De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 28 september 2023.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2023.
Uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023.
- decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikelen 40 en 41
- wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
- statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28
De gemeenteraad vergadert in openbare zitting en is op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen.
De nodige stukken werden ter beschikking gesteld.
Tervuren is vennoot van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”).
Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
In dat verband heeft de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan Tervuren werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel vastgesteld te worden op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente Tervuren te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De raad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2. De raad neemt kennis van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3. De raad keurt de statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd, integraal goed.
Artikel 4. De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, wordt als afgevaardigde aangeduid op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5. De raad geeft opdracht aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens wordt opdracht gegeven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 13 december 2023.
Brief van Interrand van 25 september 2023.
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- Robert Steuts, raadslid, Jachtlaan 21, 3080 Tervuren
- Sebastiaan Coudré, raadslid, Huldenbergstraat 27, 3080 Duisburg
- Omer Graulus, raadslid, Oudergemse weg 79, 3080 Tervuren
Het mandaat van de vertegenwoordigers moet vastgesteld worden voor de bijzondere algemene vergadering van 13 december 2023.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 13 december 2023:
Agenda
1. Vaststelling van de geldigheid tot vergaderen overeenkomstig art. 29 van de statuten
2. Statutenwijziging
3. Varia
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger vast en keurt de agenda goed.
Brief van Iverlek van 25 september 2023 met uitnodiging voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van 15 december 2023.
- Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
- Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Tervuren is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Per aangetekend schrijven van 25 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van van Iverlek die op 15 december 2023 plaatsheeft in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven. Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 25 september 2023 overgemaakt.
De vertegenwoordigers werden aangeduid op de zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- afgevaardigde algemene vergadering: Yvette Schepers, raadslid, H¡ppolyte Boulengerlaan 88/102, 3080 Tervuren
- plaatsvervanger van de afgevaardigde voor de algemene vergadering: Omer Graulus, raadslid, Oudergemse weg 79, 3080 Tervuren
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023.
Artikel 1. De raad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 15 december 2023 goed:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2. De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad keurt de budgetwijziging goed.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar. De kerkfabriek wenst wijzigingen aan te brengen aan het budget voor het dienstjaar 2023.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Gunstig advies van 19 september 2023 door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft de budgetwijziging 2023 op 6 september 2023 als volgt goedgekeurd:
Euro | Exploitatie | Wijziging | Investeringen | Wijziging |
Ontvangsten | 165.088,00 | -12.000,00 | 1.100.000,00 | -1.083.800,00 |
Uitgaven | 171.433,00 | -27.433,00 | 542.817,80 | -500.000,00 |
|
|
|
||
= Saldo voor overboekingen | 9.235,00 | -26.617,80 | ||
Overboekingen | -33.000,00 | 33.000,00 | ||
Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 133.399,44 | 0,00 | ||
Toelage gemeente | 0,00 | |||
|
|
|
||
= Overschot/tekort | 109.634,44 | 6.382,20 |
De wijzigingen in deze budgetwijziging werden voldoende verklaard in de toelichtende nota.
Er is geen exploitatie- of investeringstoelage nodig.
Enig artikel. De raad keurt de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren goed.
De raad neemt kennis van het budget.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 19 september 2023 door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2024 op 20 juni 2023 als volgt goedgekeurd:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 26.156,00 | 0,00 |
Uitgaven | 19.872,00 | 4.480,00 |
|
|
|
= Saldo voor overboekingen | 6.284,00 | -4.480,00 |
Overboekingen | -4.480,00 | 4.480,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 24.804,80 | 0,00 |
Toelage gemeente | € 0,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 26.608,80 | 0,00 |
Aangezien het budget 2024 past in het meerjarenplan van deze kerkfabriek, volstaat het dat de gemeenteraad hiervan akte neemt.
Er is geen exploitatie- of investeringstoelage nodig.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
De raad neemt kennis van het budget.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 19 september 2023 toegekend door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2024 op 28 juni 2023 als volgt goedgekeurd:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 2.360,00 | 0,00 |
Uitgaven | 38.821,00 | 0,00 |
|
|
|
= Saldo voor overboekingen | -36.461,00 | 0,00 |
Overboekingen | 0,00 | 0,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 6.248,41 | 0,00 |
Toelage gemeente | 30.212,59 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 0,00 | 0,00 |
Aangezien het budget 2024 past in het meerjarenplan van deze kerkfabriek, volstaat het dat de gemeenteraad hiervan akte neemt.
De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van 30.212,59 euro. Er is onvoldoende budget voorzien op het artikel 2024/GBB/0790-04/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Het tekort zal worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. Er is geen investeringstoelage nodig.
Gunstig visum VSM/2023/153 van Financieel advies van 11 oktober 2023
Enig artikel. De raad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
De raad keurt het budget goed.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget voor het volgende boekjaar op.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 19 september 2023 toegekend door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2024 als volgt op 17 juni 2023 goedgekeurd:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 4.719,00 | 0,00 |
Uitgaven | 22.053,00 | 1.110,00 |
|
|
|
= Saldo voor overboekingen | -17.334,00 | -1.110,00 |
Overboekingen | -1.110,00 | 1 110,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | -119,76 | 0,00 |
Toelage gemeente | 18.563,76 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 0,00 | 0,00 |
De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van 18.563,76 euro. Dit is hoger dan de voorziene toelage van 18.444 euro in hun meerjarenplan. Het budget 2024 past m.a.w. niet in het goedgekeurde meerjarenplan. De gemeenteraad dient bijgevolg het budget 2024 goed te keuren en hier niet louter kennis van te nemen. De kerkfabriek wordt verzocht een meerjarenplanaanpassing in te dienen.
De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van 18.563,76 euro. Er is onvoldoende budget voorzien op het artikel 2024/GBB/0790-02/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Het tekort zal worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. Er is geen investeringstoelage nodig.
Gunstig visum VSM/2023/155 van Financieel advies van 11 oktober 2023
Enig artikel. De raad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem goed.
De raad keurt het budget 2024 goed.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 19 september 2023 toegekend door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2024 op 6 september 2023 als volgt goedgekeurd:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 146.111,70 | 1.116.200,00 |
Uitgaven | 101.234,01 | 535.000,00 |
|
|
|
= Saldo voor overboekingen | 13.877,69 | 581.200,00 |
Overboekingen | -33.000,00 | 33.000,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort | 13.824,70 | 614.200,00 |
Toelage gemeente | 5.297,61 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 0,00 | 520.764,48 |
De beleidsnota bevat de vermelding van een verkoop van een bouwgrond en een voorschot voor de aankoop van appartementen. Dit is echter niet voorzien in het meerjarenplan van de kerkfabriek waardoor de gemeenteraad dit budget moet goedkeuren. Een kennisname kan enkel indien het budget past in het meerjarenplan. De kerkfabriek wordt verzocht een meerjarenplanaanpassing in te dienen.
De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van 5.297,61 euro. Er is voldoende budget beschikbaar op het artikel 2024/GBB/0790-01/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Een investeringstoelage is niet nodig in 2024.
Gunstig visum VSM/2023/154 van Financieel advies van 11 oktober 2023
Enig artikel. De raad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren goed.
De raad stelt de gemeente Overijse aan om in naam van en voor rekening van gemeente Tervuren de procedure te voeren en op te treden bij de gunning en uitvoering van de opdracht 'Raamovereenkomst voor asfalteringswerken voor de gemeenten Tervuren, Bertem en Overijse - looptijd 48 maanden'.
Er dient een aanbesteding gehouden te worden voor de asfalteringswerken.
- Artikels 326 tot en met 341 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Deze artikels handelen over bestuurlijk toezicht.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- Artikels 48 en 130 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Deze artikels bepalen hoe twee of meer aanbestedende overheden een occasionele gezamenlijke opdracht kunnen voeren.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
Deze koninklijke besluiten bepalen het plaatsen van en de uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten.
Gemeente Overijse stelde samen met de dienst openbaar domein een bestek op in het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst voor asfalteringswerken voor de gemeenten Tervuren, Bertem en Overijse - looptijd 48 maanden' met nr. 2023011.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 909.589,70 euro euro excl. btw of 1.100.603,54 euro incl. btw.
In dit bedrag is de uitgave voor de deelopdracht gemeente Tervuren vervat. Deze wordt geraamd op 296.417,70 euro excl. btw of 358.665,42 euro incl. btw voor de volledige duur van de opdracht.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Overijse de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Tervuren bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor de volledige opdracht voor het gedeelte van gemeente Tervuren wordt geraamd op 296.417,70 euro excl. btw of 358.665,42 euro incl. 21% btw en is voorzien op budgetcode ACT-33/0200-01/2240000/GEMEENTE/RUIMTE/IP-1. Het btw-tarief bedraagt 21% en kan niet worden gerecupereerd. Er is 100% medecontractant van toepassing.
Artikel 1. De raad stelt de gemeente Overijse aan om in naam van en voor rekening van gemeente Tervuren de procedure te voeren en op te treden bij de gunning en uitvoering van de opdracht 'Raamovereenkomst voor asfalteringswerken voor de gemeenten Tervuren, Bertem en Overijse - looptijd 48 maanden'.
Artikel 2. De machtiging bedoeld in artikel 1 geldt voor het bestek met nr. 2023011 zoals in bijlage gevoegd.
Artikel 3. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 4. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De raad keurt de leidraad goed.
Beëindiging van de erfpachtovereenkomst met betrekking tot het Hof van Melijn als gevolg van het faillissement van de uitbater van De Hopnar, Melijn bvba.
- Artikel 41, 11° van het decreet lokaal bestuur
Bevoegdheden van de raad.
- Besluit van het college van 4 september 2023
Standpuntinname betreffende de erfpachtvoorwaarden voor het Hof van Melijn.
Melijn bvba, waarmee de gemeente in 2018 een erfpacht afsloot voor de uitbating van het Hof van Melijn, is op 15 juni 2023 failliet verklaard. De erfpacht was middels een notariële akte verleend voor een periode van 50 jaar. Er is in de akte uitdrukkelijk overeengekomen dat de erfpacht een einde neemt in geval van faillissement van de erfpachter vanaf de datum van het vonnis waarin het faillissement wordt uitgesproken.
De dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer heeft in samenwerking met de beleidscel een leidraad voor de erfpacht met betrekking tot het Hof van Melijn opgesteld. De Erfpacht heeft tot doel in het gebouw een autonoom functionerende horecazaak én verhuur van ateliers aan kunstenaars te voorzien verenigbaar met de leefbaarheid van de omgeving. De leidraad stelt een erfpacht voor van 25 jaren waarbij een maandelijkse canon gevraagd wordt van minimum 1.600 euro. Dit minimum is gebaseerd op het schattingsverslag van 4 oktober 2023 van landmeterskantoor Artois. De Erfpachthouder heeft de mogelijkheid om de goederen van Melijn bvba over te nemen, maar is hiertoe niet verplicht. De erfpachthouder is verplicht om bij de aanvang van de erfpacht huurovereenkomsten af te sluiten met de bestaande kunstenaars en aan de huidige voorwaarden.
De procedure om te komen tot een erfpachthouder voorziet in de publicatie van de erfpacht op de gemeentelijke website, op de gemeentelijke infoborden en in 2 edities van de Zondag.
Enig artikel. De raad keurt de erfpachtleidraad met betrekking tot het Hof van Melijn in bijlage bij dit agendapunt en er integraal deel van uitmakend, goed.
De raad stelt OCMW Tervuren aan om in naam van en voor rekening van Gemeente Tervuren de procedure te voeren en op te treden bij de gunning en uitvoering van de opdracht 'Leveren, plaatsen en onderhouden van warme drankautomaten met verbruiksproducten'.
De raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen en onderhouden van warme drankautomaten met verbruiksproducten van OCMW Tervuren, Gemeente en AGB Bexit loopt af en dient opnieuw te worden aanbesteed.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
In het kader van de opdracht 'Leveren, plaatsen en onderhouden van warme drankautomaten met verbruiksproducten' werd een bestek met nr. 2023/842 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de afdelingen mens, interne zaken en vrije tijd.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Woonzorgcentrum Zoniën en dagverzorgingscentrum De Den - Basis opdracht - Instantpoeder), raming: 146.230,73 euro excl. btw of 158.555,35 euro incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 155.000,00 euro excl. btw of 186.500,00 euro incl. btw;
* Toegestane variante - Vloeibaar koffieconcentraat, raming: 204.661,53 euro excl. btw of 216.941,22 euro incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 215.000,00 euro excl. btw of 260.150,00 euro incl. btw;
* Perceel 2 (Andere locaties - Basis opdracht - Instantpoeder), raming: 87.747,40 euro excl. btw of 99.150,34 euro incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 100.000,00 euro excl. btw of 121.000,00 euro incl. btw;
* Toegestane variante - Vloeibaar koffieconcentraat, raming: 79.025,22 euro excl. btw of 83.766,73 euro incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt 90.000,00 euro excl. btw of 108.900,00 euro incl. btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 60 maanden.
De totale uitgave voor de basisopdracht voor 5 jaren wordt geraamd op 233.978,13 euro excl. btw of 257.705,69 euro incl. btw.
De totale uitgave voor de toegestane variante voor 5 jaren wordt geraamd op 283.686,75 euro excl. btw of 300.752,88 euro incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat OCMW Tervuren de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Tervuren en AGB Bexit bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Voor de gemeente wordt de jaarlijkse uitgave geraamd op:
- 9.652,21 euro excl. btw of 10.906,54 euro incl. btw voor de basisopdracht;
- 8.692,77 euro excl. btw of 9.214,34 euro incl. btw voor de toegestane variante.
De uitgave voor zowel de basisopdracht als voor de toegestane variante is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, en in het budget van de volgende jaren, op de volgende budgetartikels:
- GBS Moorsel: 2024/GBB/0800-02/6000100/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- GBS Vossem: 2024/GBB/0800-03/6000100/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- GBS Tervuren: 2024/GBB/0800-01/6000100/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- GITO: 2024/GBB/0810-00/6000100/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN;
- WEB: 2024/GBB/0190-09/6000100/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN.
De btw bedraagt 21% voor het huren van de automaten en 6% voor de verbruiksproducten. De btw is niet recupereerbaar.
Artikel 1. De raad stelt OCMW Tervuren aan om in naam van en voor rekening van Gemeente Tervuren de procedure te voeren en op te treden bij de gunning en uitvoering van de opdracht 'Leveren, plaatsen en onderhouden van warme drankautomaten met verbruiksproducten'.
Artikel 2. De machtiging bedoeld in artikel 1 geldt voor het bestek met nr. 2023/842 zoals in bijlage gevoegd.
Artikel 3. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 4. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 5. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De raad stemt in met de maximale capaciteiten van de gemeentelijke basisscholen, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, de samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen en het dossier van de aanmeldingsprocedure van het gewoon Nederlandstalig basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2024-2025.
Door het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2016 werd de digitale aanmeldingsprocedure voor de inschrijving van de leerlingen van de basisscholen van Tervuren goedgekeurd.
Door deze aanmeldingsprocedure worden de plaatsen op een objectieve, neutrale en transparante wijze verdeeld en worden wachtrijen, uitgestelde en dubbele aanmeldingen en inschrijvingen vermeden.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- Decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie van sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 over het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR
- Decreet van 18 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 over bijkomende maatregelen voor het inschrijvingsrecht betreffende voorrangs- en ordeningscriteria
- Besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2022 over het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs
- Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen in het schooljaar 2023-2024 en volgende
- Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2016 ter goedkeuring van het dossier van de invoering van een digitaal centraal aanmeldingsregister voor de inschrijving van de leerlingen van alle basisscholen van Tervuren vanaf het schooljaar 2017-2018
- Besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 ter goedkeuring van de toetreding van de basisschool van het Heilig-Hartcollege tot het centraal aanmeldingsregister
- Besluit van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 ter goedkeuring van de toetreding van de gemeentelijke basisschool 'De Letterbijter' van Wezembeek-Oppem tot het centraal aanmeldingsregister
- Besluit van het college van 27 maart 2023 ter goedkeuring van het reglement van orde van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor de aanmeldingsprocedure van de Nederlandstalige basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem
Voor de aanmeldingsprocedure van het gewoon Nederlandstalig basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2024-2025 moeten de maximale capaciteiten van elk geboorte- en leerjaar van elke school, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, de samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen en het dossier goedgekeurd worden door het schoolbestuur.
Voor de capaciteitsbepaling houdt elke school rekening met de infrastructurele mogelijkheden, de veiligheid en het pedagogisch project.
Het dossier van de aanmeldingsprocedure moet uiterlijk op 15 november 2023 bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten ingediend worden voor de voortzetting van de aanmeldingsprocedure van de deelnemende basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het volgend schooljaar op basis van de huidige ordeningscriteria schoolkeuze en vervolgens afstand van de woonplaats of arbeidsplaats tot de vestigingsplaats van de school zoals besproken in de vergadering van de initiatiefnemers van de aanmeldingsprocedure op 5 juni 2023 en waarvan kennis genomen werd door het college op 18 september 2023. De capaciteiten en de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes voor het schooljaar 2024-2025 werden gunstig geadviseerd door de schoolraden van de gemeentelijke basisscholen.
Het college heeft op 9 oktober 2023 kennis genomen van de maximale capaciteiten van de gemeentelijke basisscholen, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, de samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen en het standaarddossier C van de aanmeldingsprocedure van het gewoon Nederlandstalig basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2024-2025.
