Terug
Gepubliceerd op 28/11/2025

Notulen  OCMW-raad

do 23/10/2025 - 21:00 De Eik
Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de OCMW-raad van 25 september 2025

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
        Regelgeving

        Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
        Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
        § 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 25 september 2025.

      • Kennisname van de nieuwe samenstelling van de OCMW-raad

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
        Aanleiding

        - Kennisname van verhindering om medische redenen van raadslid Willy Roeykens en aanduiding van Kathelijne Verboomen als zijn opvolger gedurende de periode van 23 oktober 2025 tot en met 31 december 2025
        - Kennisname van verhindering wegens verblijf in het buitenland van raadslid Bram Peters en aanduiding van Joan Abatesi als zijn opvolger gedurende de periode van 23 oktober 2025 tot 2 januari 2026

        Regelgeving

        Artikel 68, §1 van het decreet lokaal bestuur
        De raad voor maatschappelijk welzijn bestaat uit dezelfde leden als de gemeenteraad.
        Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd.

        Feiten, context en argumentatie

        Kathelijne Verboomen werd tijdens de gemeenteraadszitting van 23 oktober 2025 aangesteld als raadslid voor de duur van de verhindering van raadslid Willy Roeykens.
        Zij maakt van rechtswege dan ook deel uit van de OCMW-raad.

        Joan Abatesi werd tijdens de gemeenteraadszitting van 23 oktober 2025 aangesteld als raadslid voor de duur van de verhindering van raadslid Bram Peters.
        Zij maakt van rechtswege dan ook deel uit van de OCMW-raad.

        Artikel 1. De raad neemt kennis van de aanstelling van rechtswege als OCMW-raadslid van Kathelijne Verboomen tijdens de verhindering omwille van medische redenen van raadslid Willy Roeykens.
        Artikel 2. De raad neemt kennis van de aanstelling van rechtswege als OCMW-raadslid van Joan Abatesi tijdens de verhindering omwille van verblijf in het buitenland van raadslid Bram Peters.

    • Interne zaken - Financieel beleid & boekhouding

      • Kennisname van de opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van 2025

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
        Aanleiding

        Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de raad voor maatschappelijk welzijn voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar kennisneemt van het opvolgingsrapport over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.

        Regelgeving

        - Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapport voorgelegd over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
        - Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        Dit artikel bepaalt welke elementen de opvolgingsrapportering minstens moet bevatten.
        - Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        Dit artikel legt vast welke schema's verplicht als bijlage bij de opvolgingsrapportering moeten worden gevoegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Voor het einde van het derde kwartaal van 2025 moet aan de raad een opvolgingsrapport worden voorgelegd. Dit rapport geeft de stand van zaken weer over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2025.
        Het opvolgingsrapport bevat minstens de volgende elementen:
        - de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
        - een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
        - in voorkomende geval, de wijziging in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de wijziging ervan
        - in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
        Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur is de opvolgingsrapportering voornamelijk bedoeld om tussentijds informatie te verschaffen over de voortgang van de uitvoering van de inhoudelijke strategische beleidsdoelstellingen.
        De schema's J1 en T2 houden rekening met de overdrachten van de openstaande investeringskredieten van 2024.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport, dat een stand van zaken geeft over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van 2025. 

    • Interne zaken - Overheidsopdrachten & patrimoniumbeheer

      • Goedkeuring bij de verkoop van een bijkomend perceeltje grond in het kader van een ruiloperatie met ANB

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
        Aanleiding

        Vaststelling dat een perceel van het OCMW na de ruiloperatie ingesloten overblijft

        Regelgeving

        - Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de raad
        - Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale besturen; algemeen belang als afwijking op mededingen en transparantie
        - Raadsbesluit van 19 december 2024 inzake de verkoop van percelen aan ANB in het kader van een ruiloperatie

        Feiten, context en argumentatie

        De raad keurde op 19 december 2024 de verkoop goed van een aantal percelen aan ANB in het kader van een ruiloperatie. Het ontwerp van akte is intussen in opmaak.
        Eén van de percelen die deel uitmaken van de ruil is het oud voetbalveld in Moorsel aan de Lijsterlaan, dat inmiddels werd bebost.
        De bedoeling was om het voetbalveld in zijn geheel over te dragen aan ANB. Kadastraal gezien bestaat het voetbalveld uit het kadastraal perceel 1e afdeling sectie A nummer 9n2 (14.560m² groot), maar ook uit het kadastraal perceel 1e afdeling sectie A nummer 9p2 (142m² groot). Dit laatste perceel werd verkeerdelijk niet opgenomen in het raadsbesluit van 2024. Zich baserend op het schattingsverslag van landmeter Michiels voor het grote perceel aan 4 euro per m², bedraagt de waarde van dit bijkomend perceel +/- 500 euro. Dit perceel wordt best wel mee overgedragen aan ANB, zodat het OCMW geen eigenaar blijft van een klein ingesloten perceeltje grond. Dit kleine perceel zal mee worden opgenomen in de ruiloperatie, zoals goedgekeurd door de OCMW en gemeenteraad op 19 december 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Ineke Casier, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de verkoop van kadastraal perceel 1e afdeling, sectie A, nummer 9P2, 142 m² groot, gelegen in landbouwgebied (bebost), aan ANB in het kader van de ruiloperatie die op 19 december 2024 werd goedgekeurd door de raad en de gemeenteraad, goed.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 12 H.R.)

      • Mondelinge vraag over het woonzorgcentrum in Tervuren (raadslid D'Afters)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
        Aanleiding

        Vraag via e-mail van 19 oktober 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de OCMW-raad van 23 oktober 2025

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
        Artikel 12. - De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau vragen te stellen.
        Het raadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur  (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het raadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de OCMW-raad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de OCMW-raadszitting.
        Een raadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende OCMW-raad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.

        Feiten, context en argumentatie

        Het Woonzorgcentrum Zoniën in Tervuren heeft op 25 juni een onaangekondigde inspectie van de Vlaamse Zorginspectie gekregen. Burgemeester Geyns en schepen van zorg Eyskens meldden, op 6 oktober, in Het Laatste Nieuws dat het, en ik citeer, 'een positief verslag was, al zijn er hier en daar wel enkele verbeterpunten'.

        Collega's, ik ga graag even dieper in op enkele van de feitelijke verbeterpunten, uiteraard met alle respect voor het hardwerkende zorgpersoneel voor wie deze inspectie ook belangrijk was om een zo goed mogelijke werk- en zorgomgeving na te kunnen streven. 

        Punt 1 gaat over veiligheid. In het rapport staat daar letterlijk over op pagina 27 van pagina 29 bij de 'Nieuw vastgestelde inbreuk(en)'.

        • Men neemt onvoldoende maatregelen om de veiligheid van de bewoners te garanderen: medicatie en verzorgingsproducten worden niet veilig bewaard - BVR 28 juni 2019, bijlage 11, art.23 en art. 51, 4°.
          x Vaststellingen 25 juni 2025: de medicatiekar stond open en onbeheerd in de gemeenschappelijke eet- en zitruimte. Er waren verschillende bewoners aanwezig, maar geen medewerkers. 
        Elders lezen we, op pagina 17:  'De restmedicatie (zoals magistrale bereidingen) was niet identificeerbaar tot op het moment van toedienen'.
        'Twee van de twee gecontroleerde medicatiepletters bevatten medicatieresten'.

        Punt 2. Aansluitend zijn er ook structurele veiligheidsproblemen. ik citeer uit het rapport, op pagina 26:  'Sommige ramen waren stuk, waardoor deze in plaats van enkel op beveiligde stand volledig open konden. Dit vormt naar veiligheid van bewoners een potentieel gevaar. De gesprekspartner verklaarde dat de desbetreffende ramen vervangen werden, maat dat er een termijn van zes weken in acht genomen moest worden'. 
        • Bewoners konden op het moment van de inspectie ook nog niet in alle kamers het licht bedienen vanuit bed. 
         
         Punt 3 gaat over fixatie, waarbij bewoners soms van hun vrijheid worden beroofd om medische redenen. Voor één bewoners met minstens één vrijheidsbeperkende maatregel kon volgens de Inspectie  'niet aangetoond worden dat de bewoner/familie en de arts werden betrokken bij de beslissing ervan'. 

        Mag ik bij dit laatste punt opmerken dat we in de sociale kaart van het WZC Zoniën lezen: 'Het woonzorgcentrum (...) heeft geen gesloten afdelingen. Het is een volledig open huis, waarin bewoners en bezoekers zich vrij kunnen bewegen. Deze filosofie kadert in de warme zorg die het woonzorgcentrum wil bieden aan al zijn bewoners'. 
         
        Collega's, ik begrijp dat er volgens het schepencollege al enkele maatregelen zijn genomen maar zou graag van schepen van zorg, mevrouw Eyskens, vernemen:
        • Wat is er sinds ontvangst van het rapport concreet gedaan om, de toch zorgwekkende, tekortkomingen die ik citeerde, op korte termijn recht te zetten? 
        • Hoe staat het met de plannen voor een vervangingsnieuwbouw en renovatiewerken van de bewonerskamers gelegen in het oude gedeelte van het gebouw (afdelingen De Beuk, De Eik en De Hazelaar)? De gesprekspartners van de Zorginspectie verklaarden aan de Sociale Inspectie te willen werken naar een eerste steenlegging in 2030. Is dat niet rijkelijk laat gezien de structurele beperkingen van het gebouw, ook voor mensen met een beperking, en kunnen we daar als gemeente niet een snellere prioriteit van maken?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

Namens OCMW-raad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Mario Van Rossum
voorzitter