Aanvraag van de firma Tech-Com voor de inname van het openbaar domein en het afsluiten van de straten in Tervuren centrum voor het uitvoeren van nutsleidingswerken, vanaf woensdag 12 november 2025 tot en met vrijdag 20 februari 2026
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein
De firma Tech-Com wenst, in opdracht van Fluvius, in het centrum van Tervuren nutsleidingswerken uit te voeren als voorbereiding op de wegenis- en rioleringswerken in de Vander Achterstraat. Deze werkzaamheden zullen plaatsvinden van woensdag 12 november 2025 tot en met vrijdag 20 februari 2026. Het huidige 230V-gevelnet blijft behouden, maar het nieuwe 400V-netwerk wordt ondergronds aangelegd. Deze werkzaamheden worden in synergie uitgevoerd met Wyre, Proximus en De Watergroep. Er wordt gemiddeld 80 tot 120 meter per dag aangelegd, afhankelijk van de weersomstandigheden. Een week voor de start van de werkzaamheden in een bepaalde straat worden de inwoners van die straat op de hoogte gebracht via een bewonersbrief van Fluvius of de aannemer. In deze brief staan de planning en de bijhorende verkeersmaatregelen vermeld.
De werkzaamheden worden uitgevoerd in de:
De aanvrager is verantwoordelijk voor:
De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het uitvoeren van nutsleidingswerken in Tervuren centrum, vanaf woensdag 12 november 2025 tot en met vrijdag 20 februari 2026.
Artikel 2. Locatie en datum:
Artikel 3. De firma Tech-Com heeft volgende verplichtingen: