organiserende schoolbestuur. De activiteit georganiseerd via een externe vrijetijdspartner moet:
- op school of op wandelafstand van school plaatsvinden;
- tijdens de opvanguren plaatsvinden;
- in het Nederlands doorgaan.
Artikel 5. Aanvraagprocedure
Deze subsidie kan aangevraagd worden vanaf 1 juli 2025 en verloopt in twee rondes:
- Ronde 1: Elk schoolbestuur ontvangt een maximumbudget berekend op het aantal leerlingen. Schoolbesturen kunnen tot en met 30 juni 2026 hun bewijsstukken indienen.
- Ronde 2: Niet-bestede middelen uit ronde 1 worden samengevoegd in een gemeenschappelijke pot. Schoolbesturen kunnen hierop intekenen voor bijkomende uitgaven tot 1 oktober 2026.
Elke aanvraag dient te gebeuren via het online aanvraagformulier.
Vraag vooraf goedkeuring aan de BOA-coördinator
Voor het plaatsen van een bestelling of het aangaan van een samenwerking, leg je best kort je keuze voor aan de BOA-coördinator. Zo wordt er samen gecontroleerd of het voldoet aan de nodige voorwaarden en binnen het beschikbare budget past.
Bestel bij een Belgische leverancier
De aankoop van materiaal moet gebeuren bij een Belgische leverancier en indien mogelijk liefst lokaal.
Artikel 6. Berekening bedrag van ondersteuning
De subsidie wordt toegekend binnen de perken van het daartoe voorziene budget van de boost-subsidie en dit tot en met 31 december 2026. Aan elk schoolbestuur wordt na goedkeuring van dit reglement gecommuniceerd wat hun maximumbudget voor ronde 1 is.
Schoolbesturen zijn vrij om hun middelen vanuit deze subsidie met elkaar te combineren om (deels) overkoepelend te werken aan kwaliteit of om in te zetten op gedeeld speelmateriaal/infrastructuur.
Artikel 7. Uitbetaling
De subsidie wordt na het bezorgen van de nodige bewijsstukken volledig terugbetaald binnen de perken van elk respectievelijk budget. Het lokaal bestuur betaalt de toegekende subsidie uit op het rekeningnummer van het schoolbestuur zoals vermeld op het aanvraagformulier.
Artikel 8. Controle
Bij het niet naleven van de opgelegde voorwaarden of wanneer er onregelmatigheden worden vastgesteld, kan het lokaal bestuur overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de betrokken subsidie.
Indien schoolbesturen een deel van hun subsidie combineren met elkaar om overkoepelend te werken op bijvoorbeeld buurtniveau, is ieder schoolbestuur apart verplicht om inzage te geven in hun aandeel van de gemaakte kosten.
Bij afloop van de eerste ronde moet door de schoolbesturen het zelfreflectiedocument ingevuld worden, zodat de impact van de aanpassingen in kaart kan worden gebracht.
Artikel 9. Inwerkingtreding en einde
Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan. Het reglement heeft een bepaalde duur en neemt, behoudens vroegere vervanging, aanpassing of afschaffing, een einde op 31 december 2026.
Het bestek voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg
- Artikels 41 en 42 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- Artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten over wanneer en hoe een openbare procedure kan worden toegepast
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
- Het raadsbesluit van 26 juni 2021 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen Interrand en de gemeente Tervuren inzake uitbating en beheer van het recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg
- Het raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg in Tervuren
Interrand heeft middels een overheidsopdracht in 2009 Interleuven aangesteld als studiebureau voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg. In uitvoering van deze opdracht stelde Interleuven hiervoor een uitvoeringsontwerp en een uitvoeringsbestek met meetstaat (nr. DOS 314 - 310.212) op. Er werd overeengekomen dat de gemeente Tervuren optreedt als bouwheer en de kosten zal dragen voor de bouw van het recyclagepark. De infrastructuur voor de exploitatie van het park en de studiekosten worden gedragen door Interrand.
