Terug
Gepubliceerd op 10/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 09/09/2024 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Vinkenlaan

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Het aanpassen van de verkeersreglementering in de Vinkenlaan

Regelgeving

- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 1 juli 2024 over de goedkeuring van het inrichtingsplan voor de invoering van beperkt eenrichtingsverkeer in de Vinkenlaan.

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de Vinkenlaan op het grondgebied Tervuren.
Om de verkeersveiligheid en de -leefbaarheid in Moorsel te verbeteren, werd het instellen van beperkt eenrichtingsverkeer en het parkeren langs één kant van de rijbaan in de Vinkenlaan goedgekeurd door het schepencollege.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer over de Vinkenlaan worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement is niet van toepassing voor:
- zonale bepalingen;
- voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- verhoogde inrichtingen;
- voorrangsregelingen;
- stormsignalisatie.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Vinkenlaan op het grondgebied Tervuren.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen

Signalisatie

Locatie

Omschrijving

Straat met beperkt eenrichtingsverkeer:

  • Tussen de Steekstraat en de Merellaan wordt gemotoriseerd verkeer in één rijrichting toegelaten, komende van de Streekstraat naar de Merellaan. Fietsers, bromfietsers en speed pedelecs worden in 2 rijrichtingen toegelaten.
  • Tussen de Nachtegalenlaan en Merellaan wordt verkeer toegelaten in twee rijrichtingen.
  • Tussen de Groenlaan en de Streekstraat wordt verkeer toegelaten in twee rijrichtingen
  • Vinkenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Streekstraat
  • F19 verkeersbord: openbare weg met eenrichtingsverkeer
  • onderbord M3: fietsers en bromfietsers klasse A worden toegelaten in beide rijrichtingen
  • Vinkenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Merellaan
  • C1 verkeersbord: verboden rijrichting voor iedere bestuurder
  • onderbord M5: uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A

Tussen de Streekstraat en de Merellaan wordt parkeren toegelaten op de rijbaan, langs de kant van de oneven huisnummers. Parkeren wordt verboden aan de kant van de even huisnummers.

  • Vinkenlaan tussen de Streekstraat en de Merellaan
  • E1 verkeersbord: parkeerverbod 
  • onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
  • E9 verkeersbord: parkeren
  • onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand 
  • overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden 
  • gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan
  • overlangse markeringen die rijstroken aanduiden

Tussen de Nachtegalenlaan - de Merellaan en de Groenlaan - de Streekstraat wordt het parkeren toegelaten op de rijbaan.

  • Vinkenlaan tussen de Nachtegalenlaan en Merellaan
  • Vinkenlaan tussen de Groenlaan en Streekstraat

Op volgende locaties worden er oversteekplaatsen voorzien voor voetgangers:

  • Vinkenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Nachtegalenlaan
  • Vinkenlaan ter hoogte van huisnummers 28-30 en de voetweg tussen de Vinkenlaan en de Merellaan
 
  • Vinkenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Nachtegalenlaan
  • Vinkenlaan ter hoogte van huisnummers 28-30 en de voetweg tussen de Vinkenlaan en de Merellaan
  • Dwars markeringen door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan

Artikel 3. Deze maatregelen worden ingesteld door de dienst Werken in Eigen Beheer.
Artikel 4. Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Vinkenlaan te Tervuren worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.