De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 27 januari 2022.
De raad keurt het bestek, de gunningswijze en de raming goed.
De overeenkomst voor het wassen en huren van instellingslinnen en werkkledij voor het WZC Zoniën loopt af en dient opnieuw te worden aanbesteed.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36. Dit artikel bepaalt het gebruik van de openbare procedure.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Deze koninklijke besluiten bepalen het plaatsen van en de uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten.
In het kader van de opdracht “Was instellingslinnen en werkkledij WZC Zoniën” werd een bestek met nr. WZC 2022/767 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met de dienst zorg.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Instellingslinnen), raming: 189.024,20 euro excl. btw of 228.719,28 euro incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Onderhoud en huur werkkledij), raming: 283.609,40 euro excl. btw of 343.167,37 euro incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De totale uitgave voor deze opdracht voor 4 jaren wordt geraamd op 472.633,60 euro excl. btw of 571.886,65 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetartikel 2022/GBB/0953-00/6135002/OCMW/MENS/IP-GEEN en volgende jaren.
Er is geen medecontractant van toepassing. De btw bedraagt 21% en is niet recupereerbaar.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. WZC 2022/767 en de raming voor de opdracht “Was instellingslinnen en werkkledij WZC Zoniën”, opgesteld door de afdeling zorg in samenwerking met de dienst overheidsopdrachten en patrimonium beheer goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 472.633,60 euro excl. btw of 571.886,65 euro incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De raad keurt de terbeschikkingstelling van een buurthuis door Elk Zijn Huis goed.
Beslissing van de raad van bestuur van Elk Zijn Huis van oktober 2021
De raad van bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis keurde de terbeschikkingstelling van een gelijkvloers appartement gelegen aan de Hubertilaan 106 bus 1 te Tervuren aan het OCMW Tervuren goed in functie van de inrichting van een buurthuis.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd ervoor gekozen om in het kader van het versterken van de sociale cohesie en het uitbouwen van de dienstverlening op buurtniveau, verder in te zetten op de buurtwerking in de deelgemeenten (ACT-83). Vandaag wordt er door de dienst welzijn al enkele jaren een succesvol buurthuis ingericht in de wijk Groenveld in Moorsel. Deze woning wordt door de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis ter beschikking gesteld aan het OCMW Tervuren, specifiek voor de inrichting van een buurthuis.
De dienst welzijn start in 2022 met een tweede buurthuis, dit keer in de wijk Ravenstein in het centrum van Tervuren. Naar analogie met de buurtwerking in de wijk Groenveld in Moorsel stelt de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis hiervoor opnieuw een onroerend goed ter beschikking aan het OCMW Tervuren. Het nieuwe buurthuis is gelegen op het adres Edouard Hubertilaan 106 bus 1 te 3080 Tervuren. Dit onroerend goed is een gelijkvloers appartement met tuin dat gebruikt kan worden als buurthuis. De terbeschikkingstelling start op 1 maart 2022 en dit voor onbepaalde duur. De woning dient nog verder aangekleed en ingericht te worden alvorens de buurtwerking echt van start kan gaan.
Het vast bureau heeft op 14 februari 2022 kennis genomen van deze ter beschikking stelling en van de intentie om het buurthuis vervolgens zo snel mogelijk in gebruik te nemen.
De kosten verbonden aan de werking van het tweede buurthuis zijn voorzien in het meerjarenplan:
- Huurlasten zijn voorzien op budgetartikel 2022/GBB/0900-00/6100800/OCMW/MENS
- Werkingskosten zijn voorzien op budgetartikel 2022/GBB/0900-00/6159995/OCMW/MENS.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bijgevoegde overeenkomst voor de terbeschikkingstelling van een onroerend goed door Elk Zijn Huis aan het OCMW Tervuren in de wijk Ravenstein in Tervuren met ingang van 1 maart 2022 goed.
De raad keurt de raamovereenkomst goed.
Introductie van DOEN - Relanceplan Vlaamse Veerkracht door het VEB.
De raamovereenkomst voor relighting AV RO Aanneming Relighting P1-5 V2 van het VEB.
De raamovereenkomst voor HVAC installaties AV HVAC P1-8 R1 V2 van het VEB.
- Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- Artikel 43 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Dit artikel bepaalt wanneer een aanbestedende overheid een raamovereenkomst kan sluiten.
- Artikel 47 § 2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De betrokken aanbestedende overheid is evenwel verantwoordelijk voor de nakoming van de verplichtingen met betrekking tot de delen die zij zelf verricht, zoals :
1° het plaatsen van een opdracht in het kader van een dynamisch aankoopsysteem dat door een aankoopcentrale wordt geëxploiteerd
2° een nieuwe oproep tot mededinging organiseren op grond van een raamovereenkomst die door een aankoopcentrale is gesloten
3° conform artikel 43, § 5, onder 1° of 2°, vaststellen welke van de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst, een gegeven taak uitvoert op grond van een door een aankoopcentrale gesloten raamovereenkomst.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het VEB biedt gelijkaardige diensten aan als Fluvius in het kader van energiebesparende projecten (stookplaatsrenovaties, zonnepanelen, isoleren, ...). In het kader van het Relanceplan Vlaamse Veerkracht, onder de pijler Klimaat, duurzaamheid en innovatie, verdeelt de Vlaamse overheid 20 miljoen euro voor de renovatie van gebouwinfrastructuur van de overheid, in de sectoren Onderwijs en Zorg en gezondheid, via het VEB. De steunpercentages schommelen tussen de 20 % en 40 % afhankelijk van de aard van de investering. Het mechanisme om de steunmaatregel te ontvangen verloopt via het begeleidingstraject van de VEB, waarbij zij instaan voor de begeleiding van het project en de aanstelling van de aannemer.
In de sector Onderwijs, is er 1 project dat al op de agenda stond en dat in aanmerking zou kunnen komen voor dit programma. Het gaat hierbij om het vernieuwen van de oude gasgestookte ketel in de GBS Moorsel. Deze zou klassiek vervangen kunnen worden door een andere efficiëntere gasketel, maar de afdeling ruimte - dienst gebouwen stelt voor om een ecologischer alternatief te onderzoeken (warmtekrachtkoppeling). Omdat een dergelijke ingreep vaak een groter elektrisch stroomverbruik genereert, stelt de afdeling ruimte - dienst gebouwen voor om de optie van zonnepanelen te overwegen, om dit voor een deel te compenseren. VEB biedt ook zonnepanelen aan via burgerparticipatie. Ook hiervoor wordt er een haalbaarheidsstudie opgevraagd.
Om deze haalbaarheidsstudies te bekomen, dienen eerst de raamcontracten (algemene voorwaarden) te worden ondertekend. Deze verplichten het gemeentebestuur nog tot niets, het financieel engagement begint pas te lopen nadat de offerte die uit de haalbaarheidsstudie zal voortkomen wordt goedgekeurd.
De afdeling ruimte - dienst gebouwen adviseert daarom om de raamovereenkomsten te ondertekenen.
Enig artikel. De raad keurt de raamovereenkomst voor relighting AV RO Aanneming Relighting P1-5 V2 en HVAC installaties AV HVAC P1-8 R1 V2 van het VEB goed.
De raad verwerpt dit voorstel.
E-mail van raadslid Geyns van 17 februari 2022
- Artikelen 21 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Raadsleden, met uitzondering van de leden van het vast bureau, kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen.
- Artikel 78, tweede lid, 17° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad is bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen
Gelet op de stijgende energieprijzen;
Gelet op het Energieakkoord van de Federale Regering;
Overwegende dat verschillende Vlaamse OCMW’s al worden overspoeld met vragen over de energiefactuur bv. Gent en Aalst;
Overwegende dat verschillende Vlaamse gemeenten lokale maatregelen nemen bv. (niet exhaustief) Lubbeek, Glabbeek, Genk, Sint-Truiden en Beringen;
Overwegende dat we met dit energienoodfonds vooral aanmaningskosten en deurwaarderskosten willen voorkomen;
Overwegende dat de lokale overheid met dit initiatief inzet op solidariteit
Overwegende dat een Lokaal Energiefonds naadloos aansluit bij ons lokaal sociaal beleid en waar we niemand in de steek laten op moeilijke momenten.
Overwegende dat alle leden van de OCMW-raad inzien dat we op lokaal niveau zelf maatregelen moeten nemen om energiearmoede te bestrijden;
Op voorstel van de Open Tervuren fractie;
Enig artikel. De raad verwerpt het voorstel van beslissing
"Artikel 1. De OCMW-raad gaat akkoord dat het college een basisbudget van 50.000 euro vrijmaakt en hiermee het Lokaal Energiefonds opricht.
Artikel 2. Het Lokaal Energiefonds kan worden verdeeld op twee manieren, enerzijds via terugvorderbare steun en anderzijds via een renteloze leningen.
Artikel 3.§ 1 Elke aanvraag wordt grondig onderzocht en de toewijzingen gebeuren door het bijzonder sociaal comité van de sociale dienst.
§ 2 De aanvrager moet in Tervuren wonen en kunnen aantonen dat de financiële nood ontstaan is door de hogere energiefacturen waarbij het inkomen onvoldoende werd om de vaste kosten te kunnen dekken.
Artikel 4. De OCMW-raad belast het college met de concrete uitwerking, met innachtname van de voorgaande artikels."
De raad neemt kennis van het ontslag van Sabine Robeet.
Mail van raadslid Sabine Robeet van 17 februari 2022
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 13
§1 Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Artikel 70
Het ontslag van het mandaat van gemeenteraadslid houdt van rechtswege het ontslag van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Sabine Robeet vervangt raadslid Kelly Merckx tijdelijk voor de duur van haar afwezigheid wegens ouderschapsverlof, dat ten einde loopt op 19 maart 2022.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het ontslag van Sabine Robeet.
De voorzitter sluit de zitting op 25/02/2022 om 10:52.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter