De raad keurt de aanpassing van de verlening van gratis huisvuilzakken aan inwoners van Tervuren die genieten van het RVV-statuut goed.
In het voorjaar van 2026 zal de huis-aan-huis inzameling van huishoudelijke afvalstoffen grondig veranderen in Tervuren.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2017 over het reglement voor de gratis huisvuilzakken voor inwoners met het recht op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVV)
Op 29 augustus 2017 keurde de gemeenteraad het reglement voor de gratis huisvuilzakken voor inwoners met het recht op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVV) goed. Deze beslissing kaderde in de uitdrukkelijke wens van het gemeentebestuur om een vorm van sociale correctie toe te passen voor inwoners met een laag inkomen.
In het kader van de toepassing van dit reglement worden de inwoners met een RVV-statuut telkens in het najaar uitgenodigd om een pakket aan huisvuilzakken (restafval en pmd-fractie) te komen afhalen. Ook nu zullen, op basis van het bestaande reglement, +/- 850 inwoners van Tervuren die genieten van het RVV-statuut worden uitgenodigd om gratis huisvuilzakken op te halen in de periode november - december 2025. Gezien de manier van huis-aan-huis ophaling van het huishoudelijk afval in Tervuren wordt gewijzigd in het voorjaar van 2026, is het niet zinvol deze werkwijze toe te passen in 2025.
Inwoners van Tervuren zullen vanaf maart 2026 namelijk hun huishoudelijk afval niet meer in zakken (kunnen) aanbieden, maar wel in rolcontainers, en hun bijdrage zal voldaan worden via de afvalrekening op basis van werkelijke verbruiken. De inwoners zullen hun oude huisvuilzakken kunnen omruilen naar een krediet op de afvalrekening. De invoering van de afvalrekening zal met andere woorden een omruiloperatie van de zakken tot gevolg hebben, waarbij de waarde van de ingeleverde zakken op de afvalrekening zal worden gestort. Het aanhouden van het huidige reglement zal ervoor zorgen dat de leden van de doelgroep zich tweemaal naar het gemeentehuis moeten begeven; eenmaal voor het laten gelden van het recht, een tweede maal voor de omruiling van de verkregen vuilzakken naar krediet op de afvalrekening. Dit is niet klantvriendelijk.
Gelet op het feit dat de afvalrekening uiterlijk in december 2025 operationeel zal zijn bij intercommunale Interrand, stelt de dienst burgerzaken voor om de uitreiking van gratis huisvuilzakken te vervangen door een storting van het monetaire equivalent op de afvalrekening van de betrokken burgers. Op deze manier wordt de geest van het reglement gerespecteerd en wordt alleen de praktische uitvoering gewijzigd met het oog op een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening. Deze werkwijze is praktisch realiseerbaar, aangezien de afvalrekening gekoppeld is aan het rijksregisternummer.
Bij wijze van overgangsmaatregel krijgen de rechthebbenden de kans om in 2025 nog eenmaal van het oude systeem gebruik te maken. Dit wordt zo gecommuniceerd per brief, waarna zij die dat wensen kunnen opteren om de zakken zelf te komen halen (opting out). Inwoners die niet reageren, genieten de automatische storting op de afvalrekening.
De kosten voor de aankoop van de huisvuilzakken zijn budgettair voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2025/GBB/0909-00/6159999/OCMW/MENS/IP-GEEN t.b.v. 4.545 euro.
De bedeling van de gratis huisvuilzakken bereikt nooit de volledige doelgroep, waardoor de kost in het verleden beperkt bleef. In de toekomst zal de premie echter automatisch betaald worden, wat een bereik van 100% betekent en zich vertaalt in een geraamde kost van 8.500 euro. Deze kost ligt hierdoor gevoelig hoger dan budgettair voorzien. Dit tekort zal moeten worden opgevangen met interne verschuivingen in 2025, maar zal, bij ongewijzigd beleid, wel meegenomen worden in de meerjarenplanning 2026-2031.
Artikel 1. Verlening van een afvalophalingssubsidie aan inwoners van Tervuren
Voor alle personen die genieten van het RVV-statuut en die op 1 september gedomicilieerd zijn in Tervuren, zal de gemeente jaarlijks een bedrag storten op de afvalrekening van de betrokkene bij het bevoegde intergemeentelijke samenwerkingsverband voor Tervuren:
- alleenstaanden hebben recht op 12,50 euro
- niet-alleenstaanden hebben recht op 15,00 euro.
Artikel 2. Jaarlijkse indexering
De subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de index van de consumptieprijzen. Het product wordt afgerond op het eerste getal na de komma. De formule die gebruikt wordt ter indexering is: Bedrag subsidie jaar X = (oorspronkelijk bedrag subsidie * index september jaar (X-1)) / index september 2025.
Artikel 3. Uitzonderingen
Personen gedomicilieerd in een instelling (vb. woonzorgcentrum) of een collectiviteit waar er geen individuele kosten verbonden zijn aan de huis-aan-huis afvalophaling, worden uitgesloten van dit recht.
Artikel 4. Procedure
De gemeente kan op basis van een overeenkomst de nodige gegevens bekomen bij de kruispuntbank. Het door het college van burgemeester en schepenen vastgestelde bedrag zal door de gemeente ten laatste op 31 december van het jaar waarin het recht wordt vastgesteld worden gestort op de afvalrekening van de rechthebbende.
Artikel 5. Jaarlijkse evaluatie
Dit reglement wordt jaarlijks geëvalueerd en zo nodig aangepast.
Artikel 6. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025.