Terug
Gepubliceerd op 05/11/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/11/2025 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in Tervuren centrum vanaf 12 november 2025 tot en met 20 februari 2026 voor het uitvoeren van nutsleidingswerken

Aanwezig: Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag van de firma Tech-Com voor de inname van het openbaar domein en het afsluiten van de straten in Tervuren centrum voor het uitvoeren van nutsleidingswerken, vanaf woensdag 12 november 2025 tot en met vrijdag 20 februari 2026

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein

Feiten, context en argumentatie

De firma Tech-Com wenst, in opdracht van Fluvius, in het centrum van Tervuren nutsleidingswerken uit te voeren als voorbereiding op de wegenis- en rioleringswerken in de Vander Achterstraat. Deze werkzaamheden zullen plaatsvinden van woensdag 12 november 2025 tot en met vrijdag 20 februari 2026. Het huidige 230V-gevelnet blijft behouden, maar het nieuwe 400V-netwerk wordt ondergronds aangelegd. Deze werkzaamheden worden in synergie uitgevoerd met Wyre, Proximus en De Watergroep. Er wordt gemiddeld 80 tot 120 meter per dag aangelegd, afhankelijk van de weersomstandigheden. Een week voor de start van de werkzaamheden in een bepaalde straat worden de inwoners van die straat op de hoogte gebracht via een bewonersbrief van Fluvius of de aannemer. In deze brief staan de planning en de bijhorende verkeersmaatregelen vermeld. 

De werkzaamheden worden uitgevoerd in de:

  • Hoornzeelstraat tussen Rozendalstraat en Paardenmarktstraat, vanaf 12 november 2025 tot en met 24 november 2025;
  • Rozendalstraat tussen kruispunt Hoornzeelstraat en huisnummer 45, op één werkdag binnen de periode van 12 november 2025 tot en 24 november 2025;
  • Wandelaarsstraat tussen kruispunt Hoornzeelstraat en huisnummer 1, op één werkdag binnen de periode van 12 november 2025 tot en 24 november 2025;
  • Bergestraat tussen kruispunt Hoornzeelstraat en huisnummer 1a, op een werkdag binnen de periode van 24 november 2025 of 25 november 2025;
  • Kapellestraat tussen huisnummer 61 en Wijngaardstraat, vanaf 24 november 2025 tot en met 12 december 2025;
  • Oud Gasthuisstraat, vanaf 6 januari 2026 tot en met 16 januari 2026;
  • Vander Achterstraat vanaf 19 januari 2026 tot en met 6 februari 2026;
  • Paardenmarktstraat tussen Hoornzeelstraat en Lindeboomstraat, vanaf 16 februari tot en met 20 februari 2026 (krokusvakantie);
  • Lindeboomstraat tussen huisnummer 4 en de Paardenmarktstraat, op één werkdag binnen de periode vanaf 16 februari tot en met 20 februari 2026 (krokusvakantie).

De aanvrager is verantwoordelijk voor:

  • het veilig en correct afbakenen van de werfzone;
  • het afdekken van de huidige signalisatie;
  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op de signalisatieplannen in bijlage en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands en door middel van een bewonersbrief.

De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het uitvoeren van nutsleidingswerken in Tervuren centrum, vanaf woensdag 12 november 2025 tot en met vrijdag 20 februari 2026.
Artikel 2. Locatie en datum:

  • Hoornzeelstraat tussen Rozendalstraat en Paardenmarktstraat, vanaf 12 november 2025 tot en met 24 november 2025;
  • Rozendalstraat tussen kruispunt Hoornzeelstraat en huisnummer 45, op één werkdag binnen de periode van 12 november 2025 tot en 24 november 2025;
  • Wandelaarsstraat tussen kruispunt Hoornzeelstraat en huisnummer 1, op één werkdag binnen de periode van 12 november 2025 tot en 24 november 2025;
  • Bergestraat tussen kruispunt Hoornzeelstraat en huisnummer 1a, op een werkdag binnen de periode van 24 november 2025 of 25 november 2025;
  • Kapellestraat tussen huisnummer 61 en Wijngaardstraat, vanaf 24 november 2025 tot en met 12 december 2025;
  • Oud Gasthuisstraat, vanaf 6 januari 2026 tot en met 16 januari 2026;
  • Vander Achterstraat vanaf 19 januari 2026 tot en met 6 februari 2026;
  • Paardenmarktstraat tussen Hoornzeelstraat en Lindeboomstraat, vanaf 16 februari tot en met 20 februari 2026 (krokusvakantie);
  • Lindeboomstraat tussen huisnummer 4 en de Paardenmarktstraat, op één werkdag binnen de periode vanaf 16 februari tot en met 20 februari 2026. (krokusvakantie)

Artikel 3. De firma Tech-Com heeft volgende verplichtingen:

  • het veilig en correct afbakenen van de werfzone;
  • het afdekken van de huidige signalisatie;
  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op de signalisatieplannen in bijlage en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands en door middel van een bewonersbrief. Alle betrokken bewoners moeten eerst een algemene bewonersbrief ontvangen en daarna, minstens 5 dagen voor de start van de werken in een straat, een specifieke brief over de werken in de straat. Alle brieven moeten vooraf goedgekeurd zijn door het gemeentebestuur.