De raad keurt het gewijzigd belastingreglement voor de inname van openbaar domein goed.
Het optimaliseren van het proces voor het aanvragen en het behandelen van de aanvragen voor inname van het openbaar domein.
- Artikels 41, 192 en 170 § 4 van de de grondwet.
- Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- Het raadsbesluit van 29 januari 2015 waarin het belastingreglement op de inname van het openbaar domein voor privédoeleinden wordt goedgekeurd.
- Het raadsbesluit van 19 december 2017 waarin het belastingreglement op de inname van het openbaar domein voor privédoeleinden wordt aangepast
Het proces van de innames van openbaar domein werd grondig geëvalueerd.
De pijnpunten werden opgelijst en er werden verschillende voorstellen gedaan om het proces en het belastingreglement te optimaliseren.
De belangrijkste aanpassingen ten opzichte van het huidige reglement zijn de volgende:
- de aanvragen voor een inname openbaar domein en de afhandeling van de aanvragen, verlopen vanaf 1maart 2023 via een digitaal platform.
- er wordt eenzelfde tarief gehanteerd voor innames in de betalende zone als voor innames die niet in de betalende zone gelegen zijn.
- de operationele kost voor de huur en de plaatsing van parkeerverbodsborden wordt verhoogd tot 35 euro.
- de kost voor de inname van openbaar domein wordt berekend aan de hand van het aantal lopende meters dat wordt aangevraagd, en dit voor innames die maximaal 2,5 meter breed zijn. De kost bedraagt 1 euro per lopende meter per dag. Voor een parkeerverbod tussen 7 uur en 17 uur bedraagt de kost 0,50 euro per lopende meter per dag. Voor innames die breder zijn dan 2,5 meter wordt een tarief van 0,50 euro per m² gehanteerd.
- De aanvraagtermijnen werden aangepast. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen innames die wel of geen verkeershinder met zich meebrengen en innames die nodig zijn voor grote werven. Voor aanvragen die geen verkeershinder met zich meebrengen, dient de aanvraag minimum 5 werkdagen op voorhand ingediend te worden. Voor innames die wel verkeershinder met zich meebrengen, dient de aanvraag minimum 10 werkdagen op voorhand te gebeuren. Aanvragen in het kader van een grote werf, dienen minimaal 20 werkdagen op voorhand te gebeuren.
De inkomsten voortvloeiend uit dit belastingsreglement worden geboekt op budgetcode 2023/GBB/0020-00/7361000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel. de raad keurt het gewijzigd belastingreglement voor de inname van openbaar domein als volgt goed:
Artikel 1. Algemene bepalingen
§1. Er wordt vanaf 1 maart 2023 een belasting geheven op de inname van het openbaar domein.
§2. Het openbaar domein mag niet ingenomen worden zonder voorafgaandelijk verleende vergunning.
§3. Het beschikken over een omgevingsvergunning stelt de houder ervan niet vrij van het aanvragen van de vergunning inname openbaar domein.
Artikel 2: Begripsomschrijving en definities
§1. Met openbaar domein wordt bedoeld het openbaar domein van de wegen en pleinen, fiets- en voetpaden dat ressorteert onder het beheer en de bevoegdheid van de gemeente.
§2. Een inname van het openbaar domein:
a) is een tijdelijk privatief gebruik van de openbare ruimte voor evenementen of noodzakelijk voor het uitvoeren van bouwwerken - zoals het bouwen, verbouwen, slopen, herstellen, herinrichten, schilderen en zandstralen van gebouwen - grondwerken, leveringen, verhuizingen,... (dit is een niet-limitatieve opsomming).
b) Onder een inname van openbaar domein wordt begrepen:
- een parkeerverbod. Een parkeerverbod kan aangevraagd worden hetzij voor (een) volledige dag(en) hetzij voor een duur van 7u tot 17u
- het plaatsen van een constructie (bijvoorbeeld een silo, een stelling,…), materiaal of container
- het afsluiten van de straat zodat deze niet meer kan gebruikt worden voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dit betekent dat er minder dan 3,5m vrije ruimte is op de rijbaan.
c) Het laden en lossen van personen wordt niet als een inname openbaar domein beschouwd.
d) Het laden en lossen van materiaal wordt als een inname van openbaar domein beschouwd indien de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3,5m bedraagt.
§3. Innames die verkeershinder met zich meebrengen, zijn innames waarbij:
- een omleiding moet georganiseerd worden
- of een vermindering van het aantal rijstroken impliceren
- of een éénrichting moet ingesteld of opgeheven worden
- of het fietspad geheel of gedeeltelijk wordt ingenomen
- of minder dan 1 meter van de breedte van het voetpad overblijft.
§4. Grote werven zijn werven die een inname van het openbaar domein noodzaken die in totaal langer dan 3 maanden duurt of innames die plaatsvinden op gewestwegen of verbindingswegen.
§5 Verbindingswegen: de wegen die het centrum en de deelgemeenten met elkaar verbinden. Dat zijn volgende wegen:
- Leuvensesteenweg (tussen rotonde en Brusselsesteenweg)
- Kerkstraat
- Kasteelstraat
- Duisburgsesteenweg
- Tervuursesteenweg
- Schonenboomstraat
- Overijsesteenweg
- Rootstraat
- Heidestraat
- Veeweidestraat
- Vossemberg
- Hondsbergen
- Lindenberg (tussen Vossemberg en Dorpsstraat)
- Dorpsstraat (tussen Lindenberg en Stationsstraat)
- Stationsstraat
- Waalsebaan (tussen N3 en Moorselstraat)
- Moorselstraat
- Oppemstraat (tussen Tervurenlaan en Albertlaan)
- Albertlaan
§6.Gewestwegen: de wegen die beheerd worden door het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. Dat zijn volgende wegen: N3 (Leuvensesteenweg en Tervurenlaan).