Artikel 1. De raad keurt de volgende maximale capaciteiten van leerlingen in de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2024-2025 goed:
Geboortejaar | GBS Tervuren | GBS Moorsel De Fonkel |
GBS Vossem |
2022 | 46 | 36 | 46 |
2021 | 46 | 36 | 46 |
2020 | 46 | 36 | 46 |
2019 | 46 | 36 | 46 |
1ste leerjaar | 46 | 36 | 46 |
2de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
3de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
4de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
5de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
6de leerjaar | 46 | 25 | 46 |
Artikel 2. De raad keurt de volgende aanmeldings- en inschrijvingsperiodes van het schooljaar 2024-2025 goed:
- De aanmeldingsperiode voor de leerlingen van de voorrangsgroepen 'kinderen van dezelfde leefentiteit' en 'kind van een ouder die personeelslid is' start op 8 januari 2024 om 9 uur en eindigt op 22 januari 2024 om 12 uur;
- Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 25 januari 2024;
- De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen van deze voorrangsgroepen begint op 26 januari 2024 en eindigt op 9 februari 2024;
- De aanmeldingsperiode voor alle andere leerlingen start op 27 februari 2024 om 9 uur en eindigt op 19 maart 2024 om 12 uur;
- Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 18 april 2024;
- De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen van de groep alle andere kinderen begint op 22 april 2024 en eindigt op 13 mei 2024;
- De vrije inschrijvingsperiode begint op 23 mei 2024.
Artikel 3. De raad stemt ermee in dat de directeur in bepaalde situaties leerlingen toch kan inschrijven ondanks het bereiken van de maximale capaciteit.
Artikel 4. De raad keurt het standaarddossier C van de aanmeldingsprocedure van het Nederlandstalig gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2024-2025, zoals toegevoegd als bijlage, en de indiening ervan uiterlijk op 15 november 2023 bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten, goed.
Artikel 5. De raad keurt de samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor de aanmeldingsprocedure van het Nederlandstalig gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2024-2025, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
De raad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
Aquafin werkte in opdracht van de gemeente een hemelwater- en droogteplan uit, samen met de partnergemeenten uit het Horizon+ project.
- Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Dit artikel handelt over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Raadsbesluit van 25 november 2021 over de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en Aquafin
- De samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant in het kader van het project Horizon+
- Het collegebesluit van 5 juni 2020 over de opmaak van een hemelwaterplan door Aquafin
Op de zitting van 25 september 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het hemelwater- en droogteplan goed. Dit hemelwater- en droogteplan werd door Aquafin opgemaakt als onderdeel van het intergemeentelijk strategische project Horizon+. Ook Overijse, Sint-Genesius-Rode en Hoeilaart - de andere partnergemeenten binnen Horizon+ - lieten hun hemelwaterplan opmaken door Aquafin. Het hemelwater- en droogteplan en bijlagen kunnen geconsulteerd worden via deze link.
Op 19 oktober 2023 wordt het hemelwater- en droogteplan op de raadscommissie toegelicht door Aquafin.
Enig artikel. De raad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
De raad keurt de jaarrekening 2022 van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek goed.
Vaststelling van de jaarrekening 2022 door de raad van bestuur van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek.
- Artikel 404 §5 van het decreet lokaal bestuur
De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.
- Artikel 7 van de statuten van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek
De jaarrekening, vergezeld van het activiteitenverslag, wordt overgemaakt aan alle deelnemende gemeenten. De gemeenteraden spreken zich bij eenvoudige meerderheid uit over deze jaarrekening, alsook over de décharge van de bestuurders. De jaarrekeningen worden na hun goedkeuring overeenkomstig de procedure, bepaald in de statuten, door toedoen van de raad van bestuur neergelegd bij Nationale Bank van België.
Op 1 januari 2020 is de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek officieel van start gegaan, met 5 deelnemende gemeenten en 1 vzw: Overijse, Hoeilaart, Tervuren, Huldenberg, Bertem en vzw 'de Rand'.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het jaarverslag 2022 en het accountantverslag 2022 van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek.
Artikel 2. De raad keurt de jaarrekening 2022 van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek goed.
Artikel 3. De raad verleent kwijting aan de bestuurders van de projectvereniging over de periode van het financieel boekjaar 2022.
De raad keurt het gemeentelijk wedstrijdreglement goed voor kunst in de openbare ruimte voor 'verdraagzaamheid en diversiteit'
De gemeenteraad vraagt om, naast de aanleg van een 'regenboogzebrapad', ook een kunstwerk te creëren met hetzelfde thema.
Deze wens sluit aan bij de beleidsverklaring om kunst, cultuur en erfgoed een prominente plek te geven in de openbare ruimte, alsook om een vervolg te geven aan het succesvolle initiatief 'Tour Elentrik'.
Eveneens vraagt het college om een wedstrijd te organiseren rond het thema 'tolerantie' en om lokale kunstenaars de kans te geven hieraan deel te nemen.
- Artikel 40, §3 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
- Collegebesluit van 25 september 2023
Bespreking van het reglement van de wedstrijd voor een kunstwerk in het thema 'tolerantie'
Het college heeft besloten om de scope van het oorspronkelijke regenboogkunstproject uit te breiden naar het thema 'verdraagzaamheid en diversiteit' en om hiervoor een wedstrijd uit te schrijven. Deze keuze betekent tevens dat het project een langer tijdsbestek zal beslaan.
