De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 28 maart 2024.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger vast en keurt de agenda goed.
Mail van Iverlek van 3 april 2023 met uitnodiging voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 26 juni 2024.
- Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
- Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Tervuren is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2023 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem. De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in de zitting van 18 maart 2024 en werd overgemaakt per brief op 2 april 2024.
De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in zijn zitting van 18 maart 2024 het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV goed. De beslissing tot oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, worden ter bekrachtiging voorgelegd aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat een dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of 2 Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
De vertegenwoordigers werden aangeduid op de zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- afgevaardigde algemene vergadering: Yvette Schepers, raadslid, H¡ppolyte Boulengerlaan 88/102, 3080 Tervuren
- plaatsvervanger van de afgevaardigde voor de algemene vergadering: Omer Graulus, raadslid, Oudergemse weg 79, 3080 Tervuren
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de algemene vergadering van 26 juni 2024.
Artikel 1. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 26 juni 2024.
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen
Artikel 2. De raad keurt het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek goed. De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3. De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van dit raadsbesluit.
Artikel 4. Het college wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en onder meer met de kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad duidt een kandidaat-bestuurder aan.
Danny Vangoidtsenhoven nam ontslag als bestuurder van IGO. Hij was voorgedragen door de cluster Tervuren/Huldenberg. Zijn vervanging werd geagendeerd op de algemene vergadering van IGO van 15 december 2023. Dit agendapunt kon niet worden behandeld, aangezien er een fout was gemaakt in de voorbereiding van dit dossier waardoor dit punt werd verdaagd naar juni 2024, zoals vermeld in het verslag.
- Artikel 447 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 over een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen.
- Artikel 16 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO (aangepast op 17/12/2021) bepaalt dat de vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, door de algemene vergadering benoemd en door haar afzetbaar. De raad van bestuur telt 15 leden met volgende verdeling van de mandaten:
• Eén bestuurder voor Aarschot.
• Eén bestuurder voor Tienen.
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Rotselaar/Begijnendijk.
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Tremelo/Keerbergen
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Haacht/Boortmeerbeek
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Herent/Kortenberg
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Tervuren/Huldenberg/Overijse/Hoeilaart
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Bertem/Oud-Heverlee
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Bierbeek/Boutersem
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Lubbeek/Holsbeek
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Hoegaarden/Landen
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Zoutleeuw/Linter
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Geetbets/Kortenaken/Glabbeek
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Bekkevoort/Tielt-Winge
• Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Diest/Scherpenheuvel-Zichem
De gemeenteraad van Huldenberg heeft op 22 juni 2023 Greta Veeckmans voorgedragen als nieuwe bestuurder voor de cluster Tervuren/Huldenberg(/Overijse/Hoeilaart. Sinds de toetreding van Overijse en Hoeilaart tot IGO dv in december 2021, zijn deze gemeenten toegevoegd aan de originele cluster Tervuren/Huldenberg. Volgens artikel 20 van de statuten van IGO dv moet de nieuwe kandidaat-bestuurder worden voorgedragen door 'de deelnemer of de cluster van deelnemers die de bestuurder vertegenwoordigde'. Aangezien het gaat over de vertegenwoordiging van Huldenberg, Tervuren, Overijse en Hoeilaart, heeft IGO ook een beslissing van de gemeenteraden van Tervuren, Overijse en Hoeilaart nodig.
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 onthoudingen
Artikel 1. De raad draagt Greta Veeckmans voor als kandidaat-bestuurder van IGO voor de cluster Tervuren/Huldenberg/Overijse/Hoeilaart.
Artikel 2. Greta Veeckmans zal dit mandaat tot het einde van de lopende legislatuur vervullen.
De raad neemt kennis van de beslissing om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.
Melding van 14 februari 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Artikel 333 van het decreet lokaal bestuur
De toezichthoudende overheid brengt het gemeentebestuur op de hoogte van het definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Die beslissing wordt meegedeeld aan de raadsleden.
- Brief van 14 februari 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Het college wordt op de hoogte gesteld van de ingediende klacht.
- Kennisname door het college op 4 maart 2024
- Brief van 20 maart 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Het college ontvangt een kopie van de beslissing van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de beslissing van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.
De raad verleent een positief advies.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De kerkraad Sint-Jan Evangelist Tervuren keurde op 22 januari 2024 de rekening 2023 goed. Het Centraal Kerkbestuur Tervuren bezorgde ons de jaarrekening op 22 maart 2024.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2023 sloot als volgt af:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 155.818,69 | 32.642,87 |
Uitgaven | 102.627,69 |
44.293,91 |
Overboekingen | -44.293,91 | 44.293,91 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | 8.897,70 | 32.642,87 |
Overschot/tekort vorig jaar | 147.224,14 | -99.817,72 |
Toelage gemeente | 0,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 156.121,84 | -67.174,85 |
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad verleent een positief advies.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De kerkraad van 20 februari 2024 keurde de rekening 2023 goed. Het Centraal Kerkbestuur Tervuren bezorgde ons de jaarrekening op 22 maart 2024.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2023 sloot als volgt af:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 10.300,40 | 9.414,09 |
Uitgaven | 22.759,79 | 10.524,09 |
Overboekingen | -1.110,00 | 1.110,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | -13.564,39 | 0,00 |
Overschot/tekort vorig jaar | 3.002,75 | 0,00 |
Toelage gemeente | 12.388,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 1.826,36 | 0,00 |
De kerkfabriek eindigt, in vergelijking met het budget, met een tekort op de MAR 23 'Privaat patrimonium' van 599,53 euro en op de MAR 25 'Financiering' van 4.000 euro. Voor deze tekorten werd geen budgetwijziging aangevraagd.
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad verleent een positief advies.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De kerkraad van 19 februari 2024 keurde de jaarrekening 2023 goed. Het Centraal Kerkbestuur Tervuren bezorgde ons de jaarrekening op 22 maart 2024.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2023 sloot als volgt af:
Euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 25.081,21 | 0,00 |
Uitgaven | 19.319,09 | 1.244,73 |
Overboekingen | -4.480,00 | 4.480,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | 1.282,12 | 3.235,27 |
Overschot/tekort vorig jaar | 63.339,39 | 0,00 |
Toelage gemeente | 0,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | 64.621,51 | 3.235,27 |
De kerkfabriek voerde een aantal interne verschuivingen van budgetten in 2023 uit. Voor het tekort van 4.670,71 euro, in vergelijking met het budget, op de MAR 21 'Gebouwen van de eredienst' werd geen budgetwijziging aangevraagd.
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad verleent een negatief advies.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De kerkraad van 7 februari 2024 keurde de rekening 2023 goed. Het Centraal Kerkbestuur Tervuren bezorgde ons de jaarrekening op 22 maart 2024.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2023 sloot als volgt af:
euro | Exploitatie | Investeringen |
Ontvangsten | 3.390,76 | 23.661,00 |
Uitgaven | 27.316,34 | 0,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | - 23.925,58 | 23.661,00 |
Overschot/tekort vorig jaar | 23.054,95 | 0,00 |
Toelage gemeente | 0,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | - 870,63 | 23.661,00 |
De kerkfabriek heeft de toelage van de gemeente van 23.661 euro op een investeringsontvangst geboekt in plaats van bij de exploitatie. Hierdoor klopt de rekening niet. De kerkfabriek zou een exploitatiesaldo van 22.790,37 euro moeten vertonen in plaats van een negatief saldo van 870,63 euro. Het resultaat van de investeringen zou 0 euro moeten bedragen. Het resultaat van de exploitatie klopt trouwens ook niet met het saldo op de zichtrekening op 31 december 2023. De toelichtende nota biedt geen verklaring voor het tekort.
Artikel 1. De raad brengt een negatief advies uit over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad keurt het bestek, de raming en de aan te schrijven financiële instellingen voor een 'Contract voor het aangaan van leningen' goed.
Voor de uitvoering van het investeringsplan van de Blue Lions Polygoon bv vraagt de rechtspersoon een toegestane lening. Ter financiering hiervan moet de gemeente op haar beurt een doorgeeflening aangaan met een financiële instelling. In afwachting van de goedkeuring van de toegestane lening zal de gemeente een prijsvraag voor een lening lanceren.
Artikel 41, tweede alinea, 10° van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten
Sinds 30 juni 2017 is de wetgeving overheidsopdrachten niet meer van toepassing voor het afsluiten van een lening. Toch is het aangewezen om een lening af te sluiten na grondige vergelijking van de voorwaarden van de diverse financiële instellingen. Dit contract heeft als doel het organiseren van een mededinging, met respect voor de principes van gelijke behandeling, transparantie en proportionaliteit, die het bestuur toelaat om de offerte van verschillende tegenpartijen te vergelijken en zo de tegenpartij (hierna de financiële instelling) te kiezen die een financiering door middel van lening(en) zal toestaan.
Deze prijsvraag heeft betrekking op een langetermijnlening van € 2.800.000 voor een maximale looptijd van 25 jaar, met een geraamde totale interestlast van € 1.384.331.
De lening betreft een doorgeeflening van het gemeentebestuur Tervuren aan de BV BLUE LIONS POLYGOON met maatschappelijke zetel te 3080 Tervuren (Duisburg), Hertswegenstraat 61 (ondernemingsnummer 1007168420) ter financiering van infrastructuurwerken op gebouwen en terreinen gelegen op het gedeelte hockey en tennis van de site POLYGOON en behorende tot het Militaire Kwartier Sportcentrum van Defensie, Hertwegenstraat 61 te 3080 Duisburg.
De concessiehouder vraagt ter financiering van de infrastructuurwerken op de site een toegestane lening aan de gemeente ten bedrage van € 2.800.000. Ter voorbereiding op het onderzoek en behandeling van de financieringsaanvraag van de Blue Lions Polygoon BV, start de gemeente alvast de prijsvraag op voor het aangaan van een doorgeeflening bij een financiële instelling.
Aan de volgende financiële instellingen zal de prijsvraag worden aangeboden:
- Belfius Bank, Public, Social & Specialised Lending-Loans Contracting, Karel Rogierplein 11 (RT 22), 1210 Brussel
- ING BELGIE NV, Midcorporates en Institutionals Brussels, Marnixlaan 24, 1000 Brussel
- KBC Bank NV, Social Profit en Lokale Overheden, Mgr. Ladeuzeplein 15, 3000 Leuven
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 27 mei 2024 om 11.00 uur voorgesteld.
We voorzien in het bestek aflossingen met gelijke kapitaalstranches met de bedoeling om de aflossingen af te stemmen op de lineaire afschrijvingen van de investeringen die worden opgenomen in het addendum van de domaniale concessie met Defensie. Deze gelijke kapitaalstranches hebben wel tot gevolg dat de interestlast tijdens de eerste jaren van de leningsduur hoog ligt.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder budgetcodes GBB/0040-00/4233000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en 2024/GBB/0040-00/6500000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1. De raad keurt het bijgevoegde bestek en de raming voor een 'Contract voor het aangaan van leningen' goed.
Artikel 2. Aan de volgende financiële instellingen zal de prijsvraag worden aangeboden:
- Belfius Bank, Public, Social & Specialised Lending-Loans Contracting, Karel Rogierplein 11 (RT 22), 1210 Brussel
- ING BELGIE NV, Midcorporates en Institutionals Brussels, Marnixlaan 24, 1000 Brussel
- KBC Bank NV, Social Profit en Lokale Overheden, Mgr. Ladeuzeplein 15, 3000 Leuven.
De raad keurt de lastvoorwaarden, gunningswijze en raming goed.
Er dient een nieuw landbouwvoertuig voor gebruik op de openbare weg en veldwegen te worden aangekocht.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 221.000,00 euro niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De dienst WEB beschikt over een tractor Mc Cormick CX110 met bouwjaar 2009. De huidige uurstand is 10.562 werkuren. De gemiddelde levensduur van een tractor is 7.500 uur, vanaf dan beginnen de grote onderhoudskosten. IJzervijlsel in de olie en drukverlies wijzen op verregaande inwendige motorslijtage.
Dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer stelde samen met dienst WEB in het kader van de opdracht 'Aankoop van een landbouwvoertuig voor gebruik op de openbare weg en veldwegen' een bestek op met nr. WEBGD/2024/870. Dit bestek voorziet verplichte overname van het landbouwvoertuig dat wordt vervangen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 148.760,33 euro excl. btw of 180.000,00 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De raming voor deze opdracht bedraagt 148.760,33 euro excl. btw of 180.000,00 euro incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0680-00/2430100/BESTUUR/RUIMTE/0/IP-GEEN (actie GBB). Het btw-tarief bedraagt 21% en is niet recupereerbaar.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. WEBGD/2024/870 en de raming voor de opdracht 'Aankoop van een landbouwvoertuig voor gebruik op de openbare weg en veldwegen', opgesteld door dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met dienst ruimte - WEB, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 148.760,33 euro excl. btw of 180.000,00 euro incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De raad keurt het bestek, de gunningswijze en de raming goed.
De overeenkomst voor de redactie van het gemeentelijk infoblad loopt eind dit jaar af en dient opnieuw te worden aanbesteed.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 221.000,00 euro niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht 'Redactie van het gemeentelijk infoblad' werd een bestek met nr. ICT/2024/873 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst ICT & Communicatie.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De totale uitgave voor deze opdracht voor 4 jaren wordt geraamd op 180.000,00 euro excl. btw of 217.800,00 euro incl. 21% btw (45.000,00 euro excl. btw per jaar) en is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetartikel 2025/GBB/0119-02/6131999/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN en in het budget van de volgende jaren.
De btw is niet recupereerbaar en er is geen medecontractant van toepassing.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. ICT/2024/873 en de raming voor de opdracht 'Redactie van het gemeentelijk infoblad', opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst ICT & Communicatie, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 180.000,00 euro excl. btw of 217.800,00 euro incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De raad keurt het addendum goed.
Op vraag van de gemeente wordt de domaniale concessie tussen Defensie en de gemeente Tervuren van het sportcentrum Duisburg met tien jaar verlengd.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
Dit artikel bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om de contractvoorwaarden van concessieovereenkomsten van negen jaar en langer goed te keuren.
- Besluit van de gemeenteraad van 24 september 2019 tot goedkeuring van de domaniale concessie met Defensie voor het gebruik van de site, gelegen op het Militair Kwartier Sportcentrum Defensie, Hertswegenstraat 61, 3080 Tervuren (Duisburg)
- Beslissing van Defensie, van 17 april 2024 om de domaniale concessie met de gemeente Tervuren met tien jaar te verlengen tot 31 december 2049
Om de huidige concessiehouders van openbare dienst, Blue Lions en Golf Park, toe te laten de sportieve activiteiten op een duurzame manier te ontwikkelen en hiertoe belangrijke investeringen te doen, heeft de gemeente de verlenging van de domaniale concessie aan Defensie gevraagd.
Op 17 april 2024 heeft Defensie beslist om de concessie met tien jaar te verlengen tot 31 december 2049.
Artikel 1. De raad keurt het addendum nr. 6 van 17 april 2024 houdende de verlenging van de domaniale concessie, bij de overeenkomst van 24 september 2019 tussen Defensie en de gemeente Tervuren, goed.
Artikel 2. Het addendum in bijlage maakt integraal deel uit van onderhavige beslissing.
De raad keurt de concessieovereenkomst goed.
De exploitant van lot 3 van de site Polygoon, Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw heeft een besloten vennootschap, Blue Lions Polygoon BV, opgericht met als doel infrastructuurwerken op de site uit te voeren. Hiertoe moet de concessieovereenkomst van openbare dienst met de besloten vennootschap worden afgesloten en eindigt hierdoor van rechtswege de concessieovereenkomst tussen Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw en de gemeente Tervuren.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de contractvoorwaarden van concessieovereenkomsten van negen jaar en langer.
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2021 tot goedkeuring van de concessieovereenkomst van openbare dienst met de Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw voor hockey en tennis op een deel van het sportcentrum Polygoon
- Het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 tot goedkeuring van het addendum nr. 6 van 17 april 2024 van Defensie, houdende de verlenging van de domaniale concessie met tien jaar, bij de overeenkomst afgesloten tussen Defensie en de gemeente Tervuren van 24 september 2019
- De oprichting van de besloten vennootschap Blue Lions Polygoon op 11 maart 2024 met ondernemingsnummer 1007168420
De gemeenteraad keurde op 26 januari 2021 de concessieovereenkomst van openbare dienst tussen de Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw en de gemeente Tervuren goed.
In overeenstemming met de leidraad op basis waarvan een marktverkenning voor de exploitatie werd georganiseerd en waaruit voornoemde vzw werd weerhouden om lot 3 van de site Polygoon uit te baten, werd in de concessieovereenkomst de bepaling opgenomen dat de infrastructuurwerken, die ten laste van de concessiehouder vallen, kunnen worden gefinancierd middels een gemeentelijke toegestane lening aan marktconforme tarieven.
De concessiehouder heeft een infrastructuurplan opgesteld met een geraamde totale kostprijs van € 2.800.000 exclusief BTW. Aangezien de vzw de BTW op deze infrastructuurkosten niet kan aftrekken, heeft zij een besloten vennootschap opgericht met als doel het uitvoeren van infrastructuurwerken, de uitbating van horeca en de verhuring van sportinfrastructuur. Deze BV kan aldus de BTW aftrekken en op die manier haar financieringsaanvraag beperken tot de infrastructuurkost exclusief BTW, met name € 2.800.000.
Om de infrastructuurwerken te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat de vennootschap een juridisch gebruiksrecht op de site heeft en dit kan enkel indien de gemeente de concessie van openbare dienst aan de besloten vennootschap verleent. De inrichting van de sportieve activiteiten blijft bij de vzw Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub. Tussen de besloten vennootschap en de vzw zal een huurovereenkomst worden afgesloten. Om de rechten van de gemeente te vrijwaren is de gemeente ook contracterende partij in de huurovereenkomst.
In de nieuwe concessieovereenkomst blijven alle rechten en plichten van gemeente en de concessiehouder, zoals vastgelegd in de concessieovereenkomst tussen de gemeente en de Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw, behouden. De duurtijd van de concessie loopt tot 31 december 2049. Dit betekent een verlenging van 10 jaar ten opzichte van de huidige concessie.
Twee bepalingen werden echter toegevoegd.
In artikel 12 - Beëindiging van de concessieovereenkomst van openbare dienst - voorlaatste en laatste punt werden bepalingen toegevoegd met betrekking tot de tenlasteneming van de BTW-schuld ingevolge de herziening van de BTW ingeval van een vroegtijdige stopzetting van de concessieovereenkomst van openbare dienst of vroegtijdige stopzetting van de domaniale concessie.
De kosten van registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de concessiehouder.
Artikel 1. De raad keurt de concessieovereenkomst van openbare dienst tussen de gemeente Tervuren en de Blue Lions Polygoon BV, ondernemingsnummer 1007168420, voor de uitbating van een deel van het sportcentrum Polygoon goed.
Artikel 2. De concessieovereenkomst van openbare dienst tussen de Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw en de gemeente Tervuren eindigt van rechtswege bij ondertekening van de onderhavige overeenkomst.
Artikel 3. De concessieovereenkomst van openbare dienst in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De raad keurt de huurovereenkomst tussen de Blue Lions Polygoon BV, de gemeente Tervuren en de vzw Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub en de gemeente Tervuren goed.
Om belangrijke infrastructuurwerken op de site Polygoon, deel hockey en tennis, te kunnen realiseren wordt de concessieovereenkomst van openbare dienst afgesloten met de besloten vennootschap Blue Lions Polygoon, die op haar beurt de infrastructuur zal verhuren aan de vzw Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
Dit artikel bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van huurovereenkomsten met een duurtijd van negen jaar en langer.
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2021 tot goedkeuring van de concessieovereenkomst van openbare dienst met de Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub vzw voor hockey en tennis op een deel van het sportcentrum Polygoon
- Het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 tot goedkeuring van de concessieovereenkomst van openbare dienst met Blue Lions Polygoon BV op het gedeelte hockey en tennis van het sportcentrum Polygoon en de van rechtswege beëindiging van de concessieovereenkomst van 26 januari 2021
Naar aanleiding van de concessieovereenkomst van openbare dienst, afgesloten tussen de Blue Lions Polygoon BV en de gemeente Tervuren, wordt middels de huurovereenkomst tussen de besloten vennootschap, de gemeente Tervuren en de vzw Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub, de uitbating van de site Polygoon, deel hockey en tennis overgedragen aan de vzw.
Door deze overeenkomst af te sluiten wordt de geest van de domaniale concessie met Defensie en de leidraad van 2020 m.b.t. de uitbating van het sportcentrum gerespecteerd. De rechten en plichten van de concessieovereenkomst van openbare dienst van 26 april 2024 tussen de Blue Lions Polygoon BV en de gemeente Tervuren worden geëerbiedigd in deze huurovereenkomst. De gemeente Tervuren komt in de huurovereenkomst tussen waardoor dit contract tegenstelbaar is ten aanzien van de gemeente.
Artikel 1. De raad keurt de huurovereenkomst tussen de Blue Lions Polygoon BV, de gemeente Tervuren en de vzw Blue Lions Hockey, Tennis en Padelclub en de gemeente Tervuren goed.
Artikel 2. De huurovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van onderhavige beslissing.
De raad neemt kennis van het bestek, de gunningswijze en de raming.
De Duisburgsesteenweg dient hersteld te worden.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- De raad besliste in zitting van 21 december 2023 om de plaatsingsprocedure met betrekking tot de 'herstellingswerken aan de Duisburgsesteenweg ingevolge de grondverzakking en scheurvorming' nominatief toe te vertrouwen aan het college.
Het bestuur besliste in zitting van 11 december 2023 de ontwerpopdracht voor de opdracht 'Heraanleg Duisburgsesteenweg' toe te wijzen aan Studiebureau Van Opstal BV, Hoogstraat 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 20238767 opgesteld door het Studiebureau Van Opstal BV in samenwerking met de dienst ruimte - openbaar domein en met de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 234.130,16 euro excl. btw of 283.297,49 euro incl. 21% btw en is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetartikel 2024/GBB-10/0200-01/2240000/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN. De btw is medecontractant en niet recupereerbaar.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de lastvoorwaarden, het bestek met nr. 20238767 en de raming voor de opdracht 'Heraanleg Duisburgsesteenweg', opgesteld door het Studiebureau Van Opstal BV in samenwerking met de dienst ruimte - openbaar domein en met de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer.
De raad neemt kennis van de rapportering 2023 over het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
- Artikel 2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen over de aangelegenheden van gemeentelijk belang.
- De beslissing van de raad van 30 september 2021
De goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
- De beslissing van de raad van 24 november 2022
De goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juli 2023
De subsidies voor de klimaatacties Lokaal Energie- en Klimaatpact 2023 worden voor LEKP 1.0 en 2.0 toegekend.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 december 2023
De Vlaamse Regering wijzigt de datum voor de gemeenten om te rapporteren over de uitgaven voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact van 1 maart naar 1 mei van het respectieve jaar.
De raad keurde op 30 september 2021 en op 24 november 2022 de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 goed. Hierdoor werden algemene engagementen en een engagement over vier klimaatwerven met 16 specifieke doelstellingen aangegaan. De gemeente moet vóór 1 mei van het respectieve jaar een inhoudelijke rapportering opmaken en na voorlegging aan de raad indienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Hiervoor werd gebruikgemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal en het online instrument Groenblauwpeil. De milieuadviesraad nam op 27 februari 2024 kennis van het rapport.
De financiële ondersteuning van de Vlaamse Overheid door trekkingsrechten bedraagt 83.911 euro voor het LEKP 1.0 en 25.944 euro voor het LEKP 2.0 voor het budgetjaar 2023. Deze ontvangsten worden geboekt op het budgetartikel 2023/ACT-98/740-9999/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de rapportering 2023 over het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0. Het rapport wordt ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
De aanleg van de fietssnelweg F29 tussen Tervuren en Leuven door De Werkvennootschap.
- Het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid.
- Het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur.
- De beslissing van het Vlaamse Gewest om De Werkvennootschap te belasten met de tenuitvoerlegging van het programma 'Werken aan de Ring', waartoe de realisatie van de fietssnelweg F29 behoort.
De Werkvennootschap werd belast met de realisatie van de fietssnelweg F29 tussen Tervuren en Leuven. Voor de aanleg van de fietssnelweg, zullen er wegenwerken worden uitgevoerd in de Broekstraat, Leuvensesteenweg, Kastanjedreef, Spaans Huisdreef, Berg van Mathieu, Zittekestraat, Hertswegenstraat, Mechelsestraat, Kerkplaats, Rootstraat en Bredeweg.
De gemeente wil van deze werken gebruikmaken om volgende werken uit te voeren:
- de aanleg van rioolaansluitingen van de momenteel nog niet aangesloten woningen in de Mechelsestraat.
- het mogelijks aanleggen van een persleiding en toebehoren in de Bredeweg.
- het mogelijks aanleggen van een dienstleiding voor regenwater in de Zittekestraat
Door deze Samenwerkingsovereenkomst worden afspraken met betrekking tot de realisatie van de fietssnelweg en de rioleringswerken in opdracht van de gemeente verankerd.
Daarnaast wordt ook de kostenverdeling vastgelegd:
- de kosten voor de rioolaansluitingen in de Mechelsestraat en de dienstleiding in de Zittekestraat zijn ten laste van de gemeente, evenals 20% van de kosten voor de aanleg van voetpaden in de Rootstraat, Kerkplaats, Mechelsestraat, Hertswegenstraat en Broekstraat.
- de kosten voor de rioleringswerken in de Bredeweg zijn ten laste van Aquafin.
- alle overige kosten voor de fietssnelweg en de kosten voor de realisatie van een verkeerslichtengeregeld kruispunt ter hoogte van de kruising van de Rootstraat met de Veeweidestraat, zijn ten laste van De Werkvennootschap.
Enig artikel. De raad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met De Werkvennootschap in het kader van de aanleg van de fietssnelweg F29 tussen Tervuren en Leuven goed.
De raad keurt de visienota van de Dorpenroute goed, maar maakt voorbehoud bij een snelheidsregime van 30 km/u als standaard op een verbindingsweg.
De intergemeentelijke aanpak van de Dorpenroute, onder de coördinatie van Regionet Leuven en de eerdere goedkeuring om een visie en plan op te maken voor de bovenlokale fietsverbinding.
- Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het collegebesluit van 20 december 2021 over de goedkeuring van de projectomschrijving van de Dorpenroute.
- Het collegebesluit van 25 april 2022 waarbij de intergemeentelijke aanpak om de Dorpenroute te gunnen aan BUUR principieel werd goedgekeurd.
- Het collegebesluit van 5 december 2022 waarbij kennis werd genomen van de stand van zaken van het tussentijds document van het studietraject rond de Dorpenroute.
Met het deelproject 'Dorpenroute' wil Regionet samen met de drie betrokken besturen Leuven, Bertem en Tervuren, een langetermijnvisie ontwikkelen voor de Dorpenroute met de bedoeling om een duurzaam en samenhangend toekomstperspectief te bieden voor de ontwikkeling van de Dorpenroute. De Dorpenroute wordt hierbij niet alleen als een loutere fietsverbinding bekeken, maar ook als een centrale ruimte binnen de kernenstructuur die bijdraagt aan de woon- en leefkwaliteit in de kernen.
Belangrijk is dat er bij afwijking van de nota in overleg wordt gegaan met de buurgemeente(n) in functie van de uniformiteit die de basis vormt van de visienota.
Artikel 1. De raad keurt de visienota van de Dorpenroute goed, maar maakt voorbehoud bij een snelheidsregime van 30 km/u als standaard op een verbindingsweg. In het mobiliteitsplan is er voor de verbindingswegen bepaald dat een zone 50 het uitgangspunt is met de mogelijkheid om zone 30 uit te breiden nabij scholen of in de centra.
Artikel 2. De raad kiest voor de Dorpsstraat als tracé voor de Dorpenroute.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 23 april 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 april 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
De organisatie van de federale en regionale verkiezingen in overeenstemming met de huidige provinciale kieskringen (Kieswetboek, 12/4/1894 : Art. 87) is in overtreding met de grondwettelijke beginselen van de volksvertegenwoordiging. Ik citeer hierbij de volgende teksten :
Grondwet :
Art. 33 : Alle machten gaan uit van de Natie.
Art. 42 : De leden van beide Kamers vertegenwoordigen de Natie en niet enkel degenen die hen hebben verkozen.
Art. 61: De leden van de Kamer van volksvertegenwoordigers worden rechtstreeks gekozen door de burgers die volle achttien jaar oud zijn en die niet verkeren in een der gevallen van uitsluiting bij de wet bepaald.
Hieruit vloeit voort dat de bevolking (de “Natie”), als geheel, haar vertegenwoordiging moet kunnen kiezen, volgens één enkele kieskring, federaal of regionaal naargelang het machtsniveau.
De burgemeester heeft o.a. als opdracht om de grondwet te doen respecteren (Decreet Lokaal Bestuur, Artikel 63), zelfs als er tegenstrijdige wetten bestaan, vanwege de hiërarchie der normen.
Een aantal jaar geleden hebben een aantal gemeenten van Vlaams Brabant beslist om de verkiezingen niet te organiseren, wegens niet conform met de wet, toen was het omdat de kieskring BHV niet gesplitst was.
Zou het niet aangewezen zijn om dezelfde houding aan te nemen om druk uit te oefenen op de toezichthoudende macht van de gemeente?
Vindt u het geen democratische verdienste dat alle Tervurenaars voor alle kandidaten van het land of van het gewest zouden kunnen stemmen?
Wat is het standpunt van het college hieromtrent :
- Ten gronde, over de voordelen voor de Tervurenaars van één enkele kieskring, federaal en regionaal?
- Meer specifiek, over het middel om de verkiezingen niet te organiseren zolang de kieskringen niet worden hervormd?
- Of ziet het college een ander drukmiddel ?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 23 april 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 april 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Dit gaat enkel over een stand van zaken in verband met het bootjeshuis, na het uitgebreide antwoord van de burgemeester vorig jaar. Deze site ligt mij net zoals alle andere Tervurenaars nauw aan het hart. Nu de zomer nadert, zal het opnieuw schande zijn om dat gebouw te zien verkommeren terwijl het een fantastische plek is voor een eetgelegenheid zoals ooit het geval was. Hoever staat de discussie met de regie der gebouwen?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 23 april 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 april 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
De parking aan de tramhalte is nu gebouwd en kan gebruikt worden, momenteel nog gratis. Weet u wanneer er een uitbater zal komen en dit betalend zal worden? Kunnen de fietskluizen reeds gebruikt worden?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2024 om 09:28.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter