Terug
Gepubliceerd op 06/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 26/09/2024 - 20:00

Mondelinge vraag in verband met de plaatsing van de ondergrondse containers van Diftar (raadslid de Visscher)

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
Afwezig: Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Ineke Casier, raadsleden

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 24 september 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 26 september 2024

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Er lijkt een plan te zijn met voorgestelde locaties voor de plaatsing van ondergrondse containers.
- Is het mogelijk om dit plan in te kijken? Hoeveel locaties zijn er voorzien in Tervuren? Hoeveel parkeerplaatsen in het centrum gaan hierdoor verdwijnen?
- Is voor elke voorgestelde locatie een bouw- of milieuvergunning vereist? Is er een overleg gepland met de omwonenden? Worden zij publiekelijk geïnformeerd als er een vergunningsaanvraag wordt ingediend?
- Wat is de maximale afstand die een inwoner moet afleggen tot de dichtstbijzijnde ondergrondse container?
- Wat zijn de tarieven van de ondergrondse containers? En van de kaart?
- Hoe kunnen de inwoners een kaart voor de ondergrondse container bestellen? Mag iedereen zo’n kaart bestellen of zijn er specifieke voorwaarden (indien ja, welke precies)?
- Zijn de ondergrondse containers 24/24 toegankelijk?
- Welke maatregelen zijn er voorzien om de last voor de buren (zoals lawaai overlast, geurhinder en zwerfvuil) te verminderen? Komen er camera’s om de locaties te controleren?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.