Terug
Gepubliceerd op 04/07/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 30/06/2025 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur

Aanwezig: Kristina Eyskens, voorzitter waarnemend
Bram Bartholomees, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Thomas Geyns, burgemeester
Marc Charlier, Jan Trappeniers, schepenen
Aanleiding

Aanvraag van Sint Hubertus Cycling Tervuren voor de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem op grondgebied Tervuren

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- De wet van 8 juli 1964 over de dringende geneeskundige hulpverlening
- De wet van 10 mei 2015 over de uitoefening van de gezondheidsberoepen
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De omzendbrief van 4 november 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein

Feiten, context en argumentatie

Op 23 juni 2025 ontving het gemeentebestuur een officiële aanvraag van de vereniging 'Sint Hubertus Cycling Tervuren' voor de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem op 21 juli 2025:

  • 4 verschillende wedstrijden: aspiranten drie leeftijdscategorieën en groeikoers voor nieuwelingen;
  • start en aankomst voorzien ter hoogte van het Pastorieplein;
  • startuur: 13 uur;
  • vermoedelijk aankomstuur: 17.15 uur.

De wielerwedstrijd GP Vossem is een wielerwedstrijd op gesloten parcours.
Volgens het KB van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en de terreinwedstrijden dient de organisator minstens veertien weken vóór de datum van de wedstrijd bij iedere bevoegde burgemeester een aanvraag tot vergunning in te dienen. Zijn niet ontvankelijk de vergunningsaanvragen die niet binnen die termijn ingediend zijn.
Door de laattijdige aanvraag was het niet mogelijk om alsnog een overleg te organiseren met alle betrokken partijen (waaronder de aanvrager, de gemeentelijke diensten en de hulpdiensten) over de noodzakelijke verkeersmaatregelen, de aangepaste verkeerssituatie op het voorziene parcours en de bijhorende maatregelen.
De GP Vossem vindt plaats op volgende gemeentewegen:

  • Stationsstraat
  • Oude Voordelaan
  • Jan Van Hortenlaan
  • Boterstraat
  • Plintveld
  • Dorpsstraat

Voor de organisatie van dit evenement zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig op het grondgebied van Tervuren:

Maatregel Datum Locatie
Parkeren en verkeer verboden voor het plaatsen van een podium  vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur Dorpsstraat ter hoogte van JH de Troemel of de garage van GBS Vossem
Parkeren verboden voor de organisatie van de wielerwedstrijd Op 21 juli 2025 vanaf 10.30 uur tot 19 uur
  • Stationsstraat tussen Oude Voordelaan en Dorpsstraat
  • Oude Voordelaan tussen Stationsstraat en College van Luxemburglaan
  • Jan Van Hortenlaan
  • Boterstraat tussen Jan Van Hortenlaan en Plintveld
  • Plintveld
  • Dorpsstraat tussen Plintveld en Stationsstraat
Verkeer verboden voor de organisatie van de wielerwedstrijd Op 21 juli 2025 vanaf 12.30 uur tot 19 uur
tijdens de wielerwedstrijd is er geen verkeer mogelijk
  • Ropoortbos
  • Kleine Ham
  • Heilige Geestbos
  • College Van Luxemburglaan
  • Keiberg
  • Kleine Keiberg
  • Kolvenrodestraat
Verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden tijdens de wielerwedstrijd
  • Stationsstraat tussen N3 Leuvensesteenweg en Oude Voordelaan
  • Boterstraat tussen Groeneweg/Morreweg en Jan Van Hortenlaan
  • Boterstraat tussen Voerhoek en huisnummer 18
  • Dorpsstraat tussen Lindenberg en Boterstraat
  • Dorpsstraat tussen Dorpsplein en Stationsstraat
  • Dorpsplein

Tijdens de organisatie van deze wielerwedstrijd worden er op grondgebied Tervuren seingevers ingezet:

  • Oude Voordelaan x Stationsstraat
  • Oude Voordelaan x College van Luxemburglaan
  • Oude Voordelaan x Keiberg
  • Oude Voordelaan x Kleine Keiberg
  • Kleine Keiberg x Oude Voordelaan
  • Jan Van Hortenlaan x Kleine Keiberg
  • Boterstraat x Jan Van Hortenlaan
  • Dorpsstraat x Plintveld
  • Stationsstraat x Dorpsstraat
  • Stationsstraat x Kolvenrodestraat

De seingevers dienen minstens 30 minuten voor de aanvang van de wedstrijd op hun locatie aanwezig te zijn.
Tijdens de organisatie van deze wielerwedstrijd wordt er door politiezone Voer en Dijle enkel een mobiele ploeg ingezet.
De koersdirecteur en veiligheidscoördinator Henri Keyaerts is bereikbaar via het telefoonnummer 0495/364795.
De organisatie van dit evenement vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van openbaar domein.
De dienst openbaar domein:

  • geeft een gunstig advies voor de organisatie van dit evenement; 
  • verzoekt om toekomstige aanvragen tijdig in te dienen, conform de wettelijke bepalingen. Indien in de toekomst opnieuw geen gevolg wordt gegeven aan de indieningstermijn, zal de dienst openbaar domein genoodzaakt zijn om een negatief advies te verlenen met betrekking tot het wijzigen van de verkeerssituatie.

Politiezone Voer en Dijle geeft een gunstig advies voor dit evenement onder volgende bijkomende voorwaarden:

  • De organisator mag wegwijzers en aankondigingsborden plaatsen langsheen de openbare weg. Deze mogen geen hinder of verwarring veroorzaken met de bestaande verkeerssignalisatie. Dit enkel met het akkoord van het gemeentebestuur en voor de gewestwegen met het akkoord van AWV Vlaams-Brabant na het evenement moeten deze onmiddellijk verwijderd worden;
  • De signalisatie wordt in- en uitgezet door de gemeentelijke diensten of door delegatie;
  • De gemeente verwijdert de wegneembare infrastructuur op de reisweg van de renners over het ganse parcours;
  • Het op de hoogte brengen van de bewoners van de straten waar verkeersmaatregelen zijn genomen via een schrijven minstens een week voor de wielerwedstrijd;
  • Het plaatsen van bijkomende nadarhekken voorzien van 'C3' op volgende plaatsen: 
    • Stationsstraat 58
    • Oude Voordelaan 9
    • Oude Voordelaan 15
    • Oude Voordelaan 42
    • Plintveld x Kolvenrode
    • Plintveld x Kapellekesweg
    • Dorpsstraat Pastorieplein 2x
  • Voor de inzet van de seingevers moet er rekening gehouden worden met de bijlage: 'Politioneel_advies_Grote_Prijs_Vossem_Gemachtigde_Signaalgevers_2025';
  • Het fysiek afsluiten van de rijbaan over de ganse breedte door middel van nadarhekken zie bijlage 'A'.

De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het plaatsen van de parkeerverbodsborden;
  • Het leveren en ophalen van de overige signalisatie;
  • Het verwijderen van wegneembare infrastructuur op het volledige parcours.

De aanvrager zorgt voor:

  • De organisatie van de seingevers op alle kruispunten, in- en uitritten van openbare parkings en vast verankerde obstakels op het openbaar domein. De seingevers moeten minimum 30 minuten voor de wedstrijd op hun locatie aanwezig zijn;
  • Het briefen van de seingevers;
  • Het schriftelijk informeren van de inwoners in de betrokken straten over het evenement en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De signalisatie wordt geplaatst volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de zwakke weggebruikers.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein;
  • De provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van de wielerwedstrijd GP Vossem vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Parkeerverbod

vanaf donderdag 17 juli 2025 7 uur tot en met dinsdag 22 juli 2025 17 uur

Dorpsstraat ter hoogte van JH de Troemel of de garage van GBS Vossem
  • verkeersbord E1
  • onderbord type x
  • onderbord met vermelding van het referentienummer 2750608 en de datum
  • conform bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening

Op 21 juli 2025 vanaf 10.30 uur tot 19 uur

  • Stationsstraat tussen Oude Voordelaan en Dorpsstraat
  • Oude Voordelaan tussen Stationsstraat en College van Luxemburglaan
  • Jan Van Hortenlaan
  • Boterstraat tussen Jan Van Hortenlaan en Plintveld
  • Plintveld
  • Dorpsstraat tussen Plintveld en Stationsstraat

Alle het verkeer verboden:

  • Stationsstraat tussen Oude Voordelaan en Dorpsstraat
  • Oude Voordelaan tussen Stationsstraat en College van Luxemburglaan
  • Jan Van Hortenlaan
  • Boterstraat tussen Jan Van Hortenlaan en Plintveld
  • Plintveld
  • Dorpsstraat tussen Plintveld en Stationsstraat
  • Ropoortbos
  • Kleine Ham
  • Heilige Geestbos
  • College Van Luxemburglaan
  • Keiberg
  • Kleine Keiberg
  • Kolvenrodestraat

Op 21 juli 2025 vanaf 12.30 uur tot 19 uur

  • Stationsstraat tussen de Hertstraat en de Oude Voordelaan
  • Stationsstraat x Kolvenrodestraat
  • Stationsstraat 58
  • Oude Voordelaan x College Van Luxemburglaan
  • Oude Voordelaan x Keiberg
  • Oude Voordelaan 9
  • Oude Voordelaan x Kleine Keiberg (2x)
  • Oude Voordelaan 15
  • Oude Voordelaan 42
  • Kleine Keiberg x Jan Van Hortenlaan
  • Jan Van Hortenlaan x Boterstraat
  • Boterstraat x Plintveld
  • Plintveld x Kolvenrodestraat
  • Plintveld x Kapellekesweg
  • Dorpsstraat voor het kruispunt met de  Stationsstraat
  • Dorpsstraat voor het kruispunt met Plintveld
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3
  • conform bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening

Alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden:

  • Stationsstraat tussen N3 Leuvensesteenweg en Oude Voordelaan
  • Boterstraat tussen Groeneweg/Morreweg en Jan Van Hortenlaan
  • Boterstraat tussen Voerhoek en huisnummer 18
  • Dorpsstraat tussen Lindenberg en Boterstraat
  • Dorpsstraat tussen Dorpsplein en Stationsstraat
  • Dorpsplein

 

  • Stationsstraat x N3 Leuvensesteenweg 
  • Boterstraat x Morreweg
  • Boterstraat x Voerhoek
  • Boterstraat x Onze-Lieve-Vrouwstraat
  • Dorpstraat x Lindenberg
  • Dorpsplein x Kouterstraat
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3
  • onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
  • verkeersbord F45 doodlopend
  • conform bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening

Omleiding algemeen

Via N3 Leuvensesteenweg - Sint-Pauluslaan - Kouterstraat -Lindenberg
  • F41 verkeersborden: omleiding

Artikel 3. Om de veiligheid op de kruispunten, ter hoogte van in- en uitritten van openbare parkings en ter hoogte van vast verankerde obstakels op het openbaar domein te optimaliseren, worden er op volgende locaties seingevers ingezet:

  • Oude Voordelaan x Stationsstraat
  • Oude Voordelaan x College van Luxemburglaan
  • Oude Voordelaan x Keiberg
  • Oude Voordelaan x Kleine Keiberg
  • Kleine Keiberg x Oude Voordelaan
  • Jan Van Hortenlaan x Kleine Keiberg
  • Boterstraat x Jan Van Hortenlaan
  • Dorpsstraat x Plintveld
  • Stationsstraat x Dorpsstraat
  • Stationsstraat x Kolvenrodestraat

De seingevers dienen minstens 30 minuten voor de aanvang van de wedstrijd op hun locatie aanwezig te zijn.
Artikel 4. De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden;
  • Het verwijderen van wegneembare infrastructuur op het volledige parcours.

Artikel 5. Politiezone Voer en Dijle voorziet een mobiele ploeg voor de handhaving en openbare orde.
Artikel 6. De Sint Hubertus Cycling Tervuren heeft volgende verplichtingen:

  • Het in- en uitzetten van de signalisatie;
  • De organisatie van de seingevers op alle kruispunten, in- en uitritten van openbare parkings en vast verankerde obstakels op het openbaar domein;
  • Een briefing van de seingevers met vermelding dat vanaf de advance-car van de federale politie het verkeer niet tegen de rijrichting van de wedstrijd wordt toegelaten;
  • Het schriftelijk informeren van de inwoners in de betrokken straten over het evenement en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.