De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 27 maart 2025.
De raad neemt kennis van het verzoekschrift. De raad verzoekt het college om een voorstel van antwoord over te maken aan de raad. De raad verstrekt binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord aan de verzoekers.
Op 10 april 2025 ontving de voorzitter van de gemeenteraad een verzoekschrift van mevrouw Magda Brijssinck en van mevrouw Joan Abatesi, gericht aan de gemeenteraad, over het voorzien van een meldpunt voor racisme en discriminatie en het opstellen van een actieplan tegen racisme.
- Artikel 28 van de Grondwet
Ieder heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, bij de openbare overheden in te dienen.
- Artikel 304 §2 van het decreet lokaal bestuur
Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
- Artikelen 45 en 46 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Deze artikelen omschrijven de precieze voorwaarden voor en regels over het indienen van verzoekschriften aan organen van de gemeente. Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn. Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk.
Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
1° de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;
2° het louter een mening is en geen concreet verzoek;
3° de vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend;
4° het taalgebruik ervan beledigend is.
Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.
Is het een verzoekschrift voor de gemeenteraad, dan plaatst de voorzitter van de gemeenteraad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen.
De gemeenteraad verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker.
Het verzoekschrift is tijdig ingediend, werd door de voorzitter ontvankelijk verklaard en luidt als volgt:
Na een reeks racistische incidenten vraagt Hand in Hand aan het college en de gemeenteraad van Tervuren om te overwegen:
1. het voorzien van een laagdrempelig en toegankelijk meldpunt voor meldingen van racisme en discriminatie;
2. het opstellen van een actieplan tegen racisme, met concrete en haalbare doelstellingen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het verzoekschrift. De raad verzoekt het college om een voorstel van antwoord over te maken aan de raad. De raad verstrekt binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord aan de verzoekers.
De raad keurt het belastingreglement goed.
Het huidig belastingreglement op de aanplakborden loopt tot 31 december 2025.
Een aanpassing dringt zich op omwille van de opstart van het aanbestedingsdossier voor de concessie van de schuilhuisjes. Deze concessie start op 1 januari 2026.
- Artikel 170, § 4 van de Grondwet
- Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan.
- Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Krachtens het huidige belastingreglement heft de raad een jaarlijkse belasting op de aanplakborden bestemd voor het voeren van publiciteit. De belasting bedraagt 0,25 euro per dm². Vanaf 2014 werd dit tarief niet meer gewijzigd of geïndexeerd. Het huidig voorstel voorziet in een geïndexeerd bedrag en een automatische indexatie vanaf 2027. Daarnaast wordt het basisbedrag niet langer bepaald per dm² maar per m².
Het nieuwe basisbedrag wordt als volgt bepaald:
25 euro X index consumptieprijzen december 2024 / index consumptieprijzen december 2014 = 25 X 133,54 / 99,98 = 33,40 euro/m². De automatische indexatie vanaf 2027 verloopt dan volgens volgende formule:
Basisbedrag aanslagjaar X = Basisbedrag * index consumptieprijzen december X-1 | |
index consumptieprijzen december 2024 |
De tarieven worden afgerond naar een veelvoud van 10 eurocent. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3 en 4 eurocent wordt afgerond naar een lager veelvoud van 10 eurocent. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 en 9 eurocent wordt afgerond naar een hoger veelvoud van 10 eurocent.
In het kader van de aanbesteding van de concessies op schuilhuisjes bij bushaltes zal er een expliciete vrijstelling van belasting worden ingeschreven voor deze vorm van publiciteit. De nieuwe concessie op schuilhuisjes gaat in op 1 januari 2026.
Ook wordt in dit reglement de mogelijkheid van elektronische uitwisseling van fiscale berichten voorzien.
De ontvangsten uit deze belasting bedroegen in 2024 5.567,75 euro. Rekening houdende met de verhoging van het heffingsbedrag worden de ontvangsten vanaf 2026 geraamd op ongeveer 7.570 euro. Na aftrek van de vrijstelling voor publiciteit aan schuilhuisjes wordt de jaarlijkse ontvangst geraamd op ongeveer 5.400 euro. Het verschil kan mogelijk worden opgevangen via de concessievergoeding op schuilhuisjes.
De nieuwe ontvangstramingen zullen worden opgenomen in het meerjarenplan 2026-2031.
Heffingstermijn
Artikel 1. Er wordt voor de termijn van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een gemeentebelasting gevestigd op aanplakborden die zijn geplaatst op het grondgebied van de gemeente Tervuren en bestemd voor het voeren van publiciteit.
Belastbaar feit
Artikel 2. Onder aanplakborden wordt verstaan elke constructie, vast of verplaatsbaar, ongeacht in welk materiaal geplaatst langs de openbare weg of op een plaats in open lucht die zichtbaar is vanaf de openbare weg, waarop reclame wordt aangebracht door aanplakking, vasthechting, schildering of door elk ander middel, met inbegrip van muren of gedeelten van muren en omheiningen die gehuurd of gebruikt worden om reclame op aan te brengen. Voor de muren of gedeelten van muren waarop reclame wordt aangebracht, moet de bedekte totale oppervlakte worden beschouwd als één bord.
Elektronische reclameborden, die opeenvolgende lichtgevende of verlichte reclames, figuren en/of tekst vertonen of projecteren vallen onder dit belastingreglement.
Belastingtarief en berekening
Artikel 3. Het bedrag van deze belasting wordt voor elk bord afzonderlijk vastgesteld op 33,40 euro per m². Voor de berekening van de belasting wordt de nuttige oppervlakte van het bord genomen, zijnde de oppervlakte die voor het aanplakken kan worden gebruikt met uitzondering van de omlijsting. De belasting wordt vastgesteld volgens de totaal belastbare oppervlakte van het bord. Wat de aanplakking op de muren of gedeelten van muren betreft, is alleen het gedeelte belastbaar dat werkelijk voor reclame wordt gebruikt. Voor de borden met meerdere vlakken wordt de belasting vastgesteld volgens de oppervlakte van alle zichtbare vlakken.
Een gedeelte van een vierkante meter wordt beschouwd als een volledige vierkante meter.
De belasting is verschuldigd voor het ganse jaar, ongeacht het tijdstip waarop het betrokken bord wordt geplaatst of weggenomen in de loop van het aanslagjaar.
Indexatie belastingtarief
Artikel 4. Het belastingtarief wordt jaarlijks vanaf 2027, op 1 januari, aangepast aan de index van de consumptieprijzen (basis 2013) volgens onderstaande formule:
Basisbedrag * index consumptieprijzen december X-1 | |
index consumptieprijzen december 2024 |
De tarieven worden afgerond naar een veelvoud van 10 eurocent. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3 en 4 eurocent wordt afgerond naar een lager veelvoud van 10 eurocent. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 en 9 eurocent wordt afgerond naar een hoger veelvoud van 10 eurocent.
Belastingplichtige
Artikel 5. De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die beschikt over het gebruiksrecht op het aanplakbord of het elektronische reclamebord. Als de gebruiker niet gekend is, wordt de eigenaar van de grond of de muur waarop het zich bevindt, belast.
Aangifte
Artikel 6.
§1 De belastingplichtige moet:
- jaarlijks een ondertekende aangifte indienen;
- uiterlijk op 1 april van het aanslagjaar aangifte doen van de belastbare feiten volgens de toestand op 1 januari van het aanslagjaar;
- binnen veertien dagen na ingebruikname of verwijdering aangifte doen van de aanplakborden en elektronische borden, geplaatst, verplaatst en/of verwijderd in de loop van het aanslagjaar;
§2. Het gemeentebestuur stelt een model van aangifteformulier ter beschikking die raadpleegbaar is op de website van Tervuren.
Vrijstellingen
Artikel 7. De belasting is niet verschuldigd voor:
- de borden vastgehecht aan handelshuizen en bestemd voor het verkoop van hun producten;
- de borden geplaatst door openbare besturen of openbare diensten;
- de borden gebruikt voor notariële aankondigingen
- de borden die enkel en alleen worden gebruikt naar aanleiding van bij de wet bepaalde verkiezingen;
- de borden geplaatst op sportterreinen en gericht naar de plaats van de sportbeoefening;
- de borden die uitsluitend worden gebruikt door sport-, jeugd- en culturele verenigingen, erkend door gemeente Tervuren;
- de borden van schuilhuisjes die in concessie zijn gegeven door de gemeente Tervuren aan een externe partner.
Controle en telling
Artikel 8. De controle en de telling van de aan de belasting onderworpen borden worden uitgevoerd door aangestelden van het gemeentebestuur Tervuren in de loop van april van het aanslagjaar op zicht van de door de belastingplichtige behoorlijk ingevulde en ondertekende aangifte. De belastingplichtige die geen aangifte heeft gedaan is gehouden uiterlijk op 15 januari van het jaar volgend op het belastingjaar, aan het gemeentebestuur alsnog aangifte te doen.
Ambtshalve vestiging van de belasting
Artikel 9. Bij gebrek aan aangifte of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve ingekohierd. Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
Als de belastingplichtige ingestemd heeft met de elektronische uitwisseling van fiscale berichten, is aan het vereiste van het aangetekend schrijven, vermeld in het tweede lid, voldaan als bewijs geleverd kan worden van het tijdstip van de elektronische verzending.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De kennisgeving wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de kennisgeving. Als de kennisgeving verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van de kennisgeving. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt de kennisgeving geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop ze toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
Als de opmerkingen van de belastingplichtige verzonden worden via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van hun indiening.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slecht geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van het belastingreglement met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
Inkohiering
Artikel 10. De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat door het college van burgemeester en schepenen is vastgesteld en uitvoerbaar verklaard.
Betaling
Artikel 11. De belasting moet worden betaald binnen de twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
Artikel 12.
§1. De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar tegen de heffing indienen bij het college van burgemeester en schepenen, Markt 7A, bus 2, 3080 Tervuren.
Op straffe van verval moet het bezwaarschrift binnen een termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet, worden ingediend. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
Het bezwaarschrift voldoet aan de volgende voorwaarden:
- het wordt schriftelijk ingediend;
- het wordt ondertekend;
- het wordt gemotiveerd.
§2. De bezwaarindiener ontvangt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Het college van burgemeester van burgemeester en schepenen doet binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, uitspraak op basis van een met redenen omklede beslissing. Die termijn van zes maanden wordt met drie maanden verlengd als de betwiste aanslag ambtshalve werd gevestigd.
