De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 18 oktober 2025 van raadslid Peeters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Tijdens de gemeenteraad van 19 december 2024 namen we kennis van een klacht van een bewoner uit de IJzerstraat. De bewoner klaagde over verkeershinder als gevolg van de omleiding door werken in het centrum van Eizer. Raadslid Bram Peters deed toen een voorstel van amendement om gedurende de werken een snelheidsbeperking in te voeren op de omleidingsweg. Als antwoord gaf de schepen van mobiliteit aan dat er gemeten zou worden om te kijken of de snelheid daar effectief een probleem is. Ook zou er gevraagd worden aan de politiezones om mobiele snelheidscontroles uit te voeren. De schepen van openbare werken wist mee te geven dat er samen met de gemeente Overijse een evaluatie gepland werd. Ondertussen zijn de werken in Eizer en de bijkomende verkeershinder opnieuw gestart.
- Wat waren de bevindingen uit de metingen?
- Waar en wanneer werden er snelheidscontroles uitgevoerd? En wat waren de resultaten van deze controles?
- Wat waren de conclusies van de evaluaties met de gemeente Overijse?
- Werd er op basis van de evaluatie een aanpassing gedaan aan de omleiding? Werd er overwogen om een snelheidsbeperking in te voeren?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.