Aanvraag van Sint Hubertus Cycling Tervuren voor de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem op grondgebied Tervuren
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- De wet van 8 juli 1964 over de dringende geneeskundige hulpverlening
- De wet van 10 mei 2015 over de uitoefening van de gezondheidsberoepen
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De omzendbrief van 4 november 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein
Op 23 juni 2025 ontving het gemeentebestuur een officiële aanvraag van de vereniging 'Sint Hubertus Cycling Tervuren' voor de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem op 21 juli 2025:
De wielerwedstrijd GP Vossem is een wielerwedstrijd op gesloten parcours.
Volgens het KB van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en de terreinwedstrijden dient de organisator minstens veertien weken vóór de datum van de wedstrijd bij iedere bevoegde burgemeester een aanvraag tot vergunning in te dienen. Zijn niet ontvankelijk de vergunningsaanvragen die niet binnen die termijn ingediend zijn.
Door de laattijdige aanvraag was het niet mogelijk om alsnog een overleg te organiseren met alle betrokken partijen (waaronder de aanvrager, de gemeentelijke diensten en de hulpdiensten) over de noodzakelijke verkeersmaatregelen, de aangepaste verkeerssituatie op het voorziene parcours en de bijhorende maatregelen.
De GP Vossem vindt plaats op volgende gemeentewegen:
Voor de organisatie van dit evenement zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig op het grondgebied van Tervuren:
Maatregel | Datum | Locatie |
Parkeren en verkeer verboden voor het plaatsen van een podium | vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur | Dorpsstraat ter hoogte van JH de Troemel of de garage van GBS Vossem |
Parkeren verboden voor de organisatie van de wielerwedstrijd | Op 21 juli 2025 vanaf 10.30 uur tot 19 uur |
|
Verkeer verboden voor de organisatie van de wielerwedstrijd | Op 21 juli 2025 vanaf 12.30 uur tot 19 uur | |
tijdens de wielerwedstrijd is er geen verkeer mogelijk |
|
|
Verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden tijdens de wielerwedstrijd |
|
Tijdens de organisatie van deze wielerwedstrijd worden er op grondgebied Tervuren seingevers ingezet:
De seingevers dienen minstens 30 minuten voor de aanvang van de wedstrijd op hun locatie aanwezig te zijn.
Tijdens de organisatie van deze wielerwedstrijd wordt er door politiezone Voer en Dijle enkel een mobiele ploeg ingezet.
De koersdirecteur en veiligheidscoördinator Henri Keyaerts is bereikbaar via het telefoonnummer 0495/364795.
De organisatie van dit evenement vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van openbaar domein.
De dienst openbaar domein:
Politiezone Voer en Dijle geeft een gunstig advies voor dit evenement onder volgende bijkomende voorwaarden:
De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:
De aanvrager zorgt voor:
De signalisatie wordt geplaatst volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de zwakke weggebruikers.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
locatie signalisatie |
omschrijving signalisatie |
Parkeerverbod |
vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur |
Dorpsstraat ter hoogte van JH de Troemel of de garage van GBS Vossem |
|
Op 21 juli 2025 vanaf 10.30 uur tot 19 uur |
|
||
Alle het verkeer verboden:
|
Op 21 juli 2025 vanaf 12.30 uur tot 19 uur |
|
|
Alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden:
|
|
|
|
Omleiding algemeen |
Via N3 Leuvensesteenweg - Sint-Pauluslaan - Kouterstraat -Lindenberg |
|
Artikel 3. Om de veiligheid op de kruispunten, ter hoogte van in- en uitritten van openbare parkings en ter hoogte van vast verankerde obstakels op het openbaar domein te optimaliseren, worden er op volgende locaties seingevers ingezet:
De seingevers dienen minstens 30 minuten voor de aanvang van de wedstrijd op hun locatie aanwezig te zijn.
Artikel 4. De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:
Artikel 5. Politiezone Voer en Dijle voorziet een mobiele ploeg voor de handhaving en openbare orde.
Artikel 6. De Sint Hubertus Cycling Tervuren heeft volgende verplichtingen: