Aanvraagmail van 11 maart 2024
Artikel 6.7.3. van Vlarem II
§ 1.
In de inrichtingen vermeld in artikel 6.7.1 mag het maximaal geluidsniveau, voortgebracht door muziek LAeq, 15 min 85 dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau gemeten als LAeq max 92 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan.
§ 2.
Het geluidsniveau geldt op gelijk welke plaats in de inrichting waar zich in normale omstandigheden publiek kan bevinden.
§ 3.
Paragraaf 1 en 2 zijn niet van toepassing op private inrichtingen. Deze paragrafen zijn evenmin van toepassing op andere activiteiten, vermeld in artikel 6.7.1, op voorwaarde dat:
1° de muziekactiviteit voorafgaand is aangevraagd aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waarin de muziekactiviteit plaatsgrijpt
2 ° het college, vermeld in punt 1°, de muziekactiviteit toelaat. Die toelating kan evenwel alleen gegeven worden indien het geluidsniveau in de inrichting LAeq, 60 min ≤ 100 dB(A) en de muziekactiviteit gekoppeld is aan een bijzondere gelegenheid. Indien de muziekactiviteit doorgaat in een feestzaal, lokaal of schouwspelzaal moet cumulatief aan de volgende criteria worden voldaan:
- Maximaal 12 gelegenheden per jaar;
- Maximaal 2 gelegenheden per maand;
- De sommatie van deze gelegenheden mag zich maximaal over 24 kalenderdagen per jaar spreiden (ingeval een muziekactiviteit avonduren alsook morgenuren van de daarop volgende kalenderdag omvat, worden 2 kalenderdagen geteld).
Als het college van burgemeester en schepenen de muziekactiviteit, vermeld in paragraaf 3, toelaat met een geluidsniveau van > 85 dB(A) LAeq, 15 min en ≤ 95 dB(A) LAeq, 15 min, zijn de bepalingen vermeld in artikel 5.32.2.2bis, § 1, 1°, 2° en 3°, van toepassing.
Als het college van burgemeester en schepenen de muziekactiviteit, vermeld in paragraaf 3, toelaat met een geluidsniveau van > 95 dB(A) LAeq, 15 min en ≤ 100 dB(A) LAeq, 60 min, zijn de bepalingen vermeld in artikel 5.32.2.2bis, § 2, van toepassing met uitzondering van de verplichting tot het opmaken van een geluidsplan.
Muziekactiviteiten met een geluidsniveau in de inrichting > 100 dB(A) LAeq, 60 min zijn verboden.
Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waarin de muziekactiviteit plaatsvindt, kan beperkende maatregelen opleggen, bijvoorbeeld voor het maximaal toegelaten geluidsniveau of voor de duur van de muziekactiviteit.
- KB 14.11.1939 Besluitwet betr. de beteugeling van de dronkenschap.
- KB 14.08.2001 V. nr. 1475 (Sen.): Muurwinkels - Alcoholische dranken - Jongeren.
- KB 17.11.2003 V. nr. 133 (K): Burgemeester - Weigering vergunning om een drankslijterij te exploiteren.
- KB 22.12.2009 Wet betr. een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook.
- Gemeenteraad van 27 februari 2014 betreffende veiligheidssubsidie voor het inzetten van erkende bewakingsondernemingen voor bewakingsactiviteiten bij evenementen.
- Wet van 25 juni 1993
De uitoefening van ambulante en kermisactiviteiten.
- Koninklijk besluit van 24 september 2006
De uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
- Artikel 135, §2 van de nieuwe Gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
- Collegebesluit van 26 augustus 2019
Reglement promotie voor evenementen op het openbaar domein.
- Nieuwe wetgeving cateringmateriaal van OVAM
- Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2023
Goedkeuring van het reglement voor de gemeentelijke ondersteuning bij de organisatie van openbare activiteiten in Tervuren
Goedkeuring van het zonaal evenementenreglement
Vzw 't Festival wenst op vrijdag 10 en zaterdag 11 mei 2024 het jaarlijkse Festival te organiseren op de Markt van Tervuren. De organisatie vraagt om volgende ondersteuningen en toelatingen:
1. het gebruik van de Markt van maandag 6 mei 2024 tot en met dinsdag 14 mei 2024.
2. toelatingen voor een geluidsafwijking van 97dB(A):
- vrijdag 10 mei 2024 van 17.00 tot 01.00 uur.
- zaterdag 11 mei 2024 van 18.00 tot 03.00 uur.
3. aanbrengen van bewegwijzering van 4 mei 2024 tot 18 mei 2024 voor de leveranciers en bezoekers.
4. toelating voor het gebruik van pyrotechnische theatereffecten tijdens het evenement. Dit zal gebeuren door een gespecialiseerde, erkende en verzekerde firma.
5. een alcoholperimeter van 1 kilometer rond het evenement.
6. het instellen van een festivalperimeter tot aan de bovenkant van de trappen tussen de Zevenster en de Warandepoort zodat stewards gemachtigd zijn om hier op te treden indien de leden van dansschool Split worden lastig gevallen.
7. toelating om te kamperen op de festivalsite van 6 mei 2024 tot 14 mei 2024.
8. toelating voor het schenken van sterke dranken op vrijdag 10 mei 2024 en zaterdag 11 mei 2024 in de VIP-zone die strikt 18+ is en afgescheiden van het gewone publiek.
9. ontlenen van logistiek materiaal.
10. toelating voor het plaatsen van een floodlight met generator in het park.
11. toelating voor een gewijzigde verkeerssituatie en inname van het openbaar domein:
- instellen van een 'Kus & Weg' zone op de Kastanjedreef.
- een fietsenparking op het grasveld aan de Vlonderse Hoek.
- zone 30 in de onmiddellijke omgeving van het festivalterrein (Kastanjedreef, Leuvensesteenweg, Brusselsesteenweg, Kerkstraat, Markt, Klarastraat, Vlonderse Hoek, Kerkstraat, Kasteelstraat).
- verandering van de rijrichting in de School van Tervurendreef van vrijdag 10 mei 15.00 uur tot zondag 12 mei 2024 04.00 uur.
- parkeerverbod op de Markt.
- afsluiten van de Markt.
- verbod voor alle voertuigen in de straat op de Markt tussen The Lodge en de Mont Blanc en in de Klarastraat tussen de School van Tervurendreef en de ondergrondse parking.
12. vraag voor het inleggen van feestbus op vrijdag en zaterdag, gesubsidieerd door de gemeente, om bezoekers op te halen en thuis te brengen.
13. het plaatsen van enkele eetstanden op het festivalterrein.
Hetzelfde weekend is het ook de tweejaarlijkse dansvoorstelling van dansschool Split in het cultureel centrum. Na overleg tussen beide partijen zijn volgende afspraken gemaakt die strikt dienen nageleefd te worden:
- op vrijdagnamiddag 10 mei 2024 wordt er een controle gedaan in de zaal van het cultureel centrum welke impact het geluid van 't Festival heeft op de dansvoorstelling.
- er is een regelmatige controle door iemand van de organisatie van 't Festival aan het evenementenplein aangezien de dansers van dansschool Split hier oversteken tussen de Zevenster en de Warandepoort.
- de optredens van dansschool Split zouden ten laatste om 22.00 uur gedaan zijn op 10 en 11 mei 2024. Hierop is er afgesproken dat 't Festival hun geluid limiteert tot 22.30 uur.
Tijdens het evenement is het terrein afgesloten met hekken. Bezoekers kunnen eenmalig binnengaan; eens men het festivalterrein verlaten heeft, kan men niet opnieuw het festivalterrein betreden.
Het college gaat niet in op de vraag naar een feestbus omdat de gemeente niet meer beschikt over een eigen bus en omdat het budget voor feestbussen is beperkt tot de eigen evenementen van de gemeente.
Advies dienst vrije tijd:
- de organisatie moet kunnen voorleggen met welke securityfirma ze werken en hoeveel bewakers er aanwezig zullen zijn
- de organisatie is zelf verantwoordelijk voor het inleggen van een feestbus. Dit wordt niet gesubsidieerd door de gemeente.
- voor het plaatsen van het floodlight heeft de organisatie een bijkomende goedkeuring nodig van de Regie der Gebouwen en het Agentschap voor Natuur en Bos.
- het voorzien van evacuatieplaatsen is de verantwoordelijkheid van de organisatie.
- hetzelfde weekend is het ook artiestentour in Tervuren en optredens van dansschool Split in de Warandepoort. 'T Festival gaat impact hebben op de mobiliteit voor deze evenementen.
Advies ADV/2024/227 van Ewout Deumens van 25 maart 2024: Gunstig
Dienst Werken in Eigen Beheer kan het gevraagde materiaal deels leveren, zijnde :
- 5 werfhekken met deur
- 2 werfhekken met wiel
- doek voor werfhekken
- 60 werfhekken met zeil
- 120 werfhekken met blokken
- 50 werfhekklemmen
- 240 rechte dranghekken
- 30 plooitafels
- 50 blauwe plooistoelen
- 48 receptie-staantafels i.p.v. 50 stuks gevraagd
- 25 kabelbeschermers 1m i.p.v. 50 stuks gevraagd
- 30 rijplaten i.p.v. 50 stuks gevraagd
- 13 blauwe afvalcontainers 120l
- 9 groene afvalcontainers 1100l
- 8 brandblussers
- Gebruik hoogtewerker WEB voor op- en afbouw
- 1 mobiele lichtmast
- 1 toiletwagen
- elektriciteitsaansluitingen
- wateraansluitingen
- 2 zeecontainers
- 12 magnetische podiumelementen 2x1m
Advies ADV/2024/223 van Philippe Jalon van 26 maart 2024: Gunstig mits aanpassing
De organisatie van 't festival vormt geen conflict met andere evenementen of inname van het openbaar domein. De dienst openbaar domein geeft gunstig advies.
Advies ADV/2024/224 van Virginie Borghans van 02 april 2024: Gunstig
De afdeling ruimte - dienst omgeving en wonen geeft gunstig advies voor 't Festival op vrijdag 10 mei 2024 van 17 uur tot zaterdag 11 mei 2024 1 uur en zaterdag 11 mei 2024 van 18 uur tot zondag 12 mei 2024 3 uur.
Een geluidsniveau van maximum 97 dB(A) LAeq, 60 min is toegestaan en dient gemeten en geregistreerd te worden (LAeq, 60 min).
Tevens is er een visuele indicatie van het geluidsniveau en worden oordopjes gratis ter beschikking gesteld.
Advies ADV/2024/225 van Maaike Pinnoy van 25 maart 2024: Gunstig
Artikel 1. Het college geeft, mits gunstig advies van de brandweer voor de organisatie van het evenement, toelating voor:
- de organisatie van 't Festival op 10 en 11 maart 2024 door vzw 't Festival op de Markt van Tervuren.
- het gebruik van de Markt van maandag 6 mei 2024 tot en met dinsdag 14 mei 2024.
- het ontlenen van de beschikbare materialen.
- een geluidsafwijking op vrijdag 10 mei 2024 van 17 uur tot zaterdag 11 mei 2024 1 uur en zaterdag 11 mei 2024 van 18 uur tot zondag 12 mei 2024 3 uur. Een geluidsniveau van maximum 97 dB(A) LAeq, 60 min is toegestaan en dient gemeten en geregistreerd te worden (LAeq, 60 min). Tevens is er een visuele indicatie van het geluidsniveau en worden oordopjes gratis ter beschikking gesteld.
- het gebruik van pyrotechnische theatereffecten tijdens het evenement mits gunstig advies van de brandweer.
- het instellen van een alcoholperimeter.
- het instellen van een festivalperimeter.
- het schenken van sterke dranken op vrijdag 10 en zaterdag 11 mei 2024: enkel aan meerderjarigen in het VIP-gedeelte.
- het plaatsen van eetstanden op het festivalterrein, deze dienen conform het zonaal evenementenreglement te zijn.
- het plaatsen van een floodlight met generator mits de organisatie toestemming heeft van de Regie der Gebouwen en het Agentschap voor Natuur en Bos.
- het aanbrengen van bewegwijzering, uitsluitend in het Nederlands.
- het kamperen op de festivalsite.
Artikel 2. Het college geeft opdracht aan de afdeling ruimte, dienst openbaar domein voor het opstellen van een gemeentelijke verordening voor gewijzigde verkeerssituatie en inname van het openbaar domein
Artikel 3. De organisatie is verplicht de buurtbewoners schriftelijk en ten minste 5 dagen op voorhand op de hoogte brengen van het evenement.
Artikel 4. De brandweer verleent advies op basis van het zonaal evenementenreglement.
Artikel 5. Tijdens 't Festival op 10 en 11 mei 2024 wordt een alcoholperimeter ingesteld waarbinnen de organisator verantwoordelijk is voor de uitvoering van alle organisatorische verplichtingen die voortvloeien uit de gemaakte afspraken, de gemeentelijke reglementen en verordeningen, wetten en decreten of politiemaatregelen bevolen door een daartoe bevoegd politieambtenaar, zonder daarbij taken uit te voeren die door de wetgever aan veiligheidsdiensten, medische diensten of andere overheden worden voorbehouden.
Artikel 6. Tijdens 't Festival is het verboden om binnen de alcoholperimeter te leuren zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7. Het is op de ganse oppervlakte van de alcoholperimeter verboden om gevaarlijke voorwerpen, vuurwerk, eigen drank (alcoholhoudende en niet-alcoholhoudende) in PMD-recipiënten of glas mee te brengen, te verbruiken of te verkopen, met uitzondering van het festivalterrein zelf.
Artikel 8. De politie treft de nodige schikkingen opdat er steeds evacuatiewegen vrij zijn, in geval de hulpdiensten versterkingen dienen aan te voeren of om transport van patiënten naar het ziekenhuis te vrijwaren.
Artikel 9. Voor het opbouwen van de podia, standen, catering en VIP-faciliteiten dient de verantwoordelijke van de plaatselijke brandweer een controle uit te voeren inzake de veiligheid. De podia en hun elektrische installatie moeten gekeurd zijn door een erkend keuringsorganisme onverminderd de bepalingen van het Algemeen Reglement voor Elektrische Installaties. Elk podium of tent moet voorzien zijn van de nodige blusmiddelen overeenkomstig het advies van de plaatselijke brandweer. De organisatie maakt de nodige afspraken met de verantwoordelijke van de plaatselijke brandweer. Alle nodige attesten (tent, elektriciteit, gas,...) zullen ter inzage aanwezig zijn op het evenement.
Artikel 10. Tijdens 't Festival op 10 en 11 mei 2024 wordt een festivalperimeter ingesteld waarbinnen de organisatie de machtiging heeft om bezoekers van 't Festival te wijzen op storend of illegaal gedrag.
Artikel 11. Overtredingen van dit besluit zullen worden bestraft zoals bij wet voorzien.
Artikel 12. De organisatie is verplicht om een professionele en vergunde bewakingsfirma in te schakelen.
Artikel 13. De organisatie ziet erop toe dat alle communicatie in het Nederlands gebeurt.
Artikel 14. De afspraken met dansschool Split dienen strikt nageleefd te worden.
Artikel 15. De organisatie is verplicht om herbruikbare bekers te gebruiken.
Artikel 16. Het college geeft geen toelating voor het inleggen van een feestbus.