Besluit van de burgemeester van 10 januari 2022
Enig artikel. De raad neemt kennis van onderstaand besluit van de burgemeester van 10 januari 2022 voor de organisatie van de raadscommissie van 20 januari 2022 en de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 27 januari 2022:
Organisatie van de raadscommissie van 20 januari 2022 en de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 27 januari 2022
Aanleiding
Coronavirus COVID-19
Regelgeving
- Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de burgemeester
- Artikel 4, §2 en §3 van de pandemiewet
§ 2. Wanneer de lokale omstandigheden het vereisen, nemen de gouverneurs en burgemeesters, elk voor het eigen grondgebied, maatregelen die strenger zijn ten opzichte van de maatregelen bedoeld in paragraaf 1, overeenkomstig de eventuele instructies van de minister. Daartoe overleggen ze met de bevoegde federale en deelstatelijke overheden in functie van de beoogde maatregel. Indien de hoogdringendheid geen overleg voorafgaand aan het nemen van de maatregel toelaat, informeert de betrokken burgemeester of de gouverneur deze bevoegde overheden zo snel mogelijk van de genomen maatregel. In elk geval worden de maatregelen beoogd door de burgemeester vastgesteld na overleg met de gouverneur, en worden deze beoogd door de gouverneur vastgesteld na overleg met de minister.
§ 3. De maatregelen bedoeld in paragrafen 1 en 2 zijn noodzakelijk, geschikt en in verhouding tot de nagestreefde doelstelling.
Deze maatregelen worden voor de toekomst aangenomen voor een maximale duur van drie maanden en kunnen slechts uitwerking hebben voor zover de epidemische noodsituatie nog bestaat of in stand is gehouden overeenkomstig artikel 3, § 1. Ze kunnen telkens worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden voor zover de epidemische noodsituatie nog bestaat of in stand is gehouden overeenkomstig artikel
- Ministerieel schrijven van de minister van Binnenlandse zaken betreffende het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management.
Feiten, context en argumentatie
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen (artikel 4 §2 van de pandemiewet).
De burgemeester kan, op basis van zijn eigen bevoegdheden, dringende maatregelen nemen ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid. Een gemeente- en OCMW-raad kan zonder publiek doorgaan om besmettingen te voorkomen.
Voor de zitting van de raadscommissie van 20 januari 2022 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van de effectieve en of plaatsvervangende commissieleden, de spreker(s) en de overige raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
Voor de zitting van de raden van 27 januari 2022 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
Het is nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De raadscommissie van 20 januari 2022 en de gemeente- en OCMW-raad van 27 januari 2022 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Besluit
Enig artikel. De burgemeester beslist:
- de raadscommissie van 20 januari 2022 fysiek te organiseren in aanwezigheid van de effectieve en of plaatsvervangende commissieleden, de spreker(s) en de overige raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
- de gemeente- en OCMW-raad en raad van bestuur van Bexit van 27 januari 2022 fysiek te organiseren in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
- dat het nog niet is toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De raadscommissie van 20 januari 2022 en de gemeente- en OCMW-raad van 27 januari 2022 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Voor eensluidend uittreksel:
Tervuren, 10 januari 2022
De Burgemeester Algemeen Directeur
Marc Charlier Dirk Stoffelen
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 16 december 2021.
E-mail van 17 januari 2022, het ontslag van Kelly Merckx als lid van de Raad van Bestuur van Interrand
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Het mandaat in het volgende intergemeentelijke samenwerkingsverband moet voor de verdere duur van de legislatuur toegewezen worden:
- Interrand, lid van de Raad van Bestuur
N-VA draagt Yvette Schepers voor als kandidaat voor dit mandaat.
Met 22 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Enig artikel. De raad duidt een nieuwe vertegenwoordiger voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024 aan in volgend samenwerkingsverband:
- Interrand, lid van de Raad van Bestuur: Yvette Schepers, raadslid
De vertegenwoordiger krijgt de nodige volmachten om de gemeente te vertegenwoordigen en in naam van de gemeente te handelen.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar. De kerkfabriek wenst wijzigingen aan te brengen aan het budget voor het dienstjaar 2021.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 50.
Het centraal kerkbestuur heeft de budgetwijziging niet ingediend voor 15 september 2021. De dienst financieel beheer en boekhouding heeft op 7 december 2021 een gunstig advies van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel ontvangen.
De kerkraad heeft de budgetwijziging 1 2021 als volgt goedgekeurd op 11 oktober 2021:
| Exploitatie | Wijziging | Investeringen | Wijziging | |
| Ontvangsten | 20 390,00 EUR | 0,00 EUR | ||
| Uitgaven | 20 430,00 EUR | 7 809,00 EUR | + 3 329,00 EUR | |
|
|
|
|
||
| = Saldo voor overboekingen | - 40,00 EUR | - 7 809,00 EUR | ||
| Overboekingen | - 4 480,00 EUR | 4 480,00 EUR | ||
| Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 33 073,13 EUR | 0,00 EUR | ||
| Toelage gemeente | 0,00 EUR | |||
|
|
|
|
||
| = Overschot/tekort | 28 553,13 EUR | -3 3290,00 EUR |
De exploitatie blijft ongewijzigd. De investeringen van de jaarrekening 2020 sloten af met een positief saldo van 3.3290 euro. Dit bedrag komt overeen met een belegging die in 2020 verviel en niet werd overgeheveld naar de patrimoniumrekening. Met deze budgetwijziging wordt de overheveling mogelijk gemaakt in 2021.
Er is geen exploitatie- of investeringstoelage in 2021.
Enig artikel. De raad keurt de budgetwijziging 1 2021 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel goed.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 7 december 2021 door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2022 als volgt goedgekeurd op 27/09/2021:
| Exploitatie | Investeringen | |
| Ontvangsten | 5 020,00 EUR | 0,00 EUR |
| Uitgaven | 19 424,00 EUR | 1 110,00 EUR |
|
|
|
|
| = Saldo voor overboekingen | - 14 404,00 EUR | - 1 110,00 EUR |
| Overboekingen | - 1 110,00 EUR | 1 110,00 EUR |
| Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 1 475,00 EUR | 1 110,00 EUR |
| Toelage gemeente | 14 039,00 EUR | |
|
|
|
|
| = Overschot/tekort | 0,00 EUR | 1 110,00 EUR |
Aangezien het budget 2022 past in het meerjarenplan van deze kerkfabriek, volstaat het dat de gemeenteraad hiervan akte neemt.
De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van 14.039,00 euro in 2022. Er is voldoende budget voorzien op het artikel 2022/GBB/0790-02/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Er is geen investeringstoelage nodig.
Gunstig visum VSM/2022/007 van Financieel advies van 13 januari 2022
Enig artikel. De raad neemt kennis van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 7 december 2021 door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2022 als volgt goedgekeurd op 19/10/2021:
| Exploitatie | Investeringen | |
| Ontvangsten | 1 460,00 EUR | 0,00 EUR |
| Uitgaven | 33 146,00 EUR | 0,00 EUR |
|
|
|
|
| = Saldo voor overboekingen | -31 686,00 EUR | 0,00 EUR |
| Overboekingen | 0,00 EUR | 0,00 EUR |
| Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 2 576,16 EUR | -4 862,72 EUR |
| Toelage gemeente | 29 109,84 EUR | |
|
|
|
|
| = Overschot/tekort | 0,00 EUR | -4 862,72 EUR |
Aangezien het budget 2022 past in het meerjarenplan van deze kerkfabriek, volstaat het dat de gemeenteraad hiervan akte neemt.
De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van 29.109,84 euro. Er is voldoende budget voorzien op het artikel 2022/GBB/0790-04/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Gunstig visum VSM/2022/006 van Financieel advies van 13 januari 2022
Enig artikel. De raad neemt kennis van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 7 december 2021 door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2022 als volgt goedgekeurd op 11/10/2021:
| Exploitatie | Investeringen | |
| Ontvangsten | 20 390,00 EUR | 403 614.14 EUR |
| Uitgaven | 20 430,00 EUR | 408 094,14 EUR |
|
|
|
|
| = Saldo voor overboekingen | - 40,00 EUR | - 4 480,00 EUR |
| Overboekingen | - 4 480,00 EUR | 4 480,00 EUR |
| Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | 25 204,78 EUR | 0,00 EUR |
| Toelage gemeente | 0,00 EUR | |
|
|
|
|
| = Overschot/tekort | 20 684,78 EUR | 0,00 EUR |
Aangezien het budget 2022 past in het meerjarenplan van deze kerkfabriek, volstaat het dat de gemeenteraad hiervan akte neemt.
