Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 01/07/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in diverse straten in Tervuren centrum wegens een gedeeltelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat, vanaf vrijdag 12 juli 2023 19 uur tot en met vrijdag 27 september 2024 19 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Trappeniers, vijfde schepen
Aanleiding
Verlengen van de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie naar aanleiding van de wegverzakking op de Duisburgsesteenweg.
Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
‌‌- het collegebesluit van 31 juli 2023 over de goedkeuring van de aanpassing van het parkeerbeleid op de omleidingsroute ten gevolge van de verzakking in de Duisburgsesteenweg.
- Het collegebesluit van 27 november 2023 over de goedkeuring om bij de gedeeltelijke openstelling van de Duisburgsesteenweg het verkeer in de rijrichting van Tervuren in te stellen.
- Het collegebesluit van 14 december 2023 over de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in diverse straten in Tervuren centrum wegens een gedeeltelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat, vanaf maandag 11 december 2023 7 uur tot vrijdag 12 juli 2023 19 uur.

Feiten, context en argumentatie

Door een scheur in het wegdek in de Duisburgsesteenweg ter hoogte van de private ontwikkeling 'Panquin', werd de verkeerssituatie in de Duisburgsesteenweg en andere straten in het centrum van Tervuren tijdelijk gewijzigd:

Maatregelen Info
Inname van één voetpad, één fietspad en een deel van de rijbaan in de Duisburgsesteenweg
ter hoogte van de site Panquin. Al het verkeer is verboden binnen de werfzone.
Dit is voor de inrichting van een veiligheidsperimeter.
Het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat in de rijrichting naar Tervuren centrum. Gemotoriseerd verkeer wordt toegelaten in de rijrichting naar Tervuren centrum, uitgezonderd voor:
  • bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan 2,5 meter
  • bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 6 meter
  • bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3 meter

Fietsers en bromfietsers klasse A worden in twee rijrichtingen toegelaten:

  • voor de fietsers komende van Duisburg naar Tervuren centrum wordt er een veilige en afgebakende doorgang voorzien naast de werfzone;
  • net voorbij de werfzone kunnen de fietsers terug gebruik maken van het fietspad.
Omleiding voor het gemotoriseerd verkeer in beide rijrichtingen via de Ringlaan - Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat.
In de Kasteelstraat moet elke bestuurder voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komen. 
In de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10 worden 2 parkeervakken en een deel van rechtse rijvak ingenomen.

  • om het verkeer op een veilige en vloeiende manier te begeleiden naar het linkse rijvak;
  • om het verkeer op het kruispunt Kasteelstraat - Duisburgsesteenweg zonder het instellen van verkeerslichten veilig te laten verlopen.

In volgende straten wordt de maximaal toegelaten snelheid gewijzigd naar 30 km/uur:

  • Ortar De Pauwstraat
  • Lindeboomstraat tussen Ortar De Pauwstraat en de Hertenbergstraat
  • Hertenbergstraat tussen de Lindeboomstraat en Ringlaan

De overige straten bevinden zich in een vaste zone-30.

Op volgende locaties wordt parkeren verboden:

  • Vestenstraat tussen huisnummers 7 - 17
  • Vestenstraat tussen beide toegangen tot de Louis Buelenslaan
  • Vestenstraat tussen huisnummer 78 - 96
  • Ortar De Pauwstraat vanaf huisnummer 24 tot en met huisnummer 44
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 95 tot huisnummer 101
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 109 tot huisnummer 127
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 131 tot huisnummer 141
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 147 tot huisnummer 159
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 171 tot Ortar De Pauwstraat

Deze parkeerverboden worden ingesteld ten voordele van de verkeersdoorstroming op de omleidingsroute.

De gemeentelijke verordening van 14 december 2023 voor het wijzigen van de verkeerssituatie in diverse straten in Tervuren centrum wegens een gedeeltelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat, vervalt op vrijdag 12 juli 2024.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer.
Er dient permanent één Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Ook de werfsignalisatie op grondgebied Tervuren mag uitsluitend in het Nederlands zijn.
De aanvrager is verantwoordelijk voor het volledig en veilig afbakenen van de werfzone.
De gemeentelijke dienst Werken in Eigen Beheer zorgt voor de correcte plaatsing van de signalisatie.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie in diverse straten in Tervuren centrum wegens een gedeeltelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat, vanaf vrijdag 12 juli 2024 19 uur tot en met vrijdag 27 september 2024 19 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

Verkeersmaatregelen Datum Locatie van de signalisatie beschrijving van de signalisatie

Inname van één voetpad, één fietspad en de helft van de rijbaan in de Duisburgsesteenweg ter hoogte van de site Panquin, voor de inrichting van een werfzone en het instellen van een veiligheidsperimeter:

  • volledige en veilige afbakening van de werfzone;
  • al het verkeer en voetgangers zijn verboden binnen de werfzone;
  • voetgangers worden langs beide kanten van de werfzone verplicht om over te steken;
  • rekening houden met een zijdelingse veiligheidszone voor fietsers en het gemotoriseerd verkeer naast de werfzone.
vanaf vrijdag 12 juli 2023 19 uur tot en met vrijdag 27 september 2024 19 uur

In de Duisburgsesteenweg, langs beide kanten van de werfzone

  • Rood-wit hekken met dubbele regels of bakens/kegels met rood-witte strepen en een werkende oranje-gele knipperlicht
  • C19 verkeersbord verboden toegang voor voetgangers
  • signalisatiebord ‘voetgangers oversteken’
  • D1 verkeersbord verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen

Het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat in de rijrichting naar Tervuren centrum.

Gemotoriseerd verkeer wordt toegelaten in de rijrichting naar Tervuren centrum, uitgezonderd voor:
  • bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan 2,5 meter;
  • bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 6 meter;
  • bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3 meter.

Deze voertuigen worden in twee rijrichtingen omgeleid via de Ringlaan/Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat.

Fietsers en bromfietsers klasse A worden in twee rijrichtingen toegelaten:

  • voor de fietsers komende van Duisburg naar Tervuren centrum wordt er een veilige en afgebakende doorgang voorzien naast de werfzone;
  • net voorbij de werfzone kunnen de fietsers terug gebruik maken van het fietspad.
In de Duisburgsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Hertenbergstraat
  • F19: Openbare weg met eenrichtingsverkeer
  • onderbord M18: fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs toegelaten in 2 rijrichtingen
  • infobord 'gewijzigde verkeerssituatie'
  • C21 verkeersbord met vermelding van 3,5 ton: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton
  • C27 verkeersbord met vermelding van 2,5 meter: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan 2,5 meter
  • C25 verkeersbord met vermelding van 6 meter: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 6 meter
  • C29 verkeersbord met vermelding van 3 meter: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3 meter
In de Duisburgsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kasteelstraat
  • C1 verkeersbord: Verboden richting voor iedere bestuurder
  • onderbord M12: uitgezonderd voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs
In de Duisburgsesteenweg:
- rijrichting Tervuren centrum
- op het einde van de werfzone
  • Informatiebord: 'fietsers op de rijbaan'
In 2 rijrichtingen op de omleidingsweg via de Ringlaan/Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat.
  • F41 verkeersbord: Omleiding
  • picto +3,5 ton

Het gemotoriseerd verkeer -3,5 ton komende van Tervuren centrum naar Duisburg wordt omgeleid via:

  • N3 Tervurenlaan, Vestenstraat, Ortar De Pauwstraat, Lindeboomstraat, Ringlaan, Duisburgsesteenweg;
  • Tervuren centrum, Leuvensesteenweg, N3 Tervurenlaan, Paleizenlaan, Park van Tervuren.

ter hoogte van de

  • N3 Tervurenlaan x Brusselsesteenweg
  • Brusselsesteenweg x Vestenstraat
  • Vestenstraat x Jezus-Eiklaan
  • Jezus-Eiklaan x Ortar De Pauwstraat
  • Ortar De Pauwstraat x Lindeboomstraat
  • Lindeboomstraat x Hertenbergstraat
  • Ringlaan x Duisburgsestenweg
  • N3 Tervurenlaan x Paleizenlaan
  • Paleizenlaan x Kanstanjedreef
  • F41 verkeersborden: omleiding
  • met vermelding 'Duisburg'
Parkeerverbod en de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10.  Op 2 parkeerplaatsen in de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10
  • E1 verkeersbord: parkeerverbod
  • onderbord type x
  • onderbord met vermelding van het referentienummer 1995804 en de periode
Inname van het rechtse rijvak in de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10. Al het verkeer dient gebruik te maken van het linkse rijvak. Op het rechtse rijvak in de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10
  • borden type Ia
  • D1 verkeersbord: verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen
  • een goed werkend oranje-geel knipperlicht

In volgende straten wordt de maximaal toegelaten snelheid verlaagd naar 30 km/uur:

  • Ortar De Pauwstraat;
  • Lindeboomstraat tussen Ortar De Pauwstraat en de Hertenbergstraat;
  • Hertenbergstraat tussen de Lindeboomstraat en Ringlaan;
  • Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat;
  • Park Tervuren.
ter hoogte van:
  • Duisburgsesteenweg x Hertenbergstraat
  • Ortar De Pauwstraat x Jezus-Eiklaan
  • Ortar De Pauwstraat x Lindeboomstraat
  • Lindeboomstraat 95
  • Lindeboomstraat x Vlierboomstraat
  • Lindeboomstraat x Ortar De Pauwstraat
  • Lindeboomstraat x Hertenbergstraat
  • Hertenbergstraat x Lindeboomstraat
  • Duisburgsesteenweg x Capucienenpoortdreef
C43 verkeersborden met vermelding van 30 km/uur: Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt geldt een maximaal toegelaten snelheid van 30 km/uur

Op volgende locaties wordt er een parkeerverbod ingesteld voor de inrichting van de werfzone en ten voordelen van de verkeersdoorstroming:

  • Vestenstraat tussen huisnummers 7 - 17;
  • Vestenstraat tussen beide toegangen tot de Louis Buelenslaan;
  • Vestenstraat tussen huisnummer 78 - 96;
  • Ortar De Pauwstraat vanaf huisnummer 24 tot en met huisnummer 44;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 95 tot huisnummer 101;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 109 tot huisnummer 127;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 131 tot huisnummer 141;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 147 tot huisnummer 159;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 171 tot Ortar De Pauwstraat.
Ter hoogte van:
  • Vestenstraat tussen huisnummers 7 - 17;
  • Vestenstraat tussen beide toegangen tot de Louis Buelenslaan;
  • Vestenstraat tussen huisnummer 78 - 96;
  • Ortar De Pauwstraat vanaf huisnummer 24 tot en met huisnummer 44;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 95 tot huisnummer 101;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 109 tot huisnummer 127;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 131 tot huisnummer 141;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 147 tot huisnummer 159;
  • Lindeboomstraat vanaf huisnummer 171 tot Ortar De Pauwstraat.
  • E1 verkeersbord: parkeerverbod
  • onderbord type x
  • onderbord met vermelding van het referentienummer 1995804 en de periode

Artikel 3. De signalisatie wordt verzorgd door de gemeentelijke dienst werken in eigen beheer.
Artikel 4. De bouwheer heeft volgende verplichtingen: het volledig en veilig afbakenen van de werfzone.