Terug
Gepubliceerd op 30/08/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 27/06/2024 - 20:00

Mondelinge vraag over het DifTar systeem voor de inzameling van restafval (raadslid Liesenborghs)

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Afwezig: Bram Bartholomees, raadslid

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 25 juni 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 juni 2024

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Eind 2022 vernamen we dat Interrand van plan was om vanaf 2025 het "DifTar"-systeem in te voeren. Dit houdt in dat zakken met restafval worden vervangen door containers, en dat op plaatsen waar mensen geen ruimte hebben om een container neer te zetten, ondergrondse containers worden geplaatst. Aangezien 2025 nadert en de plaatsing van ondergrondse containers heel wat werk met zich meebrengt, hoe staat het met dit project? Is het nog steeds gepland voor 2025 of is het uitgesteld? Moet zo'n belangrijk project niet eerst door de gemeente worden goedgekeurd?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.