De raad keurt het huishoudelijk reglement van de onderwijsraad goed.
Goedkeuring van het huishoudelijk reglement tijdens de onderwijsraad basisonderwijs op 24 maart en de onderwijsraad secundair onderwijs op 28 maart 2025.
- Decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau
- Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
In Tervuren wordt er in het kader van het flankerend onderwijsbeleid intens samengewerkt tussen de door het Ministerie van Onderwijs gefinancierde en gesubsidieerde scholen van de verschillende schoolbesturen op het grondgebied. Samen met de lokale scholen van de verschillende netten worden er keuzes gemaakt die aanvullend zijn op het Vlaamse onderwijsbeleid. Het ultieme doel is om voor alle kinderen gelijke onderwijskansen te bieden.
De regie van het flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur Tervuren. De onderwijsraden van het basisonderwijs en het secundair onderwijs zijn het primaire overlegorgaan om richting te geven aan het flankerend onderwijsbeleid in Tervuren. Vanuit de onderwijsraad wordt niet alleen samengewerkt rond de uitwerking van concrete projecten, maar worden ook beleidsvoorstellen geformuleerd.
De afspraken met betrekking tot het verloop van de vergaderingen van de onderwijsraad zijn vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Dit reglement werd besproken en goedgekeurd door de leden van de onderwijsraden. Het huishoudelijk reglement is ter kennisname voorgelegd aan het college van 7 april 2025 en worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de raad. Na goedkeuring zal het huishoudelijk reglement vanaf 1 mei 2025 voor onbepaalde duur ingaan.
Huishoudelijk reglement onderwijsraad
Inleiding
In Tervuren wordt er in het kader van het flankerend onderwijsbeleid intens samengewerkt tussen de doos het Ministerie van Onderwijs gefinancierde en gesubsidieerde scholen van de verschillende schoolbesturen op het grondgebied. Samen met de lokale scholen van de verschillende netten worden er keuzes gemaakt die aanvullend zijn op het Vlaamse onderwijsbeleid. het ultieme doel is voor alle kinderen gelijke onderwijskansen te bieden.
Artikel 1. Kader
§1. De regie van het flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur Tervuren. De onderwijsraad is het primaire overlegorgaan om richting te geven aan het flankerend onderwijsbeleid in Tervuren. Vanuit de onderwijsraad wordt niet alleen samengewerkt rond de uitwerking van concrete projecten, maar worden ook beleidsvoorstellen geformuleerd.
§2. Binnen de onderwijsraad wordt steeds gestreefd naar een collegiale werking. Indien een voorstel naar het bestuur niet gemeenschappelijk wordt gedragen, dan wordt dit zo opgenomen in het voorstel naar het college toe.
§3. In het kader van het flankerend onderwijsbeleid worden binnen de onderwijsraad volgende gemeenschappelijke waarden nagestreefd:
- Collegialiteit;
- Respect;
- Samenwerking;
- Gelijkwaardigheid.
Artikel 2. Samenstelling
In Tervuren zijn zowel een onderwijsraad basisonderwijs als een onderwijsraad secundair onderwijs actief. De voorzitter kan het initiatief nemen beide onderwijsraden samen te laten vergaderen, indien de te bespreken onderwerpen zich daartoe lenen.
Artikel 2.1 - Onderwijsraad basisonderwijs
De onderwijsraad voor het basisonderwijs wordt samengesteld uit:
- De directeur van de gemeentelijke basisschool Tervuren;
- De directeur van de gemeentelijke basisschool Moorsel;
- De directeur van de gemeentelijke basisschool Vossem;
- De directeur van de Sint-Annaschool Duisburg;
- De directeur van de Mariaschool Tervuren;
- De directeur van de Kattensprong Tervuren;
- De directeur van de Steinerschool Tervuren;
- De directeur van het Heilig Hartcollege Tervuren (grondgebied Wezembeek-Oppem).
Artikel 2.2 - Onderwijsraad secundair onderwijs
De onderwijsraad voor het secundair onderwijs wordt samengesteld uit:
- De directeur van GITO Tervuren;
- De directeur van het KAT Tervuren;
- De directeur van het Heilig Hartcollege Tervuren (grondgebied Wezembeek-Oppem).
De directeurs kunnen zich laten bijstaan door een (van de) pedagogische directeurs of beleidsondersteuners verbonden aan de school.
Artikel 2.3 - Voorzitter
Beide onderwijsraden worden voorgezeten door de schepen bevoegd voor onderwijs in Tervuren. Bij de nieuwe samenstelling van de bestuursploeg gaat de rol van voorzitter automatisch over naar de nieuwe schepen.
Artikel 2.4 - Secretaris
Het afdelingshoofd mens, of zijn plaatsvervanger, neemt voor beide onderwijsraden de rol van secretaris op.
Artikel 2.5 - Aanwezigheid
Elk lid van de onderwijsraad kan een vervanger aanduiden om in zijn plaats aan de vergaderingen deel te nemen. De leden zorgen zelf voor een goede voorbereiding van hun vervanger.
De afwezigheid van een of meer leden maken de besprekingen niet ongeldig. Elke afwezigheid of vervanging wordt wel genoteerd op het verslag.
Artikel 2.6 - Experten
De voorzitter van de onderwijsraad nodigt regelmatig experten uit om deel te nemen aan de vergaderingen van de onderwijsraad. Deze experten, zoals bijvoorbeeld de coördinator van het huis van het kind, de organisator van de zomerschool enz, werken inhoudelijk mee aan de realisatie van de doelstellingen van de onderwijsraad.
Artikel 2.7 - Werkgroepen
De onderwijsraad kan thematische werkgroepen oprichten, waaronder de taalwerkgroep.
Artikel 3. Uitnodiging tot vergadering, verslag en agendapunten
§1. De onderwijsraad vergadert meestal om de 2 maanden, maar kan zo vaak samen komen als nodig.
§2. De voorzitter stelt de agenda op voorhand op en bepaalt het tijdstip van de vergaderingen.
§3. Elk lid kan ook zelf punten op de agenda plaatsen, door dit eenvoudig voor te stellen aan de voorzitter. in functie van de reeds toegezegde andere agendapunten, zal de voorzitter bepalen op welke vergadering dit punt besproken wordt.
§4. De agenda wordt digitaal aan de lede bezorgd, samen met alle relevante bijlagen. Er wordt naar gestreefd de agenda 5 werkdagen voor de vergadering te bezorgen.
§5. De onderwijsraden vergaderen normaal fysiek. Indien noodzakelijk in functie van de agenda of op vraag van een van de leden, kan er ook digitaal vergaderd worden of kan er een hybride vergadervorm worden toegepast.
§6. De vergaderingen gaan in principe door in het administratief centrum De Zevenster, Markt 7A bus 2 te Tervuren. Indien er elders wordt vergaderd, wordt dit duidelijk genoteerd op de uitnodiging.
§7. Van elke vergadering van de onderwijsraad wordt een verslag opgesteld. Dit verslag wordt binnen de 2 weken na de vergadering per mail bezorgd aan de leden.
Artikel 4. Verloop van de vergadering
§1. De onderwijsraad fungeert als een collegiaal orgaan en streeft daarbij naar een consensus.
§2. Elk lid van de vergadering of elke aanwezige expert kan het woord vragen over de verschillende agendapunten.
§3. De voorzitter waakt erover dat de gemeenschappelijke waarden (artikel 1 §3) in de praktijk worden gehuldigd.
Artikel 5. Bijzondere bepalingen
§1. Voorliggend huishoudelijk reglement werd besproken en goedgekeurd op de onderwijsraad basisonderwijs op 24 maart 2025 en op de onderwijsraad basisonderwijs op 24 maart 2025 en op de onderwijsraad secundair onderwijs op 28 maart 2025.
§2. Het college nam kennis van het huishoudelijk reglement op 31 maart en 7 april 2025. De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement goed op 24 april 2025.
§3. Het huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 mei 2025 voor onbepaalde duur.