Het bevorderen van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving en het stilstaan over het zebrapad aan de verkeerslichten verhinderen.
- Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
Dit reglement is van toepassing op de Moorselstraat. De Moorselstraat is een gemeentelijke verbindingsweg.
In de Moorselstraat zijn een kleuter- en lagere school aanwezig. Ter hoogte van de school is een oversteekplaats die geregeld wordt door middel van driekleurige verkeerslichten.
In de Moorselstraat tussen de Waalse Baan en Sterrebeeklaan worden fietsers verplicht om gebruik te maken van het tweerichtingsfietspad.
In de Moorselstraat tussen de Sterrebeeklaan en de Groenlaan is langs beide kanten van de rijbaan een eenrichtingsfietspad aanwezig.
Vanaf de Groenlaan tot de grens met grondgebied Zaventem is er geen fietspad aanwezig en dienen fietsers op de rijbaan te rijden.
Om de verkeersveiligheid ter hoogte van deze door verkeerslichten geregelde oversteekplaats te bevorderen, wordt er vóór de verkeerslichten een opstelvlak voor fietsers ingericht.
De dienst openbaar domein en politiezone Voer en Dijle geven gunstig advies.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Moorselstraat worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Moorselstraat.
Artikel 2. Maatregelen:
Maatregelen | Locatie signalisatie | Beschrijving signalisatie |
Parkeren wordt enkel toegelaten in de afgebakende parkeerzones | In de volledige Moorselstraat | - E1 verkeersbord: parkeerverbod |
Parkeren wordt enkel toegelaten in de afgebakende parkeerzones en dit slechts voor 30 minuten | op 2 parkeerplaatsen ter hoogte van Moorselstraat 286 | - E9a verkeersbord: parkeren - onderbord 'max 30 min' - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen |
Op volgende locaties wordt er een oversteekplaats voorzien voor voetgangers: - Moorselstraat 273-275 - langs beide kanten van het kruispunt met de Steenbakkerijlaan - kruispunt met de Capynstraat - kruispunt met de Schoolstraat - Moorselstraat 175 - langs beide kanten van het kruispunt met de Streekstraat - langs beide kanten van het kruispunt met de Pachthofstraat - voor het kruispunt met de Kwikstaartlaan - na het kruispunt met de Oudergemse Weg - langs beide kanten van het kruispunt met de Groenlaan - kruispunt met de Weidelaan |
- dwarsmarkeringen door middel van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan | |
Ter hoogte van Moorselstraat 252 wordt het gemotoriseerd verkeer, het fietsverkeer en het voetgangersverkeer geregelde door middel van 3 kleurige verkeerslichten: - oversteekplaats voor voetgangers - opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen - weggebruikers moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht. |
- Driekleurige verkeerslichten - F49 verkeersbord: oversteekplaats voor voetgangers - dwarse witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan - Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen - Dwarse witte doorlopende stopstreep, haaks op de rand van de rijbaan |
|
Vanaf de Groenlaan tot en met de Sterrebeeklaan in de rijrichting naar de Waalsebaan is een verplicht éénrichtingfietspad aanwezig. Bromfietsers klasse B worden niet toegelaten op dit fietspad.
|
Moorselstraat vanaf de Groenlaan tot en met de Sterrebeeklaan, rijrichting naar Waalse Baan | - D7 verkeersbord: deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsers en van bromfietsers klasse A - onderbord M7: verboden voor bromfietsers klasse B - Dit verkeersbord wordt na elk kruispunt herhaald |
Op de kruispunten: |
Afbakening door twee evenwijdige witte overlangse en onderbroken strepen die niet breed genoeg zijn voor het autoverkeer | |
Vanaf de Sterrebeeklaan tot de Waalsebaan in de rijrichting naar de Waalsebaan is een verplicht tweerichtingsfietspad aanwezig. | Moorselstraat vanaf de Sterrebeeklaan tot aan de Waalsebaan rijrichting naar Waalsebaan | - D7 verkeersbord: deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsers en van bromfietsers klasse A - onderbord M7: verboden voor bromfietsers klasse B - Dit verkeersbord wordt na elk kruispunt herhaald |
Vanaf de Sterrebeeklaan tot en met de Groenlaan in de rijrichting naar Moorsel centrum is een verplicht éénrichtingfietspad aanwezig. Bromfietsers klasse B worden niet toegelaten op dit fietspad. | Moorselstraat vanaf de Sterrebeeklaan tot en met de Groenlaan, rijrichting naar Moorsel centrum | - D7 verkeersbord: deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsers en van bromfietsers klasse A - onderbord M7: verboden voor bromfietsers klasse B - Dit verkeersbord wordt na elk kruispunt herhaald |
Op de kruispunten: - Sleutelbloemenlaan - Moorselboslaan - Sterrebeeklaan |
Afbakening door twee evenwijdige witte overlangse en onderbroken strepen die niet breed genoeg zijn voor het autoverkeer | |
Langs beide kanten van het kruispunt met de Sterrebeeklaan is een tweerichtingsoversteekplaats voor fietsers en bromfietsers klasse A aanwezig. Voor het maken van de oversteekbeweging dienen fietsers voorrang te verlenen aan het verkeer op de Moorselstraat. | kruispunt met de Sterrebeeklaan | - F50 verkeersbord: Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen - dwarsmarkeringen door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken - Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1. |
Naar de Voskapelstraat en Bosstraat wordt er een voorsorteringspijl aangebracht vanuit de rijrichting Zaventem. | Moorselstraat voor het kruispunt met de Voskapelstraat en Moorselboslaan | - Witte voorsorteringspijlen bij het naderen van een kruispunt |
Volgende kruispunten worden verhoogd aangelegd: - Steenbakkerijlaan - vanaf de Schoolstraat tot Moorselstraat 248 - Streekstraat - vanaf de Kwikstaartlaan tot en met de Oudergemse Weg - Groenlaan - Tiendagwandstraat |
- A14 verkeersbord: Verhoogde inrichting |
Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van de Moorselstraat worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de parkeerplaatsen voor autodeelwagens en elektrisch opladen, de snelheidsbeperkingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.
Artikel 4. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer, plaatst de signalisatie.