De raad bekrachtigt het besluit van de burgemeester.
Besluit van de burgemeester van 17 september 2021
Enig artikel. De raad bekrachtigt onderstaand besluit van de burgemeester van 17 september 2021:
Organisatie van de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 30 september 2021
Aanleiding
Coronavirus COVID-19
Regelgeving
- Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de burgemeester
- Artikel 133 van de nieuwe gemeentewet
De burgemeester is in het bijzonder belast met de uitvoering van de politiewetten, de politiedecreten, de politieordonnanties, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Hij kan echter onder zijn verantwoordelijkheid zijn bevoegdheid geheel of ten dele overdragen aan een van de schepenen.
- Artikel 134 §1 van de nieuwe gemeentewet
In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
- Artikel 135 §2, tweede lid, 5° van de nieuwe gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
- Publicatie van Agentschap Binnenlands Bestuur
Aangepaste richtlijnen over vergaderingen organen tijdens de coronacrisis
Feiten, context en argumentatie
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen (artikel 135 §2, tweede lid, 5° van de nieuwe gemeentewet).
De gemeenteoverheden kunnen op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de gemeente te verzekeren. De concrete uitwerking van dergelijke politieverordening is opgedragen aan de burgemeester.
De burgemeester kan, op basis van zijn eigen bevoegdheden, dringende maatregelen nemen ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid. Een gemeente- en OCMW-raad kan zonder publiek doorgaan om besmettingen te voorkomen.
Voor de zitting van de raden van 30 september 2021 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
De OCMW-raad en de raad van bestuur van Bexit worden op dezelfde wijze georganiseerd.
Het is nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De gemeente- en OCMW-raad van 30 september 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Besluit
Enig artikel. De burgemeester beslist dat de gemeente- en OCMW-raad en raad van bestuur van Bexit van 30 september 2021, fysiek kan georganiseerd worden in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
Voor eensluidend uittreksel:
Tervuren, 17 september 2021
De Burgemeester Waarnemend Algemeen Directeur
Marc Charlier Dirk Stoffelen
De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lag acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 26 augustus 2021.
De raad keurt het standpunt goed.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol.
Op vrijdag 23 oktober 2020 ontvingen alle burgemeesters een brief van minister van Wonen, Matthias Diependaele, met de oproep om deze afbakening te starten. Deze beslissing vertrekt vanuit de overtuiging dat deze afbakening niet vanuit Vlaanderen, maar wel vanuit de expertise van de lokale besturen moet vertrekken, binnen het ruime kader dat Vlaanderen aanreikt.
Ten laatste op 31 oktober 2021 dienen de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied in. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en is gedragen door de gemeenteraad.
- Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
- Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
- De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen
- De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 17 maart 2021 aan alle burgemeesters over de afbakening van de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen in relatie tot de referentieregio’s
De Vlaamse Regering stelt in haar regeerakkoord voorop dat Vlaanderen in de toekomst zal bestaan uit verschillende werkingsgebieden over gemeentegrenzen heen waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke samenwerking een plaats kunnen krijgen.
De oprichting van de woonmaatschappij is een ambitieus project met als ultiem doel de groei van het aantal sociale huurwoningen te versnellen en de sociale huurder nog meer centraal te stellen. Het is de ambitie om met de woonmaatschappij:
− de dienstverlening te verhogen: via een éénloketsysteem, één inschrijvingsregister, een duidelijker zicht op het volledige aanbod, …
− de complementaire werking van SVK en SHM te verenigen: optimaal benutten van de aanvullende expertise, de wederzijdse competenties, de groei van de private en sociale woonmarkt te versnellen, …
− de transparantie te verhogen met één duidelijke actor, één organisatie, één toewijssysteem, een centrale klachtenbehandeling, …
− de regierol van het lokale bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
De woonmaatschappij neemt dus zowel de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen als van de sociale verhuurkantoren op en wordt het centrale aanspreekpunt voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden;
Deze bestuurlijke hervorming zou moeten leiden tot meer duidelijkheid en transparantie, een grotere slagkracht van de woonactor en uiteindelijk een sterker sociaal woonbeleid;
Het voorgestelde uitgebreide werkingsgebied beoogt een schaalvergroting die een versterking en professionalisering van de bestaande werking moet mogelijk maken. Vlaanderen stelt daarbij een minimumvoorwaarde van 1000 sociale woningen per werkingsgebied. Vanuit een langetermijn perspectief is het verstandig om een nog grotere schaal na te streven van ongeveer 3000 woningen. De schaalvergroting maakt dat de medewerkers van de woonmaatschappij zich meer kunnen specialiseren in bijvoorbeeld communicatie met de huurders.
De Provincie Vlaams-Brabant onderscheidt zich van andere provincies door de aanwezigheid van het Brussels Gewest in het midden van haar grondgebied.
De samenwerking op het beleidsdomein Wonen in het werkingsgebied tussen Brussel en Leuven, over de arrondissementsgrenzen heen, is reeds meer dan 25 jaar een feit. In 1987 fuseerde de toenmalige Maatschappij voor de Huisvesting te Steenokkerzeel met de cvba Elk zijn Huis, met zetel te Tervuren. In 1993 sloot de Maatschappij voor de Huisvesting te Sint-Stevens-Woluwe aan en in 1994 de cv Eigen Haard uit Kraainem en de cv Zaventem-Uitbreiding. Een opsplitsing van de bestaande werking in al deze gemeenten zou resulteren in zeer uitgebreide patrimoniale, juridische en financiële wijzigingen. Maar zou ook leiden tot een groot verlies van praktische kennis van de woningen (en hun bewoners) die al jaren worden beheerd door EZH.
Vlabinvest apb bewerkstelligt betaalbaar wonen in de Vlaamse rand rond Brussel. Vlabinvest apb is actief over de grenzen van de referentieregio's heen. Het voorgesteld werkingsgebied omvat een belangrijk deel van het huidige door Vlabinvest apb gefinancierde patrimonium en verankert de Vlabinvest werking in de dure Oostrand tussen Brussel en Leuven.
In het grensoverschrijdende werkgebied voor de nieuwe woonmaatschappij is een coherent woonbeleid met combinatie van zowel een sociaal als een Vlabinvest-aanbod mogelijk. Net daarom vindt de gemeente het zo belangrijk dat het werkingsgebied van deze woonmaatschappij kan passen binnen het reeds grensoverschrijdende werkgebied van Vlabinvest.
Werken binnen een woonmaatschappij, waar verschillende criteria van financiering en aankoop of verhuring gelden, al naargelang men in of buiten het gebied actief is waar ook Vlabinvestvoorwaarden gelden, is op dit moment eerder een pluspunt en zal ook in de toekomstige woonmaatschappij geen probleem opleveren.
De druk op wonen stopt niet aan de grens van de nieuwe deelregio’s. Alle gemeenten tussen Brussel en Leuven ondergaan eenzelfde druk en problematiek. Een uniforme aanpak en samenwerking binnen éénzelfde woonmaatschappij is dan aangewezen.
De gemeenten in de Druivenstreek hebben een lange traditie van samenwerking en vallen allen onder de referentieregio Oost-Brabant. Elk zijn Huis cvba is vandaag al actief met verschillende projecten in de gemeenten Hoeilaart, Overijse, Tervuren, Bertem en Huldenberg. Elk van deze gemeenten heeft de wens uitgesproken om deel uit te maken van eenzelfde werkingsgebied.
De gemeenteraden van Zaventem en Kraainem hebben beslist om aangesloten te blijven bij het werkingsgebied van EZH. Wezembeek-Oppem zit volledig ingesloten en kan niet anders dan volgen.
Uit overleg met de gemeenten tussen Brussel en Leuven bleek dat, naast de gemeenten van de Druivenstreek, ook Kortenberg, Herent, Haacht, Keerbergen en Boortmeerbeek overwegen om aan te sluiten bij dit werkingsgebied.
Artikel 1. De gemeenteraad adviseert om de gemeente Tervuren tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Bertem, Huldenberg, Hoeilaart, Overijse, Kortenberg, Herent, Haacht, Keerbergen, Boortmeerbeek, Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem.
Artikel 2. De gemeente Tervuren staat open voor een verdere uitbreiding indien er nog andere gemeenten wensen aan te sluiten bij dit werkingsgebied.
Artikel 3.Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur en aan de Vlaamse overheid via woonmaatschappij@vmsw.be.
De raad neemt kennis van de beslissing om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.
Klacht van 25 juni 2021 door raadslid Thomas Geyns tegen de beslissing van de gemeenteraad van 25 mei 2021 "Goedkeuring van de verkoop van het pand gelegen Dorpsplein 1 te Vossem en van het verlenen van een recht van opstal voor het pand gelegen te Smisstraat 14 te Vossem".
Artikel 333 van het decreet lokaal bestuur
De toezichthoudende overheid brengt het gemeentebestuur op de hoogte van het definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Die beslissing wordt meegedeeld aan de raadsleden.
- Brief van 12 juli 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Het college wordt op de hoogte gesteld van de ingediende klacht.
- Beslissing van het college van 10 augustus 2021
Het college keurt het ontwerp van antwoordbrief goed.
- Brief van 8 september 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Het college ontvangt een kopie van de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen
Enig artikel. De raad neemt kennis van de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport.
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de gemeenteraad voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar kennis neemt van het opvolgingsrapport over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar
- Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar wordt aan de gemeenteraad een opvolgingsrapport voorgelegd over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Dit artikel bepaalt welke elementen de opvolgingsrapportering minstens moet bevatten.
- Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Dit artikel legt vast welke schema's verplicht als bijlage bij de opvolgingsrapportering moeten worden gevoegd.
Voor het einde van het derde kwartaal van 2021 moet aan de raad een opvolgingsrapport worden voorgelegd. Dit rapport geeft de stand van zaken weer over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021.
Het opvolgingsrapport bevat minstens de volgende elementen:
- de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
- in voorkomende geval, de wijziging in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de wijziging ervan
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur is de opvolgingsrapportering voornamelijk bedoeld om tussentijds informatie te verschaffen over de voortgang van de uitvoering van de inhoudelijke strategische beleidsdoelstellingen.
De schema's J1 en T2 geven een beeld van de stand van de kredieten op 7 september 2021 en houdt rekening met de overdrachten van de openstaande investeringskredieten van 2020.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport, dat een stand van zaken geeft over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van 2021.
De raad neemt kennis van de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Overijse.
Brief van 6 juli 2021 van de gemeente Overijse.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Omzendbrief BB2007/01 van 12 januari 2007 over de regeling voor de grensoverschrijdende besturen van de eredienst
De gemeente waar zich het hoofdgebouw bevindt is verantwoordelijk voor het toezicht.
De gemeente Overijse, waar zich het hoofdgebouw van de eredienst bevindt, draagt de verantwoordelijkheden voor het toezicht.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Overijse over het gunstig advies voor de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek H. Maria-Magdalena Eizer.
De raad brengt een positief advies uit.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
De rekening werd goedgekeurd door de kerkraad van 10 maart 2021. Het CKB heeft ons de jaarrekening op 23 mei 2021 bezorgd.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2020 sloot als volgt af:
Exploitatie | Investeringen | |
Ontvangsten | EUR 126.049,68 | EUR 25.192,65 |
Uitgaven | EUR 127.494,37 |
EUR 665,50 |
Overboekingen | EUR -30.000,00 | EUR +30.000,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | EUR 196.322,36 | EUR 54.527,15 |
Overschot/tekort vorig jaar | EUR 164.877,67 | EUR -146.511,37 |
Toelage gemeente | EUR 0,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | EUR 164.877,67 | EUR -91.984,22 |
De kerkfabriek heeft bepaalde interne verschuivingen doorgevoerd, maar heeft ondanks deze verschuivingen tekorten op bepaalde hoofdrekeningen. Hiervoor heeft de kerkfabriek tijdens het boekjaar 2020 geen budgetwijziging aangevraagd.
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad brengt een positief advies uit.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
De rekening werd goedgekeurd door de kerkraad van 23 maart 2021. Het CKB heeft de jaarrekening op 23 mei 2021 bezorgd.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2020 sloot als volgt af:
Exploitatie | Investeringen | |
Ontvangsten | EUR 14.464,32 | EUR 3.329,00 |
Uitgaven | EUR 18.101,12 | EUR 0,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | EUR -3.636,80 | EUR 0,00 |
Overschot/tekort vorig jaar | EUR 58.277,91 | EUR 0,00 |
Toelage gemeente | EUR 0,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | EUR 58.277,91 | EUR 3.329,00 |
De kerkfabriek heeft geen overboekingen van exploitatie naar investeringen uitgevoerd in 2020, alhoewel dit wel was voorzien in de budgetten. Vermoedelijk is dit door het wegvallen van huuropbrengsten.
De kerkfabriek heeft een aantal interne verschuivingen van budgetten uitgevoerd in 2020, maar heeft ondanks deze verschuivingen een tekort op de MAR 20 Eredienst. Hiervoor werd in de loop van het boekjaar 2020 geen budgetwijziging aangevraagd.
De kerkfabriek heeft geen rekeninguittreksels toegevoegd alhoewel dit een verplichte bijlage is. Het rekeninguittreksel werd ondertussen opgevraagd en ontvangen.
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad brengt een positief advies uit.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
De rekening werd goedgekeurd door de kerkraad van 8 februari 2021. Het CKB heeft ons de jaarrekening op 23 mei 2020 bezorgd.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2020 sloot als volgt af:
Exploitatie | Investeringen | |
Ontvangsten | EUR 3.826,26 | EUR 0,00 |
Uitgaven | EUR 25.314,20 | EUR 4.862,72 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | EUR -21.497,94 | EUR -4.862,72 |
Overschot/tekort vorig jaar | EUR 30.110,74 | EUR 0,00 |
Toelage gemeente | EUR 5.162,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | EUR 13.774,80 | EUR -4.862,72 |
De kerkfabriek heeft ons tijdens het dienstjaar 2020 geen aanvraag ingediend voor een investeringstoelage. Dit verklaart het tekort bij de investeringen.
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad brengt een positief advies uit.
Jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 54 tot en met 56.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
De rekening werd goedgekeurd door de kerkraad van 24 februari 2021. Het CKB heeft ons de jaarrekening op 23 mei 2021 bezorgd.
Het financieel gedeelte van de jaarrekening 2020 sloot als volgt af:
Exploitatie | Investeringen | |
Ontvangsten | EUR 4.483,19 | EUR 8.498,16 |
Uitgaven | EUR 17.419,16 | EUR 8.498,16 |
Overboekingen | EUR -1.110,00 | EUR 1.110,00 |
|
|
|
= Saldo eigen boekjaar | EUR -14.045,97 | EUR 0,00 |
Overschot/tekort vorig jaar | EUR 13.904,51 | EUR 0,00 |
Toelage gemeente | EUR 9.120,00 | |
|
|
|
= Overschot/tekort | EUR 8.978,54 | EUR 1.110,00 |
De kerkfabriek heeft een aantal verschuivingen uitgevoerd tijdens het boekjaar 2020. Ondanks deze verschuivingen is er een tekort op de MAR 21 Gebouwen van de eredienst. Hiervoor werd geen budgetwijziging aangevraagd. De kerkfabriek geeft wel in de financiële nota een verklaring voor het tekort.
Artikel 1. De raad brengt een positief advies uit over de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De raad neemt kennis van de vaststelling door de gouverneur.
Besluit van 12 juli 2021 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2020 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de vaststelling door de gouverneur van de jaarrekening 2020 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren.
De raad gaat akkoord met de aankoop.
Vraag van de Vlaamse Landmaatschappij van 21 juni 2021 in verband met de overname van de bijkomende gronden
- Gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2011 inzake de aankoop van percelen in het kader van het landinrichtingsproject Plateau van Moorsel - Inrichtingsproject Dijleland van de Vlaamse Landmaatschappij
- Gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2013 inzake de aankoop van percelen in het kader van het landinrichtingsproject Plateau van Moorsel - Inrichtingsproject Dijleland van de Vlaamse Landmaatschappij.
Voor het landinrichtingsproject Dijleland - trambeddingen dienen een aantal bijkomende percelen verworven te worden.
De gemeenteraad gaf reeds haar goedkeuring in 2011 en 2013 voor het verwerven van de kadastrale percelen 3e afdeling, sectie B, nummers 412/02, 386/02/A en sectie C nummer 74/02/A voor een geraamd aankoopbedrag van 23.250 euro waarvoor de gemeente voor 50% tussenkomt.
Als alternatief voor de brug aan de trambedding in Vossem, werd nu een paadje ingetekend. Hiervoor dienen bijkomende percelen aangekocht te worden. Er wordt ook ingroening voorzien om de holle weg en de trambedding te versterken. De aan te kopen oppervlakte wordt geraamd op maximum 17 are. De aankoop van deze bijkomende gronden wordt geschat op 4,95 euro per m². Dit komt overeen met een aankoopbedrag van 8.415 euro. Het betreft een deel van de volgende 3 kadastrale percelen: 3e afdeling, sectie B, nummers 385, 386A en 386B. De gemeente komt voor 50% tussen in de aankoop, zijnde 4.207,50 euro. VLM komt tussen voor de andere 50%.
In eerste instantie zal de Vlaamse Landmaatschappij de gronden verwerven. Zij voert daarop werken uit en na definitieve oplevering van werken verkoopt ze de gronden aan de gemeente.
Daarnaast stelt VLM voor dat de gemeente ook een kapel met monumentale boom, op het kruispunt Dorreweg x Varenberg, kadastraal perceel 3e afdeling, sectie D, nummer 3B, 80 ca, zou overkopen van hen. Het aankoopbedrag bedraagt 384 euro.
De kosten voor de verwerving van de bijkomende percelen worden voor de gemeente geraamd op 4.591,50 euro (4.207,50 + 384). Hierbij komen nog de notaris- en administratiekosten, geraamd op 1.300 euro.
Deze kosten zullen in een volgende aanpassing van het meerjarenplan worden voorzien in 2023 op artikel 2023/GBB/0050-00/2200100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Gunstig visum VSM/2021/170 van Financieel advies van 09 september 2021
Artikel 1. De raad gaat akkoord met de aankoop van de percelen 3e afdeling sectie B nummers 385 (deel), 386A (deel), 386B (deel) van de Vlaams Landmaatschappij in het kader van het goedgekeurde inrichtingsproject Dijleland - trambedding. De aan te kopen oppervlakte wordt geraamd op maximaal 1700m² en de aankoopprijs bedraagt 4,95 euro per m². De gemeente financiert hiervan 50%.
Artikel 2. De raad beslist om perceel 3e afdeling sectie D nummer 3B, 80 ca groot, aan te kopen van de Vlaamse Landmaatschappij voor de prijs van 384 euro.
De raad mandadeert de Burgemeester tot het ondertekenen van het Europees Burgemeestersconvenant.
Vraag van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie Europa om de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie voor te leggen aan de gemeenteraad.
-Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
-Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
-Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
-De gemeentelijke beleidsverklaring 2019-2025.
Het Burgemeestersconvenant werd in 2008 in Europa gelanceerd met de ambitie de lokale besturen samen te brengen om zich op vrijwillige basis minstens te engageren de klimaat- en energiedoelstellingen van de Europese Unie te behalen. De gemeente Tervuren heeft in het verleden het Burgemeestersconvenant 2020 ondertekend, waarbij zij zich engageerde tot een besparing van 20% CO² uitstoot tegen 2020. Het nieuwe Burgemeestersconvenant verhoogt de klimaatambities. Het engagement is om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn; de burgers te betrekken bij de uitvoering van deze visie; een actieplan op te stellen en netwerken om elkaar te inspireren. Een participatietraject voornamelijk rond klimaatmitigatie (reductie van CO2) en klimaatadaptatie werd vanuit de afdeling Ruimte opgestart. Intergemeentelijk zal worden samengewerkt met de buurgemeenten in eerste instantie binnen het thema ontzorging door renovatiebegeleiding en bij het thema versnelde groene energie (door op grote schaal zonnepanelen te plaatsen). Het college adviseert de raad tot ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant.
De budgetten werden voorzien bij MJPA op het budgetartikel 2021/GBB/0329-00/6131999/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN en op budgetartikel 2021/0350-00/6150060/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN.
Enig artikel. De gemeenteraad van Tervuren mandadeert de burgemeester om het Europees Burgemeestersconvenant met de opmaak van een klimaatplan en met intergemeentelijke samenwerking waar mogelijk, te ondertekenen.
De gemeente Tervuren ondertekent het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Brief van de Viceminister-president van de Vlaamse Regering, dhr. Bart Somers, tot ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
-Artikel 2 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 waarbij de gemeenten bevoegd zijn voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang.
-Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
-Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
-Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
-De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling van 1992.
-De ondertekening van duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in 2015.
-Het regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024.
-Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
-De gemeentelijke beleidsverklaring 2019-2025.
-De ondertekening door de gemeente Tervuren van het burgemeestersconvenant 2050.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan door het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
De gemeente Tervuren engageert zich hierbij om:
-het Burgemeestersconvenant te ondertekenen en uit te werken
-een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in de gemeentelijke gebouwen
-een reductie van CO²-uitstoot van de gemeentelijke gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren
-tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden
-het draagvlak voor hernieuwbare energie verhogen
-lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken
-burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren samen streefdoelen uit de vier werven (een boom opzetten; verrijk je wijk; elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar; water het nieuwe goud) van het Pact te behalen.
De Vlaamse Overheid engageert zich tot ondersteuning van de gemeenten onder andere door het uitkeren van een financiële ondersteuning door middel van trekkingsrechten.
Het college adviseert de ondertekening omwille van verschillende geplande projecten die hier kunnen voor worden ingezet.
De financiële ondersteuning van de Vlaamse Overheid door trekkingsrechten bedraagt voor het budgetjaar 2022 vermoedelijk 72.526 euro.
Enig artikel. De gemeente Tervuren ondertekent het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De raad keurt de toetreding goed.
Huidige en toekomstige (her)bebossingsprojecten op het grondgebied van Tervuren.
Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur:
De gemeenteraad is bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen. Deze bevoegdheid kan niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
Op 23 september 2017 werd de vzw Bosgroep Vlaams-Brabant opgericht. Deze nieuwe bosgroep nam de werking van de vier oude Vlaams-Brabantse bosgroepen (Dijle-Geteland, Groene Corridor, Noord-Hageland en Zuidwest Brabant) over.
De Bosgroep Vlaams-Brabant verenigt alle eigenaars, beheerders en liefhebbers van het bos in de provincie Vlaams-Brabant. Vandaag beheren haar 2000 leden er 5000 hectare bos.
De Bosgroep Vlaams-Brabant vzw en de Provincie Vlaams-Brabant werken sinds 1 januari 2021 samen. De provincie erkent de bosgroep als unieke partner op het terrein voor het beheer van de Vlaams-Brabantse bossen en financiert haar daarvoor. De zeven personeelsleden van het provinciaal Steunpunt Bos werken voortaan voor de bosgroep.
De gemeente kan een beroep doen op de diensten en expertise van de bosgroep in het kader van al haar bebossings- en bosbeheerprojecten (opmaak plannen, hulp bij subsidieaanvragen, samenaankoop plantgoed, advies...).
De Bosgroep kan beschouwd worden als een samenwerkingsplatform en een expertisecentrum voor en een belangenbehartiger van zowel publieke als private eigenaars van bossen en natuurterreinen in de provincie Vlaams-Brabant. Meer concreet ondersteunt de Bosgroep de boseigenaars o.a. door:
- hun belangen te verdedigen bij alle overheden
- houtwinning en -verkoop te organiseren
- de boseigenaars te adviseren bij hun bos- en natuurbeheer
- private en publieke initiatieven van bosaanleg en -uitbreiding te ondersteunen
- duurzaam bos- en natuurbeheer te stimuleren
- het maatschappelijk draagvlak voor een duurzaam bos- en natuurbeheer actief te doen toenemen.
Een uitgebreide lijst van doelstellingen staat vermeld in de statuten van de vzw.
De dienst Omgeving en Wonen ziet de meerwaarde van het lidsmaatschap concreet in de expertise van de Bosgroep Vlaams-Brabant naar aanleiding van het bebossingsproject op de Lijsterlaan en eventuele toekomstige (her)bebossingsprojecten op het grondgebied van Tervuren.
Het lidmaatschap van de bosgroep is gratis.
Enig artikel. De raad keurt de toetreding tot de Bosgroep Vlaams-Brabant goed.
Het creëren van straten en pleinen door het renoveren van de bestaande en het oprichten van nieuwe gebouwen op de site Panquin.
- Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, dat de bevoegdheden, voorwaarden en procedures voor de naamgeving van openbare wegen en pleinen bepaalt.
- De bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het Omgevingsdecreet, de Vlaremwetgeving, het Handhavingsdecreet en de uitvoeringsbesluiten.
- Artikel 8 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 stelt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
- Het college beslist over de omgevingsvergunningsaanvragen, meldingen, aanvragen tot stedenbouwkundig attest, verdelingsaanvragen, ...
De gemeenteraad neemt kennis van het advies van de Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus en het college over de straatnaamgeving voor de site Panquin en keurt de volgende nieuwe straat- en pleinnamen principieel goed:
- Isabellaplein voor het nieuwe plein aan de nieuwe woongelegenheden
- Orangerieplein voor het nieuwe plein rondom de vijver, tussen de orangerie en de woongelegenheden
- Hoefijzerplein voor het plein en de dreef binnen het hoefijzer
- Sint-Hubertusplein voor het plein aan de Sint-Hubertuskapel
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de straatnaamgeving voor de site Panquin principieel goed als volgt:
- Isabellaplein voor het nieuwe plein aan de nieuwe woongelegenheden
- Orangerieplein voor het nieuwe plein rondom de vijver, tussen de orangerie en de woongelegenheden
- Hoefijzerplein voor het plein en de dreef binnen het hoefijzer
- Sint-Hubertusplein voor het plein aan de Sint-Hubertuskapel
Artikel 2. Het college wordt gelast met het instellen van een openbaar onderzoek.
De raad keurt het convenant en de uitgave voorzien in het meerjarenplan vanaf 2022 goed.
Het convenant voor de toetreding tot de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad, inzonderheid het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De Erfgoedstichting Vlaams-Brabant verwerft onroerend erfgoed, herwaardeert dit en voorziet in de restauratie en de herbestemming van bouwkundig erfgoed, samen met het lokaal bestuur.
Daar waar de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant onroerend erfgoed verwerft, zal het lokaal bestuur - onder coördinatie van de Erfgoedstichting - in goed (financieel) rentmeesterschap verder instaan voor het beheer, de inrichting, het onderhoud en de resterende restauratiekost van het goed.
De Erfgoedstichting faciliteert het herbestemmingsdossier, het restauratiedossier en de mogelijke subsidiedossiers. Bovendien kan, conform het onroerend erfgoedbesluit, aan sites in beheer van een erfgoedstichting een bijkomende verhoogde erfgoedpremie van 10 % van de aanvaarde kostenraming worden toegekend.
Het lokaal bestuur is een prioritaire partner.
Het onroerend erfgoed dat ontsloten wordt, staat ten dienste van de gemeenschap.
Op voorstel van het college.
Het lokaal bestuur stemt in met een jaarlijkse solidariteitsbijdrage vanaf 2022 aan Erfgoedstichting Vlaams-Brabant van 0,15 euro per inwoner op basis van zijn inwonersaantal van 2020 voor de periode 2021-2025. De jaarlijkse bijdrage voor Tervuren bedraagt 3.406 euro.
Als er in samenspraak met het lokaal bestuur op zijn grondgebied een aankoopakte wordt verleden door de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant, zal het lokaal bestuur 30 % van de totale aankoopkost dragen.
Artikel 1. De raad keurt het convenant voor de toetreding tot de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant goed. Het convenant wordt afgesloten voor een periode van 5 jaar zijnde van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
Artikel 2. De raad machtigt de voorzitter en de waarnemend algemeen directeur om dit convenant te ondertekenen. Een afschrift van dit besluit en het ondertekend toetredingsformulier, worden bezorgd aan Erfgoedstichting Vlaams-Brabant, Provincieplein 1 in 3010 Leuven.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 28 september 2021 van raadslid Geoffroy de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 30 september 2021
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Wat is de historiek van dit dossier ? Wat is de huidige stand van zaken? Hoe komt het dat dit eerst in de pers is gekomen, voordat het in de gemeenteraad besproken was? Waren de problemen in de CBS besproken? Als we zoeken in de notulen vinden we op eerste zicht niets. Wat zijn de volgende stappen?
In geval van zware vertraging, welke zijn de alternatieven die jullie aan de voetbalclub zullen voorstellen (indien niet te laat)? Kunnen we het budget hergebruiken om een tweede terrein Hockey te bouwen in Polygoon, gezien de structurele tekort aan capaciteit (er moet nog regelmatig van het terrein in Diependael gebruik gemaakt)? Dan zouden we ook van de Berg Van Termunt een natuurpunt maken indien het niet meer gebruikt zou zijn.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 01/10/2021 om 08:31.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur waarnemend
Hugo Vankelecom
voorzitter