Terug
Gepubliceerd op 08/05/2024

Besluit  Vergadering van de burgemeester

wo 08/05/2024 - 10:00

Gewijzigde verkeerssituatie in de Onze Lieve Vrouwstraat tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken vanaf maandag 13 mei 2024 7 uur tot en met vrijdag 14 juni 2024 17 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Werner Aerts, burgemeester waarnemend
Dirk Stoffelen, secretaris

De burgemeester keurt de gewijzigde verkeerssituatie goed.

Aanleiding

Aanvraag de firma Visser & Smit Hanab voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens het uitvoeren van nutsleidingswerken.

Regelgeving

- Artikel 134, §1 van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van burgemeester voor het opmaken van politieverordeningen in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven.
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De omzendbrief van 4 november 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.

Feiten, context en argumentatie

De firma Visser & Smit Hanab wenst in opdracht van de watergroep nutsleidingswerken uit te voeren in de Onze Lieve Vrouwstraat.
Deze nutswerken zullen in synergie uitgevoerd worden met Fluxys, Telenet, Fiberklaar en Proximus.
Voor de uitvoering van deze werkzaamheden zijn er tijdelijk verkeer- en veiligheidsmaatregelen nodig op het openbaar domein:

  • Inname van één voetpad en een deel van de rijbaan voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van werkzaamheden;
  • Parkeerverbod in de omgeving van de werfzone;
  • Op de rijbaan moet minimum 3 meter vrij blijven voor het verkeer en voor de hulpdiensten;
  • De maximaal toegelaten snelheid in de omgeving van de werfzone wordt verlaagd naar 30 km/uur;
  • Het verkeer wordt ter hoogte van de werfzones geregeld door middel van een voorrangsregeling met verkeersborden;
  • Voetgangers worden langs beide kanten van de werfzone verplicht om over te steken;
  • De woningen blijven steeds bereikbaar;
  • De toegangen tot de woningen blijven steeds en veilig bereikbaar (loopbruggen).

De uitvoering van deze nutsleidingswerken vormen geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.
De aanvrager is verantwoordelijk voor:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
De werfsignalisatie op grondgebied Tervuren mag uitsluitend in het Nederlands zijn.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. De burgemeester keurt de gewijzigde verkeerssituatie goed in de Onze Lieve Vrouwstraat tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken vanaf maandag 13 mei 2024 7 uur tot en met vrijdag 14 juni 2024 17 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Parkeerverbod voor het inrichten van een werfzone en het uitvoeren van werkzaamheden

vanaf maandag 13 mei 2024 7 uur tot en met vrijdag 14 juni 2024 17 uur

Onze Lieve Vrouwstraat:

  • langs beide kanten van de rijbaan 
  • ter hoogte van de werfzone
  • verkeersbord E1
  • onderbord type x
  • onderbord met vermelding van het referentie nummer 2135625 en de datum
  • Parkeerverbodsborden moeten 48 uur op voorhand geplaatst worden. Na de plaatsing van deze borden dient u politiezone Voer en Dijle hiervan op de hoogte te stellen, via het telefoonnummer 02 767 30 00.

Inname van één voetpad en de helft van de rijbaan voor het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • Het volledig en veilig afbakenen van de zone en rekening houdend met een zijdelingse veiligheidszone;
  • Op de rijbaan moet minimum 3 meter vrij blijven voor het verkeer en voor de hulpdiensten;
  • Het verkeer wordt ter hoogte van de werfzones geregeld door middel van een voorrangsregeling met verkeersborden;
  • Voetgangers worden langs beide kanten van de werfzone verplicht om over te steken;
  • De maximum snelheid in de omgeving van de werfzone wordt verlaagd naar 30 km/uur.
Onze Lieve Vrouwstraat, langs beide kanten van de werfzone
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten;
  • D1 verkeersbord;
  • C19 verkeersbord: verboden voor voetgangers;
  • infobord 'voetgangers oversteken';
  • C43-C45 verkeersbord met vermelding van 30 km/uur;
  • begin- en eindbord werkzaamheden;
  • B19 verkeersbord: voorrang verlenen aan bestuurder uit tegenovergestelde rijrichting;
  • B21 verkeersbord: voorrang ten opzichte van de bestuurders uit tegenovergestelde rijrichting;

Artikel 3. De firma Visser & Smit Hanab heeft volgende verplichtingen:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van de inname en door middel van een bewonersbrief.