§7. Digitaal platform: de webapplicatie Eaglebe waarop de aanvraag voor een inname van openbaar domein dient te gebeuren.
§8. Lopende meter (lm): is een lengte van 1 meter, ongeacht de breedte.
Artikel 3: De aanvraag
§1. De aanvraag dient te gebeuren via de website van de gemeente Tervuren www.tervuren.be en wordt via het digitaal platform afgewerkt.
§2. Een inname van openbaar domein die geen verkeershinder met zich meebrengt, of de verlenging van een dergelijke reeds vergunde inname, dient minimum 5 werkdagen op voorhand aangevraagd te worden.
§3. Een inname van openbaar domein die verkeershinder met zich meebrengt, of de verlenging van een dergelijke reeds vergunde inname, dient minimum 10 werkdagen op voorhand aangevraagd te worden.
§4. Een inname van openbaar domein in het kader van een grote werf, dient 20 werkdagen op voorhand aangevraagd te worden.
Artikel 4: De belastingplichtige
§1. De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de tijdelijke inname van het openbaar domein.
§2. Bij gebreke van aanvraag en voor zover de plaatsing kan toegestaan worden, is de belasting in eerste orde verschuldigd door de opdrachtgever. Indien de opdrachtgever onbekend is of niet kan geïdentificeerd worden, is de belasting verschuldigd door diegene die het openbaar domein inneemt, in casu een aannemer of rechtspersoon.
Artikel 5: Tarifering
§1. De belasting is samengesteld als volgt:
- een vaste administratieve kost van €25 voor elke aanvraag en voor elke verlenging.
- een variabele operationele kost voor de inname van openbaar domein of de kost voor het afsluiten van de straat:
§2. Indien er gebruik gemaakt wordt van de parkeerverbodsborden van de gemeente, is het retributiereglement betreffende de aanrekening van de prestaties geleverd door het gemeentelijk vakpersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2013, van toepassing.
§3. Bij gebreke van een vergunning wordt een forfaitaire belasting van 250 euro aangerekend per vastgestelde overtreding, vermeerderd met de variabele operationele kost van de inname vanaf de vaststelling van de bevoegde ambtenaar. Bij deze vaststelling dient onmiddellijk een regularisatie van de volledige periode van de inname van het openbaar domein te gebeuren.
Bij gebreke van contante betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt het een kohierbelasting.
Artikel 6. Betaling - Terugbetaling
§1. De betaling dient online te gebeuren via het digitaal platform en voorafgaand aan het bekomen van de vergunning voor inname openbaar domein. Zonder betaling kan geen vergunning tot inname van openbaar domein afgeleverd worden.
§2. De integrale terugbetaling vindt plaats in geval van afkeuring van de aanvraag door de gemeente of intrekking van de toelating door toedoen van het gemeentebestuur of omwille van bestuurlijke redenen.
§3. Terugbetaling van enkel de variabele kost vindt plaats in geval van annulering door de aanvrager minstens 48 uur voor de aanvangsdatum van de aangevraagde inname.
In geval van laattijdige annulering (binnen 48 uur voor de aanvangsdatum van de aangevraagde inname) vindt geen terugbetaling plaats.
§4. De gemeente behoudt het recht om een onvolledige aanvraag, ook al is de verschuldigde belasting betaald, te weigeren. In dat geval wordt de belasting terugbetaald.
Artikel 7. Vrijstellingen
§1. Volgende innames van openbaar domein zijn vrijgesteld van de belasting:
- Innames van openbaar domein die nodig zijn voor het uitvoeren van werken in opdracht of voor rekening van de (lokale) openbare besturen, sociale huisvestingsmaatschappijen, nutsmaatschappijen, en van andere bij wet van retributie vrijgestelde publieke of gelijkgestelde rechtspersonen. Deze vrijstelling is niet van toepassing op de werken aan gebouwen welke door de beambten van die organismen of door derden privatief en voor hun persoonlijk gebruik bewoond worden.
- Innames die nodig zijn voor het uitvoeren van werken aan gebouwen die getroffen werden door een (natuur)ramp.
- Het voorbehouden van parkeerplaatsen op het openbaar domein voor plechtigheden aan gemeentelijke gebouwen en kerken.
- Het afsluiten van straten in functie van een wijk- of buurtfeest.
- Evenementen of manifestaties op het openbaar domein wanneer het eigen georganiseerde evenementen zijn van de gemeente Tervuren, evenementen in co-organisatie met de gemeente Tervuren of nominatief vrijgestelde evenementen van scholen, erkende jeugdverenigingen, sportverenigingen en socioculturele verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente Tervuren.
§2. Een vrijstelling van belasting voor de inname van openbaar domein ontslaat de aanvrager niet van het aanvragen en het bekomen van een vergunning voor de inname van openbaar domein.
Artikel 8. Bezwaar
§1. De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen.
§2. Het bezwaarschrift, moet op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
§3. De indiening van het bezwaarschrift, moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van contante inning van de aanslag.
§4. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 9. Controle
De controle op de naleving van dit reglement alsook op de naleving van de afgeleverde vergunningen gebeurt door de gemeentelijke dienst en door de lokale politie, die in dit verband alle nodige vaststellingen kunnen doen.
Artikel 10. Slotbepalingen
§1. Het belastingreglement op de inname van het openbaar domein voor privédoeleinden van 19 december 2017 wordt op 1 maart 2023 opgeheven.
§2. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 maart 2023 voor alle aanvragen die worden ingediend vanaf 1 maart 2023.