Terug
Gepubliceerd op 28/11/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 23/10/2025 - 20:30

Mondelinge vraag over de afvalcijfers over de laatste 5 jaar (raadslid de Visscher)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 30 september 2025 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.

Feiten, context en argumentatie

Diftar-project: er is een gemiddeld cijfer van 130 kg afval per jaar per inwoner bekendgemaakt, en op basis van dit cijfer is besloten om over te stappen op het diftar-systeem. Tijdens de daaropvolgende debatten, zowel binnen als buiten de gemeenteraad, werd dit cijfer in twijfel getrokken en als sterk overdreven beschouwd. Ik zou dan ook graag willen weten wat uiteindelijk het exacte cijfer is (aantal kilo's per jaar per persoon) over de laatste 5 jaar, indien mogelijk uitgesplitst naar de verschillende afvalcategorieën. 

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de website van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.