Er is geen exploitatietoelage voorzien. De investeringstoelage van 278 967,81 euro is voorzien op het artikel 2022/GBB/0790-03/6640000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN.
Gunstig visum VSM/2022/005 van Financieel advies van 13 januari 2022
Enig artikel. De raad neemt kennis van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50.
- Gunstig advies van 7 december 2021 door het Aartsbisdom Mechelen-Brussel
De kerkraad heeft het budget 2022 als volgt goedgekeurd op 20/10/2021:
| Exploitatie | Investeringen | |
| Ontvangsten | 138 370,00 EUR | 0,00 EUR |
| Uitgaven | 118 714,00 EUR | 41 000,00 EUR |
|
|
|
|
| = Saldo voor overboekingen | 19 656,00 EUR | -41 000,00 EUR |
| Overboekingen | -41 000,00 EUR | 41 000,00 EUR |
| Gecorrigeerd overschot/tekort | 21 364,07 EUR | 0,00 EUR |
| Toelage gemeente | 0,00 EUR | |
|
|
|
|
| = Overschot/tekort | 20,07 EUR | 0,00 EUR |
Het budget 2022 is gebaseerd op de eerste budgetwijziging van het dienstjaar 2021. Aangezien dit budgetplan nooit officieel werd ingediend bij de gemeente en dus ook nooit goedgekeurd werd door de gemeenteraad, is het noodzakelijk om het budget 2022 aan te passen.
Om het totale investeringsoverschot te berekenen wordt in 2022 de Y-waarde verrekend met de Y'-waarde afgeleid uit een eventuele goedgekeurde budgetwijziging uit 2021. Aangezien er geen goedkeuring is van een eventuele budgetwijziging en de toezichtstermijn reeds loopt voor het budget 2022, worden de cijfers aangepast. Het tekort na budgetwijziging N-1 (Y') van de investeringen bedraagt 0 euro in plaats van 91.984,22 euro. Hierdoor bedraagt het tekort van de investeringen (Z) -91.984,22 euro in plaats van 0 euro
Er is geen exploitatie- of investeringstoelage in 2022.
Enig artikel. De raad keurt het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren goed mits volgende aanpassingen:
- Y'-waarde wijzigt van 91.984,22 euro naar 0 euro
- Z- waarde wijzigt van 0 euro naar -91.984,22 euro.
Op basis van het meerjarenplan stelt de kerkraad jaarlijks een budget op voor het volgende boekjaar
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50
- Omzendbrief BB2007/01 van 12 januari 2007 over de regeling voor de grensoverschrijdende besturen van de eredienst
De gemeente waar zich het hoofdgebouw bevindt is verantwoordelijk voor het toezicht.
- Gunstig advies van het Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst van 26 april 2021
Er is geen strategische nota ingediend.
De kerkraad heeft het budget 2022 als volgt goedgekeurd op 22/04/2021:
| Exploitatie | Investeringen | |
| Ontvangsten | EUR 18.050,94 | EUR 0,00 |
| Uitgaven | EUR 16.334,28 | EUR 0,00 |
|
|
|
|
| = Saldo voor overboekingen | EUR 1.716,66 | EUR 0,00 |
| Overboekingen | EUR 0,00 | EUR 0,00 |
| Gecorrigeerd overschot/tekort n-2 | EUR 32,03 | EUR 0,00 |
| Toelage gemeente | EUR 0,00 | EUR 0,00 |
|
|
|
|
| = Overschot/tekort | EUR 1.748,69 | EUR 0,00 |
Aangezien het budget 2022 past in het meerjarenplan van deze kerkfabriek, volstaat het dat de gemeenteraad hiervan akte neemt.
Er wordt geen exploitatie- of investeringstoelage gevraagd.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het budget 2022 van de Anglicaanse Kerk Saint Paul's Tervuren.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Kortenberg, Kraainem, Overijse, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
De software voor de dienstverlening aan huis is aan vernieuwing toe, en dient te worden aanbesteed.
- Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Deze artikels bepalen de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikels 326 tot en met 341 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Deze artikels handelen over bestuurlijk toezicht.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- Artikel 41 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Dit artikel bepaalt het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
- Artikels 48 en 130 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Deze artikels bepalen hoe twee of meer aanbestedende overheden een occasionele gezamenlijke opdracht kunnen voeren.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Deze koninklijke besluiten bepalen het plaatsen van en de uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten.
- Beslissing van het vast bureau van OCMW Bertem van 17 januari 2022.
OCMW Bertem mandateert Gemeente Tervuren om de procedure te voeren en in naam van OCMW Bertem op te treden bij de gunning van de opdracht.
Dienst zorg stelde in samenwerking met dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in het kader van de opdracht “Planningssoftware dienstverlening aan huis” een bestek op met nr. MENS 2021/D02. Deze dienst valt immers niet af te nemen van een bestaande raamovereenkomst van de Vlaamse overheid, Agentschap Facilitair Bedrijf.
Deze opdracht bestaat uit volgende gedeelten:
* Vast gedeelte : Gemeente Tervuren (Geraamd op : 95.465,98 euro excl. btw of 115.513,84 euro incl. 21% btw)
* Vast gedeelte : OCMW Bertem (Geraamd op : 52.450,36 euro excl. btw of 63.464,94 euro incl. 21% btw)
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 152.236,34 euro excl. btw of 184.205,97 euro incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 72 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Tervuren de procedure zal voeren en in naam van OCMW Bertem bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor deze opdracht wordt in totaal geraamd op 152.236,34 euro excl. btw of 184.205,97 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor deelopdracht Gemeente Tervuren wordt geraamd op 95.465,98 euro excl. btw of 115.513,84 euro incl. 21% btw.
Het btw-tarief bedraagt 21%, en is niet recupereerbaar.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetartikel 2022/GBB/0119-01/6142999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN en volgende jaren.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. MENS 2021/D02 en de raming voor de opdracht “Planningssoftware dienstverlening aan huis”, opgesteld door de dienst zorg in samenwerking met dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 152.236,34 euro excl. btw of 184.205,97 euro incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. Gemeente Tervuren wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Bertem bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 4. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 6. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Aquafin vernieuwde de assetmanagement formule (nieuwe naam Rosi)
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De Europese kaderrichtlijn water.
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- De bepalingen van de aangepaste VLAREM-wetgeving inzake aanleg van rioleringen en afkoppelingen.
- Artikel 6 bis § 1 van het decreet van 24 mei 2002 over het water bestemd voor menselijke aanwending en latere wijzigingen waarbij de saneringsverplichting bij de drinkwatermaatschappijen wordt gelegd.
- Het raadsbesluit van 25 november 2021 houdende de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente Tervuren en de n.v. Aquafin (Rio; 2022 – 2026).
De dienstverleningsovereenkomst tussen Tervuren en Aquafin (Rio) werd goedgekeurd door de raad op 25 november 2021. De duur van de overeenkomst is vijf jaar (2022 - 2026), verlengbaar met vijf jaar. Ondertussen vernieuwde Aquafin de assetmanagement formule (onder de naam Rosi). Concreet gaat dit over het dagelijkse beheer van de rioolinfrastructuur. Dit nieuwe pakket bestaat uit een verbeterd informaticasysteem waardoor de gemeenten beter toegang hebben tot hun rioleringsgegevens, in combinatie met verschillende raamcontracten voor het uitvoeren van rioolinspecties en slibruimingen. Het contract van de gemeente voor rioolinspecties en ruimingen met ABOG loopt af. In de praktijk doet de gemeente ook al beroep op Aquafin voor de inspecties omwille van compatibiliteitsproblemen van de beelden van ABOG met het informaticasysteem van Aquafin. De gemeente zal zich via deze formule dus beroepen op de raamovereenkomsten van Aquafin in plaats van zelf de overheidsopdrachten te moeten voeren. Hierdoor is de compatibiliteit van de gegevens uit inspecties niet langer een probleem. Budgettair vereist dit geen aanpassingen aan de goedgekeurde meerjarenplanning. De dienst openbaar domein adviseert op het aanbod van Aquafin in te gaan.
De totale kostprijs bedraagt jaarlijks 55.000 euro exclusief btw. Het budget is voorzien op artikelnummer GBB/0310-00/6103510/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN in 2022 en volgende jaren.
Advies ADV/2022/006 van Michele Roelandt van 12 januari 2022: Gunstig
Enig artikel. De raad keurt het addendum aan de dienstverleningsovereenkomst met Aquafin (Rosi) goed.
De samenwerkingsovereenkomst voor 2021 is afgelopen. Er wordt voor 2022 een nieuw contract afgesloten.
- Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
De ondernemingen belast met het beheer van diensten van algemeen economisch belang of die het karakter dragen van een fiscaal monopolie, vallen onder de regels van de Verdragen, met name onder de mededingingsregels, voor zover de toepassing daarvan de vervulling, in feite of in rechte, van de hun toevertrouwde bijzondere taak niet verhindert. De ontwikkeling van het handelsverkeer mag niet worden beïnvloed in een mate die strijdig is met het belang van de Unie.
- Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011.
De samenwerkingsovereenkomst 2021 met IGO div voor inzet van verfraaiing liep af op 31 december 2021. IGO div stelde een nieuwe overeenkomst op voor 2022.
De uitgaven zijn geraamd op 93.980 euro excl. btw. Op de werkzaamheden van IGO div is geen btw verschuldigd. Het budget is voorzien op artikel 2022/GBB/0680-00/6103515/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad heeft beslist dit punt te verdagen naar een volgende zitting.
De wens om het activiteitenaanbod op degelijk niveau te behouden ondanks de duurdere prijzen van:
- Transport
- Inkomgelden van uitstappen en vergoedingen voor workshops
- Inzet van meer monitoren (inclusie)
- Aankoop van materiaal
- Artikels 2, 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- Decreet van 6 juli 2012 houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid
- Participatiedecreet van 18 januari 2008
- Gemeentelijk reglement van Speelplein Katapult van 24 juni 2021
Dit is het voorstel tot aanpassing van het bestaande reglement, meer bepaald de artikels 1 en 3§1.
Het college stelt voor om de ouderbijdragen met 1 euro te verhogen als gevolg van verschillende factoren:
- indexering,
-uitbreiding van de activiteiten,
-verhoogde loonkosten wegens het correct vergoeden van prestaties van de hoofdmonitoren,
- opnieuw in evenwicht brengen van de verhouding tussen ouderbijdragen en gemeentelijke bijdrage
De sociale regeling via de UITpas blijft behouden.
Daarnaast wordt de locatie van de Gemeentelijke basisschool Tervuren toegevoegd. Het speelplein maakt er gebruik van de speelplaatsen, de refter, het sanitair, de sportzaal en enkele klassen.
Meer details in de toegevoegde nota.
• Personeelskosten - ACT-65/0751-00/6239999/GEMEENTE/VT/IP-GEEN en ACT-65/0751-00/6139999/GEMEENTE/VT/IP-GEEN en 2021/ACT-65/0751-00/6230100/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
• Werkingskosten - ACT-65/0751-00/6159996/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
• Busvervoer - GBB/0750-00/6150050/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
• Ontvangsten - ACT-65/0751-00/7010004/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
Enig artikel. De raad keurt volgend reglement van de Speelpleinwerking Katapult goed:
Reglement speelpleinwerking Katapult
Artikel 1: Tijdens de paas- en zomervakanties worden in het complex Nettenberg, in gemeentelijke basisschool Tervuren en op de aanpalende terreinen vakantiespeelpleinen georganiseerd. Er worden in totaal minimum 9 speelpleinweken georganiseerd.
Artikel 2: Het vakantiespeelplein is toegankelijk voor alle kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar die voldoen aan één van de volgende voorwaarden:
- de kinderen wonen in de gemeente Tervuren,
- de kinderen gaan naar school in Tervuren,
- de kinderen hebben ouders (een ouder) die als werknemer of als zelfstandige economisch actief zijn (is) in Tervuren,
- de kinderen logeren tijdens de vakantiemaanden bij hun grootouders die woonachtig zijn in Tervuren,
- de kinderen hebben gescheiden ouders waarvan er minstens één woonachtig is in Tervuren.
Artikel 3:
§1 De bijdrage van de ouders wordt als volgt vastgesteld:
| Inwoners Tervuren | 1e kind | 2de kind | vanaf 3e kind |
| per dag | 8 | 8 | 7 |
| per week (5 dagen speelplein) | 35 | 35 | 30 |
| per week (4 dagen speelplein) | 28 | 28 | 24 |
| Niet-inwoners Tervuren | 1e kind | 2de kind | vanaf 3e kind |
| per dag | 10 | 10 | 9 |
| per week (5 dagen speelplein) | 45 | 45 | 40 |
| per week (4 dagen speelplein) | 36 | 36 | 32 |
§2 Bij deelname aan een vrijetijdsactiviteit in de Vrijetijdsregio Druivenstreek met de UiTPAS Druivenstreek met kansentarief krijgt de pashouder een korting van 80 % op het standaardtarief, conform de solidaire kostenregeling:
- 20% wordt betaald door de gebruiker
- 40% wordt betaald door de organisator
- 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder.
§3 Voor speciale uitstappen, maximum 3 keer per jaar, kan er een meerprijs worden gevraagd die maximaal het drievoud van de dagprijs kan zijn.
§4 Bij een tijdige annulering van de inschrijving, d.w.z. 5 werkdagen vooraf of bij wettiging van een ziektebriefje, zal het inschrijvingsgeld na aftrek van 15% (administratiekosten) worden terugbetaald.
§5 Er wordt een toeslag van € 5 aangerekend bij inschrijvingen op de dag van de activiteit.
Artikel 4: Het bedrag van de vergoedingen van de monitoren maakt deel uit van een ander reglement.
Artikel 5: Verdere uitwerking van de speelpleinwerking Katapult wordt opgenomen in een huishoudelijk reglement, hetgeen het voorwerp uitmaakt van een beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6: Het raadsbesluit van 24 juni 2021 wordt opgeheven op 1 februari 2022.
Artikel 7: Dit raadsbesluit treedt in werking op 1 februari 2022.
Vraag via mail van 23 januari 2022 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 januari 2022
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Gelet op de communicatie van het departement Onderwijs en Vorming op 5 januari 2022 waarbij de ministers van Volksgezondheid en Onderwijs oproepen om leerlingen elke week tot aan de krokusvakantie preventief te testen met zelftesten om zo een extra verdedigingsmuur op te werpen rond de scholen;
Gelet op het feit dat Vlaams onderwijsminister Ben Weyts deze oproep steunt en er een strijdpunt van maakt om de scholen maximaal open te houden, maar geen Vlaams budget voorziet om lokaal zelftesten in te zetten;
Gelet op het feit dat federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke deze oproep eveneens steunt, geen budget kan vrijmaken en lokale besturen, OCMW's, onderwijsautoriteiten of scholen oproept om zelf massaal zelftests aan te kopen en aan te bieden;
Gelet op de uitspraken van burgemeester Charlier afgelopen weekend in de pers dat de coronacijfers in Tervuren nog nooit zo hoog waren en dat de situatie in het onderwijs problematisch is waardoor in de eerste twee weken na de kerstvakantie al meerdere klassen moesten sluiten;
Gelet op de open vraag van burgemeester Charlier afgelopen weekend waarin hij zich afvraagt of hij als lokaal bestuur maatregelen moet treffen en stelt dat hij moeilijk alles op slot kan gooien, maar wel wil doen wat hij kan;
Gelet op de onrust en paniek op scholen de voorbije week waarbij leerlingen en personeel zich onzeker en vogelvrij voelen en waarbij het inzetten van zelftesten kan helpen om de rust in de klaslokalen terug te brengen, maar ook om de stijgende coronacijfers in onze gemeente tegen te gaan;
Overwegende dat alle leden van de gemeenteraad het belang inzien om onze scholen in Tervuren maximaal te ondersteunen in deze tijden van onzekerheid waarbij directies en leraren iedere dag opnieuw, als bijna enige ‘open’ sector, strijden om de school maximaal open te houden;
Overwegende dat alle leden van de gemeenteraad inzien dat we op lokaal niveau zelf maatregelen moeten nemen om onze scholen zo lang als mogelijk open te houden;
Op voorstel van de Open Tervuren fractie;
- De gemeenteraad gaat akkoord dat het college budget vrijmaakt voor de aankoop van zelftesten om in te zetten in de scholen van Tervuren, zowel voor leerlingen als personeel.
- De gemeenteraad belast het college met de concrete uitwerking rond de verdeling van zelftesten in de Tervuurse scholen.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 28/01/2022 om 10:38.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter