De raad neemt kennis van de rapportering van het college over de stand van zaken van de grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg.
Grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg op 1 juni 2023.
Begin juni zorgde een wegverzakking van de Duisburgsesteenweg voor een afsluiting van de rijbaan. Sindsdien volgt het verkeer verschillende omleidingen om de doorstroming van het verkeer te garanderen en tegelijkertijd zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.
Wat is er precies gebeurd?
Voor de bouwwerken op de site Panquin werd een steunmuur geplaatst ter ondersteuning van de Duisburgsesteenweg tijdens de graafwerken. Deze steunmuur was vastgemaakt met ankers die tot onder het wegdek reiken. Net deze belangrijke steunmuur is verschoven waardoor de ankers de grond onder het wegdek meetrokken en schade veroorzaakt hebben, zowel ondergronds als bovengronds.
Ondergrond:
Uit de onderzoeken blijkt dat de compactheid van de ondergrond ontoereikend is en er holtes zijn ontstaan. Dit is vastgesteld op een diepte van 5 à 7 meter. Naast de wand van de bouwput is er weinig compacte grond waargenomen tot een diepte van 13 meter.
Wegdek:
Het wegdek van zowel de straat als het voetpad is zwaar beschadigd en niet meer te herstellen. Als gevolg hiervan moet het gehele wegdek opgebroken worden, inclusief de lijnvormige elementen.
Riolering:
De riolering toont duidelijke tekenen van schade zoals barsten, infiltratie en open voegen, veroorzaakt door de grondverschuiving. Er is een verschuiving opgetreden in zowel de lengte- als dwarsrichting van de riolering. Hierdoor kan de huidige riolering niet behouden blijven en moet deze vervangen worden.
Nutsleidingen:
De nutsleidingen bevinden zich in de berm naast de wand, waar de grootste grondverschuiving plaatsvond. De gasleiding is preventief uit dienst genomen en zal vervangen worden. De waterleiding loopt een groot risico op lekkage en moet ook vervangen worden. Andere kabels en leidingen moeten getest worden door de nutsmaatschappijen om te bepalen of ze vervangen moeten worden.
Wat is de huidige situatie?
Het studiebureau heeft op basis van de grondonderzoeken een ontwerp en meetstaat opgemaakt voor het herstel van de weg. Op 1 maart 2024 zal het studiebureau het bestek afwerken waardoor de aanbestedingsprocedure gestart kan worden. Ondertussen zijn de offertes voor de herstelwerkzaamheden van de nutsvoorzieningen ontvangen.
Wat zijn de volgende stappen?
De werken die noodzakelijk zijn voor het herstel van de draagkracht van de ondergrond kunnen enkel uitgevoerd worden indien de kelderverdieping naast de geïmpacteerde zone opgebouwd is. De projectontwikkelaar zal minstens tot augustus 2024 nodig hebben om deze werkzaamheden uit te voeren. Indien de opbouw van de kelderverdieping uitgevoerd is en de werkzaamheden aan de Duisburgsesteenweg gegund zijn, kunnen de werken uitgevoerd worden.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de rapportering van het college over de stand van zaken van de grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg.