Terug
Gepubliceerd op 28/11/2025

Besluit  OCMW-raad

do 23/10/2025 - 21:00

Mondelinge vraag over het woonzorgcentrum in Tervuren (raadslid D'Afters)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Werner Aerts, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Tracey D'Afters, Kathelijne Verboomen, Joan Abatesi, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, Koen Maertens, Olivier Thomas, raadsleden
Aanleiding

Vraag via e-mail van 19 oktober 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de OCMW-raad van 23 oktober 2025

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 12. - De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau vragen te stellen.
Het raadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur  (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het raadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de OCMW-raad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de OCMW-raadszitting.
Een raadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende OCMW-raad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.

Feiten, context en argumentatie

Het Woonzorgcentrum Zoniën in Tervuren heeft op 25 juni een onaangekondigde inspectie van de Vlaamse Zorginspectie gekregen. Burgemeester Geyns en schepen van zorg Eyskens meldden, op 6 oktober, in Het Laatste Nieuws dat het, en ik citeer, 'een positief verslag was, al zijn er hier en daar wel enkele verbeterpunten'.

Collega's, ik ga graag even dieper in op enkele van de feitelijke verbeterpunten, uiteraard met alle respect voor het hardwerkende zorgpersoneel voor wie deze inspectie ook belangrijk was om een zo goed mogelijke werk- en zorgomgeving na te kunnen streven. 

Punt 1 gaat over veiligheid. In het rapport staat daar letterlijk over op pagina 27 van pagina 29 bij de 'Nieuw vastgestelde inbreuk(en)'.

  • Men neemt onvoldoende maatregelen om de veiligheid van de bewoners te garanderen: medicatie en verzorgingsproducten worden niet veilig bewaard - BVR 28 juni 2019, bijlage 11, art.23 en art. 51, 4°.
    x Vaststellingen 25 juni 2025: de medicatiekar stond open en onbeheerd in de gemeenschappelijke eet- en zitruimte. Er waren verschillende bewoners aanwezig, maar geen medewerkers. 
Elders lezen we, op pagina 17:  'De restmedicatie (zoals magistrale bereidingen) was niet identificeerbaar tot op het moment van toedienen'.
'Twee van de twee gecontroleerde medicatiepletters bevatten medicatieresten'.

Punt 2. Aansluitend zijn er ook structurele veiligheidsproblemen. ik citeer uit het rapport, op pagina 26:  'Sommige ramen waren stuk, waardoor deze in plaats van enkel op beveiligde stand volledig open konden. Dit vormt naar veiligheid van bewoners een potentieel gevaar. De gesprekspartner verklaarde dat de desbetreffende ramen vervangen werden, maat dat er een termijn van zes weken in acht genomen moest worden'. 
  • Bewoners konden op het moment van de inspectie ook nog niet in alle kamers het licht bedienen vanuit bed. 
 
 Punt 3 gaat over fixatie, waarbij bewoners soms van hun vrijheid worden beroofd om medische redenen. Voor één bewoners met minstens één vrijheidsbeperkende maatregel kon volgens de Inspectie  'niet aangetoond worden dat de bewoner/familie en de arts werden betrokken bij de beslissing ervan'. 

Mag ik bij dit laatste punt opmerken dat we in de sociale kaart van het WZC Zoniën lezen: 'Het woonzorgcentrum (...) heeft geen gesloten afdelingen. Het is een volledig open huis, waarin bewoners en bezoekers zich vrij kunnen bewegen. Deze filosofie kadert in de warme zorg die het woonzorgcentrum wil bieden aan al zijn bewoners'. 
 
Collega's, ik begrijp dat er volgens het schepencollege al enkele maatregelen zijn genomen maar zou graag van schepen van zorg, mevrouw Eyskens, vernemen:
  • Wat is er sinds ontvangst van het rapport concreet gedaan om, de toch zorgwekkende, tekortkomingen die ik citeerde, op korte termijn recht te zetten? 
  • Hoe staat het met de plannen voor een vervangingsnieuwbouw en renovatiewerken van de bewonerskamers gelegen in het oude gedeelte van het gebouw (afdelingen De Beuk, De Eik en De Hazelaar)? De gesprekspartners van de Zorginspectie verklaarden aan de Sociale Inspectie te willen werken naar een eerste steenlegging in 2030. Is dat niet rijkelijk laat gezien de structurele beperkingen van het gebouw, ook voor mensen met een beperking, en kunnen we daar als gemeente niet een snellere prioriteit van maken?
Besluit

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.