De opdracht wordt gegund via een openbare procedure. De afdeling ruimte hoopt de werkzaamheden te kunnen starten en afronden in 2026.
In maart 2022 bedroeg de raming 1.234.686,90 euro incl. 21% btw. De raming bedraagt nu 1.725.464,66 euro incl. 21 % btw. Dit is een stijging met 490.777,76 euro incl. btw. Sinds 2022 zijn de prijzen gestegen ten gevolge van de COVID-pandemie, de energiecrisis, ...
Ondertussen is ook de investeringssubsidie van de Vlaamse overheid ter waarde van 209.790 euro weggevallen ten gevolge van een wijziging van het subsidiebesluit van OVAM.
De uitgave wordt geraamd op 1.426.003,85 euro excl. btw of 1.725.464,60 euro incl. 21% btw en wordt voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2026/0309-00/2220007.
Artikel 1. De raad keurt het geactualiseerde bestek DOS 314 - 310.212 voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg goed.
Artikel 2. De opdracht wordt gegund via een openbare procedure.
Artikel 3. De uitgave wordt geraamd op 1.426.003,85 euro excl. btw of 1.725.464,60 euro incl. 21% btw.
Momenteel is er vaak onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor het onderhoud van de riolering langs gewestwegen. Dit leidt tot discussies tussen de gemeente als rioolbeheerder en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Om dit op te lossen, is er een raamovereenkomst voor heel Vlaanderen met eenduidige basisprincipes opgesteld.
- Het decreet lokaal bestuur, onder andere artikel 2, artikel 40, artikel 41
- het Waterwetboek, artikel 2.6.1.3.3.§2
De huidige onduidelijkheid over de beheersverantwoordelijkheden voor riolering langs gewestwegen leidt frequent tot discussies. Om een uniforme en efficiënte aanpak te garanderen, werd een nota met basisprincipes en een bijhorende overeenkomst opgesteld.
Het fundamentele principe van de overeenkomst is een duidelijke taakverdeling: de afvalwaterinfrastructuur valt onder de verantwoordelijkheid van de rioolbeheerder/gemeente, terwijl de regenwaterinfrastructuur door AWV wordt beheerd. Voor onduidelijke, historisch gegroeide situaties, voorziet de nota in objectieve, op het terrein controleerbare criteria om de beheerder eenduidig aan te wijzen.
Deze basisprincipes zijn een consensus na overleg met AWV, de rioolbeheerders, meerdere gemeenten, VVSG, AquaFlanders, MOW en de VMM.
De Raad van bestuur van de VVSG, de directieraad van AWV en AquaFlanders keurden deze basisprincipes goed.
De VVSG roept alle gemeenten op om deze basisprincipes te onderschrijven. Bij gemeenten die hun riolen zelf beheren, is hiervoor een gemeenteraadsbeslissing nodig.
Om deze afspraken definitief te bekrachtigen, ligt de overeenkomst in bijlage 2 voor ter goedkeuring.
Bij heraanleg en nieuwe aanleg wordt de kostenverdeling voor investeringen toegepast, waarvoor de omzendbrief OW 98/4 de basis is (zie bijlage 3).
Enig artikel. De raad keurt de nota ‘basisprincipes in kader van beheer en onderhoud van riolering langs gewestwegen’ (bijlage 1) en de overeenkomst (bijlage 2) goed.
Voor het rioleringsproject Vander Achterstraat werd het aanbestedingsdossier opgemaakt. Dit dient door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
- Artikelen 326 tot en met 341 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Deze artikelen handelen over het bestuurlijk toezicht.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
Deze koninklijke besluiten bepalen het plaatsen van en de uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten.
De ontwerpopdracht voor de riolerings- en wegeniswerken TRV3019 Vander Achterstraat werd gegund aan studiebureau s.Bilt. Het studiebureau heeft hiervoor een aanbestedingsdossier opgemaakt. Het aanbestedingsdossier (bestek en raming) wordt in bijlage gevoegd. De aanbestedingsplannen zijn via deze link terug te vinden. De voorgestelde plaatsingsprocedure is de openbare procedure. De totale kost voor deze opdracht wordt geraamd op 1.166.621,01 euro excl. btw.
De totale uitgaven voor deze opdracht, geraamd op 1.166.621,01 euro excl. btw, worden voorzien op artikelnummer ACT-33/0310-00/2270007/GEMEENTE/RUIMTE/IP-1.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. TRV3019 en de raming voor de riolerings- en wegeniswerken in de Vander Achterstraat, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed. De raming bedraagt 1.166.621,01 euro excl. btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Sinds 2022 is de dekplaat aan de inrit van de ondergrondse parking in de Melijndreef beschadigd ten gevolge van werken uitgevoerd door aannemer Verbraeken Infra in opdracht van Proximus. Ondanks herhaalde pogingen om via de verzekeringen, de aannemer, Proximus en projectontwikkelaar Eckelmans tot een oplossing te komen, bleef een structureel herstel uit. Sinds het voorval ligt er een tijdelijke rijplaat om de druk te verdelen en verdere schade te vermijden, maar deze veroorzaakt hinder voor de omwonenden.
De gemeente heeft een voorstel tot minnelijke schikking gedaan: Verbraeken Infra zal een bedrag van 11.852,00 euro betalen aan de gemeente Tervuren, zodat deze een gespecialiseerde aannemer kan aanstellen voor de herstelling van de dekplaat. Het bedrag is gebaseerd op de goedkoopste offerte die de gemeente heeft ontvangen.
- Artikel 41 § 2, 17° van het decreet lokaal bestuur: bevoegdheden van de gemeenteraad
- Artikelen 2044 ev. van het Burgerlijk Wetboek: regeling van een dading
De schade aan de dekplaat in de Melijndreef is rechtstreeks toe te schrijven aan de werken van Verbraeken Infra in opdracht van Proximus. Aangezien de Melijndreef momenteel nog in beheer is van projectontwikkelaar Eckelmans in het kader van project Casalta, maar in de toekomst overgedragen wordt aan de gemeente Tervuren, is het noodzakelijk dat de schade op duurzame wijze hersteld wordt.
Partijen hebben langdurig overleg gepleegd zonder concreet resultaat. Om het dossier te kunnen afsluiten en een einde te maken aan de hinder, heeft de gemeente voorgesteld dat Verbraeken Infra een bedrag betaalt dat toereikend is om de kostprijs van de herstelling door een gespecialiseerde aannemer te dekken.
Met de huidige dading wensen de betrokken partijen – de gemeente Tervuren, Verbraeken Infra, Eckelmans en Proximus – door middel van wederzijdse toegevingen het geschil definitief te regelen.
Enig artikel. De raad keurt de dadingsovereenkomst in bijlage tussen partijen Verbraeken Infra, Immo J. Eckelmans BV, Proximus NV en de gemeente inzake de herstelling van Melijndreef goed.
E-mail van raadslid Carine Borghans van 18 oktober 2025
- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
Van 7 tot 16 november 2025 vindt de Week van de Pleegzorg plaats. Tijdens deze week wordt in heel Vlaanderen en Brussel aandacht gevraagd voor pleegzorg in al haar vormen, en voor iedereen die zich hiervoor inzet. Het thema van dit jaar luidt: 'Niet perfect, altijd de moeite'.
Nog steeds wachten meer dan 1000 kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel op een warm pleeggezin. Ook volwassenen met een beperking of kwetsbaarheid kunnen nood hebben aan een pleeggezin. De campagne wil pleegzorg zichtbaar maken in het straatbeeld - met posters aan ramen, op publieke plaatsen en via lokale communicatiekanalen.
Pleegzorggemeenten engageren zich om kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen in hun buurt te ondersteunen. Ze werken samen met Pleegzorg Vlaanderen om pleegzorg op een laagdrempelige manier bekend te maken. Gemeenten beslissen zelf welke acties binnen hun mogelijkheden passen, zoals:
• communicatie via gemeentelijke kanalen (website, sociale media, gemeentemagazine);
• verspreiding van posters en brochures in openbare gebouwen;
• ondersteuning en erkenning van bestaande pleeggezinnen, bijvoorbeeld via een ontmoetingsmoment of een kleine attentie;
• deelname aan de jaarlijkse Week van de Pleegzorg;
• samenwerking met lokale verenigingen en scholen om pleegzorg bespreekbaar te maken.
Pleegzorggemeenten ontvangen een officieel label van Pleegzorg Vlaanderen, als erkenning voor hun engagement.
Pleegzorg draagt bij aan een warme, zorgzame en solidaire gemeenschap en het label van pleegzorggemeente straalt een positieve maatschappelijke boodschap uit.
Enig artikel. De raad beslist om het agendapunt te hernemen in het voorjaar 2026.
E-mail van raadslid Serge Liesenborghs van 18 oktober 2025
- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
Tijdens de gemeenteraad van 26 november 2019 heb ik gevraagd waarom het niet mogelijk zou zijn om de openbare verlichting tot 1 uur 's nachts te laten branden in plaats van tot middernacht. De toenmalige schepen antwoordde dat dit voor Fluvius niet haalbaar was vanwege een programmeringsprobleem. Toen dezelfde vraag werd gesteld tijdens de gemeenteraad van 2 juni 2022, antwoordde hij dat dit de gemeente 24.000 euro per jaar zou kosten. Dit zou echter opnieuw moeten worden bekeken dankzij de installatie van dimbare ledlampen.
We zijn nu drie jaar verder en ik durf te stellen dat een groot deel van de openbare verlichting inmiddels is overgeschakeld op ledlampen. Het gaat trouwens om een verbintenis die is aangegaan in het kader van het LEKP, goedgekeurd door de raad op 30 september 2021, om in 2030 volledig over te schakelen op ledverlichting. Daarom herhaal ik mijn oorspronkelijke voorstel: kunnen we de openbare verlichting verlengen tot minimaal 1 uur 's nachts in plaats van middernacht, tenminste overal waar de verlichting is overgeschakeld op led? En om onze klimaatverplichtingen na te komen en geen budgetverhoging te veroorzaken, kunnen we de verlichting tussen 21 uur en 1 uur dimmen tot 75%, of tussen 23 uur en 1 uur tot 50% (of een andere combinatie die neutraal is qua verbruik).
Dit zou het comfort van onze burgers aanzienlijk verhogen. Ik herinner eraan dat de laatste tram van Brussel en de laatste bus van Leuven tussen middernacht en 1 uur 's nachts in Tervuren aankomen, en dat het laten branden van de verlichting op dat moment ook een manier is om zachte mobiliteit (openbaar vervoer, fiets, te voet) te bevorderen. Ik wijs er ook op dat veel gemeenten deze weg al zijn ingeslagen dankzij ledverlichting, onder anderen Zaventem, Vilvoorde, Kortenberg, Machelen enzovoort.
Stemming over artikel 1.
Met 3 stemmen voor (Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Tracey D'Afters), 21 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi)
Stemming over artikel 2.
Met 3 stemmen voor (Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Tracey D'Afters), 21 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi)
Stemming over artikel 3.
Met 6 stemmen voor (Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters), 18 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi)
Stemming over artikel 4.
Met 3 stemmen voor (Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Tracey D'Afters), 21 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi)
Artikel 1. De raad spreekt zich uit over het principe van het behoud van de openbare verplichting tot 1 uur 's nachts.
Artikel 2. Overal waar de straatlampen zijn uitgerust met leds, zal het licht geleidelijk worden gedimd, maar niet voor 21 uur.
Artikel 3. Het totale verbruik van de openbare verlichting mag niet hoger mag zijn dan dat van het referentiejaar 2024.
Artikel 4. De raad belast het college met het binnen 30 dagen opnemen van contact met Fluvius om de praktische uitvoering overeen te komen en het uitvoeringsschema vast te stellen.
Vraag via e-mail van 20 september 2025 van raadslid de Beauffort om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 september 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Graag had ik wat meer informatie ontvangen en een stand van zaken gekregen, rond het verdere onderzoek voor wat betreft de verkeerssituatie in en om de Albertlaan / Oppemstraat.
De Oppemstraat is een lokale verbindingsweg. De Albertlaan ook, maar met de ingang van een van de grootste scholen van de streek. Het bestuursakkoord duidt aan dat de verbindingswegen niet gaan veranderen.
De huidige verkeerssituatie waarbij de Oppemstraat als eenrichtingsstraat werd ingericht, dwingt het verkeer voor de school te laten passeren, wat een chaotische en gevaarlijke toestand voor de school creëert. Daarnaast zien we regelmatig gevaarlijke toestanden aan het kruispunt Oppemstraat / Tervurenlaan, aangezien het verkeer van de kleine Tervurenlaan daar moet samensmelten met de flow aan fietsers die van Tervuren komen om naar het HHC te gaan en omgekeerd.
In januari werd er al een vraag hieromtrent in de gemeenteraad gesteld. We vernamen toen dat er aan tellingen gewerkt zal worden om de situatie in kaart te brengen?
Daarnaast hebben we weet van een overleg tussen de burgemeesters van Wezembeek-Oppem en Tervuren om deze situatie te bekijken?
We ontvangen graag een stand van zaken.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via e-mail van 30 september 2025 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Diftar-project: er is een gemiddeld cijfer van 130 kg afval per jaar per inwoner bekendgemaakt, en op basis van dit cijfer is besloten om over te stappen op het diftar-systeem. Tijdens de daaropvolgende debatten, zowel binnen als buiten de gemeenteraad, werd dit cijfer in twijfel getrokken en als sterk overdreven beschouwd. Ik zou dan ook graag willen weten wat uiteindelijk het exacte cijfer is (aantal kilo's per jaar per persoon) over de laatste 5 jaar, indien mogelijk uitgesplitst naar de verschillende afvalcategorieën.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de website van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via e-mail van 19 oktober 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
1. De afwerking van wegwerkzaamheden aan de Vossemberg zijn een bron van zorg voor een aantal bewoners die contact met mij hebben opgenomen. Ten eerste is de kwaliteit van de weg nog ondermaats, omdat een deel van het wegdek ongelijk en ruw is gebleven, waardoor het geluidsniveau van passerende voertuigen aanzienlijk is toegenomen, wat bijdraagt aan de bestaande geluidsoverlast en van invloed is op het mentale welzijn van de bewoners. Het ruwe wegdek versnelt ook de slijtage van de banden door wrijving. De gebruikte machines hebben zichtbare groeven achtergelaten in de smallere delen, met name bovenaan en onderaan de heuvel. Bewoners vragen zich af waarom de infrastructuurwerken in Duisburg en Tervuren volgens hoge normen zijn uitgevoerd, terwijl deze werken in Vossem niet zouden mogen onderdoen voor die werken. Kunt u een stand van zaken geven van de werkzaamheden en aangeven wanneer deze waarschijnlijk zullen voltooid zijn?
2. De snelheid op de heuvel is nog steeds een probleem, met snelheden die volgens de bewoners oplopen tot 80 km/u.
3. Bovendien hebben de bewoners gevoelens van isolatie geuit. Door het schrappen van buslijn 315 - die al onregelmatig reeds en alleen tijdens schooluren - is het gebied praktisch onbereikbaar voor wie beroep moet doen op het openbaar vervoer. Vooral tieners hebben hier last van. Zij hebben nu meer moeite om naar school te gaan of sociale activiteiten te ondernemen. Fietsen is niet altijd een haalbare optie, vooral niet bij slechte weersomstandigheden.
Mijn vragen, of liever gezegd die van de inwoners van Vossemberg met wie ik sprak, zijn dan ook als volgt:
1. Kunt u een update geven over wanneer de werkzaamheden in Vossemberg volledig zullen zijn voltooid?
2. Kunnen er eenvoudige en kosteneffectieve verkeersremmende maatregelen worden genomen, zoals plantenbakken op belangrijke punten, om de snelheid van auto's op natuurlijke wijze te verminderen?
3. Kan er een oplossing worden gevonden voor het openbaar vervoer, bijvoorbeeld van het centrale plein van Duisburg naar tram 44 (via Vossem), zoals een bus of een shuttle tijdens de spitsuren, of een belbus, of flexibus-systeem?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via e-mail van 19 oktober 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Wat betreft het nieuwe afvalbeheersysteem: hoewel ik voorstander ben van een goed systeem dat afval en de kosten voor de financiering ervan vermindert, heb ik nog steeds bedenkingen bij de manier waarop dit systeem is ingevoerd en wordt uitgerold. Om er zeker van te zijn dat het systeem niet discriminerend is, wil ik graag het volgende vragen:
1. Welke voorzieningen zijn er gepland voor onze inwoners met beperkte mobiliteit?
2. Welke voorzieningen zijn er voor gezinnen met veel kleine kinderen onder de drie jaar, die veel gewicht aan pampers zullen hebben? We weten dat stoffen luiers de voorkeur hebben om ecologische redenen, maar voor veel gezinnen is dat door tijdsgebrek niet haalbaar.
3. Tot slot, waarom hebben inwoners van Hoeilaart al een boekje ontvangen met alles wat ze moeten weten over het nieuwe systeem, terwijl Tervurenaars slechts een klein paragraafje in de nieuwsbrief hebben gekregen dat meer vragen opriep dan het beantwoordde? Wanneer verwacht u dat een dergelijk boekje hier zal worden verspreid?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via e-mail van 17 oktober 2025 van raadslid Eykens om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
De sportzaal in Vossem is de oudste zaal van onze gemeente en begint dan ook steeds meer gebreken te vertonen, zoals schimmelplekken in de zaal en versleten sanitair met hinderlijke geurtjes als gevolg. Al enige tijd is men aan het bekijken welke aanpassingen op korte termijn zouden moeten gebeuren aan de zaal, zodat hij toch bruikbaar blijft voor de komende jaren. Welke stappen zullen er op korte termijn genomen worden om de toestand van de zaal te verbeteren en wat is de timing hiervan? Naast oplossingen op korte termijn, is de zaal eigenlijk volledig aan vervanging toe en die ambitie staat ook vermeld in het bestuursakkoord van deze ploeg. Een eerste stap werd al genomen door de verenigingen in Vossem te bevragen naar hun wensen over de nieuwe zaal. Wat waren de conclusies van deze bevraging? Is er al een verdere timing gekend voor deze plannen?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via e-mail van 18 oktober 2025 van raadslid Peeters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Tijdens de gemeenteraad van 19 december 2024 namen we kennis van een klacht van een bewoner uit de IJzerstraat. De bewoner klaagde over verkeershinder als gevolg van de omleiding door werken in het centrum van Eizer. Raadslid Bram Peters deed toen een voorstel van amendement om gedurende de werken een snelheidsbeperking in te voeren op de omleidingsweg. Als antwoord gaf de schepen van mobiliteit aan dat er gemeten zou worden om te kijken of de snelheid daar effectief een probleem is. Ook zou er gevraagd worden aan de politiezones om mobiele snelheidscontroles uit te voeren. De schepen van openbare werken wist mee te geven dat er samen met de gemeente Overijse een evaluatie gepland werd. Ondertussen zijn de werken in Eizer en de bijkomende verkeershinder opnieuw gestart.
- Wat waren de bevindingen uit de metingen?
- Waar en wanneer werden er snelheidscontroles uitgevoerd? En wat waren de resultaten van deze controles?
- Wat waren de conclusies van de evaluaties met de gemeente Overijse?
- Werd er op basis van de evaluatie een aanpassing gedaan aan de omleiding? Werd er overwogen om een snelheidsbeperking in te voeren?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Mario Van Rossum
voorzitter