De raad neemt kennis van de LEKP-rapportagedocumenten 1.0 en 2.0 voor het jaar 2024.
De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de raad
- De beslissing van de raad van 30 september 2021
De goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatplan 1.0
- De beslissing van de raad van 24 november 2022
De goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatplan 2.0
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 3 februari 2025
De subsidiebedragen voor het LEKP 1.0 en 2.0 voor het jaar 2024 worden definitief vastgelegd.
De raad keurde op 30 september 2021 en op 24 november 2022 de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 goed. Het gemeentebestuur engageerde zich hierdoor voor de realisatie van de algemene doelstellingen en de realisatie van specifieke doelstellingen met betrekking tot vier klimaatwerven. Vóór 1 mei van het respectievelijke jaar dient, na voorlegging aan de raad, een inhoudelijke rapportering en een financieel verantwoordingsformulier ingediend te worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Voor het inhoudelijk rapport werd gebruikgemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal en de onlinetool 'Groenblauwpeil'.
Het rapport over het vorige beleid, geeft de toestand weer waar Tervuren vandaag met het klimaatbeleid staat.
De resultaten stijgen niet zoals verwacht door de Vlaamse Overheid. Hier zijn een aantal verklaringen voor:
- De vooropgestelde engagementen zijn heel ruim. De gemeentelijke financiën volstaan vandaag in de meeste gemeenten niet om die uitdagingen te kunnen aangaan. De gemeente Tervuren zet momenteel de financiële middelen, gegenereerd uit het LEKP 1.0 en 2.0, voornamelijk in voor het project Klimaatalliantie Druivenstreek, het project 'De Tuinrangers', de verledding van de openbare verlichting, het autodelen de onthardingen en de aanleg van fietspaden.
- De resultaten voor de vier werven zijn niet volledig. De burger is niet vertrouwd met de rapporteringstool Groenblauwpeil (ondanks de communicatie hierover) zodat vele aanplantingen, onthardingen en dergelijke op privéterrein niet worden geregistreerd. De gemeente rapporteerde daarom de op het privéterrein geplante aantal geboortebomen, de aankopen via de 'Behaag je tuinactie' van het Regionaal Landschap Dijleland en de geplaatste hemelwaterinfrastructuur via de samenaankoopactie van de intercommunale Interleuven.
- De voorwaarde tot opname van de resultaten zijn strikt. Bijvoorbeeld wat werf 2 - vergroening betreft, tellen belangrijke gemeentelijke aanplantingen niet mee. Bomen die geplant zijn als een bos (namelijk een oppervlakte met bomen van minimaal 10 meter op 10 meter) zijn uitgesloten.
- De doelstellingen uit het LEKP-rapport worden door het Agentschap Binnenlands Bestuur gemonitord op basis van zoveel mogelijk authentieke databronnen (zoals VEKA, Fluvius ...) die met vertraging cijfergegevens aanleveren, zodat de actuele toestand kan verschillen met de gerealiseerde toestand.
-In de gemeentelijke boekhouding zijn meer acties terug te vinden die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van het LEKP. De 'klimaatkost' distilleren uit bijvoorbeeld grote wegenis- en rioolwerken is niet eenvoudig.
De komende jaren zal het Lokaal Energie- en Klimaatpact worden afgebouwd. Er is nog 1 bijkomende subsidieronde voorzien in 2025 voor het LEKP 1.0.
De financiële ondersteuning van de Vlaamse Overheid door trekkingsrechten bedraagt 84.444 euro voor het LEKP 1.0 en 25.926 euro voor het LEKP 2.0 voor het budgetjaar 2024.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het financieel verantwoordingsformulier en de inhoudelijke rapportage over het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 voor het jaar 2024. Deze rapportagedocumenten worden via het digitale loket ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.