Inwerkingtreding
Artikel 13. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.
De raad stelt de nieuwe rechtspositieregeling vast.
In 2023 is een nieuw besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale besturen in werking getreden.
- Artikel 186 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad stelt de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vast. De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van rechtswege van toepassing op het personeelslid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient en dat een betrekking bekleedt die ook bestaat bij de gemeente.
- Besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023
De Vlaamse regering heeft minimale voorwaarden vastgesteld waaraan de rechtspositieregeling moet voldoen.
De Vlaamse regering legt met de nieuwe rechtspositieregeling meer autonomie bij de lokale besturen om een modern en wervend personeelsbeleid op maat mogelijk te maken. Tervuren wenst haar rechtspositieregeling in deze zin aan te passen. In een eerste fase van aanpassing wordt de focus gelegd op:
- Een aantal opportuniteiten die kunnen worden genomen in het kader van instroom, doorstroom en opvolging en feedback van personeelsleden;
- Een aantal wettelijke wijzigingen die moeten worden ingeschreven in de rechtspositieregeling (zoals opvangverlof, pleegzorgverlof, pleegouderverlof, omstandigheidsverlof, verlof om dwingende redenen, flexibele werkregeling voor zorgdoeleinden, het ontslagdecreet voor statutaire personeelsleden en de IFIC-reglementering);
- De eenmaking van één rechtspositieregeling voor het voltallig personeel waarin verschillen tussen personeelscategorieën worden aangeduid;
- Het leesbaarder maken van de rechtspositieregeling voor de personeelsleden door een meer logische indeling (in lijn met het nieuwe besluit van de Vlaamse regering), het weglaten van overbodige verwijzingen en duidelijkere taal te gebruiken.
In deze fase wordt niet geraakt aan de salarisschalen, functionele loopbanen, verlofdagen en andere componenten met een aanzienlijke financiële impact.
Er werd een positief advies gegeven voor de nieuwe rechtspositieregeling door het managementteam op 26 februari 2025. De aanpassingen werden besproken op het Bijzonder Onderhandelingscomité op 18 maart 2025.
Stemming amendement: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Voorstel tot :
1. Toevoeging in artikel 2 bij de definities:
3. BVR RPR 2007: het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen;
2. Aanpassing van artikel 158 van de rechtspositieregeling:
Het personeelslid ontvangt jaarlijks een eindejaarstoelage overeenkomstig de bepalingen van het BVR RPR 2007.
Enig artikel. De raad stelt de nieuwe rechtspositieregeling voor het personeel vast, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
De raad keurt de vernieuwde versie van de deontologische code voor medewerkers goed.
Een vernieuwde deontologische code voor medewerkers naar aanleiding van het waarmaken van de missie, visie en waarden.
- Artikel 188 tot 193 van het decreet lokaal bestuur over deontologische rechten en plichten
Om de missie, visie en waarden inhoudelijk waar te maken, wordt een herschreven versie van de deontologische code voor medewerkers voorgelegd aan de raad. De kernwaarden van de organisatie werden nadrukkelijk geïntegreerd in de vernieuwde deontologische code. Er werden, ten opzichte van de vorige versie, geen richtlijnen geschrapt, enkel verplaatst, logisch gebundeld en herschreven. In de inleiding worden de deontologische code en integriteit gedefinieerd en het belang ervan uitgelegd. Waar nodig en mogelijk werden richtlijnen concreter gemaakt of met een voorbeeld geïllustreerd. De deontologische code is ook vormelijk aangepast: de taal is gemoderniseerd en de opmaak van het document aantrekkelijker vorm gegeven. Na een goedkeuring van de raad, kunnen de workshops voor de eedaflegging voor nieuwe medewerkers en voor de huidige medewerkers aangepast worden naar de inhoud van de nieuwe deontologische code voor medewerkers. Na een goedkeuring door de politieke organen, plant de dienst HR in samenwerking met het kernteam missie-visie-waarden (MVW) acties in om de inhoud van de deontologische code breed bekend te maken bij de medewerkers en om de naleving ervan te versterken.
Enig artikel. De raad keurt de bijgevoegde deontologische code voor medewerkers goed.
De raad keurt de aankoop van een stuk grond goed.
De opmeting van de percelen is gebeurd en het vernieuwd voorwaardelijk bod van de gemeente is ondertekend.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad is bevoegd voor de daden van beschikking over onroerende goederen
Het college verklaarde zich op 23 december 2024 principieel akkoord om grond gelegen in een gebied van dagrecreatie achter het voetbalveld van KVTD tussen de Schonenboomstraat en de Hulststraat aan te kopen. Het betreft:
- lot 4 op het verkavelingsplan van landmeter Pieters, dat hoort bij omgevingsvergunning 2024/00157 (34a 12ca groot) en
- kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 75G (1a 84ca).
Deze grond kan interessant zijn voor de gemeente, bij voorbeeld om de parkeerproblematiek aan KVTD in de Schonenboomstraat te verhelpen.
Landmeter Petitjean schatte deze percelen, gelegen in een gebied van dagrecreatie, op 45 euro per m².
Bij opmeting van lot 4 bleek dat er een materiële vergissing was begaan door de landmeter van het verkavelingsplan, en dat de werkelijke oppervlakte van lot 4, dat op het opmetingsplan kavel 1 wordt genoemd, 31a 40ca bedraagt en niet 34a 12ca. De positie van de ondergrens van kavel 1 op het opmetingsplan komt ruimtelijk exact overeen met de positie van de grenslijn tussen lot 4 en de loten 1, 2 en 3 van het verkavelingsplan.
Het college verklaarde zich op 24 maart 2025 principieel akkoord met het vernieuwd bod voor de verwerving van
- kavel 1 op het metingsplan opgemaakt door landmeter-expert Petitjean op 12 maart 2025 (31a 40ca groot) en
- kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 75G (1a 84ca groot).
Dit bod tot aankoop is aanvaard door de eigenaars.
Kavel 1 heeft als gereserveerd kadastraal perceelnummer 4e afdeling sectie B nummer 472A.
De aankoopwaarde van de gronden bedraagt in totaliteit 149.580 euro = 3.324m² (3.140+184m²) x 45 euro per m².
De kosten voor de notaris en het opmetingsplan worden geraamd op 4.000 euro.
Budget voor deze aankoop is voorzien op 2025/GBB/0050-00/2600200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum VSM/2025/061 van Financieel advies van 09 april 2025
Enig artikel. De raad keurt de aankoop van grond gelegen in een gebied voor dagrecreatie tussen de Schonenboomstraat en de Hulststraat, bestaande uit:
- gereserveerd kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 472A (31a 40ca) en
- kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 75G (1a 84ca)
voor een totaalbedrag van 149.580 euro goed.
De raad keurt de aankoop van een stuk grond tussen de Heidestraat en Pachthof Stroykens goed.
Het voorwaardelijk bod van de gemeente is ondertekend en de opmeting van het perceel is gebeurd.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad is bevoegd voor de daden van beschikking over onroerende goederen.
Het college verklaarde zich op 23 december 2024 principieel akkoord om grond achter Pachthof Stroykens en achter de bakkerij van Delrue in de Heidestraat aan te kopen. Het betreft:
- kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 122L (18a) en
- een af te splitsen deel van kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 122S.
De grond is gelegen in woonuitbreidingsgebied en wordt momenteel gebruikt als tuin en weide.
De grond kan interessant zijn voor de gemeente voor eventuele toekomstige ontwikkelingen.
Landmeter Michiels schatte deze percelen op 134 euro per m². Na opmeting werd de oppervlakte van het af te splitsen deel van perceel 122S vastgelegd op 5a 25ca.
De aankoopwaarde van de gronden bedraagt in totaliteit 311.550 euro = 2.325 m² (1800+ 525 m²) x 134 euro per m².
De kosten voor de notaris en het opmetingsplan worden geraamd op 4.000 euro.
Budget voor deze aankoop zal worden geboekt op 2025/GBB/0050-00/2600200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Dit budget is momenteel ontoereikend en zal moeten worden verhoogd via interne verschuivingen of via een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Gunstig mits verhoging van het budget door interne verschuivingen of door aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Gunstig visum VSM/2025/062 van Financieel advies van 09 april 2025
Enig artikel. De raad keurt de aankoop van grond gelegen in een gebied van woonuitbreidingsgebied tussen de Heidestraat en Pachthof Stroykens, bestaande uit:
- lot 1 op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Michiels op 24 maart 2025, deel van kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 122S (5a 25ca)
- kadastraal perceel 4e afdeling, sectie B nummer 122L (18a)
voor een totaalbedrag van 311.550 euro goed.
De raad keurt het huishoudelijk reglement van de onderwijsraad goed.
Goedkeuring van het huishoudelijk reglement tijdens de onderwijsraad basisonderwijs op 24 maart en de onderwijsraad secundair onderwijs op 28 maart 2025.
- Decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau
- Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
In Tervuren wordt er in het kader van het flankerend onderwijsbeleid intens samengewerkt tussen de door het Ministerie van Onderwijs gefinancierde en gesubsidieerde scholen van de verschillende schoolbesturen op het grondgebied. Samen met de lokale scholen van de verschillende netten worden er keuzes gemaakt die aanvullend zijn op het Vlaamse onderwijsbeleid. Het ultieme doel is om voor alle kinderen gelijke onderwijskansen te bieden.
De regie van het flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur Tervuren. De onderwijsraden van het basisonderwijs en het secundair onderwijs zijn het primaire overlegorgaan om richting te geven aan het flankerend onderwijsbeleid in Tervuren. Vanuit de onderwijsraad wordt niet alleen samengewerkt rond de uitwerking van concrete projecten, maar worden ook beleidsvoorstellen geformuleerd.
De afspraken met betrekking tot het verloop van de vergaderingen van de onderwijsraad zijn vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Dit reglement werd besproken en goedgekeurd door de leden van de onderwijsraden. Het huishoudelijk reglement is ter kennisname voorgelegd aan het college van 7 april 2025 en worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de raad. Na goedkeuring zal het huishoudelijk reglement vanaf 1 mei 2025 voor onbepaalde duur ingaan.
Huishoudelijk reglement onderwijsraad
Inleiding
In Tervuren wordt er in het kader van het flankerend onderwijsbeleid intens samengewerkt tussen de doos het Ministerie van Onderwijs gefinancierde en gesubsidieerde scholen van de verschillende schoolbesturen op het grondgebied. Samen met de lokale scholen van de verschillende netten worden er keuzes gemaakt die aanvullend zijn op het Vlaamse onderwijsbeleid. het ultieme doel is voor alle kinderen gelijke onderwijskansen te bieden.
Artikel 1. Kader
§1. De regie van het flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur Tervuren. De onderwijsraad is het primaire overlegorgaan om richting te geven aan het flankerend onderwijsbeleid in Tervuren. Vanuit de onderwijsraad wordt niet alleen samengewerkt rond de uitwerking van concrete projecten, maar worden ook beleidsvoorstellen geformuleerd.
§2. Binnen de onderwijsraad wordt steeds gestreefd naar een collegiale werking. Indien een voorstel naar het bestuur niet gemeenschappelijk wordt gedragen, dan wordt dit zo opgenomen in het voorstel naar het college toe.
§3. In het kader van het flankerend onderwijsbeleid worden binnen de onderwijsraad volgende gemeenschappelijke waarden nagestreefd:
- Collegialiteit;
- Respect;
- Samenwerking;
- Gelijkwaardigheid.
Artikel 2. Samenstelling
In Tervuren zijn zowel een onderwijsraad basisonderwijs als een onderwijsraad secundair onderwijs actief. De voorzitter kan het initiatief nemen beide onderwijsraden samen te laten vergaderen, indien de te bespreken onderwerpen zich daartoe lenen.
Artikel 2.1 - Onderwijsraad basisonderwijs
De onderwijsraad voor het basisonderwijs wordt samengesteld uit:
- De directeur van de gemeentelijke basisschool Tervuren;
- De directeur van de gemeentelijke basisschool Moorsel;
- De directeur van de gemeentelijke basisschool Vossem;
- De directeur van de Sint-Annaschool Duisburg;
- De directeur van de Mariaschool Tervuren;
- De directeur van de Kattensprong Tervuren;
- De directeur van de Steinerschool Tervuren;
- De directeur van het Heilig Hartcollege Tervuren (grondgebied Wezembeek-Oppem).
Artikel 2.2 - Onderwijsraad secundair onderwijs
De onderwijsraad voor het secundair onderwijs wordt samengesteld uit:
- De directeur van GITO Tervuren;
- De directeur van het KAT Tervuren;
- De directeur van het Heilig Hartcollege Tervuren (grondgebied Wezembeek-Oppem).
De directeurs kunnen zich laten bijstaan door een (van de) pedagogische directeurs of beleidsondersteuners verbonden aan de school.
Artikel 2.3 - Voorzitter
Beide onderwijsraden worden voorgezeten door de schepen bevoegd voor onderwijs in Tervuren. Bij de nieuwe samenstelling van de bestuursploeg gaat de rol van voorzitter automatisch over naar de nieuwe schepen.
Artikel 2.4 - Secretaris
Het afdelingshoofd mens, of zijn plaatsvervanger, neemt voor beide onderwijsraden de rol van secretaris op.
Artikel 2.5 - Aanwezigheid
Elk lid van de onderwijsraad kan een vervanger aanduiden om in zijn plaats aan de vergaderingen deel te nemen. De leden zorgen zelf voor een goede voorbereiding van hun vervanger.
De afwezigheid van een of meer leden maken de besprekingen niet ongeldig. Elke afwezigheid of vervanging wordt wel genoteerd op het verslag.
Artikel 2.6 - Experten
De voorzitter van de onderwijsraad nodigt regelmatig experten uit om deel te nemen aan de vergaderingen van de onderwijsraad. Deze experten, zoals bijvoorbeeld de coördinator van het huis van het kind, de organisator van de zomerschool enz, werken inhoudelijk mee aan de realisatie van de doelstellingen van de onderwijsraad.
Artikel 2.7 - Werkgroepen
De onderwijsraad kan thematische werkgroepen oprichten, waaronder de taalwerkgroep.
Artikel 3. Uitnodiging tot vergadering, verslag en agendapunten
§1. De onderwijsraad vergadert meestal om de 2 maanden, maar kan zo vaak samen komen als nodig.
§2. De voorzitter stelt de agenda op voorhand op en bepaalt het tijdstip van de vergaderingen.
§3. Elk lid kan ook zelf punten op de agenda plaatsen, door dit eenvoudig voor te stellen aan de voorzitter. in functie van de reeds toegezegde andere agendapunten, zal de voorzitter bepalen op welke vergadering dit punt besproken wordt.
§4. De agenda wordt digitaal aan de lede bezorgd, samen met alle relevante bijlagen. Er wordt naar gestreefd de agenda 5 werkdagen voor de vergadering te bezorgen.
§5. De onderwijsraden vergaderen normaal fysiek. Indien noodzakelijk in functie van de agenda of op vraag van een van de leden, kan er ook digitaal vergaderd worden of kan er een hybride vergadervorm worden toegepast.
§6. De vergaderingen gaan in principe door in het administratief centrum De Zevenster, Markt 7A bus 2 te Tervuren. Indien er elders wordt vergaderd, wordt dit duidelijk genoteerd op de uitnodiging.
§7. Van elke vergadering van de onderwijsraad wordt een verslag opgesteld. Dit verslag wordt binnen de 2 weken na de vergadering per mail bezorgd aan de leden.
Artikel 4. Verloop van de vergadering
§1. De onderwijsraad fungeert als een collegiaal orgaan en streeft daarbij naar een consensus.
§2. Elk lid van de vergadering of elke aanwezige expert kan het woord vragen over de verschillende agendapunten.
§3. De voorzitter waakt erover dat de gemeenschappelijke waarden (artikel 1 §3) in de praktijk worden gehuldigd.
Artikel 5. Bijzondere bepalingen
§1. Voorliggend huishoudelijk reglement werd besproken en goedgekeurd op de onderwijsraad basisonderwijs op 24 maart 2025 en op de onderwijsraad basisonderwijs op 24 maart 2025 en op de onderwijsraad secundair onderwijs op 28 maart 2025.
§2. Het college nam kennis van het huishoudelijk reglement op 31 maart en 7 april 2025. De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement goed op 24 april 2025.
§3. Het huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 mei 2025 voor onbepaalde duur.
De raad beslist over de erkenning van The Healing Horse als sociaal-maatschappelijke vereniging.
Brief van The Healing Horse van 13 maart 2025
The Healing Horse voldoet momenteel niet aan de voorwaarden om erkend te worden als sociaal-maatschappelijke vereniging, maar dient een gemotiveerd verzoek in om een uitzondering te kunnen bekomen.
- Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- Beslissing van de gemeenteraad van 27 juni 2024 over de goedkeuring van het erkenningsreglement voor sociaal-maatschappelijke verenigingen
- Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2024 over de erkenning van de sociaal-maatschappelijke verenigingen voor de werkjaren 2024-2028
- Kennisname van het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2025 van de erkenning van The Healing Horse als sociaal-maatschappelijke vereniging
Het college is bevoegd voor de erkenning van sociaal-maatschappelijke verenigingen. Op 28 februari 2025 diende The Healing Horse vzw een aanvraag in tot erkenning. The Healing Horse komt in aanmerking om erkend te worden als sociaal-maatschappelijke vereniging, omdat ze voldoet aan verschillende voorwaarden zoals omschreven in het reglement:
- Inzet voor kwetsbare doelgroepen en inwoners met een hoge zorgnood
- Een uitgebreide vrijwilligerswerking
- Een actieve werking op het grondgebied van Tervuren
Er is echter één voorwaarde waar de vereniging niet aan voldoet. Eigenlijk moet minstens 50% van de leden afkomstig zijn uit Tervuren of, wanneer 50% van de leden in de Druivenstreek woont, volstaat 30%. De vereniging komt hiervoor nog één lidmaatschap tekort (zie overzicht in bijlage).
De gemeenteraad kan een uitzondering toestaan op basis van een duidelijke motivering omtrent de binding met Tervuren. Volgens The Healing Horse maakt de vzw een doorstart onder een nieuw bestuur en hopen zij in de toekomst meer leden uit Tervuren aan te trekken. Daarnaast organiseren ze sportkampen en nemen ze actief deel aan de Sint-Hubertusviering (zie bijgevoegde brief).
De dienst welzijn staat positief tegenover deze erkenningsaanvraag gezien de maatschappelijke bijdrage van de vzw en de band met Tervuren door de actieve werking van The Healing Horse op de site van de Polygoon. Bovendien neemt The Healing Horse vzw ook steeds deel aan de tweejaarlijkse welzijnsbeurs en aan de sociale kerstmarkt in Tervuren.
Het college nam op 31 maart 2025 kennis van de erkenningsaanvraag van The Healing Horse vzw. Aan de raad wordt voorgesteld om de vereniging te erkennen tot en met werkingsjaar 2025 zonder recht op subsidies, op basis van de maatschappelijke bijdrage van de vzw en de band met Tervuren door de actieve werking op de site van De Polygoon. In tussentijd geniet de vereniging van verschillende voordelen. Zo kan de vereniging gebruikmaken van de gemeentelijke communicatiekanalen, gemeentelijke infrastructuur aan voordeeltarief boeken en gratis materiaal ontlenen via de dienst WEB of de uitleendienst. De vereniging krijgt één jaar de tijd om zich in regel te stellen. Indien volgend jaar blijkt dat de vereniging voldoende leden uit Tervuren telt, kan ze aanspraak maken op de subsidie.
Enig artikel. De raad keurt de erkenning van The Healing Horse vzw als maatschappelijke vereniging goed tot en met werkingsjaar 2025 zonder recht op subsidies, op basis van de maatschappelijke bijdrage van de vzw en de band met Tervuren door de actieve werking op de site van De Polygoon.
De raad neemt kennis van de LEKP-rapportagedocumenten 1.0 en 2.0 voor het jaar 2024.
De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de raad
- De beslissing van de raad van 30 september 2021
De goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatplan 1.0
- De beslissing van de raad van 24 november 2022
De goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatplan 2.0
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 3 februari 2025
De subsidiebedragen voor het LEKP 1.0 en 2.0 voor het jaar 2024 worden definitief vastgelegd.
De raad keurde op 30 september 2021 en op 24 november 2022 de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 goed. Het gemeentebestuur engageerde zich hierdoor voor de realisatie van de algemene doelstellingen en de realisatie van specifieke doelstellingen met betrekking tot vier klimaatwerven. Vóór 1 mei van het respectievelijke jaar dient, na voorlegging aan de raad, een inhoudelijke rapportering en een financieel verantwoordingsformulier ingediend te worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Voor het inhoudelijk rapport werd gebruikgemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal en de onlinetool 'Groenblauwpeil'.
Het rapport over het vorige beleid, geeft de toestand weer waar Tervuren vandaag met het klimaatbeleid staat.
De resultaten stijgen niet zoals verwacht door de Vlaamse Overheid. Hier zijn een aantal verklaringen voor:
- De vooropgestelde engagementen zijn heel ruim. De gemeentelijke financiën volstaan vandaag in de meeste gemeenten niet om die uitdagingen te kunnen aangaan. De gemeente Tervuren zet momenteel de financiële middelen, gegenereerd uit het LEKP 1.0 en 2.0, voornamelijk in voor het project Klimaatalliantie Druivenstreek, het project 'De Tuinrangers', de verledding van de openbare verlichting, het autodelen de onthardingen en de aanleg van fietspaden.
- De resultaten voor de vier werven zijn niet volledig. De burger is niet vertrouwd met de rapporteringstool Groenblauwpeil (ondanks de communicatie hierover) zodat vele aanplantingen, onthardingen en dergelijke op privéterrein niet worden geregistreerd. De gemeente rapporteerde daarom de op het privéterrein geplante aantal geboortebomen, de aankopen via de 'Behaag je tuinactie' van het Regionaal Landschap Dijleland en de geplaatste hemelwaterinfrastructuur via de samenaankoopactie van de intercommunale Interleuven.
- De voorwaarde tot opname van de resultaten zijn strikt. Bijvoorbeeld wat werf 2 - vergroening betreft, tellen belangrijke gemeentelijke aanplantingen niet mee. Bomen die geplant zijn als een bos (namelijk een oppervlakte met bomen van minimaal 10 meter op 10 meter) zijn uitgesloten.
- De doelstellingen uit het LEKP-rapport worden door het Agentschap Binnenlands Bestuur gemonitord op basis van zoveel mogelijk authentieke databronnen (zoals VEKA, Fluvius ...) die met vertraging cijfergegevens aanleveren, zodat de actuele toestand kan verschillen met de gerealiseerde toestand.
-In de gemeentelijke boekhouding zijn meer acties terug te vinden die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van het LEKP. De 'klimaatkost' distilleren uit bijvoorbeeld grote wegenis- en rioolwerken is niet eenvoudig.
De komende jaren zal het Lokaal Energie- en Klimaatpact worden afgebouwd. Er is nog 1 bijkomende subsidieronde voorzien in 2025 voor het LEKP 1.0.
De financiële ondersteuning van de Vlaamse Overheid door trekkingsrechten bedraagt 84.444 euro voor het LEKP 1.0 en 25.926 euro voor het LEKP 2.0 voor het budgetjaar 2024.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het financieel verantwoordingsformulier en de inhoudelijke rapportage over het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 voor het jaar 2024. Deze rapportagedocumenten worden via het digitale loket ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De raad keurt de meeruitgave van 335.581,79 euro excl. btw goed.
De gunning van de aanbesteding voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem.
- Artikel 41 en 42 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht
- Artikel 10.2.1 van het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 over de premies voor onroerend erfgoed
- Artikel 218 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- Artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten over wanneer en hoe een openbare procedure kan worden toegepast
- Artikel 11.2.27/5 van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 over de procedure voor het indienen van een preselectiedossiers
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
- Het ministerieel besluit van 31 mei 2023 tot preselectie van projecten in het kader van de oproep voor een erfgoedpremie 22 september 2022 met als thema ‘kleine totaalprojecten – dakrestauraties en stabiliteitswerken’, waarbij de restauratie van de daken en stabiliteitswerken van de Sint-Pauluskerk werd weerhouden in de eerste selectieronde en een premiebedrag van 525.000 euro werd gereserveerd
- De gemeenteraadsbeslissing van 29 februari 2024 over de bekrachtiging van het collegebesluit van 29 januari 2024 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem
- Het collegebesluit van 26 juni 2023 over de kennisgeving van het ministerieel besluit van 31 mei 2023
- Het collegebesluit van 29 januari 2024 over de goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem.
- Het collegebesluit van 27 mei 2024 over de kennisname van de definitieve toekenning van de erfgoedpremie voor de restauratie van de daken en stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem
De offertes voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem werden ontvangen op 2 december 2024. Er werden 4 offertes ontvangen:
- Renotec, Acaciastraat 14C in 2440 Geel, voor een bedrag van 2.055.195,55 euro excl. btw. of 2.486.786,62 euro incl. btw.
- Bouwwerken De Ruyck, Edingsesteenweg 509A in 9400 Denderwindeke, voor een bedrag van 1.596.696,39 euro excl. btw. of 1.932.002,63 euro incl. btw.
- Monument-Vandekerckhove, Oostrozekestraat 54 in 8770 Ingelmunster, voor een bedrag van 1.877.303,35 euro excl. btw. of 2.271.537,05 euro incl. btw.
- Van Loy § Cie, Stap 46 in 2230 Herselt, voor een bedrag van 1.623.735,84 euro excl. btw. of 1.964.720,36 euro incl. btw.
Het studiebureau Studio Roma stelt in het aanbestedingsverslag voor om de opdracht te gunnen aan de laagst regelmatige inschrijver, namelijk Van Loy & Cie. De offerte van deze inschrijver is regelmatig, doch het nagerekende inschrijvingsbedrag van 1.632.313,59 euro excl. btw overschrijdt de goedgekeurde indicatieve raming van 1.296.731,80 euro excl. btw met 25,88%.
Deze meeruitgave is volgens het studiebureau een gevolg van de ligging van de kerk binnen Vossem en anderzijds de inplanting van de kerk op het perceel zelf. Er is in de smalle straten rondom de kerk weinig plaats voor laden en lossen. De kerk is bovendien op een ommuurd perceel gelegen, wat de aan- en afvoer van materiaal en materieel nog bemoeilijkt. De nodige extra tijd en materieel is ingerekend om alle materiaal vlot tot bij de kerk te krijgen.
Maar ook bij andere recente aanbestedingen van Studio Roma en bij collega-bureaus zijn de prijsstijgingen de laatste maanden veel hoger dan de indexcijfers doen verwachten. Dit wordt geweten aan de recente regelgeving met de erfgoedpremieoproep die ervoor heeft gezorgd dat er zeel veel werk is waarbij ook in belangrijke mate een tijdsdruk wordt opgelegd. Daardoor zit de portefeuille van veel bedrijven al zeer vol en is men niet zo geneigd nieuwe offertes te maken en zeker niet voor dossiers die binnen de eerstvolgende vijf jaar dienen opgeleverd te worden. Daarbij komt dat het dossier van de kerk van Vossem een project betreft waarbij veel verschillende ambachten aan bod komen: funderingswerken, dakwerken, interieurwerken. Daardoor zijn er meerdere onderaannemers nodig en vergt de opvolging een nauwgezette coördinatie, wat het geheel duur maakt. De bedrijven dienen een projectleider aan te stellen met veel tijd voor de opvolging. In periodes met veel werk zijn dergelijke projectleiders schaars wat opnieuw leidt tot hogere prijzen.
De afdeling ruimte – dienst gebouwen adviseert om deze meeruitgave van 335.581,79 euro excl. btw goed te keuren, zodat er kan worden overgegaan tot de gunning.
De meeruitgave van 335.581,79 euro excl. btw wordt bij een volgende budgetwijziging voorzien op budgetartikel 2025/0720-00/2210700 en volgende dienstjaren.
Gunstig mits verhoging van het investeringsbudget via interne verschuivingen of via een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 of opname in het nieuwe meerjarenplan 2026-2031.
Gunstig visum VSM/2025/064 van Michele Roelandt van 09 april 2025
Enig artikel. De raad keurt de meeruitgave van 335.581,79 euro excl. btw voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem goed.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 25 maart 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 maart 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Er zijn in Vlaanderen nu al 1000 conflictvrije kruispunten. Maar er moeten er nog honderden worden aangelegd.
a. Hoeveel conflictvrije kruispunten zijn er in Tervuren en hoe veel meer moeten conflictvrij worden?
b. Kan er prioriteit worden gegeven om het kruispunt van de Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg conflictvrij te maken? Auto's die van de Tervurenlaan afslaan naar de Brusselsesteenweg rijden nu soms aan zeer hoge snelheid door het groene verkeerslicht terwijl het groen is voor overstekende voetgangers en fietsers, dikwijls scholieren van het Koninklijk Atheneum Tervuren. Dit is een gevaarlijke situatie.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 21 april 2025 van raadslid Borghans om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 24 april 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Begin april maakte Vlaams minister Caroline Gennez haar masterplan voor de toekomst van de kinderopvang bekend. De Vlaamse Regering investeert in extra subsidies voor 6000 plaatsen met inkomenstarief (T2) op locaties waar er een tekort is aan kinderopvang. Ook Tervuren is erbij en krijgt 14 extra plaatsen met subsidie inkomenstarief. Verder zijn er ook extra subsidies voor 4000 opvangplaatsen met een vrije prijs (T1).
Tervuren kampt al enige tijd met een tekort aan kinderopvang. Ieder van ons kent wel iemand die geen opvang vond of vindt in onze gemeente voor zijn kleine spruit. Lokale besturen kunnen hierin een sturende en ondersteunende rol spelen.
Graag verneem ik van het schepencollege welke maatregelen ze zullen nemen om het tekort aan kinderopvangplaatsen weg te werken? Wat is de visie met betrekking tot de spreiding van de opvangplaatsen over de deelgemeenten en welke concrete initiatieven zijn er gepland in elke deelgemeente?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 18 april 2025 van raadslid Peters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 24 april 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Op 2 december 2025 nam het schepencollege de beslissing om de 5 geselecteerde bureaus uit de eerste selectieronde uit te nodigen. Ze hadden tot 14 maart om hun offertes in te dienen. Omwille van het subsidiedossier is er een krappe timing gebonden aan dit dossier.
Mijn vragen:
- Zijn we nog op schema?
- Waar staan we nu en welke zijn de eerstvolgende stappen?
- Tegen wanneer verwachten we de eerste inhoudelijke keuzes?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 11:04.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Mario Van Rossum
voorzitter