Terug
Gepubliceerd op 23/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/08/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat tijdens het reinigen en het inspecteren van de riolering vanaf 26 augustus 2024 7 uur tot en met 30 augustus 2024 17 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag van Roefs NV voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens het reinigen en het inspecteren van de riolering in de Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat vanaf 26 augustus 2024 7 uur tot en met 30 augustus 2024 17 uur.

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein.

Feiten, context en argumentatie

Firma Roefs NV wenst in opdracht van Gemeente Tervuren vanaf 26 augustus 2024 7 uur tot en met 30 augustus 2024 17 uur de riolering te reinigen en te inspecteren in de Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat.
In de rijbaan is er een lichte verzakking aanwezig en is het noodzakelijk om deze werkzaamheden uit te voeren om de oorzaak van de verzakking te achterhalen.
Tijdens de duur van de werkzaamheden zal de rijbaan in beide rijrichtingen afgesloten moeten worden voor alle verkeer.
Voor het afsluiten van de rijbaan zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig:

Maatregel Locatie
Instellen van een parkeerverbod 

Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat 

Inname van één rijvak voor het inrichten van een veiligheidszone rond de inspectieput in de rijbaan 

Op het kruispunt Brusselsesteenweg x Vestenstraat

Afsluiten van de rijbaan voor alle gemotoriseerde verkeer voor het uitvoeren van een reiniging en een inspectie van de riolering

Vestenstraat tussen de Brusselsteenweg en de Puttestraat

De afsluiten van de rijbaan vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.

De aanvrager is verantwoordelijk voor:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het verwijderen van de signalisatie op de momenten dat er geen werkzaamheden plaatsvinden;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.

Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens het reinigen en het inspecteren van de riolering in de Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat vanaf 26 augustus 2024 7 uur tot en met 30 augustus 2024 17 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Parkeerverbod

vanaf 26 augustus 2024 7 uur tot en met 30 augustus 2024 17 uur

   

 

 

 

-Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat

-Brusselsesteenweg ter hoogte van de woningen met de huisnummers 143 tot en met 147

- verkeersbord E1
- onderbord type x
- onderbord met vermelding van het Eaglebe ID 2223389 en van 26 augustus 2024 7uur tot en met 30 augustus 2024 17uur

Inname van één rijvak voor het inrichten van een veiligheidszone rond de inspectieput van de riolering in de rijbaan en het afsluiten van de Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat:

-Alle verkeer is verboden in de Vestenstraat tussen de Brusselsesteenweg en de Puttestraat
-Naast de werfzone wordt een veilige doorgang gecreëerd voor voetgangers en fietsers
-De bewoners en/of handelaars die hier hinder van ondervinden moeten schriftelijk en minstens  dagen voor de inname op de hoogte gebracht worden

  
Voor en na de werfzone in de Brusselsesteenweg

- A31 verkeersbord: aanvang werken
- B19 verkeersbord: voorrangsbord te plaatsen aan de zijde van de werken
- B21 verkeersbord: voorrangsbord te plaatsen aan de overzijde van de werken
- F47 verkeersbord: einde werken
- Naambord verantwoordelijke signalisatie (gele letters op zwarte ondergrond)

Ter hoogte van de werfzone op het kruispunt:
Brusselsesteenweg X Vestenstraat

- Rood-wit hekken met dubbele regels en 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- D1 verkeersbord: witte pijl op blauwe achtergrond in een hoek van 45° naar beneden gericht volgens de te volgen rijrichting.
- Zijdelingse signalisatie met bakens of kegels met rood-witte strepen
- C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen voor alle bestuurders
- F41 verkeersbord: omleiding

Ter hoogte van het kruispunt:
Vestenstraat X Puttestraat
- Rood-wit hekken met dubbele regels en 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen voor alle bestuurders
- F41 verkeersbord: omleiding

Het heersende éénrichtingsverkeer wordt opgeheven. Verkeer wordt enkel toegelaten in beide rijrichting ten voordele van De Lijn en /of zwaar vervoer

Ter hoogte van volgende kruispunten:
-Brusselsesteenweg X Hippolyte Boulengerlaan
-Hippolyte Boulengerlaan X Jef Coosemansstraat

Ter hoogte van (locatie) afdekken van vaste signalisatie
- verkeersbord C1
- verkeersbord F19

Omleiding in beide rijrichtingen De Lijn en/of zwaar vervoer + 3.5 ton

Ter hoogte van volgende kruispunten:
-Jezus Eiklaan X Ortar De Pauwstraat
-Jezus Eiklaan X Hippolyte Boulengerlaan

 

- F41 Verkeersbord: omleiding +3.5 ton

Omleiding algemeen voor vervoer -3.5 ton

Ter hoogte van volgende kruispunten:
-Vestenstraat X Brusselsesteenweg
-Vestenstraat X Puttestraat
-Puttestraat X Sint-Jansstraat
-Sint-Jansstraat X Kapellestraat
-Kapellestraat X Wijngaardstraat
-Wijngaardstraat X Brusselsesteenweg
-Brusselsesteenweg X Hippolyte Boulengerlaan

- F41 verkeersbord: omleiding -3.5ton

Artikel 3. De Roefs NV heeft volgende verplichtingen:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het verwijderen van de signalisatie op de momenten dat er geen werkzaamheden plaatsvinden;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief.