Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 07/10/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van de Sint-Hubertusviering op zondag 27 oktober 2024 vanaf 7 uur tot 14 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag van de Broederschap van Sint-Hubertus Tervuren voor de organisatie van de Sint-Hubertusviering op grondgebied Tervuren.

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- De wet van 8 juli 1964 over de dringende geneeskundige hulpverlening
- De wet van 10 mei 2015 over de uitoefening van de gezondheidsberoepen
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De omzendbrief van 4 november 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein.

Feiten, context en argumentatie

De Broederschap van Sint-Hubertus Tervuren wenst op zondag 27 oktober 2024 vanaf 7 uur tot 14 uur de Sint-Hubertusviering te organiseren.
Op woensdag 2 oktober 2024 vond er een overleg plaats tussen De Broederschap van Sint-Hubertus, de politiezone Voer en Dijle, de gemeentelijke dienst openbaar domein en de gemeentelijke dienst werken in eigen beheer.
De Sint-Hubertusviering vindt plaats op volgende gemeente- en parkwegen:

  • Paleizenlaan
  • Leuvensesteenweg
  • Markt
  • Kerkstraat
  • Kasteelstraat
  • Klarastraat
  • School Van Tervurendreef
  • Kastanjedreef
  • Warande
  • Rijkunstdreef.

Voor de organisatie van dit evenement zijn er tijdelijke verkeer- en veiligheidsmaatregelen nodig op het grondgebied van Tervuren:

Maatregel Locatie
Parkeren wordt verboden op de parkeerplaatsen op en buiten de rijbaan voor de organisatie van het evenement alsook voor de veiligheid tijdens de doortocht met paarden
  • Paleizenlaan
  • Leuvensesteenweg tussen de Jazz fontein en de Brusselsesteenweg
  • Kerkstraat
  • Kasteelstraat
  • Klarastraat
  • Kastanjedreef
  • parking Keizerinnendreef
Al het verkeer wordt verboden vanaf 9 uur tot 14 uur, voor de organisatie van het evenement en voor de veiligheid van de paarden en de deelnemers
  • Paleizenlaan
  • Kastanjedreef
  • School Van Tervurendreef
  • Warande
  • Rijkunstdreef tussen de parking Canapé en de Warande
  • Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat
Al het verkeer wordt verboden vanaf de ceremonie om 11.30 uur tot aan de doortocht van de stoet
  • Kerkstraat
Al het verkeer wordt verboden tijdens de doortocht van de stoet. Dit wordt gecoördineerd door seingevers of politiezone Voer en Dijle.
  • Leuvensesteenweg tussen de Jazz fontein en de Brusselsesteenweg
  • Kasteelstraat
  • Klarastraat
In het park van Tervuren wordt er enkel plaatselijk gemotoriseerd verkeer toegelaten via de Tervuursesteenweg, voor de bereikbaarheid van de parking van Canapé.
Het gemotoriseerd verkeer -3.5 ton komende van Duisburg naar Tervuren centrum wordt omgeleid via de Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat - Brusselsesteenweg - Tervurenlaan
Het verkeer +3.5 ton dient de omleiding van de gedeeltelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg te volgen.

Tijdens de doortocht van de stoet wordt het verkeer op volgende locaties geregeld door seingevers of politiezone Voer en Dijle of verkeerssignalisatie:

Locatie Seingever/politiezone Voer en Dijle/signalisatie
  • N3 Leuvensesteenweg - Jazz fontein, komende van Leuven rijrichting Tervuren centrum
  • N3 Tervurenlaan - Jazz fontein, komende van de Brussel rijrichting Tervuren centrum
  • Leuvensesteenweg - Vlonderse Hoek
  • Leuvensesteenweg - Brusselsesteenweg
  • Kerkstraat - Peperstraat
seingevers
  • Leuvensesteenweg - Broekstraat
  • Leuvensesteenweg - Brusselsesteenweg
politiezone Voer en Dijle
  • N3 Tervurenlaan - Leuvensesteenweg, rijrichting Tervuren centrum
signalisatie

De organisatie van de Sint-Hubertusviering vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.
De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren en ophalen van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden. De parkeerverbodsborden moeten 48 uur op voorhand geplaatst worden. Na het plaatsen van de parkeerverbodsborden moet politiezone Voer en Dijle gecontacteerd worden. Voertuigen die reeds geparkeerd zijn voor de plaatsing van de parkeerverbodsborden kunnen niet getakeld worden. Staan er nog voertuigen geparkeerd? Neem contact op met politiezone Voer en Dijle via het telefoonnummer 02/767 30 00.

De aanvrager zorgt voor:

  • De correcte plaatsing van de geleverde signalisatie voor de start van het evenement;
  • Het verplaatsen van de signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers;
  • Het schriftelijk informeren van de inwoners in de betrokken straten over het evenement en de bijhorende verkeersmaatregelen in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief;
  • De organisatie van de seingevers op alle kruispunten, in- en uitritten van openbare parkings en vast verankerde obstakels op het openbaar domein. De seingevers moeten minimum 30 minuten voor de wedstrijd op hun locatie aanwezig zijn;
  • Het briefen van de seingevers.

