Terug
Gepubliceerd op 28/11/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 23/10/2025 - 20:30

Mondelinge vraag over het afvalbeheersysteem (raadslid D'Afters)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Werner Aerts, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
Afwezig: Omer Graulus, raadslid

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 19 oktober 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.

Feiten, context en argumentatie

Wat betreft het nieuwe afvalbeheersysteem: hoewel ik voorstander ben van een goed systeem dat afval en de kosten voor de financiering ervan vermindert, heb ik nog steeds bedenkingen bij de manier waarop dit systeem is ingevoerd en wordt uitgerold. Om er zeker van te zijn dat het systeem niet discriminerend is, wil ik graag het volgende vragen:

1. Welke voorzieningen zijn er gepland voor onze inwoners met beperkte mobiliteit?

2. Welke voorzieningen zijn er voor gezinnen met veel kleine kinderen onder de drie jaar, die veel gewicht aan pampers zullen hebben? We weten dat stoffen luiers de voorkeur hebben om ecologische redenen, maar voor veel gezinnen is dat door tijdsgebrek niet haalbaar.

3. Tot slot, waarom hebben inwoners van Hoeilaart al een boekje ontvangen met alles wat ze moeten weten over het nieuwe systeem, terwijl Tervurenaars slechts een klein paragraafje in de nieuwsbrief hebben gekregen dat meer vragen opriep dan het beantwoordde? Wanneer verwacht u dat een dergelijk boekje hier zal worden verspreid?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.