Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 29/02/2024 - 20:00 De Eik
Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 25 januari 2024

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
        Afwezig: Dirk De Vos, Ineke Casier, raadsleden

        De raad keurt de notulen goed.

        Regelgeving

        Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
        Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. 
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
        § 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 25 januari 2024.

      • Kennisname van de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad door het einde van de verhindering van een raadslid omwille van ouderschapsverlof

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad neemt kennis van het einde van de verhindering wegens ouderschapsverlof, het raadslid neemt haar mandaat weer op.

        Aanleiding

        E-mail van Kelly Merckx van 18 oktober 2023 waarin zij haar verhindering als gemeenteraadslid meedeelt voor de periode van 16 november 2023 tot en met 21 februari 2024 wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind.

        Regelgeving

        - Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 12 en 14
        - Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169

        Feiten, context en argumentatie

        De verhindering wegens zwangerschapsverlof van raadslid Kelly Merckx is geëindigd op 21 februari 2024.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van het einde van de verhindering wegens ouderschapsverlof van raadslid Kelly Merckx (N-VA) op 21 februari 2024, zij neemt haar mandaat als raadslid terug op.

      • Aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en voordracht van een bestuurder van vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad duidt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen aan en draagt een bestuurder voor.

        Aanleiding

        Oprichting van en toetreding tot de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen

        Regelgeving

        - Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
        Over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in de organen van andere rechtspersonen wordt geheim gestemd.
        - Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen over de vertegenwoordiging in verenigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De statuten voorzien dat de Algemene Vergadering (verder AV), die minstens 4 x per jaar vergadert, de volledige inhoudelijke sturing waarneemt. De AV is met andere woorden exclusief bevoegd voor de inhoudelijke besluitvorming over de doelstellingen en de projecten van de vzw. De lokale besturen hebben in deze AV, statutair verankerd, minstens de helft van de stemmen. Op het moment van stichting heeft elk lokaal bestuur 1 stem via één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger.

        De statuten voorzien dat het Bestuursorgaan (verder BO), dat frequent vergadert, ertoe gehouden is te werken binnen het inhoudelijke en budgettaire kader dat door de Algemene Vergadering wordt uitgezet voor de inhoudelijke doelstellingen en projecten.
        Het BO wordt beperkt tot 12 effectieve bestuurders  waarvan 6 bestuurders namens de gemeenten. Daartoe stelt elk van de 12 gemeenten een kandidaat-bestuurder voor. Volgens art. 5 van de samenwerkingsovereenkomst wordt bepaald dat de 12 gemeenten in onderling overleg de effectieve voordracht van 6 bestuurders namens de gemeenten doen aan de AV. De gemeenten zijn, in onderling overleg en te allen tijde, ook bevoegd om te voorzien in de voordracht aan de AV van één of meerdere nieuwe bestuurders ter vervanging van zittende bestuurders. Op deze wijze kan door de gemeenten zelf, desgewenst, in een rotatie van gemeentelijke bestuurders worden voorzien binnen het bestuursorgaan. De kandidaat-bestuurders vanuit de gemeenten die niet voorgedragen worden als bestuurder ontvangen bovendien alle vergaderstukken (agenda, stukken, verslag) van de vergaderingen van het bestuursorgaan net zoals de aangestelde bestuurders. Zij hebben ook het recht om, op uitnodiging van het bestuursorgaan, als waarnemer de vergaderingen van het bestuursorgaan bij te wonen. Op deze wijze blijft voor elke gemeente te allen tijde een hoge betrokkenheid bij het bestuursorgaan gegarandeerd en kan een voldoende slank bestuursorgaan worden gecreëerd.

        Volgens het parkendecreet dienen de gemeentelijke vertegenwoordigers in de AV en de gemeentelijke bestuurders in het BO gemeenteraadsleden te zijn. 

        De ambtelijke vertegenwoordiging van ons lokaal bestuur in de werking van de vzw verloopt via een beheerstructuur met themagroepen en een initiatiefgroep.

