De raad keurt de aanpassing van het reglement goed.
Er zijn nieuwe wettelijke regels voor de organisatie van de markten en kermissen. De belangrijkste wijziging is het afschaffen van de 'leurkaart'.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
- De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023, artikelen 8 tot en met 10 (hierna afgekort als de 'wet').
- Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en artikelen 23 tot en met 44.
- Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet
De organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
- Artikel 9§ 1 van voornoemde gewijzigde wet
De organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
- Reglement van 16 december 2021 met betrekking tot ambulante activiteiten.
- Belastingreglement van 17 december 2019 op het gebruik van het openbaar domein voor handelsdoeleinden.
- De wet van 14 augustus 1986 over de bescherming en het welzijn van dieren.
- Het besluit van het college van 9 mei 2022 over de ondertekening van de beginselverklaring voor een diervriendelijke gemeente.
Hierbij wordt het voorstel tot aanpassing van het bestaande reglement aan de nieuwe wetgeving voorgelegd, gebaseerd op het geactualiseerde modelreglement van VVSG.
Voorheen was het voor ambulante activiteiten noodzakelijk om een machtiging te verkrijgen in de vorm van een leurkaart. Per 1 april 2024 is de leurkaart echter afgeschaft. Een passende inschrijving van de onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen volstaat nu.
Het nieuwe decreet biedt ook meer rechtszekerheid voor marktkramers door de verlenging van de minimum opzegtermijn bij de definitieve opheffing van een standplaats met abonnement op de openbare markten.
Daarnaast vereenvoudigt de wetswijziging de regelgeving omtrent occasionele, niet-commerciële verkopen, zoals acties van verenigingen of particulieren voor een goed doel. Lokale besturen krijgen nu de autonomie om dergelijke verkoopsacties zelf te regelen via een reglement.
De enige andere inhoudelijke wijziging betreft het bevorderen van diervriendelijkheid: het verbod op het tentoonstellen en verkopen van levende dieren (artikelen 3, 21, 24 en 27).
Besluit
AFDELING 1: Inleidende bepalingen
Artikel 1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Ambulante handel: elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop aan de consument van producten en bijkomstig van diensten die op deze producten betrekking hebben op openbaar domein of op privéplaatsen, door een handelaar buiten de vestigingen vermeld in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door een persoon die niet over een dergelijke vestiging beschikt.
Ambulante handel op rondtrekkende wijze: hierbij verplaatst de handelaar zich voortdurend voort, met behulp van (motor) voertuig, langs een vooraf bepaald traject met verschillende verkooppunten, waarbij hij enkel stopt om te voldoen aan een expliciete uitnodiging van de klant telkens voor de korte tijd die nodig is om te klant te bedienen.
De concessionaris: de persoon aan wie de overheid op reglementaire of contractuele basis, de uitoefening en de organisatie van een ambulante activiteit heeft toevertrouwd
Markt: elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente, om op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, personen samen te brengen die er producten of diensten zoals bedoeld onder de definitie van ambulante activiteit, te verkopen. De markt die ingericht wordt door de gemeente, hetzij door deze autoriteit zelf beheerd, hetzij door deze in concessie gegeven, wordt openbare markt genoemd. Een markt ingericht door een privé-initiatief voorafgaand toegelaten door de gemeente, wordt private markt genoemd;
Openbaar domein: de openbare weg en gelijkgestelde plaatsen. Overeenkomstig artikel 4§1 van de wet worden op de openbare weg volgende plaatsen met de openbare weg gelijkgesteld: parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, en de verkoopplaatsen op kermissen en jaarmarkten.
Private plaatsen: privémarkten, plaatsen grenzend aan de openbare weg, commerciële parkingplaatsen.
AFDELING 2: Organisatie van ambulante activiteiten op de vrijdagmarkt
Artikel 2. Gegevens van openbare markten
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in:
elke vrijdagvoormiddag van 07.00 tot 13.00 u op het marktplein van de gemeente Tervuren.
Teneinde enige variatie in het aanbod te behouden en te bevorderen en de leefbaarheid van de ondernemers te waarborgen, wordt volgende verdeling van specialisaties vastgelegd:
1. max. 16 % van de abonnementen toe te kennen aan afgewerkte textielwaren voor vrouwen
2. max. 5 % van de abonnementen toe te kennen aan afgewerkte textielwaren voor mannen
3. max. 28 % van de abonnementen toe te kennen aan textielwaren allerlei + accessoires
4. max. 15 % van de abonnementen toe te kennen aan groenten en fruit
5. max. 25 % van de abonnementen toe te kennen aan algemene voeding
6. max. 11% van de abonnementen toe te kennen aan bloemen en planten
Deze quota gelden zowel voor de standhouders met een vaste standplaats (abonnement) als voor diegene met een losse standplaats.
PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.
De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om:
- de markten in te delen en wijzigingen op te nemen
- voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik te bepalen
- telkens wanneer dit aangewezen is de markten tijdelijk of permanent te verplaatsen of te herschikken
- markten toe te voegen
- het verkoopsartikel voor een standplaats te bepalen en de diversiteit op de markt te bewaken (om het overaanbod van bepaalde producten tegen te gaan)
- wijzigingen aan te brengen op het marktplein
- standplaatsen vacant te verklaren en toe te wijzen
- standplaatsen op te heffen
- abonnementen toe te wijzen, te schorsen, op te zeggen
- tuchtmaatregelen op te leggen.
2.1: Toewijzing standplaatsen
Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De gemeente of de concessionaris kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen kunnen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot maximum 2.
Er worden geen levende dieren verkocht of tentoongesteld op de markt.
Artikel 4. Verhouding abonnementen – losse plaatsen
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
- per abonnement (maximum 95 % van het totaal aantal beschikbare meters)
- van dag tot dag (minimum 5 % van het totaal aantal beschikbare meters).
Artikel 5. Toewijzingsregels losse plaatsen
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
De persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt moet bij de toewijzing van de losse standplaats aanwezig zijn.
Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de marktleider, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.
Artikel 6. Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
6.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement
Wanneer een standplaats vrijkomt die per abonnement toegewezen wordt, gaat de gemeente of de concessionaris na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in artikel 6.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website (www.tervuren.be).
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
- per e-mail, (evenementen@tervuren.be),
- per post, waarbij de datum van de poststempel geldt als indieningsdatum,
- per aangetekende zending.
Elk schrijven dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via mail aan evenementen@tervuren.be
6.2. Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur. Deze kandidaturen worden als volgt geklasseerd:
- eerst volgens categorie zoals bepaald in artikel 6.3.,
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
- ten slotte volgens datum en tijdstip (overhandiging, per post, via e-mail).
Overeenkomstig het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet zijn vervuld of ingetrokken door hun auteur.
Om de 2 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven op één van de wijzen vermeld in artikel 6.1.
6.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
1. kandidaten die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
2. kandidaten die een wijziging van hun standplaats vragen;
3. kandidaten die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op één van de markten van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven wegens definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;
4. externe kandidaten.
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en ten slotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
A. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan worden vergeleken, wordt de voorrang bepaald bij loting;
B. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
6.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement
De toewijzing van de standplaats wordt bekendgemaakt aan de aanvrager:
- door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- per e-mail met ontvangstbevestiging.
6.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement het volgende vermeld wordt:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van zijn maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van de activiteit;
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributiereglement);
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Overeenkomstig het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
2.2: Abonnementen
Artikel 7. Periodiciteit van abonnement
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 8 en 9 van dit marktreglement) en behoudens intrekking ervan bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of via e-mail met ontvangstbevestiging door het gemeentebestuur of de concessionaris in de gevallen bepaald in artikel 10 van dit marktreglement.
Artikel 8. Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van ten minste een maand wanneer hij ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond,
- door persoonlijke omstandigheden goedgekeurd door het college.
De opschorting gaat in op de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).
Artikel 9. Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement,
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 8 van dit reglement, in welk geval er geen vooropzeg nodig is.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij diens overlijden en zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- per e-mail met ontvangstbevestiging.
Artikel 10. Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente
Het abonnement kan door het college van burgemeester en schepenen of door de concessionaris geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling van de standplaatsvergoeding
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te hebben gebracht (in geval van ziekte dienen doktersattesten voor of tijdens de week van de afwezigheid bezorgd te worden bij de afdeling vrije tijd)
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder dat de voorwaarden bepaald in artikel 13 van dit gemeentelijk reglement zijn voldaan
- wanneer andere waren verkocht worden dan deze vermeld op het toegekende abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider
- bij het bedriegen of fysiek aanvallen van de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker van de markt
- bij het herhaaldelijk te laat innemen van de standplaats ondanks de aanmaningen van de marktleider om het aanvangsuur te respecteren
- indien de marktkramer bij de eerste toewijzing van een standplaats met abonnement zijn standplaats op de voorgestelde datum niet bezet
- bij het niet naleven van verplichtingen, opgelegd door wetten, decreten en besluiten o.a. deze met betrekking tot de voedingsmiddelen, ambulante handel, de handelspraktijken, de ruimtelijke ordening en stedenbouw, hinderlijke inrichtingen en alle verordeningen van de gemeente Tervuren, in het bijzonder de toepasselijke politiereglementen.
- bij werken aan openbare of privégebouwen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de markt *
- bij werken van openbaar nut *
- bij manifestaties of evenementen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de markt *
(* mits toepassing van de vooropzeg bij definitieve opzegging van de standplaats, uitgezonderd in geval van dringende noodzakelijkheid).
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt kenbaar gemaakt door middel van een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of via e-mail met ontvangstbevestiging.
Artikel 11. Vooropzeg vanuit de gemeente
Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.
Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In geval van absolute noodzakelijkheid kan hiervan worden afgeweken en kan de minimumtermijn worden ingekort.
Deze houders worden conform art. 6.3, lid 1, 3°, in het register geplaatst.
Artikel 12. Inname standplaatsen
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
A. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
B. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen;
C. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent;
D. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
E. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;
De personen vermeld in B. tot en met E. kunnen de standplaatsen innemen, die werden toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Artikel 13. Overdracht standplaats
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende cumulatieve voorwaarden:
A. De overnemer is in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven voor het uitoefenen van ambulante activiteiten en zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie KAN aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen.
B. Binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
C. De onderneming van de overnemer mag ten gevolge van de overname in totaal over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 3 van dit reglement).
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd conform artikel 7.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:
1. de overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.
2. de overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming van de overnemer niet overschrijdt.
3. de overnemer het bewijs levert waaruit blijkt dat hij voldoet aan de bijkomende voorwaarden, vermeld in artikel 3 van dit reglement
Artikel 14. opbouw/afbraak
De marktkramers met een vaste standplaats moeten ten laatste om 7.30 u aanwezig zijn op het marktplein. Bij oponthoud kunnen ze de verantwoordelijke van de markt voor 7.30 u contacteren om zo hun vaste plaats te behouden voor die dag. Zo niet wordt de vrijgekomen plaats toegekend aan een losse standhouder.
De marktkramers moeten uiterlijk 1 uur na het einde van de wekelijkse vrijdagmarkt het marktplein hebben verlaten.
De voertuigen van de abonnementhouders die de marktwaren aanbrengen dienen uiterlijk om 8.00 u het marktcircuit verlaten te hebben. Voertuigen die niet in de standplaats kunnen worden ingebouwd, dienen geparkeerd te worden buiten het marktcircuit.
De marktleider kan bij slecht weer of in uitzonderlijke omstandigheden beslissen de voertuigen van de marktkramers tijdens de markturen op de marktplaats toe te laten.
AFDELING 3: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
3.1. Vooraf bepaalde plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden
Artikel 15. Toepassingsgebied
15.1 Op onderstaande plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente of de concessionaris.
Het college van burgemeester en schepenen kan op de volgende locaties het aantal standplaatsen, hun ligging en de specialisaties vastleggen:
A. Toegelaten plaatsen:
PLAATS: Parking begraafplaats Moorsel: 2 plaatsen
DAG: Iedere dag
UUR: 15 – 22 uur (in het weekend 9 – 22 uur)
SPECIALISATIE: Voeding
AFMETING: 1 Plaats van max. 6 meter en 1 plaats van max. 12m.
PLAATS: Pastorieplein Vossem: 1 plaats
DAG: Iedere dag
UUR: 16.30 – 22 uur (zaterdag en zondag 9 - 22 uur)
SPECIALISATIE: Voeding
AFMETING: Max. 12m
PLAATS: Kerkplaats Duisburg: 1 plaats
DAG: Iedere dag
UUR: 9 – 22 uur
SPECIALISATIE: Voeding
AFMETING: Max. 12m
B. Overige plaatsen die worden aangeboden met voorrang aan:
- Handelaars die voor meerdere dagen een uitbating aanvragen.
- Handelaars die producten aanbieden voor elk seizoen.
Een uitbating wordt voor minimum 2 uur gevraagd.
Er kan slechts afgeweken worden van de toegewezen periodes wegens slechte weersomstandigheden.
PLAATS: Molenberglaan/Dereymaekerlaan/Smisstraat: 2 Plaatsen
DAG: Iedere dag
UUR: 9 – 22 uur
SPECIALISATIE: verkoop van ijs, smoothies, fruitsnacks, wafels, pannenkoeken, poffertjes, cake, verkoop van koffie, drank (niet-alcoholisch)
Om de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per specialisatie beperkt tot 1.
AFMETING: Max. 6m
PLAATS: Kastanjedreef/ Ingang Warandeplein/tussen Paleizenlaan en School van Tervurendreef: 1 plaats
DAG: Iedere dag
UUR: 9 – 22 uur
SPECIALISATIE: verkoop van ijs, smoothies, fruitsnacks, wafels, pannenkoeken, poffertjes, verkoop van koffie, drank (niet-alcoholisch)
AFMETING: Max. 6m
15.2 Om de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1.
Indien het openbaar domein door het gemeentebestuur in concessie werd beschikbaar gesteld voor een evenement of het voorwerp is van openbare werken, zal de aanvraag voor de periode van dit evenement/deze werken tijdelijk niet worden toegestaan dan wel worden geschorst.
Aanvragen voor locaties buiten deze vooraf bepaalde plaatsen zijn niet toegelaten, uitgezonderd de verkoop zoals voorzien in afdeling 4 (VERKOPEN VAN PRODUCTEN OF DIENSTEN MET NIET-COMMERCIEEL KARAKTER) en afdeling 5 (AMBULANTE ACTIVITEITEN IN HET KADER VAN EVENEMENTEN EN MANIFESTATIES).
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.
Artikel 16. Voorafgaande machtiging
16.1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 15 om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in dit artikel en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient min. 30 dagen voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente of de concessionaris.
Wanneer er een standplaats vrijkomt die per abonnement toegewezen wordt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in artikel 16.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website (www.tervuren.be).
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
- per e- mail (evenementen@tervuren.be),
- per post, waarbij de datum van de poststempel geldt als indieningsdatum,
- per aangetekende zending.
De aanvrager dient te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
Elke aanvraag dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via e-mail aan evenementen@tervuren.be
16.2. Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur.
Deze kandidaturen worden geklasseerd:
- eerst volgens categorie zoals bepaald in artikel 16.3.,
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
- vervolgens indien van toepassing bij de staanplaats volgens de voorrangsregels,
- ten slotte volgens datum en tijd (overhandiging, per post, via e-mail).
Overeenkomstig het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet zijn vervuld of ingetrokken door hun auteur.
Om de 2 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.
16.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
1. kandidaten die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
2. kandidaten die een wijziging van hun standplaats vragen;
3. kandidaten die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op één van de standplaatsen van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven wegens definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;
4. externe kandidaten.
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en ten slotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt er als volgt voorrang gegeven:
A. Voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
B. Voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
16.4. Beslissing machtiging
In geval van een positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de plaats
- de datum en duur van de verkoop.
De machtiging van de standplaats wordt bekendgemaakt aan de aanvrager:
- door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- per e-mail met ontvangstbevestiging.
16.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement het volgende vermeld wordt:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributiereglement);
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Overeenkomstig het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Artikel 17. Periodiciteit van abonnement
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 18 en 19 van dit reglement) en behoudens intrekking ervan bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of via e-mail met ontvangstbevestiging door het gemeentebestuur of de concessionaris in de gevallen bepaald in artikel 20 van dit reglement.
Artikel 18. Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van ten minste een maand wanneer hij ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond,
- door persoonlijke omstandigheden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
De opschorting gaat in op de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).
Artikel 19. Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen wegens redenen vermeld in artikel 18 van dit reglement in welk geval er geen vooropzeg nodig is.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening diens activiteit uitoefenen, kunnen bij zijn overlijden en zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de volgende vermelde modaliteiten:
- door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- per e-mail met ontvangstbevestiging.
Artikel 20. Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente
Het abonnement kan door het college van burgemeester en schepenen of door de concessionaris geschorst of ingetrokken worden in de volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling van de standplaatsvergoeding
- bij een lagere bezetting dan het aantal aangevraagde dagen per week
- bij herhaaldelijke of langdurige afwezigheid zonder redelijke verantwoording (in geval van ziekte dienen doktersattesten voor of tijdens de week van de afwezigheid bezorgd te worden bij de afdeling vrije tijd)
- wanneer andere waren verkocht worden dan deze vermeld op het toegekende abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider
- bij het bedriegen of fysiek aanvallen van de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker van de markt
- bij het herhaaldelijk te laat innemen van de standplaats ondanks de aanmaningen van de marktleider om het aanvangsuur te respecteren
- indien de marktkramer bij de eerste toewijzing van een standplaats met abonnement zijn standplaats op de voorgestelde datum niet bezet
- bij het niet naleven van verplichtingen, opgelegd door wetten, decreten en besluiten o.a. deze met betrekking tot de voedingsmiddelen, ambulante handel, de handelspraktijken, de ruimtelijke ordening en stedenbouw, hinderlijke inrichtingen en alle verordeningen van de gemeente Tervuren, in het bijzonder de toepasselijke politiereglementen.
- bij werken aan openbare- of privégebouwen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de standplaats *
- bij werken van openbaar nut *
- bij manifestaties of evenementen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de standplaats *
(* mits toepassing van de vooropzeg bij definitieve opzegging van de standplaats, uitgezonderd in geval van dringende noodzakelijkheid).
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt kenbaar gemaakt door middel van een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of via e-mail met ontvangstbevestiging.
Artikel 21. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 12) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Er worden geen levende dieren verkocht of tentoongesteld op plaatsen voor ambulante handel.
Artikel 22. Toewijzingsregels losse standplaatsen
De toewijzing van losse standplaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 23. Reiniging
Elke standhouder dient de nodige voorzorgen te nemen om vervuiling rondom de standplaats tegen te gaan. Hij houdt zijn eigen standplaats proper en stelt voldoende vuilnisbakken ter beschikking voor zijn klanten.
Het afval dient na de activiteit meegenomen te worden door de standhouder (zowel deze met abonnement als de losse).
Bij het niet naleven van deze bepaling kan het college van burgemeester en schepenen kosten aanrekenen voor het opruimen van het achtergelaten afval. Bij herhaling kan het college overgaan tot schorsing en/of opzegging zoals voorzien in artikel 20.
3.2. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze
Ambulante handel op rondtrekkende wijze neemt geen vaste standplaats in en mag enkel stoppen om te verkopen op uitnodiging van de klant. Parkgebied is hier uitgesloten.
Artikel 24. Toepassingsgebied
Binnen deze perimeter zijn de plaatsen van ambulante activiteit niet mogelijk:
Parkgebied:
Rijkunstdreef |
Paleizenlaan |
Kastanjedreef |
Grote vaartdreef |
Kapucijnenpoortdreef |
Keizerinnedreef |
Zittekestraat |
Perkbosdreef |
Constant Dereymaekerlaan |
Alle wandelpaden in het parkgebied en in de omgeving van het Afrikamusem |
Eenieder die op de openbare weg ambulante activiteiten wenst uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
Er worden geen levende dieren verkocht of tentoon gesteld bij ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze.
Artikel 25. Voorafgaande machtiging
25.1. Aanvraag machtiging
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, als vermeld in artikel 24, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 16 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient min. 30 dagen voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente.
Elk aanvraag dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via mail aan evenementen@tervuren.be
25.2. Beslissing machtiging
In geval van een positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin het volgende vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de toegestane route
- de datum en duur van de verkoop
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden wegens één of meerdere van onderstaande redenen:
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 16 en 24 niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement worden niet gerespecteerd.
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar de rechtsmiddelen inzake beroep.
AFDELING 4: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Artikel 26. Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter
Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
1° de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
2° de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
3° de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.
Met occasioneel wordt bedoeld maximaal 2 x per jaar;
Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand een vergunning worden aangevraagd. Dit kan via het aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website van de gemeente (www.tervuren.be), of door een aanvraag in te dienen via evenementen@tervuren.be.
Verder zijn volgende voorwaarden van toepassing:
- De machtiging dient minstens 30 dagen voor aanvang van de activiteit te worden aangevraagd bij de gemeente.
- Elke aanvraag moet gericht zijn aan het college van burgemeester en schepenen, ter attentie van de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren, of per e-mail naar evenementen@tervuren.be.
- De toestemming is beperkt tot één activiteit, tenzij anders aangegeven in de beslissing.
- Op verzoek van de gemeente dient de verantwoordelijke binnen dertig dagen het bewijs van de bestemming van de fondsen te overhandigen om het aangegeven doel te realiseren.
AFDELING 5: Ambulante activiteiten in het kader van evenementen en manifestaties
Artikel 27. Toepassingsgebied
Ambulante handel wordt tevens toegelaten op occasionele evenementen en manifestaties die tot doel hebben de lokale handel en het leven in de gemeente Tervuren te bevorderen, zoals:
- Straat, buurt- en wijkfeesten en andere wijkgerichte evenementen.
- Braderieën, jaar-, rommel- en kerstmarkten.
- Muziek- en foodtruckfestivals.
- Zomerbars en pop-up horeca.
De gemeenteraad verleent volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de opsomming van deze evenementen en manifestaties nader te omschrijven (inclusief het bepalen van de perimeters), te wijzigen, te verminderen of te vermeerderen naargelang de noodwendigheid.
Er worden geen levende dieren verkocht of tentoongesteld tijdens evenementen.
Artikel 28. Machtiging
Bij evenementen en manifestaties valt de beslissing omtrent het aantal, de aard, de locatie en de vorm van de ambulante activiteiten onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en schepenen, in samenspraak met de organisator. Hierop is het reglement over de gemeentelijke ondersteuning bij de organisatie van openbare activiteiten in Tervuren van toepassing.
Lokale handelaars, ambachtslui, kwekers, producenten en zij die werden uitgenodigd voor het evenement zijn vrijgesteld van de machtiging ambulante activiteiten tijdens dit evenement. Deze vrijstelling geldt enkel voor handelaars en niet voor eventuele occasionele verkopen met niet-commercieel karakter.
AFDELING 6: Aanvullende bepalingen
Artikel 29. Bevoegdheid marktleider
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten te controleren die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Artikel 30. Inwerkingtreding
30.1. Het reglement ambulante activiteiten van 16 december 2021 opgeheven op 1 augustus 2024.
30.2. Dit reglement treedt in werking op 1 augustus 2024.