De signalisatie wordt geplaatst volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de zwakke weggebruikers.
Bij niet afsluiting van de rijbaan moet de doorgang van het verkeer steeds mogelijk blijven >3 meter.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • firma Denys voor de werfinrichting en de werkzaamheden site Panquin;
  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van de Sint-Hubertusviering op zondag 27 oktober 2024 vanaf 7 uur tot 14 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Stilstaan en parkeren verboden op de parkeerplaatsen op en buiten de rijbaan

27 oktober 2024 vanaf 7 uur tot 14 uur

  • Paleizenlaan
  • Leuvensesteenweg tussen de Jazz fontein en de Brusselsesteenweg
  • Markt
  • Kerkstraat
  • Kasteelstraat
  • Klarastraat
  • Kastanjedreef
  • parking Keizerinnendreef
  • Warande
  • verkeersbord E3: Stilstaan en parkeren verboden
  • onderbord type x
  •  onderbord met vermelding van het referentienummer en de datum

Alle het verkeer wordt verboden voor de organisatie van de Sint-Hubertusviering en voor de veiligheid van de paarden en de deelnemers:

  • Paleizenlaan
  • Kastanjedreef
  • School Van Tervurendreef
  • Warande
  • Rijkunstdreef tussen de parking Canapé en de Warande
  • Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat

27 oktober 2024 vanaf 9 uur tot 14 uur

 
  • Paleizenlaan x N3 Leuvensesteenweg
  • Kastanjedreef x Paleizenlaan
  • School Van Tervurendreef x Markt
  • Rijkunstdreef na de tijdelijke parking van Canapé richting Tervuren centrum
  • Duisburgsesteenweg x Hertenbergstraat
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3: verkeer verboden

Al het gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, wordt verboden in de Rijkunstdreef tussen de Tervuursesteenweg en de tijdelijke parking Canapé, voor de bereikbaarheid van de parking Canapé.

  • Tervuursesteenweg x Rijkunstdreef
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3: verkeer verboden
  • onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
  • verkeersbord F45b: doodlopend voor gemotoriseerd verkeer
  • infobord 'Canapé'

Al het verkeer wordt verboden tijdens de doortocht van de stoet:

  • rotonde Jazz-Fontein tussen de Paleizenlaan - N3 Tervurenlaan en Tervuren centrum
  • Leuvensesteenweg tussen de Jazz fontein en de Brusselsesteenweg
  • Kasteelstraat
  • Klarastraat

27 oktober 2024 vanaf 9 uur tot na de doortocht van de stoet

  • 3 Leuvensesteenweg - Jazz fontein, komende van Leuven rijrichting Tervuren centrum
  • N3 Tervurenlaan - Jazz fontein, komende van de Brussel rijrichting Tervuren centrum
  • Leuvensesteenweg - Vlonderse Hoek
  • Leuvensesteenweg - Brusselsesteenweg
  • Kerkstraat - Peperstraat
  • Seingever die gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.
  • Leuvensesteenweg - Broekstraat
  • Leuvensesteenweg - Brusselsesteenweg
  • politiezone Voer en Dijle
  • N3 Tervurenlaan - Leuvensesteenweg, rijrichting Tervuren centrum
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3: verkeer verboden

Al het verkeer wordt verboden in de Kerkstraat, vanaf de ceremonie om 11.30 uur tot na de doortocht van de stoet

27 oktober 2024 vanaf 11.30 uur tot na de doortocht van de stoet

  • Leuvensesteenweg x Markt
  • Seingevers die gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.
  • politiezone Voer en Dijle
Omleiding voor het gemotoriseerd verkeer tussen Duisburg - Tervuren in 2 rijrichtingen via de Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat - Brusselsesteenweg - Tervurenlaan 27 oktober 2024 vanaf 9 uur tot 14 uur Via de Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat - Brusselsesteenweg - Tervurenlaan
  •  verkeersbord: F41 omleiding
Omleiding voor het gemotoriseerd verkeer +3.5 ton volgt de reeds ingestelde omleiding tijdens de tijdelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg Via Duisburg - Vossem
  •   verkeersbord: F41 omleiding +3.5 ton

 Artikel 3. De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren en ophalen van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden. De parkeerverbodsborden moeten 48 uur op voorhand geplaatst worden. Na het plaatsen van de parkeerverbodsborden moet politiezone Voer en Dijle gecontacteerd worden. Voertuigen die reeds geparkeerd zijn voor de plaatsing van de parkeerverbodsborden kunnen niet getakeld worden. Staan er nog voertuigen geparkeerd? Neem contact op met politiezone Voer en Dijle via het telefoonnummer 02/767 30 00.

Artikel 4. De Broederschap van Sint-Hubertus Tervuren heeft volgende verplichtingen:

  • De correcte plaatsing van de geleverde signalisatie voor de start van het evenement;
  • Het verplaatsen van de signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers;
  • Het schriftelijk informeren van de inwoners in de betrokken straten over het evenement en de bijhorende verkeersmaatregelen in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur;
  • De organisatie van de seingevers op alle kruispunten, in- en uitritten van openbare parkings en vast verankerde obstakels op het openbaar domein. De seingevers moeten minimum 30 minuten voor de wedstrijd op hun locatie aanwezig zijn;
  • Het briefen van de seingevers.