Terug
Gepubliceerd op 27/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 26/09/2024 - 20:00

Goedkeuring van het reglement voor de sociale en andere voordelen in het onderwijs

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
Afwezig: Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Ineke Casier, raadsleden

De raad keurt het reglement voor de sociale en andere voordelen in het onderwijs in Tervuren goed.

Aanleiding

In het kader van het flankerend onderwijsbeleid werden in Tervuren in het verleden diverse keuzes genomen. Het huidige kader dient dringend herzien te worden, aangezien de verschillende scholen op het grondgebied momenteel ongelijk behandeld worden.

Regelgeving

- Besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 houdende de bepalingen van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen
- Decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau
- Beslissing van de gemeenteraad van 27 juni 2024 tot goedkeuring van het retributiereglement voor het voor- en naschools toezicht op het niveau van de basisscholen
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Feiten, context en argumentatie

Een lokale overheid kan acties ondernemen, aanvullend op het Vlaams niveau, om op lokaal niveau de onderwijskwaliteit te versterken. Binnen het kader van dit flankerend onderwijsbeleid worden sociale en andere voordelen toegekend aan de verschillende door het Ministerie van Onderwijs gefinancierde en gesubsidieerde scholen op het grondgebied volgens het reglement dat daartoe werd uitgewerkt door de gemeenteraad.
In Tervuren wordt veel ondersteuning geboden aan de gemeentelijke en de niet-gemeentelijke scholen, die gevestigd zijn op het grondgebied. Deze voordelen zijn in de praktijk gegroeid vanuit de ambitie om de onderwijskwaliteit van alle Tervuurse kinderen te verbeteren. Over de jaren heen zijn er echter scholen bijgekomen en is de situatie veranderd waardoor de initiële beleidskeuzes moeten worden opgefrist. Er wordt voor gekozen om de sociale en andere voordelen ten aanzien van het onderwijs samen te brengen in een eenduidig en transparant reglement. Aan de onderwijsraad wordt een belangrijke overkoepelende rol toevertrouwd.

Volgende uitgangspunten geven vorm aan het reglement:
- Alle voordelen voor de gefinancierde en gesubsidieerde onderwijsinstellingen in Tervuren worden samengebracht;
- De aanvraagprocedure vermeldt duidelijke deadlines en plichten waaraan de scholen bij hun aanvraag moeten voldoen;
- De tussenkomst in de organisatie van het voor- en naschools toezicht wordt bestendigd, volgens de gekende kwalitatieve normen, voorwaarden en procedure, zij het dat de loonkost die in rekening genomen wordt tot deze van een bediende op niveau C1 met 0 jaar anciënniteit wordt beperkt;
- De tussenkomst in de organisatie van het middagtoezicht wordt bestendigd, volgens de gekende kwalitatieve normen, voorwaarden en procedure, al wordt de kwaliteitstoets aangescherpt door de ratio van 150 kinderen per begeleider te verlagen naar 100 kinderen per begeleider;
- Het gebruik van het gemeentelijk zwembad is gratis voor de scholen, met uitzondering van de kosten verbonden aan het zwemmen van de leerlingen van het zesde leerjaar. Er wordt een billijke verdeling van de zwembadplanning nagestreefd door de dienst vrije tijd;
- De gemeentelijke sportinfrastructuur wordt gratis ter beschikking gesteld aan de scholen. Enkel wanneer de scholen zalen reserveren en niet gebruiken, zal er geen terugbetaling plaatsvinden. In dat geval zal de school eveneens een administratieve boete van 50 euro aangerekend krijgen;
- Het busvervoer van en naar het gemeentelijk zwembad vormt het voorwerp van een toelage door de gemeente aan de scholen die niet in het centrum van Tervuren gelegen zijn;
- Overig busvervoer wordt beperkt tot busvervoer in functie van de deelname aan sportieve, culturele of educatieve projecten georganiseerd in de gemeente met een maximum forfait per leerling (vanaf 2025 jaarlijks te indexeren op 1 december op basis van het gezondheidsindexcijfer);
- Er wordt jaarlijks gerapporteerd aan de onderwijsraad en het schepencollege over de toekenningen en de weigeringen;
- Dubbele financiering is niet mogelijk.

