Terug
Gepubliceerd op 25/05/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/05/2022 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de herinrichting van Vossemberg

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Op 14 maart 2022 besliste het schepencollege om het snelheidsregime op Vossemberg te verlagen tot 50 km/uur.

Regelgeving

- Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het raadsbesluit van 30 oktober 2008 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement Vossemberg.
- Het collegebesluit van 23 mei 2022 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement voor het instellen van snelheidsregimes op gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer in Tervuren.

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op Vossemberg. Het snelheidsregime op Vossemberg wordt verlaagd tot 50 km/uur. Om dit af te dwingen en een vlot verloop van het verkeer te verzekeren, is het noodzakelijk om maatregelen te treffen. Het gewijzigde snelheidsregime wordt vastgelegd in het aanvullend reglement voor het instellen van snelheidsregimes op gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer in Tervuren.
De huidige wegversmallingen worden aangepast en in een latere fase wordt er een snelheidscamera geplaatst.
Ter hoogte van de wegversmallingen wordt er een voorrangsregeling voorzien:
- kant Duisburg: verkeer komende van Duisburg naar Vossem krijgt voorrang.
- kant Vossem: verkeer komende van Vossem naar Duisburg krijgt voorrang.
Het vorige aanvullende reglement van Vossemberg wordt ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement is niet van toepassing voor:
- zonale bepalingen;
- voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- verhoogde inrichtingen;
- voorrangsregelingen;
- stormsignalisatie.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Besluit

Artikel 1. Het college levert een aanvullend reglement af voor de inrichting van Vossemberg.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen

Signalisatie

Op volgende locaties is een aanliggend 1-richtingsfietspad aanwezig:
- Vanaf Lindenberg tot en met huisnummer 21 rijrichting Duisburg
- Vanaf Rootstraat tot en met huisnummer 94 rijrichting Vossem
- Vanaf Beulbosweg tot Lindenberg rijrichting Vossem.
Het gebruik van dit fietspad is verplicht voor fietsers en bromfietsers klasse A. Bromfietsers klasse B worden verboden op dit fietspad.

- D7 verkeersbord: verplicht fietspad. Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden.
- M7 onderbord: verboden bromfietsen klasse B

Op volgende locaties wordt een deel van het openbaar domein voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en bromfietsers klasse A in 1 rijrichting:
- Vanaf huisnummer 21 tot de Rootstraat, rijrichting Duisburg
- Vanaf huisnummer 94 tot en met Beulbosweg rijrichting Vossem. Deze zone wordt niet onderbroken ter hoogte van het kruispunt met Beulbosweg, zijnde een kruispunt met ongeregeld vervoer.
Het gebruik van dit fietspad is verplicht voor voetgangers, fietsers en bromfietsers klasse A.

D9 verkeersbord: deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.
Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden.

Verboden te parkeren tussen Lindenberg en Rootstraat

- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- overlangse markeringen die rijstroken aanduiden
- E1 verkeersbord:parkeerverbod
- onderbord type x: reglementering over een lange afstand

Op de rijbaan worden verkeersgeleiders aangebracht die het voertuigenverkeer kanaliseren. Het verkeer ter hoogte van deze verkeersgeleiders wordt geregeld door middel van een voorrangsregeling:
- Ter hoogte van huisnummer 63: voertuigen komende van Duisburg naar Vossem hebben voorrang op het overige verkeer.
- Tussen huisnummers 38-46: voertuigen komende van Vossem naar Duisburg hebben voorrang op het overige verkeer.

- D1 verkeersbord: verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen
- B19 verkeersbord: voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
- B21 verkeersbord: voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen

Ter hoogte van huisnummer 9 wordt er een oversteekplaats voor voetgangers voorzien.

- witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.

Artikel 3. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer plaatst de signalisatie en belijningen.
Artikel 4. Deze verordening wordt van kracht vanaf 7 juni 2022.