Terug
Gepubliceerd op 15/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 14/10/2024 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Waalse Baan

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

De aanleg van een zebrapad in de Waalse Baan in de omgeving van de apotheek, door de gemeentelijke dienst Werken in Eigen Beheer op 17 september 2024

Regelgeving

- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen
- Het collegebesluit van 16 augustus 2016 over de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende de inrichting van de Waalse Baan tussen de Smisstraat en de Van Arthur Van Dijcklaan

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de Waalse Baan op het grondgebied Tervuren.
De Waalse Baan is een gemeenteweg die opgesplitst wordt door de N3 Leuvensesteenweg en ingericht is volgens verschillende wegencategoriseringen en vervoersmodi.
Om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren is het noodzakelijk om maatregelen te treffen:

Locatie Wegencategorisering en vervoersmodi maatregel
tussen de Moorselstraat en de N3 Leuvensesteenweg verbindingsweg voor gemotoriseerd verkeer
  • oversteekplaats voor voetgangers
  • dubbelrichtingsfietspad
  • het verkeer wordt geregeld door middel van verkeerslichten
  • opstelvak voor fietsers
  • verdeling van de rijbaan in rijvakken
  • parkeren verboden
tussen de N3 Leuvensesteenweg en de Arthur Van Dijcklaan lokale ontsluitingsweg gemotoriseerd verkeer
  • het verkeer wordt geregeld door middel van verkeerslichten
  • verdeling van de rijbaan in rijvakken
  • parkeren verboden

tussen de Arthur Van Dijcklaan en huisnummer 1

trage verbinding
  • gemotoriseerd verkeer verboden
tussen huisnummer 1 en de Molenberglaan lokale erftoegangsweg
  • gemotoriseerd verkeer verboden
tussen de Molenberglaan en de Smisstraat

landbouwweg

 
tussen de Smisstraat en huisnummer 4

lokale erftoegangsweg

 
tussen huisnummer 4 en Ten Hertswegen

landbouwweg

 

Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer over de Waalse Baan worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement is niet van toepassing voor:
- zonale bepalingen;
- voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- verhoogde inrichtingen;
- voorrangsregelingen;
- stormsignalisatie;
- verbindingswegen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Waalse Baan op het grondgebied Tervuren.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen

Signalisatie

Oversteekplaats voor voetgangers

Op volgende locaties is een oversteekplaats voor voetgangers aanwezig:

  • tussen de Livingstonelaan en Phillipe Keyaertslaan
  • oversteekplaats voor voetgangers door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan
Fietspaden

Op volgende locaties is een dubbelrichtingsfietspad aanwezig:

  • Tussen de Moorselstraat en de N3 Leuvensesteenweg
  • Verkeersbord D7: verplicht fietspad
  • Dit verkeersbord wordt in en tegen de rijrichting geplaatst
  • Dit verkeersbord wordt na ieder kruispunt herhaald
Rijbeperkingen
Verboden voor het gemotoriseerd verkeer op de Waalse Baan om af te slaan in de Edmond Hanssenslaan
  • C32a  en C32b verkeersborden: verbod voor de bestuurders aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven
  • onderbord M3: uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A
Verboden voor het verkeer op de Waalse Baan om af te slaan in de Arthur Van Dijcklaan, uitgezonderd voor fietsers, bromfietsen klasse A en landbouwvoertuigen
  • C32a  en C32b verkeersborden: verbod voor de bestuurders aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven
  • onderbord M3: uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A
  • onderbord: uitgezonderd landbouwvoertuigen

Al het verkeer, uitgezonderd fietsers, wordt verboden in trage verbindingen tussen

  • de Arthur Van Dijcklaan en de Constant De Reymaekerlaan
  • de Constant De Reymaekerlaan en de Waalsebaan 1
  • C3 verkeersbord: verboden toegang voor iedere bestuurder, in beide richtingen
  • onderbord M2: uitgezonderd voor fietsers

Volgende delen van de openbare weg worden voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, ruiters, fietsers, speed pedelecs en landbouwvoertuigen:

  • tussen de Molenberglaan en de Smisstraat
  • tussen huisnummer 4 en Ten Hertswegen
  • F99a verkeersbord: Begin van de weg of deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Het verkeersbord mag aangepast worden volgens de categorieën van weggebruikers die tot deze weg zijn toegelaten.
Verkeersregeling door middel van verkeerslichten

Op volgende locaties wordt het gemotoriseerd verkeer en het fiets verkeer geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten:

  • tussen huisnummer 51 en het kruispunt met de N3 Leuvensesteenweg
  • tussen huisnummer 49 en het kruispunt met de N3 Leuvensesteenweg
  • Driekleurige verkeerslichten
  • vergezeld van overeenkomstige verkeersborden en wegmarkeringen
  • B5 verkeersbord: stoppen en voorrang verlenen
  • B1 verkeersbord: voorrang verlenen 
  • een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.
Andere wegmarkeringen

Op volgende locaties zijn markeringen aanwezig die de rijbaan opdeelt in rijstroken:

  • vanaf de Moorselstraat tot aan de N3 Leuvensesteenweg
  • 15 lopende meter vanaf het kruispunt met de N3 Leuvensesteenweg in de richting naar de Arthur Van Dijcklaan.
  • een doorlopende streep dat verboden is te overschrijden door iedere bestuurder
  • een onderbroken streep dat verboden is te overschrijden door iedere bestuurder, uitgezonderd om in te halen of links af te slaan.

Op volgende locaties zijn er opstelvakken voorzien voor fietsers:

  • Tussen huisnummer 51 en het kruispunt met de N3 Leuvensesteenweg
  • Een zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.
Parkeren

Parkeren wordt op volgende locaties verboden:

  • Vanaf de Moorselstraat tot aan de N3 Leuvensesteenweg
  • Vanaf de N3 Leuvensesteenweg tot 15 meter in de richting naar de Arthur Van Dijcklaan
  • Vanaf de Smisstraat tot aan ten Hertswegen
Op andere locaties is parkeren toegestaan, op voorwaarde dat dit niet in strijd is met andere regels uit de verkeerswetgeving.
  • E1 verkeersbord: parkeerverbod met onderbord type x voor het begin en het einde van de reglementering of de vermelding van de afstand
  • overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
  • gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan
  • overlangse markeringen die rijstroken aanduiden

Artikel 3. Deze maatregelen worden ingesteld door de dienst Werken in Eigen Beheer.