De raad keurt het belastingreglement goed.
Het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerde drukwerken voor de periode 2020-2025 wordt verfijnd en afgestemd op het model dat werd opgesteld door het Agentschap Binnenlands Bestuur en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. Het nieuwe belastingreglement is van toepassing op alle ongeadresseerde drukwerken en is niet langer beperkt tot de drukwerken met een handelskarakter.
- Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994
- Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan.
- Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
- Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Om de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven, is het gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen aan alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente. De belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk heeft een ecologische inslag, namelijk het ontmoedigen om massaal reclame of communicatiecampagnes op papier of wegwerpmateriaal te voeren. Deze hebben immers niet alleen een negatieve impact op het grondstoffenverbruik, maar ook op de inzameling en verwerking van afval door de gemeente. Deze belasting volgt het principe 'de vervuiler betaalt' en verlicht de financiële behoefte van de gemeente. De ontvangsten die voortvloeien uit deze belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk dragen bij aan de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval door de gemeente.
Deze belasting richt zich tot de verspreiding, hetzij in brievenbussen, hetzij door persoonlijke afgifte op de openbare weg of door het achterlaten op voertuigen van alle ongeadresseerd drukwerken. Weliswaar worden bepaalde vrijstellingen uitdrukkelijk in het reglement ingeschreven, zoals het drukwerk van Tervuurse verenigingen, lid van een erkende adviesraad, en het drukwerk van de erkende Tervuurse adviesraden voor zover het drukwerk socio-culturele doeleinden heeft. Ook de verspreide drukwerken van plaatselijke vormings- en onderwijsinstellingen worden vrijgesteld van deze belasting. Deze vormen van communicatie hebben immers een informatieve functie, zijn van openbaar nut en zijn, omwille van hun aard, eerder beperkt en niet structureel. Politiek drukwerk wordt vrijgesteld van de belasting om het democratisch discours maximale kansen te geven.
Ook schrijven we een vrijstelling in voor de eerste bedeling van het kalenderjaar en per belastingplichtige. Dit biedt de mogelijkheid aan starters en/of kleine ondernemers/zelfstandigen om de lokale afzetmarkt te bereiken door in beperkte mate en hoeveelheden hun zaak en producten te promoten.
Dit reglement richt zich niet tot geadresseerd drukwerk aangezien deze verspreiding op aanvraag gebeurt en bijgevolg geringer is waardoor de ecologische impact kleiner is.
Het tarief van het drukwerk wordt vastgesteld per verspreid exemplaar. Het belastingtarief van 0,035 euro per verspreid exemplaar verhoogt naar 0,039 euro (indexering).
De belastingopbrengsten worden jaarlijks geboekt op de budgetcode GBB-CBS/0020-7342400/GEMEENTE/CBS/IE-GEEN. Deze jaarlijkse budgetten zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 en de latere aanpassingen ervan.
Enig artikel. De raad keurt het belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk voor de periode 2023-2025 goed.
Artikel 1. Belastbaar feit
De raad heft voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting op elke verspreiding van ongeadresseerd drukwerk in brievenbussen en op de openbare weg.
Artikel 2. Definities
Onder ongeadresseerd drukwerk wordt verstaan drukwerk zonder adresgegevens, collectieve adresaanduidingen per straat of met een gedeeltelijke adresvermelding.
Onder verspreiding wordt verstaan de bedeling in de brievenbussen van de bestemmeling op het grondgebied van de gemeente of een deel daarvan, de persoonlijke afgifte op de openbare weg of het achterlaten van kaartjes of ander drukwerk op voertuigen.
De verspreiding van hetzelfde drukwerk over een zeker tijdsverloop, wordt als één verspreiding beschouwd.
Artikel 3. Belastingplichtige
De belastingplichtige is de natuurlijke of de rechtspersoon die de opdracht geeft om het drukwerk te drukken of om het gelijkgestelde product te produceren. De belastingplichtige doet aangifte van zijn belastingschuld overeenkomstig artikel 6.
Als de opdrachtgever geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig artikel 6 en niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt, bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden.
De verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van de gelijkgestelde goederen en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4. Tarief
De belasting wordt vastgesteld op 0,039 euro per verspreid exemplaar.
Artikel 5. Vrijstellingen
Van de belasting zijn vrijgesteld:
- de eerste bedeling van het kalenderjaar per belastingplichtige
- publieke rechtspersonen
- Tervuurse verenigingen die lid zijn van een door de gemeenteraad erkende gemeentelijke adviesraad, voor zover het drukwerk socio-culturele doeleinden heeft
- Tervuurse adviesraden die door de gemeenteraad erkend zijn, voor zover het drukwerk socio-culturele doeleinden heeft
- plaatselijke vormings- en onderwijsinstellingen
- drukwerk bedoeld voor het voeren van politieke propaganda
- drukwerk dat kadert in een gemeentelijke volksraadpleging voor zover het verspreid wordt aan de gerechtigde deelnemers van de volksraadpleging overeenkomstig artikel 317 van het decreet over het lokaal bestuur tot uiterlijk de dag van de volksraadpleging.
Artikel 6. Aangifteplicht
De belastingplichtige doet binnen de 14 kalenderdagen na de verspreiding aangifte bij de gemeente op het door de gemeente beschikbaar gestelde aangifteformulier.
De aangifte wordt schriftelijk ingediend via de post op het adres ‘Gemeente Tervuren, dienst financieel beleid en boekhouding, Markt 7A/2, 3080 Tervuren’ of via e-mail aan ‘belastingen@tervuren.be’. Deze aangifte moet alle noodzakelijke inlichtingen bevatten voor het vestigen van de aanslag. Voor de periodieke verspreiding mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een periode van één kalenderjaar.
De verspreiding op de openbare weg wordt aangekondigd aan de gemeente uiterlijk 14 kalenderdagen vóór de geplande bedeling. De belastingplichtige meldt het tijdstip en de locatie van de verspreiding aan de dienst financieel beleid en boekhouding via e-mail aan ’belastingen@tervuren.be’.
Ook de verspreidingen die onder de vrijstellingen vallen, moeten aangegeven worden.
Bij overtreding van deze bepaling wordt een administratieve geldboete van 250 euro aangerekend. Deze administratieve geldboete wordt mee ingekohierd.
Artikel 7. Ambtshalve vestiging
Bij gebreke van aangifte binnen de gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.
Als de aangifte niet tijdig of onjuist wordt ingediend, wordt de belasting ambtshalve gevestigd op basis van de gegevens waarover de gemeente beschikt of waarvan zij redelijkerwijs mag uitgaan. Bij verspreiding in brievenbussen wordt het aantal exemplaren drukwerk bepaald op het aantal brievenbussen dat wordt vastgesteld volgens de gegevens van Bpost. Bij verspreiding op de openbare weg door persoonlijke afgifte of door het plaatsen achter ruitenwissers of tegen autoruiten wordt het aantal exemplaren forfaitair bepaald op 2.000 exemplaren.
Vóór de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte, waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van deze kennisgeving om schriftelijk te reageren. De belasting mag niet worden gevestigd voor die termijn verstreken is.
De ambtshalve ingekohierde belastingen worden als volgt verhoogd:
- bij een eerste overtreding van de aangifteplicht wordt er geen verhoging aangerekend
- vanaf de tweede overtreding binnen hetzelfde aanslagjaar wordt de belasting verhoogd met een bedrag dat gelijk is aan het bedrag van de ambtshalve ingekohierde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Artikel 8. Invordering
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat periodiek vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college.
Een aanslag moet binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet worden betaald.
Artikel 9. Bezwaar
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen zijn aanslag bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en moet ondertekend en gemotiveerd zijn. Deze indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaarschrift kan ook per e-mail worden ingediend op info@tervuren.be.
Artikel 10. Opheffingspalingen en inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023 en geldt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025.
Het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter voor de periode 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.