Terug
Gepubliceerd op 06/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 26/09/2024 - 20:00

Mondelinge vraag over de beslissing tot toetreding tot Diftar (raadslid de Visscher)

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
Afwezig: Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Ineke Casier, raadsleden

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 24 september 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 26 september 2024

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Op 15 december 2022 konden de aandachtige lezers van de website van Interrand, via de rubriek 'nieuws' lezen dat 'restafval opgehaald in containers wordt voorbereid voor Hoeilaart, Overijse en Tervuren'. Het was op dat moment al beslist. Op de agenda van de algemene vergadering van 14 december 2022 stond er 'toelichting Diftar' op de agenda. Het was niet mogelijk om hierover te stemmen, de beslissing was al genomen. Maar er is geen spoor van deze beslissing in de notulen van de raad van bestuur van Interrand, ook niet in de notulen van de college, behoudens vergissing. De vragen op vlak van 'goed bestuur' zijn de volgende:
- Wie heeft voor gemeente Tervuren deze beslissing goedgekeurd?
- Hoe komt dat zo’n belangrijk punt, aangezien de voorgestelde bedragen (meerdere miljoenen), niet door de gemeenteraad goedgekeurd was voordat de beslissing aan Interrand gecommuniceerd werd, ook al was het toen maar een principiële beslissing?
- Wat zijn de gevolgen als Tervuren toch zou beslissen om met dit systeem verder te gaan?
- Welke alternatieven waren geanalyseerd (andere leveranciers)? Waarom heeft Tervuren voor deze oplossing gekozen ten opzichte van anderen?
- Waarom werd, na meerdere aanvragen, het onderwerp niet besproken tijdens een raadscommissie?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.