        Het college draagt de volgende vertegenwoordigers van de gemeente Tervuren voor:
        - vertegenwoordiger in de AV: Marc Charlier: met 23 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 onthoudingen 
        - plaatsvervangend vertegenwoordiger in de AV: Bram Peters: met 23 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 onthoudingen
        - bestuurder in het BO: Jan Trappeniers: met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen 

        Stemming 2
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Sebastiaan Coudré, Geoffroy de Schaetzen, Ineke Casier, Marc Charlier, Willy Roeykens, Hugo Vankelecom, Dirk De Vos, Serge Liesenborghs, Lut Kint, Mario Van Rossum, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Christine Tinlot, Elmo Peeters, Omer Graulus, Bram Peters, Geert Goossens, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, Robert Steuts, Thomas Geyns, Mark Van Roy, Jan Trappeniers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Yvette Schepers
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 1
        Onthoudingen: 2
        Resultaat:

        Met 23 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthoudingen 

        Stemming 3
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Sebastiaan Coudré, Geoffroy de Schaetzen, Ineke Casier, Marc Charlier, Willy Roeykens, Hugo Vankelecom, Dirk De Vos, Serge Liesenborghs, Lut Kint, Mario Van Rossum, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Christine Tinlot, Elmo Peeters, Omer Graulus, Bram Peters, Geert Goossens, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, Robert Steuts, Thomas Geyns, Mark Van Roy, Jan Trappeniers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Yvette Schepers
        Stemmen voor: 24
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 2
        Resultaat:

        Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthoudingen 

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Sebastiaan Coudré, Geoffroy de Schaetzen, Ineke Casier, Marc Charlier, Willy Roeykens, Hugo Vankelecom, Dirk De Vos, Serge Liesenborghs, Lut Kint, Mario Van Rossum, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Christine Tinlot, Elmo Peeters, Omer Graulus, Bram Peters, Geert Goossens, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, Robert Steuts, Thomas Geyns, Mark Van Roy, Jan Trappeniers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Yvette Schepers
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 1
        Onthoudingen: 2

        Artikel 1. De raad duidt Marc Charlier, lid van de raad, aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen.
        Artikel 2. De raad duidt Bram Peters, lid van de raad, aan als plaatsvervanger in de algemene vergadering van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen.
        Artikel 3. De raad draagt Jan Trappeniers, lid van de raad, voor als bestuurder van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen.

    • Ruimte - Omgeving en wonen

      • Goedkeuring ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en aanpassing retributiereglement vastgoedinformatie

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

         De raad gaat akkoord met de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement.

        Aanleiding

        Ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie.

        Regelgeving

        - Artikel 173 van de Grondwet
        Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
        - Artikel 40, §3, van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
        - Artikel 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
        - Artikel 21, eerste lid, van het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform
        - Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

        Feiten, context en argumentatie

        Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform (VIP) van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Sinds 1 februari 2024 verlopen alle aanvragen via het VIP.
        Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
        Voor het afleveren van de vastgoedinformatie moet een zgn. 'platformretributie' worden betaald aan Athumi, het Vlaams Datanutsbedrijf. Dat bedrijf is als innovatie gegroeid in de schoot van Digitaal Vlaanderen en is op 4 mei 2023 officieel van start gegaan. Athumi heeft de wettelijke opdracht om persoonsgegevens en gevoelige bedrijfsdata slim en veilig te verwerken.
        Het verzamelen en ontsluiten, via het VIP, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijbehorende kost met zich mee. De gemeente wenst de kost van het verzamelen van de vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers aan de aanvrager door te rekenen onder de vorm van een zgn. 'bronretributie', die moet worden opgeteld bij de platformretributie. De bronretributie is dezelfde als de vroegere gemeentelijke retributiekost voor de stedenbouwkundige inlichtingen vóór de invoering van het Vastgoedinformatieplatform. Deze kost ligt lager dan in de omliggende gemeenten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. Definities
        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.

        Artikel 2. Algemeen
        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
        Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Tervuren een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

        Artikel 3. Aanvrager van vastgoedinformatie
        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
        De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
        - externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        - Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022;
        - lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        - gerechtelijke overheden;
        - hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
        - politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus

        Artikel 4. Bedrag
        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag                     Gemeentelijk retributiebedrag per kadastraal perceel              Bijkomende platformretributie  

        Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk
        8 van het VIP-decreet

        60 euro 36,50 euro + 21 % BTW op totaalbedrag

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

        Artikel 5. Inning
        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Artikel 6. Verwerking van persoonsgegevens
        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Tervuren en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
        Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Tervuren wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
        De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Tervuren en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

        Artikel 7. Ondertekening
        De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Tervuren via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 8. Opheffing
        Het retributiereglement vastgoedinformatie van 25 mei 2023 wordt opgeheven vanaf 1 maart 2024.

        Artikel 9. Inwerkingtreding
        Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.

      • Goedkeuring van de oprichting en statuten van Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen vzw en van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stichtende leden

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad keurt de oprichting van en toetreding tot de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen goed. De raad keurt de statuten en de samenwerkingsovereenkomst goed.

        Aanleiding

        Erkenning door de Vlaamse Regering van het Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen

        Regelgeving

        - Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur
        Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid.
        - Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad is bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen.
        - Decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg
        - Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2023 tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken
        - Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van het Nationaal Park Vlaanderen ‘Brabantse Wouden’ conform artikel 7 van het decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en de algemene landschapszorg

        Feiten, context en argumentatie

        De regio tussen Halle en Leuven wordt gekenmerkt door een gordel van bossen (Hallerbos, Zoniënwoud, Meerdaalwoud en Heverleebos) en plateaus, aan elkaar geregen door valleien (Zenne, IJse, Laan, Voer en Dijle).
        De gemeente Tervuren onderschrijft de ambitie om deze regio uit te bouwen tot het Nationaal Park Brabantse Wouden. Daartoe ondersteunde de gemeente Tervuren in 2021 de kandidatuur van de Brabantse Wouden in het kader van de oproep van de Vlaamse overheid.
        De kandidatuur werd geselecteerd, en een gebiedscoalitie werkte deze verder uit tot een masterplan voor definitieve selectie in de tweede stap. Deze coalitie bestaat uit de provincie Vlaams-Brabant, het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse overheid, de Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud vzw, de Koninklijke Schenking en twaalf gemeenten, waaronder de gemeente Tervuren. Dit zijn de stichtende leden.
        Een intensief proces van in totaal 300 vergaderingen en participatiemomenten leidde tot een masterplan en een operationeel plan.
        Dit masterplan en operationeel plan werden positief geadviseerd door de gemeenteraad op 27 april 2023. Het vormt evenwel geen beslist beleid noch beleidsmatig gewenste ontwikkeling.
        Na een positief juryverslag over het masterplan en operationeel plan werden de Brabantse Wouden als Nationaal Park erkend door de Vlaamse Regering op 13 oktober 2023.
        Zoals in het parkendecreet en uitvoeringsbesluit voorzien, dient binnen de 6 maanden een rechtspersoon zonder winstoogmerk opgericht te worden aan wie het parkbeheer door de bevoegde minister zal worden toegewezen. Dat wordt de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen (NPBWV).
        Op dezelfde gemeenteraad van 27 april 2023 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stichtende leden. Deze voorzag o.a. in de cofinanciering door de provincie en de 12 lokale besturen voor het jaar 2024. Deze overeenkomst vervalt bij oprichting van de vzw. Ze wordt dan ook vervangen door een nieuwe overeenkomst met een looptijd van 2 jaar (2024-2025) waarna een volgende 6-jarige overeenkomst zal worden voorgelegd die is afgestemd op de gemeentelijke beleidscyclus. Het eerder genomen budgettair engagement voor 2024 wordt herbevestigd en uitgebreid met eenzelfde engagement voor 2025.
        In de periode november 2023 - februari 2024 werd een oprichtingscoalitie bijeengebracht met politieke en ambtelijke vertegenwoordigers van alle stichtende leden. Deze oprichtingscoalitie stelde de voorliggende statuten en de nieuwe samenwerkingsovereenkomst (2024-2025) op.

        Wat de vertegenwoordiging van de landbouwsector binnen de beheerstructuren betreft, erkennen de stichtende leden de bijzondere positie van de landbouw in de Brabantse Wouden, als betrokken actor met een zeer grote impact in het landschap / de ruimte en als partner voor de doelstellingen van de vzw NPBWV. Daarom zijn de stichtende leden het unaniem eens om een vertegenwoordiger van de landbouwsector op te nemen als werkend lid (dus met stemrecht). Net zoals voor elk stichtend lid geldt dat die organisatie de samenwerkingsovereenkomst moet ondertekenen, inclusief de doelstellingen die vastgelegd zijn in bijlage II van die overeenkomst.
        Aangezien er vandaag geen rechtspersoon namens de landbouwers uit de Brabantse Wouden voorhanden is die de doelstellingen in bijlage II van de samenwerkingsovereenkomst kan onderschrijven, wordt voorzien in een overgangsregeling.
        Voor een periode van 2 jaar vanaf de oprichting van de vzw NPBWV zal daarom een actieve landbouwer uit de Brabantse Wouden als toegetreden lid deel uitmaken van de Algemene Vergadering (zonder stemrecht). Tevens zal een actieve landbouwer uit de Brabantse Wouden als waarnemer uitgenodigd worden voor de vergaderingen van het Bestuursorgaan.
        Initiatieven worden genomen vanuit de landbouwers (en door de stichtende leden ondersteund) om een rechtspersoon met actieve landbouwers uit het werkingsgebied Brabantse Wouden op te richten die na die overgangsperiode kan gelden als vertegenwoordiger van landbouwers die zich positief willen engageren in en voor het Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen.

        Met voorliggend besluit kan de gemeenteraad van Tervuren:

        - akkoord gaan met de oprichting van en toetreding tot de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen;
        - akkoord gaan met de statuten van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen;
        - akkoord gaan met een samenwerkingsovereenkomst, met inbegrip van de financiering, tussen de stichtende leden voor de kalenderjaren 2024-2025 die de eerdere samenwerkingsovereenkomst vervangt.

        Budget

        Een erkenning als Nationaal Park door de Vlaamse overheid impliceert een Vlaamse financiering van 80% van het budget voor het parkteam. Het masterplan begroot de gevraagde subsidie door de Vlaamse overheid op 608.000 euro. Dit bedrag werd als maximum principieel toegezegd via het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2023. De overige 20% komt van de provincie en de gemeenten. De verdeelsleutel over de gemeenten is bepaald op basis van het oppervlakte-aandeel en het totaal inwonersaantal. Voor Tervuren komt dit neer op 12.500 euro per jaar waarbij het voorliggend budgettair engagement zich beperkt tot 2024 en 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad keurt de oprichting van en de toetreding tot de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen goed.
        Artikel 2. De raad keurt de statuten voor de rechtspersoon in oprichting vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen goed.
        Artikel 3. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stichtende leden goed.
        Artikel 4. De raad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de oprichtingsakte van vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen en de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen, elk met de mogelijkheid tot delegatie van hun handtekenbevoegdheid.

    • Ruimte - Openbaar Domein

      • Kennisname van de stand van zaken van de wegverzakking in de Duisburgsesteenweg

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad neemt kennis van de rapportering van het college over de stand van zaken van de grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg. 

        Aanleiding

        Grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg op 1 juni 2023.

        Feiten, context en argumentatie

        Begin juni zorgde een wegverzakking van de Duisburgsesteenweg voor een afsluiting van de rijbaan. Sindsdien volgt het verkeer verschillende omleidingen om de doorstroming van het verkeer te garanderen en tegelijkertijd zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.

        Wat is er precies gebeurd?
        Voor de bouwwerken op de site Panquin werd een steunmuur geplaatst ter ondersteuning van de Duisburgsesteenweg tijdens de graafwerken. Deze steunmuur was vastgemaakt met ankers die tot onder het wegdek reiken. Net deze belangrijke steunmuur is verschoven waardoor de ankers de grond onder het wegdek meetrokken en schade veroorzaakt hebben, zowel ondergronds als bovengronds.

        Ondergrond:
        Uit de onderzoeken blijkt dat de compactheid van de ondergrond ontoereikend is en er holtes zijn ontstaan. Dit is vastgesteld op een diepte van 5 à 7 meter. Naast de wand van de bouwput is er weinig compacte grond waargenomen tot een diepte van 13 meter.

        Wegdek:
        Het wegdek van zowel de straat als het voetpad is zwaar beschadigd en niet meer te herstellen. Als gevolg hiervan moet het gehele wegdek opgebroken worden, inclusief de lijnvormige elementen.

        Riolering:
        De riolering toont duidelijke tekenen van schade zoals barsten, infiltratie en open voegen, veroorzaakt door de grondverschuiving. Er is een verschuiving opgetreden in zowel de lengte- als dwarsrichting van de riolering. Hierdoor kan de huidige riolering niet behouden blijven en moet deze vervangen worden.

        Nutsleidingen:
        De nutsleidingen bevinden zich in de berm naast de wand, waar de grootste grondverschuiving plaatsvond. De gasleiding is preventief uit dienst genomen en zal vervangen worden. De waterleiding loopt een groot risico op lekkage en moet ook vervangen worden. Andere kabels en leidingen moeten getest worden door de nutsmaatschappijen om te bepalen of ze vervangen moeten worden.

        Wat is de huidige situatie?

        Het studiebureau heeft op basis van de grondonderzoeken een ontwerp en meetstaat opgemaakt voor het herstel van de weg. Op 1 maart 2024 zal het studiebureau het bestek afwerken waardoor de aanbestedingsprocedure gestart kan worden. Ondertussen zijn de offertes voor de herstelwerkzaamheden van de nutsvoorzieningen ontvangen.

        Wat zijn de volgende stappen?

        De werken die noodzakelijk zijn voor het herstel van de draagkracht van de ondergrond kunnen enkel uitgevoerd worden indien de kelderverdieping naast de geïmpacteerde zone opgebouwd is. De projectontwikkelaar zal minstens tot augustus 2024 nodig hebben om deze werkzaamheden uit te voeren. Indien de opbouw van de kelderverdieping uitgevoerd is en de werkzaamheden aan de Duisburgsesteenweg gegund zijn, kunnen de werken uitgevoerd worden.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de rapportering van het college over de stand van zaken van de grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg. 

    • Ruimte - Gebouwen

      • Bekrachtiging van het collegebesluit van 29 januari 2024 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad bekrachtigt het collegebesluit van 29 januari 2024.

        Aanleiding

        Het collegebesluit van 29 januari 2024

        Regelgeving

        - Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
        - Artikel 10.2.1 van het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 over de premies voor onroerend erfgoed.
        - Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        - Artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten over wanneer en hoe een openbare procedure kan worden toegepast.
        - Artikel 11.2.27/5 van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 over de procedure voor het indienen van een preselectiedossiers.
        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        - Het ministerieel besluit van 31 mei 2023 tot preselectie van projecten in het kader van de oproep voor een erfgoedpremie 22 september 2022 met als thema ‘kleine totaalprojecten – dakrestauraties en stabiliteitswerken’, waarbij de restauratie van de daken en stabiliteitswerken van de Sint-Pauluskerk werd weerhouden in de eerste selectieronde en een premiebedrag van 525.000 euro werd gereserveerd.
        - Het collegebesluit van 26 juni 2023 houdende kennisgeving van het ministerieel besluit van 31 mei 2023.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 1 februari 2023 moest het dossier voor de restauratie van de daken en de interieurwerken van de Sint-Pauluskerk definitief worden ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE) voor de tweede selectieronde. Het studiebureau Studio Roma heeft hiervoor de opdrachtdocumenten (bestek, raming en inventaris) opgesteld.
        De opdracht zal worden gegund via een openbare procedure.
        De indicatieve kostenraming bedraagt 1.293.667,99 excl. btw.

        Budget

        De uitgave van 1.293.667,99 euro excl. btw (indicatief) wordt voorzien op budgetartikel 2024/0720-00/2210700 en volgende dienstjaren. De inkomsten van 525.000 euro worden voorzien op 2025/0721-00/1500000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad bekrachtigt het collegebesluit van 29 januari 2024 over de goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de restauratie van de daken en de stabiliteitswerken aan de Sint-Pauluskerk in Vossem.

    • Ruimte - Werken in eigen beheer

      • Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor de inzet van verfraaiing, een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) uitgevoerd door het lokale diensten economie (LDE) project van IGO div

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.

        Aanleiding

        De samenwerkingsovereenkomst voor 2023 is afgelopen. Het is wenselijk dat het contract wordt hernieuwd voor 2024.

        Regelgeving

        - Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
        - Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        - Artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
        De ondernemingen belast met het beheer van diensten van algemeen economisch belang of die het karakter dragen van een fiscaal monopolie, vallen onder de regels van de Verdragen, met name onder de mededingingsregels, voor zover de toepassing daarvan de vervulling, in feite of in rechte, van de hun toevertrouwde bijzondere taak niet verhindert. De ontwikkeling van het handelsverkeer mag niet worden beïnvloed in een mate die strijdig is met het belang van de Unie.
        - Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011.

        Feiten, context en argumentatie

        De samenwerkingsovereenkomst van 2023 met IGO div voor inzet van verfraaiing liep af op 31 december 2023. IGO div stelde een nieuwe overeenkomst op voor 2024.

        Budget

        De uitgaven zijn geraamd op 94.013,40 euro excl. btw. Op de werkzaamheden van IGO div is geen btw verschuldigd. Het budget is voorzien op artikel 2024/GBB/0680-00/6103515/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN.

        Adviezen
        Adviezen
        • Gunstig visum VSM/2024/014 van Michele Roelandt van 08 februari 2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst met IGO div voor inzet van verfraaiing goed voor een bedrag van 94.013,40 euro excl. btw.

    • Vrije tijd - Beleidsvoorbereiding en verenigingswerking

      • Goedkeuring van een nominatieve subsidie voor het 'Kerstfeest voor Alleenstaanden' 2022 en 2023 in Duisburg

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad keurt de toekenning van een nominatieve subsidie aan de Parochie Sint-Katharina goed.

        Aanleiding

        Aanvraag voor een financiële ondersteuning, per e-mail ontvangen van Hubert De Groot namens Parochie Sint-Katharina voor het jaarlijks Kerstfeest voor alleenstaanden.

        Regelgeving

        - Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (Cultuurpactwet)
        - Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen
        - Artikel 41, 2e lid, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van nominatieve subsidies.
        - Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
        - Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels

        Feiten, context en argumentatie

        Deze aanvraag valt niet binnen het toepassingsgebied van de bestaande subsidiereglementen. Daarom wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om een nominatieve subsidie toe te kennen.
        De Parochie Sint-Katharina vraagt een financiële ondersteuning voor de organisatie van het 'Kerstfeest voor Alleenstaanden' van 2022 en 2023 in Duisburg. Het jaarlijkse kerstfeest, met 40 deelnemers, omvatte een ontvangst met koffie en taart, een kerstspel verzorgd door catechisten, animatie, een maaltijd en drankjes, een zangstonde en individuele geschenken bij vertrek.

        Budget

        Er is 400 euro beschikbaar op 2024/GBB/0719-09/6497300/GEMEENTE/VT/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de toekenning van een nominatieve subsidie van 400 euro aan de Parochie Sint-Katharina voor de organisatie van het jaarlijkse 'Kerstfeest voor alleenstaanden' dat plaatsvond in december 2022 en 2023 in Duisburg goed.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 12 H.R.)

      • Mondelinge vraag over het mobiliteitsaanbod in Moorsel (raadslid Liesenborghs)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 27 februari 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 29 februari 2024

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Het nieuwe vervoersplan van De Lijn heeft dramatisch ingeboet aan het mobiliteitsaanbod in Moorsel en omstreken. Kan de gemeente een studie laten uitvoeren naar de kostprijs van een pendelbus of een belbus tussen Moorsel en het centrum van Tervuren, waar de mobiliteit beter gegarandeerd is? Of beschikt u al over deze informatie? Wat vindt het college van deze piste?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de verkeerspaaltjes op de Leuvensesteenweg (raadslid de Visscher)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 27 februari 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 29 februari 2024

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Gaat dit over een tijdelijke of een permanente configuratie?
        Waren er naar verschillende opties bekeken, zoals bij voorbeeld een uitbreiding van de stoep en fietspad zoals door de Fietsersbond gevraagd ?
        Of misschien komen er nog extra elementen zoals een gesuggereerde fietspad (zoals in de Brusselsesteenweg)? 

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

De voorzitter sluit de zitting op 04/03/2024 om 08:54.

Namens Gemeenteraad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Hugo Vankelecom
voorzitter