Aanvraag van MIVB Brussels voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de uitvoering van herstellingswerken op de N3 Tervurenlaan.
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein
Aanvraag van MIVB Brussels voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de uitvoering van herstellingswerken op de N3 Tervurenlaan op vraag van Agentschap Wegen en Verkeer. De werkzaamheden worden uitgevoerd op één werkdag binnen de aangevraagde periode van 11 juni 2025 9 uur tot en met 17 juni 2025 16 uur. De firma Stadsbader-Contractors zal de toplaag asfalt van de rechter rijstrook op de N3 herstellen.
Voor de wegeniswerken zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig:
Maatregel | Locatie |
Inname van het openbaar domein voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van werkzaamheden:
|
N3 Tervurenlaan:
|
De wegeniswerken vormen geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.
De aanvrager is verantwoordelijk voor het instellen van de nodige veiligheidsmaatregelen alsook het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250.
De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Er is een gunstig advies van:
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor een inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de N3 Tervurenlaan tijdens de uitvoering van wegeniswerken gedurende één werkdag in de periode van 11 juni 2025 tot en met 17 juni 2025.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
locatie signalisatie |
omschrijving signalisatie |
Inname van het openbaar domein voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van werkzaamheden:
|
van 11 juni 2025 9 uur tot en met 17 juni 2025 16 uur. |
N3 Tervurenlaan:
|
conform bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening |
Artikel 3. De firma Stadsbader-Contractors heeft volgende verplichtingen: