De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 31 maart 2022.
De raad keurt de toetreding tot OFP PROLOCUS goed.
Opzegging van de groepsverzekering voor het aanvullend pensioen voor de contractuele personeelsleden door Belfius Insurance en Ethias in juni 2021
- Wet van 29 juli 1991
Uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
- Wet van 28 april 2003
Aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid
- Wet van 30 maart 2018
Het gemengd pensioen
- Wet van 18 december 2018
Waarborging van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen en tot versterking van het aanvullend karakter ten opzichte van de rustpensioenen
- Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
- Raad van 27 april 2010
Invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor contractuele personeelsleden
- Raad van 17 december 2019
Invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor contractuele personeelsleden
De 2e pensioenpijler is een aanvullend pensioen dat tot doel heeft om de kloof tussen het contractueel en het statutair pensioen gedeeltelijk te dichten op het ogenblik van de pensionering. De pensioentoelage voor het aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden werd door de raad vastgesteld op 2,5%.
Tot 31 december 2021 was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een 2e pensioenpijler de keuze tussen enerzijds de overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds). De VVSG heeft een studie laten uitvoeren over de toekomst van de aanvullende pensioenen van de contractuele personeelsleden van de Vlaamse lokale besturen. Na maandenlange intensieve voorbereidingen zijn de VVSG en OFP PROLOCUS erin geslaagd om een volwaardig alternatief aan te bieden voor deze groepsverzekering.
Op 17 december 2021 keurde de algemene vergadering van OFP PROVANT een statutenwijziging goed, waarbij OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden. Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het bestuur naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Ook streeft, in tegenstelling tot een groepsverzekering, een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf. Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een 'in house' opdracht voldaan zijn:
- ten eerste oefent het bestuur via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten;
- ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
- ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS;
- ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving van de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, in zijn beleggingsstrategie rekening houden met de ESG-criteria (Environmental, Social and Governance / milieu- en sociale criteria en deugdelijk bestuur).
Het aanbod van OFP PROLOCUS voorziet, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid van een zogenaamde "steprate" bijdrage bestaat. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan 3 soorten pensioenplannen: defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen. De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage, uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon, te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement. Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet wordt behaald, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passief aangeslotenen) behaald worden. Als bijkomende veiligheid de 1e 5 jaar voorziet het bestuur, bovenop de middelen, nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De toetreding van ons bestuur tot OFP PROLOCUS lijkt aangewezen. Hiertoe dient een toetredingsdossier bij OFP PROLOCUS ingediend te worden uiterlijk op 30 april 2022:
- keuze van de pensioentoezegging;
- toetredingsdatum tot het OFP;
- of het bestuur een aanvullende toezegging wenst voor een specifieke groep van personeel;
- of het bestuur een inhaaltoezegging wenst;
- of het bestuur deel wenst uit te maken van een MIPS-groep.
Ook dienen een aantal sleuteldocumenten goedgekeurd te worden:
- statuten;
- beheersovereenkomst;
- kaderreglement;
- bijzonder pensioenreglement;
- financieringsplan;
- verklaring inzake beleggingsbeginselen.
Als pensioentoezegging behoudt het bestuur eenzelfde bijdragepercentage als eerder vastgelegd.
Een toetreding tot OFP PROLOCUS is mogelijk per 1 januari van elk kalenderjaar. Voor de besturen die al aangesloten waren bij de groepsverzekering Belfius-Ethias is 1 januari 2022 de juiste datum. Hierdoor ontstaat immers geen 'pensioen-gap' voor de contractuele personeelsleden.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB, gemeente) een MIPS-groep vormen. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit. Ook voor het OFP leveren MIPS-groepen een voordeel op. Zo zorgen ze voor een beteren administratieve beheersbaarheid en een vereenvoudiging van de aangifteverplichtingen. Voorwaarde hiervoor is dat het gaan om juridisch gelinkte besturen binnen dezelfde gebiedsomschrijving die financieel van elkaar afhankelijk zijn. Ook dient het pensioenplan van deze werkgevers in dit geval identiek te zijn. OCMW Tervuren kan samen met gemeente Tervuren en AGB Bexit een MIPS-groep vormen. Elke werkgever dient het toetredingsdossier in te dienen bij OFP PROLOCUS.
Om het aanvullend pensioen via OFP PROLOCUS te financieren dient elk bestuur een premie te betalen. Deze premie zal bestaan uit 3 componenten:
- een inningspremie op kwartaalbasis (+ bijdrage van 8,86% op deze inningspremie);
- een bijkomende premie op jaarbasis om het saldo van de geïnde premies en de verschuldigde bijdragen conform het pensioenplan te dekken (+ bijdrage van 8,86% op de bijkomende premie);
- een bijkomende kostenpremie op jaarbasis om de kosten van het pensioenfonds te dekken. Deze kostenpremie wordt voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024.
De door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
- Marc Charlier wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Met 25 stemmen voor
- Kristina Eyskens wordt aangeduid als vervanger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Met 24 stemmen voor, 1 stemmen tegen
De kosten voor het beheer door OFP Prolocus zijn niet opgenomen in het huidig meerjarenplan en zullen bij de volgende aanpassing moeten worden voorzien. Aangezien de tweede pensioenpijler voor de contractanten een wettelijke verplichting is en OFP Prolocus momenteel de enige aanbieder is voor het beheer ervan kunnen we niet anders dan deze meerkosten prioritair op te nemen bij de volgende aanpassing van het MJP.
Gunstig visum VSM/2022/084 van Financieel advies van 26 april 2022
- Marc Charlier wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Met 25 stemmen voor
- Kristina Eyskens wordt aangeduid als vervanger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Met 24 stemmen voor, 1 stemmen tegen
Artikel 1. De raad neemt kennis van en stemt in met
- de beheersovereenkomst en financieringsplan via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement.
Ook neemt de raad kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) en de statuten. De raad onderschrijft de ESG-criteria die algemeen zijn verwoord in de SIP van OFP PROCOLUS en verzoekt OFP PROCOLUS om bij de verdere uitwerking van het beleggingsbeleid rekening te houden met deze ESG-criteria.
Artikel 2. De raad beslist om vanaf 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG) en richt hiertoe een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering tot OFP PROLOCUS.
Artikel 3. De raad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bedragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam van en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4. De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon, zoals eerder door de raad vastgesteld.
Artikel 5. OCMW Tervuren vormt samen met gemeente Tervuren een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 6. De heer Marc Charlier wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Mevrouw Kristina Eyskens wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
De raad keurt de nieuwe locatie en de aangepaste verdeelsleutel goed.
Zoektocht naar een nieuwe locatie
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Beslissing van de OCMW-raad van 26 februari 2019 om een financiële toelage toe te kennen aan de vzw Voedselhulp Druivenstreek als tussenkomst in de huur van hun nieuwe locatie. Deze toelage werd toegekend voor 2019, 2020 en 2021.
De vzw Voedselhulp Druivenstreek biedt materiële hulp aan arme en noodlijdende personen die wonen in Overijse, Hoeilaart, Huldenberg of Tervuren. Vanuit het OCMW Tervuren loopt er een samenwerkingsverband met deze organisatie in het kader van de bedeling van voedselpakketten, kledij en meubels. De steunnormen van de dienst welzijn zijn geënt op deze samenwerking.
Na een lange zoektocht naar een nieuwe locatie in 2018, heeft de vzw Voedselhulp Druivenstreek onderdak gevonden in lokalen van Boels. Gezien de kosten die hieraan verbonden zijn, heeft de vzw een toelage gevraagd aan de besturen van haar werkingsgebied. Na onderhandelingen met de verschillende besturen werd hiertoe een akkoord bereikt, dat in een afsprakennota werd geformaliseerd.
Gezien de vzw Voedselhulp Druivenstreek slechts in 2023 kan terugkeren naar zijn oude lokalen, lopen de hoge huurkosten nog door tot en met 2023. De vzw Voedselhulp Druivenstreek heeft aan de betrokken lokale besturen de vraag gesteld om de afsprakennota te verlengen.
De gemeente Overijse heeft een locatie ter beschikking gesteld aan de vzw Voedselhulp Druivenstreek. In een loods aan de Brusselsesteenweg in Overijse zal aan de vzw Druivenstreek een ruimte van 265 m² in bruikleen worden aangeboden, waar de activiteiten in voortgezet kunnen worden. Als bruiklener maakt de vzw Voedselhulp Druivenstreek eveneens gebruik van alle aanwezige nutsvoorzieningen. De overeenkomst loopt van 1 mei 2022 tot en met 31 december 2023.
De kosten verbonden aan deze bruikleen worden gedragen door de gemeenten Overijse, Hoeilaart en Tervuren. Er werd een aangepaste toelage berekend voor elk van de besturen, op basis van de gedaalde gebruiksvergoeding en de evoluties in het aantal inwoners en het aantal voedselattesten per gemeente. De gebruiksvergoeding voor een volledig jaar voor de gemeente Tervuren werd berekend op 12.724,72 euro voor 2022 (deel huur Boels nog mee te tellen) en op 10.210,03 euro voor 2023. De nieuwe locatie resulteert in een lagere bijdrage voor de gemeente Tervuren. Jaarlijks wordt de toelage herberekend op basis van de verdeling naar inwoners en attesten.
Deze uitgave is in het meerjarenplan voorzien op budgetcode 2022/GBB/0909-00/6490000/OCMW/MENS/IP-GEEN.
Gunstig mits aanpassing van het meerjarenplan dienstjaren 2022 en 2023.
Gunstig visum VSM/2021/145 van Financieel advies van 09 augustus 2021
Enig artikel. De raad keurt de nieuwe locatie en de aangepaste verdeelsleutel voor de toelage aan de vzw Voedselhulp Druivenstreek goed.
De raad aanvaardt de schenking voor de Speelbieb.
Ortela wenst de Speelbieb Tervuren met een geldsom te sponsoren.
- Artikel 78,2e lid, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
"De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
(...)
12° het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten"
De Speelbieb opende op 25 september 2021 de deuren. Dit project valt onder het Huis van het Kind en wil voor alle kinderen van Tervuren een leuk aanbod aan aangepast spelmateriaal ter beschikking stellen. Net zoals in een klassieke bibliotheek, zal een gezin of een kind spelletjes naar wens kunnen ontlenen.
De Speelbieb draait met beperkte budgetten. Zo wordt er gewerkt met vrijwilligers en worden inzamelacties georganiseerd om het aanbod aan spelmateriaal uit te bouwen.
Ortela wenst dit project te ondersteunen door 1.000 euro te schenken. Deze gelden zullen worden ingezet om onder andere extra spelmateriaal aan te kopen.
Ortela is een Tervuurse vereniging met als doel om kleine lokale goede doelen-projecten te steunen met geld, maar zeker ook door de handen uit de mouwen te steken.
Deze schenking zal verwerkt worden in de boekhouding met de eerstvolgende aanpassing aan het meerjarenplan door in 2022 een bijkomend budget van 1.000 euro in te schrijven op budgetartikel GBB-6/0900-00/6159999.
Enig artikel. De raad aanvaardt de schenking van Ortela aan de Speelbieb voor een bedrag van 1.000 euro in het werkingsjaar 2022.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2022 om 08:49.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter