De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 30 september 2025 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Diftar-project: er is een gemiddeld cijfer van 130 kg afval per jaar per inwoner bekendgemaakt, en op basis van dit cijfer is besloten om over te stappen op het diftar-systeem. Tijdens de daaropvolgende debatten, zowel binnen als buiten de gemeenteraad, werd dit cijfer in twijfel getrokken en als sterk overdreven beschouwd. Ik zou dan ook graag willen weten wat uiteindelijk het exacte cijfer is (aantal kilo's per jaar per persoon) over de laatste 5 jaar, indien mogelijk uitgesplitst naar de verschillende afvalcategorieën.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de website van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.