Terug
Gepubliceerd op 19/12/2025

Notulen  OCMW-raad

do 27/11/2025 - 20:30 De Eik
Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de OCMW-raad van 23 oktober 2025

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Regelgeving

        Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
        Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
        § 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 23 oktober 2025.

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025 van Creat Services dv

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        Brief van Creat van 13 oktober 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        OCMW Tervuren is aangesloten bij Creat Services dv en ontving de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering op 13 oktober 2025, waarin de agenda werd meegedeeld. 

        De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de verdere duur van de legislatuur:
        - Jan Trappeniers

        Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025

        Agenda:
        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 432 en 459 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        4. Begroting 2026 (overeenkomstig artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        5. Statutaire benoemingen
        Varia
        Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden over de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 16 december 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de raad.
        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv.

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 17 december 2025 van Interleuven

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        Brief van Interleuven van 18 september 2025 en mail van 29 september 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Jan Trappeniers, schepen, Heidestraat 29, 3080 Duisburg met als plaatsvervanger Mario Van Rossum, voorzitter, Rootstraat 50, 3080 Duisburg.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. de raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Interleuven van 17 december 2025.
        Agenda
        1. Samenstelling van het bureau
        2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 24 september 2025
        3. Statutenwijziging
        4. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2026
        5. Begroting 2026
        6. Vervanging lid raad van bestuur
        7. Diversen

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 18 december 2025 van Cipal dv

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        E-mail van Cipal van 29 oktober 2025 met uitnodiging voor de algemene vergadering van 18 december 2025

        Regelgeving

        - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de OCMW-raad
        - Titel 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de extern verzelfstandigde agentschappen
        - Statuten van Cipal dv

        Feiten, context en argumentatie

        OCMW Tervuren is lid van de dienstverlenende vereniging Cipal en ontving de toelichtende nota over de agendapunten. 

        De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de huidige legislatuur:
        - effectief afgevaardigde algemene vergadering: Annemie Spaas
        - plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering: Marc Charlier

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 18 december 2025.
        Agenda
        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2026
        3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 19 december 2025 van IGO div

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        Aangetekende brief van IGO div van 20 oktober 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        Volgende vertegenwoordiger werd in zitting van 10 maart 2025 aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Leo Trappeniers.
        Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 19 december 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 19 december 2025
        Agenda
        1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 27/6/2025
        2. Benoeming commissaris-revisor voor boekjaren 2026-2027-2028: Foederer DFK Bedrijfsrevisoren (document 1)
        3. Indexering van de presentievergoedingen voor bestuurders (document 2)
        4. Opheffing van beleidsgroep en kredietcomité van Energiehuis IGO (document 3)
        5. Goedkeuring begroting 2026 en jaarprogramma IGO div (document 4)
        6. Aanstelling leden voor de Algemene Vergadering:

        • Voor gemeente Kortenberg:
          o Effectief lid: Chloë Vierin (document 5)
        • Voor OCMW Kortenberg:
          o Effectief lid: Chloë Vierin (document 6)

        7. Aanstelling leden voor het Algemeen Comité

        • Voor gemeente Keerbergen:
          o Effectief lid: Leen Van Dun (document 7)

        8. Varia

    • Interne zaken - HR

      • Goedkeuring van de wijziging van het reglement voor fietsleasing voor de organisatie

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        Wijziging reglement fietsleasing voor het personeel

        Regelgeving

        - Artikel 40, §3 van het decreet over het lokaal bestuur
        De raad stelt de reglementen vast. 
        - OCMW-raadsbesluit van 30 november 2023
        Goedkeuring van het reglement fietsleasing voor de organisatie

        Feiten, context en argumentatie

        Tijdens de OCMW-raadszitting van 30 november 2023 werd het reglement fietsleasing voor de organisatie goedgekeurd. De personeelsleden kunnen een fiets leasen via de leasemaatschappij o2o. Om de personeelsleden verder de mogelijkheid te bieden om een fiets te leasen, werd een nieuwe raamovereenkomst afgesloten met CREAT. Het reglement is gewijzigd volgens de voorwaarden van de nieuwe raamovereenkomst, om de personeelsleden de kans te bieden sneller te kunnen instappen en eventueel te beschikken over een groter budget om een fiets te leasen. Er werd een positief advies verleend door het managementteam en het vast bureau op het bijgevoegde reglement voor fietsleasing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de aanpassing aan het reglement voor fietsleasing voor de organisatie goed, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.

    • Mens - Welzijn

      • Goedkeuring aanpassing van de steunnormen van de dienst Welzijn en de evaluatie van de REMI-tool

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        Naar aanleiding van gewijzigde maatschappelijke en wettelijke contexten wordt een actualisering van de steunnormen en een evaluatie van de REMI-tool voorgesteld

        Regelgeving

        - Organieke wet van 8 juli 1976
        - Wet 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie
        - Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        - Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023
        De steunnormen vormen het kader waarbinnen de financiële steunverlening door de dienst welzijn wordt vormgegeven. De huidige steunnormen werden goedgekeurd door de OCMW-raad in de zitting van 21 december 2023.

        Feiten, context en argumentatie

        De steunnormen zijn een dynamisch gegeven, die op basis van veranderende tendensen in de maatschappij op regelmatige basis moeten worden geëvalueerd en bijgestuurd. De huidige steunnormen moeten worden bijgestuurd, om tegemoet te komen aan enkele evoluties in de bredere maatschappij en op wettelijk vlak.

        Ook de evaluatie van de REMI-tool wordt voorgelegd.

        De aanpassingen aan de steunnormen en de evaluatie van de REMI-tool werden integraal toegelicht op het bijzonder comité voor de sociale dienst van 29 oktober 2025. Na grondig beraad werd een positief advies gegeven over de aanpassing van de steunnormen.

        Het vast bureau nam kennis van deze aanpassingen en de evaluatie van de REMI-tool op 3 november 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de aanpassing aan de steunnormen en de evaluatie van de REMI-tool, zoals integraal opgenomen als bijlage bij dit besluit, goed.

    • Mens - Zorg

      • Goedkeuring van de aanpassing van het reglement voor de dienst schoonmaakhulp aan huis

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        Sinds 1 juni 2025 worden de dienstencheques volledig digitaal uitgegeven en beheerd.

        Regelgeving

        - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        - De wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en -banen
        - Het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques
        - Het besluit van het vast bureau van 3 november 2025 ter kennisname van de aanpassing van het reglement

        Feiten, context en argumentatie

        Binnen de diensten aan huis van het OCMW Tervuren is een dienst voor schoonmaakhulp aan huis actief. Het OCMW is voor deze activiteit erkend als dienstencheque-onderneming. Gebruikers betalen prestaties door middel van dienstencheques. Er wordt één dienstencheque per gepresteerd uur aangerekend.

        In 2011 zijn naast de papieren dienstencheques tevens elektronische dienstencheques ingevoerd. Sinds 1 juni 2025 worden de dienstencheques volledig digitaal uitgegeven en beheerd. Er kunnen bijgevolg geen papieren cheques meer worden aangekocht. Sinds 2025 zijn dienstencheques bovendien niet meer fiscaal aftrekbaar. Het reglement van de dienst dient omwille van deze wijzigingen aangepast te worden.

        Daarnaast wenst het vast bureau, op voorstel van de dienstcoördinator, een aantal andere aanpassingen aan het reglement door te voeren:
        - De term 'huishoudhulp' wordt geïntroduceerd in plaats van 'schoonmaakhulp'. Deze term is beter bekend bij het grote publiek, en wordt als dusdanig ook reeds gebruikt in de zoektocht naar nieuwe werkkrachten.
        - Aanpassingen in functie van het verhogen van de veiligheid van de medewerkers (o.a. meedelen indien er gevaarlijke dieren aanwezig zijn, waakzaamheid over de verhouding van de taken en het aantal werkuren, ergonomische werkmiddelen, de noodzaak om te verluchten, een rookvrije werkomgeving kunnen garanderen, meedelen indien er camera’s aanwezig zijn).
        - Toevoegen van de bepaling wanneer de dienstverlening met onmiddellijke ingang kan worden stopgezet.

        Het vast bureau heeft het aangepaste reglement ter kennis genomen op 3 november 2025. Het nieuwe reglement treedt in werking op 1 december 2025.

        Budget

        De aanpassingen hebben geen invloed op het budget.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de aanpassing van het reglement van de dienst schoonmaakhulp aan huis goed.

      • Goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het OCMW Bertem inzake de gezinszorg

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, voorzitter vast bureau
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, leden van het vast bureau
        Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Aanleiding

        De intentie van het OCMW Bertem om niet langer te willen optreden als organisator van de gezinszorg op het eigen grondgebied

        Regelgeving

        - Decreet woonzorg van 15 februari 2019
        - Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers
        - Ministerieel besluit van 22 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 4 februari 2021 tot vastlegging voor de diensten voor gezinszorg van de voorwaarden voor de toekenning van een subsidiabel urencontingent gezinszorg, vermeld in artikel 49, en van de ontvankelijkheidscriteria voor de aanvraag van extra uren gezinszorg, vermeld in artikel 50 van bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, wat betreft de criteria met betrekking tot de onderbenutting en de verdeling van de uren gezinszorg over de diensten voor gezinszorg
        - De septemberverklaring van de Vlaamse Regering over de algemene maatschappelijke situatie en over de krachtlijnen van de begroting 2026 van 24 september 2025

        Feiten, context en argumentatie

        Het OCMW Tervuren biedt met de dienst zorg een zorgcontinuüm aan dienstverlening aan de burger aan, gaande van hulp aan huis tot thuisvervangende residentiële zorgverlening. De finaliteit van dit continuüm ligt erin dat elke zorgvraag een gepast antwoord dient te krijgen. Binnen het segment van de thuisdiensten wordt onder andere gezinszorg aangeboden. Deze dienstverlening draagt bij aan de ambitie van het lokaal bestuur om ouderen zo lang mogelijk met gepaste ondersteuning zelfstandig in de eigen woning te laten wonen. De finaliteit van de zorgdiensten is namelijk elke zorgvraag zo goed mogelijk in te vullen, vanuit de ambitie Tervurenaars de kans te geven zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op een verantwoorde manier. De zorgnoden van ouderen worden ingevuld in overleg met hulpvrager, mantelzorger(s), huisarts en andere eerstelijns dienstverleners. De sociale dienst huldigt hierbij een holistische aanpak: de vraagsteller wordt integraal bekeken, vanuit verschillende invalshoeken. In teamoverleg wordt elke casus besproken en opgevolgd. De helpsters aan huis vervullen een signaalfunctie naar de dienstcoördinatoren toe. Wijzigingen in de context van een cliënt kunnen resulteren in een wijziging in het voorstel van dienstverlening.
        Deze benadering maakt de kracht van de dienstverlening door het lokaal bestuur Tervuren. Andere diensten aan huis bieden deze meerwaarde niet aangezien zij een cliëntdossier sterk of louter koppelen aan de uitvoering van de gezinszorg. Zelden zal een andere speler dan het OCMW overgaan tot de organisatie van een zorgoverleg om meer afstemming tussen vraag en aanbod te bekomen. Precaire dossiers worden aanklampend behandeld door het OCMW, terwijl private diensten de zorg hier eng benaderen.

        Het OCMW Tervuren heeft sinds 1 januari 2016 een samenwerkingsovereenkomst met het OCMW Bertem om op het grondgebied van de beide gemeenten een gezamenlijke dienstverlening voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg te organiseren. In uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst heeft het OCMW Bertem zijn erkenningsnummer stopgezet en het urencontingent integraal overgedragen aan het erkenningsnummer van het OCMW Tervuren. Het OCMW Bertem heeft te kennen gegeven niet langer zelf te willen optreden als organisator van gezinszorg op het eigen grondgebied.
        Ondanks het feit dat het bestuur in Bertem de dienstverlening aan huis ideologisch gezien belangrijk en waardevol vindt, wegen voor het bestuur de organisatorische verantwoordelijkheden te zwaar door. In Bertem slaagt men er bijvoorbeeld niet in een dienstcoördinator aan te werven en ook de selectie van nieuwe helpsters loopt niet. Het bestuur is van oordeel dat de schaalgrootte te klein is om de dienst kwalitatief te kunnen aanbieden aan de cliënten op het eigen grondgebied. Bertem biedt geen continuüm aan zorgdiensten aan. 

        Een dienst voor gezinszorg krijgt jaarlijks een urencontingent toegewezen via een ministerieel besluit. Dat urencontingent bedraagt (wettelijk) minstens 15.390 uren op het niveau van de dienst en 1.539 uren op het niveau van een regionale stad. Omwille van de COVID-19-pandemie in 2020, 2021 en 2022 en door de krapte op de arbeidsmarkt, zijn de diensten voor gezinszorg de afgelopen jaren geconfronteerd geweest met een moeilijke realisatie van de urencontingenten die toegewezen zijn op het niveau van de dienst en de regionale steden. Omwille van de overgangsmaatregelen die de minister nam via het Ministerieel Besluit van 22 december 2023 voor de criteria van de onderbenutting en de toekenning van de uren gezinszorg, heeft onze dienst gezinszorg zowel voor het werkjaar 2024 als voor het werkjaar 2025 een aanvraag ingediend voor het behoud van een deel van het urencontingent. In 2025 is er een urencontingent toegekend van 17.599 uren, waarvan een contingent van 13.180 uren te presteren is in Tervuren en een contingent van 4.419 uren te presteren is in Bertem. Het aandeel van het urencontingent in Tervuren is met andere woorden te klein om alleen op het eigen grondgebied verder te gaan als erkende dienst. Aan de voorwaarden om extra uren te kunnen krijgen, namelijk een realisatie van 95% van het toegekende contingent, wordt bovendien momenteel niet voldaan.

        Voor de toekomst van de diensten gezinszorg Tervuren en Bertem zijn verschillende pistes onderzocht. Na diverse besprekingen hebben de beide vast bureaus kennis genomen van een bijkomend addendum aan de initiële samenwerkingsovereenkomst. Dit addendum wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raden voor maatschappelijk welzijn van Bertem en van Tervuren.

        Het addendum houdt het volgende in. De dienstverlening wordt vanaf 1 januari 2026 verdergezet onder volledige regie van het OCMW Tervuren, met de ambitie om te streven naar groei en tegen uiterlijk 1 januari 2029 op eigen kracht verder te kunnen werken als erkende dienst gezinszorg op het grondgebied van Tervuren. 
        Dit toekomstbeeld voor de dienst gezinszorg kadert integraal in de ambities van het bestuursakkoord in Tervuren voor de periode 2025-2030 om 'in verbinding te investeren'. Met betrekking tot ouderenzorg heeft de bestuursploeg namelijk de intentie uitgesproken om verder in te zetten op de ambitie om ouderen te ondersteunen die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen door kwaliteitsvolle thuisdiensten te voorzien. In het bestuursakkoord staat dit als volgt genoteerd: 'We zetten in op een breed en kwalitatief aanbod van eigen thuisdiensten zoals gezinszorg, schoonmaak en boodschappen. Voor diensten zoals de klusjesdienst en maaltijden aan huis werken we actief samen met externe partners. Thuiszorg laat ouderen zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving wonen. De thuisdiensten spelen bovendien een cruciale rol in het herkennen van hulpbehoeften bij ouderen.'

        Gedurende een overgangsperiode van - in principe - 3 jaar zal het OCMW Bertem blijven instaan voor het werkgeversgezag en alle daaraan verbonden verantwoordelijkheden en kosten. Het OCMW Tervuren zal gedurende deze overgangsperiode de praktische organisatie van de dienst gezinszorg op het grondgebied Bertem opnemen. De subsidies voor het begeleidend personeel voor de gezinszorg zullen integraal het OCMW Tervuren toekomen. Beide OCMW's engageren zich om de kwaliteit van dienstverlening hoog te houden en toekomstgericht samen te werken met het belang van de beide diensten op lange termijn als doel. Deze overgangsperiode is noodzakelijk voor het OCMW Tervuren om het pad richting een zelfstandig voortbestaan te kunnen bewandelen. Het is de intentie van het OCMW Bertem om, na afloop van de overgangsperiode, zijn urencontingent op grondgebied Bertem over te dragen aan een externe dienstverlener. 

        Dit addendum werd principieel goedgekeurd door het vast bureau van Bertem en het vast bureau van Tervuren. Het werd op 24 november 2025, in een gezamenlijke zitting, voor advies voorgelegd aan het hoog overlegcomité van Bertem en van Tervuren. De vakbonden gaven hun akkoord mits schrapping van 2 alinea's in artikel 8 van het addendum, omdat deze mogelijk de schijn wekken dat de dienst gezinszorg van Bertem wordt overgenomen door OCMW Tervuren. Dat is echter niet de intentie. Het addendum heeft inderdaad geen betrekking op een overname, wel op een tijdelijke vorm van versterkte samenwerking tussen beide OCMW’s, waarbij OCMW Tervuren extra operationele taken opneemt ten behoeve van de dienst gezinszorg op het grondgebied van Bertem.

        Budget

        Alle ontvangsten en uitgaven verbonden aan de organisatie van de dienst gezinszorg (realisatie contingent Tervuren en subsidiemechanisme t.a.v. Bertem) zijn voorzien in het meerjarenplan op beleidsitem 0943-00. In de opmaak van MJP 2026-2031 werd voorliggend scenario van tijdelijke intensieve samenwerking en groei richting autonomie verwerkt. 

        Amendement

        Verwijzend naar het syndicaal overleg van 24 november 2025 formuleert het lid van het vast bureau bevoegd voor Zorg, Kristina Eyskens, een voorstel van amendement om in de ontwerpovereenkomst de volgende bepalingen in artikel 8 ‘Einde van de samenwerking’ te schrappen:

        Tweede alinea derde lid:

        Het OCMW Bertem na onderhandelingen met een externe dienstverlener geen perspectief heeft om het urencontingent georiënteerd op de regionale stad Leuven aan een externe dienstverlener over te dragen, met inbegrip van een eventuele overname van de personeelsploeg.

        Derde lid – laatste zin:

        Het OCMW Tervuren zal aan de personeelsleden die op 1 januari 2029 formeel de overstap naar het OCMW Tervuren willen maken, op dat moment een nieuwe arbeidsovereenkomst in een passende functie binnen de dienst zorg aanbieden onder de arbeidsvoorwaarden van het OCMW Tervuren (zonder behoud van voordelen uit het OCMW Bertem).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Joan Abatesi, Werner Aerts, Carine Borghans, Ineke Casier, Tracey D'Afters, Lionel de Beauffort, Geoffroy de Visscher, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lies Eykens, Omer Graulus, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Sofie Lombaert, Koen Maertens, Ralph Packet, Elmo Peeters, Olivier Thomas, Kathelijne Verboomen, Tiemen Verstappen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad keurt het bijgevoegde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het OCMW Bertem inzake de gezinszorg goed. 
        Artikel 2. Dit nieuwe addendum treedt in werking op 1 januari 2026.

De voorzitter sluit de zitting op 01/12/2025 om 10:31.

Namens OCMW-raad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Mario Van Rossum
voorzitter