Het nieuwe reglement werd op 9 september 2024 door het college ter kennis genomen. Na goedkeuring door de raad treedt het reglement (retroactief) in werking op 1 september 2024 en zal het integraal van toepassing zijn tijdens schooljaar 2024-2025. Alle scholen zullen vanaf 1 september 2024 kunnen genieten van de voordelen en krijgen in functie daarvan een inlichtingenfiche toegestuurd. Zij krijgen het budget ter beschikking a rato van de 4 resterende maanden van het kalenderjaar. In december ontvangen alle scholen vervolgens een aangepaste fiche met het maximale voordeel dat zij in kalenderjaar 2025 kunnen genieten.

Budget

Het budget voor toezicht, busvervoer en gebruik van sportinfrastructuur is (deels) voorzien in het meerjarenplan op verschillende budgetartikelen. In het MJP 2024 is in totaal zo'n 92.640,00 euro voorzien voor de sociale en andere voordelen in het onderwijs:
1. Niet-gemeentelijk onderwijs
- 16.508,00 euro: 2024/GBB/0870-05/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur KAT, inclusief zwembad Kattensprong);
- 578,00 euro: 2024/GBB/0870-05/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (busvervoer Kattensprong);
- 6.990,00 euro: 2024/GBB/0870-05/6499999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (voor- en naschoolstoezicht en middagtoezicht Kattensprong);
- 7.660,00 euro: 2024/GBB/0870-06/6499999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (voor- en naschoolstoezicht en middagtoezicht Mariaschool);
- 3.495,00 euro: 2024/GBB/0870-06/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur Mariaschool, inclusief zwembad);
- 5.630,00 euro: 2024/GBB/0870-07/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (busvervoer Sint-Annaschool);
- 6.670,00 euro: 2024/GBB/0870-07/6499999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (voor- en naschoolstoezicht en middagtoezicht Sint-Annaschool);
- 2.695,00 euro: 2024/GBB/0870-07/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur Sint-Annaschool, inclusief zwembad);
- 780,00 euro: 2024/GBB/0870-08/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (busvervoer Steinerschool);
- 4.060,00 euro: 2024/GBB/0870-08/6499999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (voor- en naschoolstoezicht en middagtoezicht Steinerschool);
- 1.920,00 euro: 2024/GBB/0870-08/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur Steinerschool, inclusief zwembad);
- 7.500,00 euro: 2024/GBB/0869-00/6102999/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN (nutsvoorzieningen APKO).
2. Gemeentelijk onderwijs
- 4.838,00 euro: 2024/GBB/0870-01/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur GBS Tervuren, inclusief zwembad);
- 3.780,00 euro: 2024/GBB/0870-02/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur GBS Moorsel, inclusief zwembad);
- 6.780,00 euro: 2024/GBB/0870-02/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (busvervoer GBS Moorsel);
- 4.853,00 euro: 2024/GBB/0870-03/6100200/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (sportinfrastructuur GBS Vossem, inclusief zwembad);
- 2.403,00 euro: 2024/GBB/0870-03/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (busvervoer GBS Vossem);
- 5.500,00 euro: 2024/GBB/0810-00/6150050/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN (busvervoer GITO).

De inkomsten en uitgaven verbonden aan de organisatie van het voor- en naschools toezicht in de gemeentelijke basisscholen, zijn budgettair integraal voorzien in de meerjarenplanning 2024-2026.

De totale kost van het nieuwe reglement voor de sociale en andere voordelen in het onderwijs, zonder het voor- en naschools toezicht in de gemeentelijke basisscholen, wordt geraamd op 161.000 euro. Bij de vorige meerjarenplanaanpassing werden alle kosten reeds samengebracht op de beleidsitems voor de sociale voordelen in het onderwijs. Voorliggend ontwerp van reglement vereist bijgevolg nog een aanvullende jaarlijkse budgetverhoging van 70.000 euro die moet worden voorzien in de volgende meerjarenplanaanpassing.

Publieke stemming
Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Inleiding

Het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau regelt de rol van het lokaal bestuur in het ‘flankerend beleid’, dus in het geheel aan acties dat een lokale overheid neemt om aanvullend op het Vlaams niveau rond onderwijs te werken.
In het decreet wordt een onderscheid gemaakt tussen sociale voordelen en andere voordelen. Beide voordelen zijn aan andere bepalingen gebonden. Sociale voordelen hebben een verplicht karakter: een gemeente die een sociaal voordeel verleent aan de eigen gemeentelijke scholen, is verplicht hetzelfde voordeel toe te kennen aan de door het Ministerie van Onderwijs gefinancierde en gesubsidieerde scholen van de andere schoolbesturen op het grondgebied indien zij daarom vragen. De lijst van sociale voordelen is gelimiteerd. De andere voordelen hebben een vrijblijvend karakter. Hiermee wordt bedoeld dat de gemeente kan kiezen om voor andere voordelen dan de sociale voordelen ook in te zetten op gelijkheid. Deze andere voordelen moeten pas aan alle scholen toegekend worden als de gemeente ze toekent aan één school waarvan zijzelf niet de inrichter is. De lijst van andere voordelen wordt niet gelimiteerd door de overheid, het lokaal bestuur Tervuren is vrij om hier een reglement voor uit te werken.

Artikel 1. Kader
§1. Juridisch kader:
- Besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1991 betreffende de bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen;
- Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30 november 2007 en latere wijzigingen:
* In het bijzonder afdeling II – Andere voordelen, art. 10-11;
* Afdeling I – Sociale voordelen worden automatisch toegekend aan de scholen en worden beschouwd als evident verworven recht voor alle scholen in de gemeente bovenop dit kaderreglement.
§2. De sociale en andere voordelen binnen het onderwijs zijn een middel voor het lokaal bestuur om vertrekkende vanuit de lokale situatie een sterk flankerend beleid te voeren waar alle kinderen op het grondgebied de vruchten van kunnen plukken. Samen met de lokale scholen van de verschillende netten worden er keuzes gemaakt die aanvullend zijn op het Vlaamse onderwijsbeleid. Het ultieme doel is om voor alle kinderen gelijke onderwijskansen te bieden.
§3. Het reglement flankerend onderwijsbeleid gaat uit van een aantal belangrijke uitgangspunten:
- Het reglement vertrekt vanuit de nood van het kind en steunt de deelname aan educatieve en sportieve projecten in Tervuren die de kwaliteit van het lokaal onderwijs bevorderen;
- Activiteiten worden niet dubbel gesubsidieerd, via de algemene werkingstoelagen voor de scholen of andere kanalen zoals een ouderbijdrage;
- De verschillende door het Ministerie van Onderwijs gesubsidieerde en gefinancierde basis- en secundaire scholen die gelegen zijn op het grondgebied Tervuren worden gelijkwaardig behandeld;
- De onderwijsraad is het primaire overlegorgaan om richting te geven aan het flankerend onderwijsbeleid en bestaat uit de directeurs van de scholen, de schepen van onderwijs en de bevoegde ambtenaar voor het flankerend onderwijsbeleid. Binnen de onderwijsraad wordt steeds gestreefd naar een consensus. Indien een voorstel niet gemeenschappelijk wordt gedragen, dan wordt dit zo opgenomen in het voorstel van beslissing voor het bestuur;
- De regie van het flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur Tervuren.
§4. De sociale en andere voordelen worden verwerkt in kalenderjaren. Elke school ontvangt in december een inlichtingenfiche met de voordelen waarop zij maximaal recht kunnen uitoefenen. Hierbij wordt rekening gehouden met leerlingenaantal op basis van het aantal leerlingen ingeschreven op 1 oktober van het lopende schooljaar. Er wordt met andere woorden rekening gehouden met de leerlingen op ‘teldag’ van het voorgaande kalenderjaar.
§5. Het budget gekoppeld aan het reglement voor flankerend onderwijsbeleid is opgenomen in de gemeentelijke meerjarenplanning en valt onder de bevoegdheid van het budgethouderschap van het afdelingshoofd mens.
§6. De verschillende voordelen kunnen conform onderstaande artikels worden aangevraagd uiterlijk op 15 januari van het volgende kalenderjaar. Indien een school dat wenst, kan tussentijds per kwartaal een aanvraag worden ingediend die vervolgens zal worden behandeld en uitbetaald.
Het aanvraagdossier bestaat uit:
- Het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier met vermelding van het totaal aangevraagde bedrag;
- De aanvraag wordt indien noodzakelijk gemotiveerd op basis van bepaalde criteria (zie verder);
- Een kostenstaat op basis van facturen en/of rekeningen met bewijs van betaling;
- Het bankrekeningnummer waarop de toelage kan gestort worden.
De financiële tussenkomst voor de sociale en de andere voordelen wordt enkel toegekend aan de scholen die daartoe een volledig en correct ingevulde aanvraag hebben ingediend en die na controle door het lokaal bestuur Tervuren worden aanvaard.
§7. Het lokaal bestuur Tervuren communiceert transparant over de toekenning van elk sociaal of ander voordeel aan een school. Jaarlijks worden de beslissingen inzake toekenning of weigering gerapporteerd aan de onderwijsraad.
§8. De scholen die een sociaal of ander voordeel in het onderwijs genieten, engageren zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van hun activiteiten.
§9. Dit reglement vervangt alle eerder genomen beslissingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de toelagen aan de scholen in Tervuren die kaderen in de toekenning van de sociale en andere voordelen.

Artikel 2. Sociale voordelen
Artikel 2.1 – Toepassingsgebied
De gemeente Tervuren verstrekt aan het gefinancierd en gesubsidieerd basis- en secundair onderwijs op haar grondgebied volgende sociale voordelen:
- Voor- en naschools toezicht binnen het basisonderwijs;
- Middagtoezicht binnen het basisonderwijs;
- De terbeschikkingstelling van het gemeentelijk zwembad binnen het basisonderwijs;
- De terbeschikkingstelling van de overige voor het publiek toegankelijke sportinfrastructuur.

Artikel 2.2 – Voor- en naschools toezicht binnen het basisonderwijs
Ochtend- en avondtoezicht is een extra dienstverlening die wordt aangeboden. Het gaat om iedere vorm van aanwezigheid op school die voor of na de 'normale' aanwezigheid wordt georganiseerd, namelijk een kwartier voor de start en een kwartier aan einde van de schooldag. De gemeente komt tussen in de kosten verbonden aan dit toezicht, verminderd met de bijdrage die de school hiervoor aan de ouders aanrekent.
Elke basisschool die van dit sociaal voordeel wil genieten, moet aan volgende voorwaarden voldoen:
- De school engageert zich om de tarieven te respecteren voor het voor- en naschools toezicht die op het niveau van de basisscholen werden bepaald (retributiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 juni 2024, zie bijlage);
- De kwaliteitstoets moet worden gewaarborgd:
* Toezicht wordt georganiseerd per niveau (kleuter en lager) en per vestigingsplaats;
* Er wordt 1 toezichter ingezet per begonnen schijf van 25 leerlingen;
* De toezichters worden aangeworven en vergoed door het schoolbestuur dat het toezicht organiseert in zijn school;
- De vergoeding voor het toezichthoudend personeel wordt beperkt tot de werkelijke loonkost van de persoon belast met het toezicht maar beperkt tot de loonschaal van een bediende (maximaal niveau C met 0 jaar anciënniteit) en wordt omgerekend naar 13/38ste. In geen geval kan een school een grotere vergoeding aanvragen dan zijn werkelijke personeelskost;
- Er is geen recht op een sociaal voordeel bij de scholen wanneer de ontvangsten van de ouderbijdrage hoger liggen dan de personeelskost verbonden aan het toezicht;
- De scholen dienen jaarlijks een aanvraagformulier met dossier in om de kosten te recupereren.

Artikel 2.3 – Middagtoezicht binnen het basisonderwijs
Het lokaal bestuur Tervuren draagt bij in de loonkost voor het middagtoezicht georganiseerd binnen de basisscholen, verminderd met de werkingsmiddelen die de Vlaamse overheid hiervoor voorziet.
Elke basisschool die van dit sociaal voordeel wil genieten, moet aan volgende voorwaarden voldoen:
- De kwaliteitstoets moet worden gewaarborgd:
* Toezicht wordt georganiseerd gedurende 1u per dag op volle dagen;
* Er wordt 1 toezichter ingezet per 100 leerlingen;
* De toezichters worden aangeworven en vergoed door het schoolbestuur dat het toezicht organiseert in haar school;
- De vergoeding voor het toezichthoudend personeel wordt beperkt tot de loonschaal van een bediende (niveau C met 0 jaar anciënniteit);
- Het recht op een sociaal voordeel bij de scholen wordt verminderd met de werkingsmiddelen die de Vlaamse overheid hiervoor voorziet;
- De scholen dienen jaarlijks een aanvraagformulier met dossier in om de kosten te recupereren.

Artikel 2.4 - Terbeschikkingstelling van het gemeentelijk zwembad
De gesubsidieerde en gefinancierde scholen op het grondgebied Tervuren genieten voor het gebruik van het zwembad het voordeligste tarief van de gebruiksvergoeding (categorie A). Het autonoom gemeentebedrijf Bexit rekent elke school het gebruik van het zwembad aan. De scholen betalen deze facturen en kunnen vervolgens (een deel van) de kosten recupereren als sociaal voordeel door een tussenkomst te vragen via het aanvraagformulier (zie art.1 §6). Aangezien de basisscholen via de eigen werkingsmiddelen van Onderwijs Vlaanderen worden betoelaagd voor de kosten voor het zwemmen van het zesde leerjaar, kunnen deze leerlingen geen sociaal voordeel genereren.
De planning voor het gebruik van het zwembad wordt opgesteld door de dienst vrije tijd in overleg met de scholen. Hierbij wordt gestreefd naar een billijke verdeling van de beschikbare zwembaduren op basis van het leerlingenantal van elke school. 
De toegang tot het gemeentelijk zwembad is gratis voor alle basisscholen. Elke school die van dit sociaal voordeel wil genieten, moet aan volgende voorwaarden voldoen:
- De school beschikt niet over een eigen zwembad en is daardoor genoodzaakt gebruik te maken van het gemeentelijke zwembad;
- Er wordt geen bijdrage aangerekend aan de ouders om gebruik te maken van het zwembad.
Voor het busvervoer van en naar het gemeentelijk zwembad voor het basisonderwijs wordt door de gemeente een tussenkomst voorzien als een ander voordeel (zie artikel 3.2), indien het busvervoer noodzakelijk is om het gebruik van het zwembad mogelijk te maken.

Artikel 2.5 - Terbeschikkingstelling van de overige voor het publiek toegankelijke sportinfrastructuur
De gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit hebben sportinfrastructuur die gehuurd kan worden voor verschillende activiteiten. De gesubsidieerde en gefinancierde scholen op het grondgebied Tervuren genieten voor het gebruik van deze infrastructuur het voordeligste tarief van de gebruiksvergoeding (categorie A). Het autonoom gemeentebedrijf Bexit rekent elke school het gebruik van de infrastructuur aan. De scholen betalen deze facturen en kunnen vervolgens (een deel van) de kosten recupereren als sociaal voordeel door een tussenkomst te vragen via het aanvraagformulier (zie art.1 §6).
De toegang tot de sportinfrastructuur is in principe gratis voor de scholen. Elke school die van dit sociaal voordeel wil genieten, moet aan volgende voorwaarden voldoen:
- Er wordt geen bijdrage aangerekend aan de ouders om gebruik te maken van de sportinfrastructuur;
- De school respecteert de procedure voor aanvraag en annulering van zaalreservaties. Wanneer een zaal werd gereserveerd en uiteindelijk niet gebruikt wordt, waarbij de reservatie niet of niet tijdig werd afgezegd bij de gemeentelijke dienst, dan zal de bijhorende gebruiksfactuur ten laste zijn en blijven van de school. In dat geval zal de school geen terugbetaling kunnen vragen. Bovendien zal aan de school een administratieve boete van 50 euro worden aangerekend, die eveneens niet gerecupereerd kan worden door de school.

Artikel 3. Andere voordelen
Artikel 3.1 – Busvervoer als ander voordeel
De gemeente Tervuren verstrekt aan alle gesubsidieerde en gefinancierde kleuter- en lagere scholen gelegen op haar grondgebied, volgende andere voordelen:
- Busvervoer van en naar het gemeentelijk zwembad;
- Busvervoer in functie van sportieve en culturele uitstappen in Tervuren.

Artikel 3.2 – Voorwaarden
Elke school die van dit ander voordeel wil genieten, moet aan volgende voorwaarden voldoen:
- De school rekent voor deze verplaatsingen geen ouderbijdrage aan de ouders aan;
- De school engageert zich om de busverplaatsingen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen in termen van aantal zitplaatsen en traject, in overleg met de andere deelnemende scholen en het lokaal bestuur;
- Voor verplaatsingen die praktisch en veilig te voet of met de fiets kunnen worden afgelegd, wordt geen busvervoer georganiseerd. Afspraken hierover worden gemaakt in overleg met de deelnemende scholen tijdens de onderwijsraad.

Artikel 3.3 – Busvervoer van en naar het gemeentelijk zwembad voor het basisonderwijs
Het lokaal bestuur Tervuren voorziet in de tussenkomst voor het vervoer van en naar het gemeentelijk zwembad voor het basisonderwijs, voor zover deze verplaatsingen per bus gemaakt moeten worden. Deze tussenkomst wordt gekoppeld aan het aantal zwembeurten en is met andere woorden beperkt tot de effectieve zwembeurten.
Enkel de scholen gelegen in de deelgemeenten Duisburg, Moorsel en Vossem kunnen omwille van de voorwaarden (zie artikel 3.2) aanspraak maken op dit voordeel.

Artikel 3.4 – Busvervoer in functie van sportieve en culturele uitstappen in Tervuren
Het lokaal bestuur Tervuren wil alle kinderen die naar school gaan in het basisonderwijs in Tervuren laten deelnemen aan de sportieve, culturele en/of educatieve activiteiten die georganiseerd worden door de afdeling vrije tijd of de dienst onderwijs. Om deelname aan deze activiteiten (oa. scholenveldloop, schoolsportdag en stratenloop) te stimuleren, neemt de gemeente deze verplaatsingskosten met de bus ten laste voor zover deze noodzakelijk zijn om te kunnen deelnemen (zie artikel 3.2)
Het lokaal bestuur Tervuren voorziet daarnaast in de tussenkomst per schooljaar per school voor busvervoer, beperkt tot 20 euro per leerling van het basisonderwijs (vanaf 2025 jaarlijks in december te indexeren volgens de stijging van het gezondheidsindexcijfer ten opzichte van het jaar van de voorgaande indexering), wanneer aan volgende voorwaarden is voldaan:
- Leerlingen van het basisonderwijs kunnen elke verplaatsing binnen hun eigen deelgemeente veilig te voet of met de fiets maken. De gemeente komt niet tussen in deze verplaatsingskosten met de bus.
- Wordt een activiteit in een andere deelgemeente georganiseerd, dan kan de school een tussenkomst voor busvervoer aanvragen voor zover de verplaatsing praktisch of veilig niet te voet of met de fiets kan worden gemaakt (zie artikel 3.2).

Leerlingen van het secundair onderwijs kunnen alle verplaatsingen in groot-Tervuren veilig te voet of met de fiets maken. De gemeente komt niet tussen in deze verplaatsingskosten met de bus.

Artikel 4. Slotbepalingen
§1. De dienst onderwijs wordt belast met de toekenning van de toelagen voorzien in dit reglement volgens de vooropgestelde criteria.
§2. Jaarlijks wordt een rapportering voorzien naar de onderwijsraad en het college van burgemeester en schepenen over de ingediende aanvragen en de voordelen die werden toegekend of geweigerd.
§3. Het reglement treedt in werking op 1 september 2024.