De afdeling vrije tijd verzoekt om de goedkeuring van het ontwerpreglement.
Dit reglement omvat, samengevat, de volgende punten:
- Het betreft de creatie van een streetartwerk met als centraal thema 'verdraagzaamheid en diversiteit'.
- De wedstrijd staat open voor elke natuurlijke persoon vanaf 18 jaar (of 16 jaar onder de verantwoordelijkheid van de ouders), elk kunstenaarscollectief als organisatie en elke andere vereniging of organisatie met rechtspersoonlijkheid of school uit de Vrijetijdsregio Druivenstreek.
- Aanvragers dienen toestemming te verkrijgen van de eigenaar van de betreffende infrastructuur. Indien nodig zijn zij tevens verantwoordelijk voor het verkrijgen van de vereiste stedenbouwkundige vergunning.
- De jury, bestaande uit vijf leden, wordt samengesteld op aanbeveling van de cultuurraad.
- Het reglement bevat een duidelijk stappenplan. Allereerst moeten inschrijvingsformulieren uiterlijk op 22 december 2023 worden ingediend. Vervolgens zal de jury uiterlijk op 12 januari 2024 een eerste beoordeling uitvoeren, gevolgd door een tweede selectieronde uiterlijk op 20 januari 2024. Uiterlijk 30 januari 2024 zal het college het advies van de jury bespreken. De definitieve beslissing zal uiterlijk op 5 februari 2024 aan alle deelnemers worden medegedeeld. Ten slotte is het doel om het kunstwerk te voltooien en te plaatsen vóór 1 september 2024.
Het budget is beschikbaar op GBB/0700-00/2751000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad keurt het gemeentelijk wedstrijdreglement goed voor kunst in de openbare ruimte voor verdraagzaamheid en diversiteit:
Inleiding, thema
Het gemeentebestuur van Tervuren heeft het nobele doel om een boodschap van verdraagzaamheid krachtig te verspreiden. Hierbij wil het bestuur een permanent kunstwerk plaatsen in de openbare ruimte dat levendig de aandacht vestigt op de waarde van diversiteit binnen de gemeente. Dit kunstwerk symboliseert de warme verwelkoming van iedereen, zonder enige vorm van uitsluiting.
Het kunstwerk zal fungeren als een essentieel (h)erkenningspunt dat de vrijheid van expressie viert. Door zijn aanwezigheid zal het kunstwerk uitnodigen tot ontmoetingen tussen mensen, stimulerende conversaties en wederzijds begrip. Het gemeentebestuur hoopt dat dit artistieke meesterwerk een bron van inspiratie zal zijn voor alle inwoners van Tervuren, en dat het een blijvende herinnering zal vormen aan het belang van verdraagzaamheid en respect voor diversiteit.
De keuze voor een permanent kunstwerk illustreert het streven van het gemeentebestuur om deze boodschap van verdraagzaamheid op een blijvende en tastbare manier te belichamen. Door kunst als medium te gebruiken, wil het bestuur emoties en gevoelens opwekken, die de kracht hebben om barrières te doorbreken en mensen met elkaar te verbinden, ongeacht hun achtergrond of overtuigingen.
Met dit initiatief als krachtige uiting van inclusiviteit, hoopt het gemeentebestuur anderen te inspireren om soortgelijke stappen te zetten en bij te dragen aan een wereld waarin verdraagzaamheid, begrip en diversiteit hoog in het vaandel staan.
Doel van de wedstrijd
Het gemeentebestuur is op zoek naar een kunstenaar om dit thema vorm te geven en uit te voeren en organiseert daarom deze wedstrijd.
Artikel 1. Toepassingsgebied
§1. De wedstrijd staat open voor elke natuurlijke persoon vanaf 18 jaar (of 16 jaar onder de verantwoordelijkheid van de ouders), elk kunstenaarscollectief als organisatie en elke andere vereniging of organisatie met rechtspersoonlijkheid of school (hierna: ‘de deelnemer’) uit de Vrijetijdsregio Druivenstreek (gemeenten Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Overijse, Tervuren).
Tervuurse politieke mandatarissen, bestuursleden van de Cultuurraad Tervuren (CRT), personeelsleden van de gemeente Tervuren en van het sociaal huis van de gemeente Tervuren worden uitgesloten van deelname.
§2. Aan deze wedstrijd kan deelgenomen worden met een kunstwerk onder de noemer ‘Streetart’, een vorm van artistieke expressie in openbare ruimtes, toegankelijk voor een breed en divers publiek en gericht op het verlevendigen van de omgeving.
Dit kan verschillende kunstvormen omvatten zoals graffiti, muurschilderingen, sjablonen (stencils), stickers, straatinstallaties, 3D-kunst, beelden of beeldengrepen, enz.
Deze kunstvorm beoogt de wisselwerking met de omgeving en de mogelijkheid om in dialoog te gaan met de gemeente en haar inwoners.
§3. Het werk dient door de deelnemer zelf ontworpen (eigen creatie) en gerealiseerd te worden. Het gaat om een onuitgegeven, origineel en uniek ontwerp.
Artikel 2. Inschrijving en selectie
§1. Deelnemen aan de wedstrijd kan door het deelnameformulier, opgenomen als bijlage bij dit reglement, uiterlijk op vrijdag 22 december 2023, hetzij aangetekend te verzenden naar De Warandepoort, Markt 7b, 3080 Tervuren, hetzij op dat adres tegen ontvangstbewijs af te geven aan de balie tijdens de openingsuren.
Het deelnameformulier is ook raadpleegbaar op de startpagina van www.tervuren.be of op te vragen via e-mail naar vrijetijd@tervuren.be of telefonisch op het nummer 02 766 52 03.
§2. Het indienen van het deelnameformulier gebeurt in een enveloppe, met daarop naast het adres enkel de titel van het kunstwerk.
Om de neutraliteit bij de beoordeling te waarborgen, zorgt de deelnemer ervoor dat op deze enveloppe nergens zijn/haar gegevens of identiteit kan worden afgeleid.
Een tweede gesloten enveloppe binnen deze enveloppe bevat de gegevens zoals de identiteit, de contactgegevens en desgevallend een curriculum vitae van de deelnemer.
§3. Aan de deelnemer wordt een ontvangstbewijs bezorgd, aan de balie of per post.
Artikel 3. Inhoud van het aanvraagdossier
§1. Bij het inschrijvingsformulier dient de deelnemer een gemotiveerd dossier te voegen, met daarin een duidelijke beschrijving van de volgende gegevens:
- de motivatie voor deelname aan de wedstrijd
- een duidelijke schets van het voorgestelde kunstwerk of een andere grafische voorstelling en/of proefstudie, zoals één of meer tekeningen en/of een maquette op schaal, foto’s, tekeningen, schetsen of schaalmodellen
- het materiaal dat gebruikt zal worden, met de onderhouds- en herstellingsmogelijkheden
- het gewicht van het geheel
- toelichting hoe het werk vorstvrij en weer- en vandalismebestendig gemaakt zal worden
- tijdspanne waarin het kunstwerk geplaatst zou kunnen worden
- een voorstel van de inplantingsplaats voor het kunstwerk
- ingeval van verankering, de voorgestelde wijze van verankering en verwerking, het bevestigingssysteem en/of sokkel
- ingeval van een muurschildering of een kunstwerk op het grondgebied van een inwoner, de overeenkomst met de (muur)eigenaar die o.m. inhoudt dat het kunstwerk er voor een periode van 10 jaar kan behouden blijven, en de eventuele stedenbouwkundige toelatingen of een positief stedenbouwkundig advies in afwachting van een stedenbouwkundige toelating.
- curriculum vitae met omschrijving van de eventuele genoten artistieke opleidingen
- een gedetailleerde opgave van de geschatte kostprijs
§2. Een deelnemer mag meerdere voorstellen indienen, maar bij elk voorstel moeten de in de §1 opgesomde documenten gevoegd worden.
Artikel 4. Beoordeling, advies en beslissing
§1. Uiterlijk op 12 januari 2024 worden de voorstellen van de deelnemers beoordeeld door een deskundige jury zoals bepaald in artikel 6.
Een eerste beoordeling gebeurt door elk van de aangestelde juryleden afzonderlijk, via scores op een schaal van 1 tot 10, op basis van volgende criteria:
§2. Na de toelichtingen komt de jury bij meerderheid van stemmen tot een gemotiveerd schriftelijk advies per deelnemer, met het voorstel van de laureaat. Het is niet mogelijk beroep aan te tekenen tegen het oordeel van de jury.
§3. Van de in §1 en §2 omschreven stappen in de beoordeling door de jury wordt een verslag gemaakt.
Dit verslag bevat de scores die de kunstwerken kregen, en het gemotiveerd schriftelijk advies van de jury met voorstel van de laureaat. Dit advies wordt uiterlijk op 30 januari 2024 beoordeeld door het schepencollege, dat de eindbeslissing over het winnend kunstwerk neemt, en hiertoe het advies van de jury kan volgen of gemotiveerd verwerpen.
Artikel 5. Eindbeslissing, bekendmaking en realisatie van de opdracht
§1. Uiterlijk op maandag 5 februari 2024 maakt het gemeentebestuur de eindbeslissing van het schepencollege bekend aan alle deelnemers.
§2. De deelnemers kunnen bij de gemeentelijke afdeling vrije tijd informatie inwinnen over de procedure (vrijetijd@tervuren.be ; 02 766 52 03).
§3. Het goedgekeurde ontwerp dient afgewerkt en geplaatst te worden tegen uiterlijk 1 september 2024.
§4. De technische plaatsing van het kunstwerk gebeurt o.l.v. het gemeentebestuur als opdrachtgever in onderling overleg met de laureaat, rekening houdend met de stedenbouwkundige voorschriften.
Overzicht van de stappen |
Uiterlijke datum |
Inleveren van de inschrijvingsformulieren |
22 december 2023 |
Eerste beoordeling (jury) |
12 januari 2024 |
Tweede selectieronde (jury) |
20 januari 2024 |
Bespreking van het advies van de jury door het schepencollege |
30 januari 2024 |
Bekendmaking van de beslissing aan de deelnemers |
5 februari 2024 |
Afwerking en plaatsing kunstwerk |
1 september 2024 |
Artikel 6. Samenstelling en werking van de jury
§1. De jury, incl. de voorzitter, bestaat uit 5 leden, waarvan 2 vertegenwoordigers uit de cultuurraad en 2 vertegenwoordigers uit de artistieke sector. Deze jury wordt door het schepencollege samengesteld op voorstel van het bestuur van de cultuurraad.
§2. De beslissingen van de jury worden genomen bij gewone meerderheid en gemotiveerd.
§3. De voorzitter onthoudt zich van stemming. Enkel ingeval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
§4. De schepen van cultuur woont de beraadslagingen van de jury bij als waarnemer met raadgevende stem.
§5. Tegen de beslissingen van de jury kan geen beroep aangetekend worden.
§6. De jury wordt bijgestaan door een secretaris, aangeduid door het gemeentebestuur.
Artikel 7. Kosten en budget
Voor de realisatie van het kunstwerk wordt door het gemeentebestuur aan de laureaat een eenmalig bedrag van 10.000 euro incl. btw toegekend, gereserveerd op artikel GBB/0700-00/2751000/GEMEENTE/VT/0/IP-GEEN/U van de jaarbudgetrekening.
Dit bedrag geldt voor de realisatie van het hele voorstel (vergoeding voor het ontwerpen, vervaardigen en plaatsen van het werk).
Artikel 8. Eigendom, reproductie en rechten
§1. Door de inschrijving verzaakt elke deelnemer aan alle auteursrechten betreffende publicaties over het kunstwerk waarmee deelgenomen werd.
§2. Ingeval van muurschildering of het plaatsen van een kunstwerk bij een derde verklaart de eigenaar zich akkoord met het reglement en engageert deze zich om het kunstwerk minstens 10 jaar niet te verwijderen.
§3. Het goedgekeurde kunstwerk wordt na betaling van de geldprijs eigendom van de gemeente Tervuren.
De deelnemer verleent het gemeentebestuur het eeuwigdurend en onvoorwaardelijke recht om afbeeldingen of beschrijvingen van het kunstwerk te publiceren.
§4. Het staat de gemeente Tervuren vrij om, na kennisgeving aan de deelnemer, het kunstwerk te verplaatsen indien wenselijk.
Artikel 9. Aanvaarding van dit reglement
Door het indienen van een voorstel gaat de deelnemer akkoord met dit reglement.
KUNST IN DE OPENBARE RUIMTE |
Gelieve dit formulier aangetekend te zenden of tegen ontvangstbewijs af te geven op het volgende adres: De Warandepoort, Markt 7b, 3080 Tervuren.
Ondergetekende (duid aan wat van toepassing is)
O Privé-persoon
Naam: ………………………………………… Voornaam:…………………………………....…….....
Adres: ….........................................................................................................Postnummer: ….......... Gemeente:…..........................................
Nationaliteit:….................
E-mail: …........................
Tel.nr.:….........................
O Vereniging/organisatie/kunstenaarscollectief
Naam: ….........................................................................................................
Adres:……………………………………………………………………………………………………………………...
Postnummer:………………...… Gemeente:………………………………….…...........
Nationaliteit:……………………….
E-mail:……………………………....
Tel.nr.:…………………………………
stelt volgend kunstwerk voor (omschrijving cf. artikel 3)
|
Datum: Handtekening:
Overzicht van de bijlagen:
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter