De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 24 februari 2022.
De raad neemt kennis van het einde van de verhindering wegens ouderschapsverlof, het raadslid neemt haar mandaat weer op.
E-mail van Kelly Merckx van 8 november 2021 waarin zij haar verhindering als gemeenteraadslid meedeelt voor de periode van 4 december 2021 tot en met 19 maart 2022 wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 12 en 14
- Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169
De verhindering wegens zwangerschapsverlof van raadslid Kelly Merckx is geëindigd op 19 maart 2022.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het einde van de verhindering wegens ouderschapsverlof van raadslid Kelly Merckx (N-VA) op 19 maart 2022, zij neemt haar mandaat als raadslid terug op.
De raad neemt kennis.
Naar aanleiding van de klachten- en meldingenbehandeling, wordt een jaarrapport ter kennisname voorgelegd aan de OCMW-raad.
De raadsleden keurden op 30 maart 2021, na een voorafgaand onderzoek omschreven in het jaarrapport van 2020 en na een toelichting tijdens een gemeenteraadscommissie, een uniform klachten- en meldingenreglement goed voor de gemeente en het OCMW. In april 2021 werd de interne implementering van de vernieuwde werkwijze voorbereid door de klachten- en meldingencoördinator waarna het reglement en de gekoppelde werkwijze op 10 mei 2021 in voege traden. Het jaarrapport 2021 bevat het beschikbare cijfermateriaal geregistreerd in softwaretool 3P (toestand cijfers op 4 januari 2022). Het afdelings- en dienstspecifiek cijfermateriaal werd inhoudelijk geanalyseerd en besproken door de leidinggevenden tijdens een afdelings- en/of dienstoverleg. Objectieve cijfergegevens kunnen enkel als interessant worden beschouwd na een inhoudelijke interpretatie door de vakexperten van de bevoegde diensten. Ieder afdelings- en diensthoofd ontving een excel-document in combinatie met een aantal gerichte vragen en kreeg de opdracht de vraagstellingen in consensus en participatief te beantwoorden met de teamleden. De antwoorden die voortvloeiden uit de bevraging werden door de klachten- en meldingencoördinator verwerkt in het jaarrapport. Vervolgens werd het jaarrapport ter bespreking en ter kennisname voorgelegd aan het managementteam, het college en het vast bureau. De klachten- en meldingencoördinator voorzag een inhoudelijke toelichting aan de gemeenteraadscommissie op donderdag 24 maart 2022.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de volgende documenten:
- 00 jaarrapport 2021 klachten en meldingen
- 01 bijlagen aan het jaarrapport 2021 klachten en meldingen
De raad gaat akkoord met de voorgelegde aanpassingen.
Door een veranderend juridisch kader zijn een aantal aanpassingen aan de lokale rechtspositieregeling noodzakelijk.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021
Mogelijkheid tot invoering van fietsleasing
- Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022
Het krijgen van een fietsvergoeding voor het transport met een speed pedelec
- Artikel 30 §2 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Uitbreiding van het geboorteverlof
- Wet van 27 juni 2021
Uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot flexibilisering van de opname van het rouwverlof
- Koninklijk Besluit van 20 juli 2021
Aanpassingen aan het mantelzorgverlof
- Sectoraal akkoord van 9 juni 2021
Verhoging van de eindejaarstoelage
Er is nood aan een aantal aanpassingen aan de rechtspositieregeling:
- Uitbreiding van het geboorteverlof;
- Uitbreiding en flexibilisering van het rouwverlof;
- Aanpassingen aan het mantelzorgverlof;
- Verhoging van de eindejaarstoelage;
- Het geven van een fietsvergoeding voor transport met de speed pedelec.
Daarnaast worden een aantal beleidskeuzes mee opgenomen in de rechtspositieregeling, inclusief de bijlagen evaluatiesysteem, competentiewoordenboek en selectieprogramma:
- De toevoeging van een aantal nieuwe en aanpassing van enkele bestaande selectietechnieken;
- Het verhogen van het aantal jaren beroepservaring in de privésector of als zelfstandige dat maximum in aanmerking kan worden genomen voor de toekenning van het salaris;
- Het niet kunnen deelnemen aan een bevorderingsexamen tijdens de inloopperiode;
- De mogelijkheid creëren om statutaire en contractuele personeelsleden te verplaatsen in een functie van een lager niveau;
- Toevoeging van de mogelijkheid van fietsleasing;
- Aanpassing van de dienstvrijstellingen;
- Aanpassing van de berekening van de fietsvergoeding;
- Toevoeging van een aantal functies aan de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden.
Er werd een positief advies gegeven door het management team op 2 maart 2022 en een gedeeltelijk gunstig advies door het Bijzonder Onderhandelings Comité op 21 maart 2022.
Enig artikel. De raad gaat akkoord met de voorgelegde aanpassingen aan de rechtspositieregeling.
De voorzitter sluit de zitting op 01/04/2022 om 08:32.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter